Problemen met automaat

Gestart door Appie, 09-12-2002 17:58:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Appie

Ik heb een 850 estate uit 1995, het is een 20V met een automatische versnellingsbak. Sinds een paar weken wil na het starten de automaat niet meer schakelen, ik schakel dan over naar de 3-stand en rij daar enkele kilometers mee. Wanneer ik dan later overschakel naar de D-stand werkt het ineens weer. Tijdens de eerste kilometers maakt de versnellingsbak ook een fluitend geluid. Heeft iemand dit al eens meegemaakt en waar kan dit aan liggen [smiley=cwm7.gif] [smiley=cwm7.gif]

Appie

#1
Waar zitten die relais ?

Raf

#2
Beste Appie
ik heb hetzelfde probleem gehad.  dit is ergens lang geleden ook op dit forum geweest.  bij mij was de standensensor (of PNP schakelaar) stuk.  ben ermee naar de dealer geweest en die heeft dat voor mij gemaakt voor de "geweldige" ??? prijs van 500€.

niet goedkoop, wel gemaakt!

ik heb geen idee of dat het mogelijk is om er zelf aan te beginnen. misschien iets voor de (ver)gevorderde sleutelaar.
hopelijk voor jou is het iets anders en ook goedkoper!
de sensor kost apart iets van een 125€

groetjes
Raf
De gustibus non disputandum est!

Appie

#3
Inderdaad heb ik ook verder gezocht op het net en er staat een beschrijving voor het vervangen van de PNP Switch op het volgende adres www.volvospeed.com/Repair/pnpswitch.htm
Overigens staat daar ook op dat het raadzaam is om eerst de schakelpook ongeveer 15 a 20 keer snel heen en weer te halen tussen de standen P en L. Dit zou mogelijk de koperen contacten schoon kunnen maken en het probleem op kunnen lossen. Wanneer dat niet werkt kan dan altijd nog de PNP schakelaar worden vernieuwd. Bedankt voor de bevestiging van mijn vermoeden.

Daan_B

#4
Heb je de olie in de aut. gepeild? Waarschijnlijk zit er te weinig olie in, ik heb iets dergelijks met een Saab gehad.

ineke

#5
ik heb een tijdje terug ook problemen met de automaat gehad, soortgelijk als die van jou, Appie.
Mijn dealer heeft dat keurig opgelost door de olie te vervangen, met het argument 'eerst eens kijken of dat helpt en pas als het niet afdoende helpt dure onderdelen vervangen'. Er schijnt na verloop van tijd toch wat 'vuil' in de olie te zwerven die de sensoren kan ontregelen.
En het heeft prima geholpen, automaatje werkt weer prima!

Ineke

macdriver

#6
Citeerik heb een tijdje terug ook problemen met de automaat gehad, soortgelijk als die van jou, Appie.
Mijn dealer heeft dat keurig opgelost door de olie te vervangen, met het argument 'eerst eens kijken of dat helpt en pas als het niet afdoende helpt dure onderdelen vervangen'. Er schijnt na verloop van tijd toch wat 'vuil' in de olie te zwerven die de sensoren kan ontregelen.
En het heeft prima geholpen, automaatje werkt weer prima!

Ineke
plus er zit een oliefilter in de automaat en die kan vervuild zijn .Dit is op te lossen met spoelen begreep ik van de dealer.

PJ-T5R

#7
CiteerBij mij was de standensensor (of PNP schakelaar) stuk.  ben ermee naar de dealer geweest en die heeft dat voor mij gemaakt voor de "geweldige" ??? prijs van 500€.

niet goedkoop, wel gemaakt!
Das zeker niet goedkoop. Ik heb die van mijn auto ook laten vervangen bij de dealer en was "slechts" 285 euro kwijt.
Lijkt mij dat je toch te veel hebt betaald, of waren het guldens?

PJ