Vraagje over een sport/racekatalysator

Gestart door emielC70, 16-08-2005 17:02:54

Vorige topic - Volgende topic

emielC70

Zit er verschil tussen de diverse sportkatalysatoren??

ik bedoel voor elke auto worden aparte sportkat'en verkocht maar zijn de katalysatoren ook echt anders of verschillen ze alleen door andere flenzen en pijpen die er aan vast zitten??

Is de kat zelf hetzelfde? Zelfde binnenwerk? zijn de aansluitingen voor een lambdasonde qua schroefdraad vaak gelijk??

Ik moet een eventuele sportkat toch passend maken om op mijn zelf gemaakte downpipe te passen dus als de meeste sportkatten het zelfde zijn dan kan je misschien net zo goed een sportkat van een vw pakken en daar andere flenzen op lassen!!

Weet iemand dit??

Turbobiker

Mij lijkt het dat de verschillen alleen in de passing van de flenzen zit. Misschien heeft het een en ander nog te maken met de capaciteit van de motor, maar dat kan ik mij niet voorstellen, omdat je dan als je gaat tunen een andere katalystator zou moeten monteren.
Pak dus gewoon een VW. Schroefdraad zal in de meeste gevallen ook wel gelijk zijn, maar dit is ook makkelijk aan te passen.
De Tussenpaus

emielC70

Ik lees nou net toch ergens dat ze verschillende klasses hebben afgaand op motorinhoud!!

Das nou weer jammer!! Nu begin ik weer te twijfelen!!

Turbobiker

Citaat van: emielC70 op 16-08-2005 18:23:41
Ik lees nou net toch ergens dat ze verschillende klasses hebben afgaand op motorinhoud!!

Das nou weer jammer!! Nu begin ik weer te twijfelen!!

Twijfel dus niet te hard. Ik heb een race kat, en als ik de turbodruk verhoog (tuning) betekent dat meer lucht en dus meer brandstof, dus meer troep. Dan zou ik technisch gezien een grotere kat nodig hebben. Maar de meetwaarden blijven binnen de perken, dus is er niet veel aan de hand. Je lambasonde meet overigens alleen een verhouding, geen absolute waarde. Als je dus een grotere race kat neemt komt het wel in orde denk ik.

(waarom antwoorden de experts (die ene vooral ;D ) nu niet ??? )
De Tussenpaus

Jos70

Ik had ook een racecat eronder zitten, maar nu laat ik er een handgemaakte zonder cat opzetten. Bij grotere vermogens heeft zelf een racecat zijn beperkingen. Voor de beste resultaten, daarom een catloze! Maar ze gaan mijn uitlaat wel zo aanpassen dat ik de cat er zo weer onder kan zetten, bedoelt voor de apk. ;)

Mvg Jos

Johann

Ik weet alleen dat Kamira zo'n beetje de enige is die goed 300+ pk kan verwerken en redelijk heel blijft. Deze dingen kosten geloof ik al €450,- of iets in die geest.
In de US gebruiken ze nu race cats van "Random Technology". Ik heb 'm in 't echt gezien en 't zag er nogal dicht uit maar schijnt 't wel te doen.

Ander optie is de pijp splitsen en twee kleine cats er in zetten.. ;D

emielC70

JA JA ikke heeft ook volvospeed ontdekt. Nu hebben ze in de US goedekope high flow cat converters te koop.

Nou betwijfel ik het sterk dat het hetzelfde is als een racekat maar weet iemand het zeker. Is dit een racekat of meer een vervangend dempertje?

M a r c

High-flow is niet altijd een racekat. van 100cpi.... Neem nu maar een goede 100cpi metaalkat van Kemira, die past Ferrita ook toe in hun dp's.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

emielC70

Eugene

Stuk goedkoper dan 450, maar ziet er erg dicht uit. 250 cell per square inch tegenover 100cpi van de kerima...

If it's not blown, it sucks...

emielC70

cpi zegt volgens de amerikanen lang niet alles. Die praten over mfc. 578 mfc schijnt heel goed te zijn

zie deze tekst.

Obviously, the bricks within a converter create the major resistance to exhaust flow. Over the years, various brick densities have been used, with the most common now being 400 cells per square inch. Converters with bricks having 200 cells per square inch were once common, and might appear to offer high exhaust flow potential. However, the walls in 400 cell bricks are thinner, so flow capacity isn't much different, given the same face area. And face area is a major player in determining the flow efficiency of a catalytic converter.

"maximum air flow capacity"

But another factor, and one that's often overlooked, is brick length - longer bricks offer higher flow resistance. On the other hand, if a brick is too short, it won't offer sufficient area to effectively control exhaust pollutants. Converter manufacturers use different precious metal loadings of washcoats and vary them according to brick length and density. S

Johann

De Kemira in de Ferrita heeft 2 "bricks" achter elkaar.

emielC70

waar het mij om gaat is dat die vibrant behoorlijk goede cijfers heeft en ongeveer de helft kost als die andere. Als je naar dat cijfer van maximum air flow cap. kijkt zie je dat vibrant ongeveer gelijk is aan random tech. En dat is in de US toch de meest verkochte.

Dan zou ik mijn ogen die vibrant dan toch ook heel behoorlijk moeten zijn.

Johann heb jij misschien meer ervaringen gehoord over vibrant?

Johann

Nee..

Koop gewoon een Ferrita en dan ben je klaar.
Zo niet dan koop je wat anders maar ga dan niet op een Forum verkondigen dat je zo'n goedkope downpipe hebt om vervolgens maanden iedereen te vragen op het forum om het zaakje op de rit te krijgen....  ::)

Ik wil je wel helpen, kost 50 Euro per advies... :P

Er zijn wel meerdere katalysator opties. Allemaal hebben ze een mooi verhaal er bij.
Van sommigen is het wel duidelijk dat de levensduur kort te noemen is bij stevige vermogens.

DynoMAX kost een drol..
Een Supra 3" kat

Random Technology in de USA heeft ook een dergelijke 3" kat die het onder de 2004+ R blijkbaar goed doet maar deze dingen zitten er bij de meesten nog geen jaar onder dus of ze 't uithouden weten we niet.

Ik heb zelf een Ferrita DP al vanaf 2000 in gebruik en heeft onder meerdere Volvo's gezeten welke behoorlijk op hun donder hebben gehad en het ding doet gewoon nog steeds goed z'n werk. Is misschien duur in aanschaf maar je koopt zeker geen kat in de zak en wil je er na een jaar of twee vanaf dan kan ie zeker nog de helft of zelfs meer opbrengen. Kan dat ook met een zelfgemaakte opzet? Of zijn de lassen dan al weggerot? Let wel dat veel zelfgemaakte delen vaak gewoon lasmateriaal op RVS is of een combo van een Inox achtige kat, RVS buizen en pisbakken lasmetaal. Die valt je dus gewoon na een paar jaar uit elkaar.

Je hebt voor zelfbouw gekozen Emiel, zul je zelf ook de keuzes moeten maken.  

emielC70

Wie zegt dat ik mijn keuzes niet maak?? Ik probeer daarbij alleen gebruikt te maken de kennis die sommige andere hebben.

Lijkt me vrij normale zaak maar ik zal je niet meer lastig vallen. Mijn excuses.