Olie aan de turbo

Gestart door Adri, 19-08-2005 16:32:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

airco service

dit onderdeel zit toch in de aanzuigslang naar het luchtfilter?

en bij een nieuwe krijg je deze erbij volgens mij

rijmt

Adri

#16
Dat vermoeden had ik eigenlijk al aangezien het niet los verkrijgbaar lijkt te zijn bij de dealer.

Ik heb dit 'ding' overigens inmiddels verlijmd aan de aanvoerbuis. De olielekkage op de aangegeven plaats is nu enorm afgenomen. Er hangt nog wel een druppie op het punt waar de aanvoerbuis op de turbo zit. Ik begrijp inmiddels dat dit als normaal gezien wordt, maar ik ben er nog niet helemaal tevreden over.

Misschien haal ik de aanvoerbuis er binnenkort nog eens uit om te kijken of het verlijmde nu echt 100% dicht is en of ik dus inderdaad verder niet zoveel aan dit vervelende druppie kan doen...

Adri

johan283

adri,

is je probleem al opgelost?

Adri

sorry, niet gezien dat deze vraag nog open stond...

Mn 'probleem' bestaat nog altijd. Maw: er hangt nog immer een drup aan die turbo die daar volgens mij niet hoeft te hangen.

mariah

Ga er maar vanuit dat de lekkage veroorzaakt wordt door de intercoolerslang op de turbo. De turbo lekt een kleine hoeveelheid olie die normaal in de intercooler terecht komt. Dat is normaal. Haal je intercoolerslang er eens af en doe een klein beetje vloeibare pakking op de aansluiting. Zet het geheel weer vast en de lekkage zal waarschijnlijk verholpen zijn. Er bestaat ook nog een mogelijkheid dat de slang door de olie verzadigd is. Dan zal je hem moeten vervangen.

Adri

Dat klinkt wel aannemelijk. Komt de olie dan via de slang vanaf de olieafscheider via de luchtinlaat door de turbo uiteindelijk in de intercoolerslang? Om vervolgens als de auto stilstaat terug te lekken...? En kan t dan ook nodig zijn om ook die inlaat op de turbo te sealen met wat vloeibare pakking?

Dat laatste kwam al een aantal keer in me op, maar ik ben wat huiverig voor het gebruik van vloeibare pakking daar. Moet natuurlijk niet de turbo ingetrokken worden...

Adri

mariah

De olie komt waarschijnlijk uit de turbo die een minimale inwendige lekkage heeft. Dit kan geen kwaad en komt vaker voor bij turbo's. Deze olie komt normaal in het intercoolergedeelte terecht. Dit kan weer verbrand worden omdat het nadat het gekoeld is rechtstreeks de verbrandingsruimte ingaat. Een restant van deze substantie gaat via het slubbergaatje onder in de intercooler naar buiten.

mariah

Vwb de vloeibare pakking ben ik het helemaal met je eens. Ik ben er ook geen voorstander van. Maar een minimale hoeveelheid op een slangaansluiting kan geen kwaad. Gebruik niet te veel. Het beste is uiteraard een nieuwe slang. ond.nr. 9161093.

Racingbrick

De mijne was vorige week ook even op de brug bij dealer, ook bij mij hing er een druppel aan de turbo.
De chefmonteur ( ik ken de man al 12 jaar) zei me, je ziet er zelden een zonder druppel.
Zolang de hele achterkant en turbo omgeving niet zeiknat is van de olie, geen zorgen maken.
gewoon het oliepeil in de gaten houden en kijken of er veel wordt " verbruikt"

mariah

[De chefmonteur ( ik ken de man al 12 jaar) zei me, je ziet er zelden een zonder druppel.

Klopt inderdaad. Ze hebben bijna allemaal een druppel aan de turbo hangen. Toevallig heb ik het niet, maar als hij er wel hing, maakte ik mij geen zorgen. (mischien rij ik er te zacht mee)


M a r c

Jongens toch... die druppel is niks anders als het gevolg van de carterontluchting die vette oliedampen vlak voor de turbo het systeem in 'blaast'. Als de motor afkoelt dan krimpt het alu compressorhuis van de turbo en kan deze olie die zich in de buis vlak voor de turbo verzamelt tussen de kunststof buisvatting en de alu. mond wegdruppen. Is dus helemaal geen teken voor een turbo die inwendig lekt want dan komt het niet terecht vóór de turbo maar in het traject ná de turbo. Die bewuste druppel hangt er dus altijd. Nothing to worry about.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Racingbrick

Dus als je hele blok ( omgeving Turbo) zeiknat is van de olie moet je je drukmaken? eerder niet?
En indien dat het geval is moet je de rubberafdichtring in de  olievuldop gaan verdenken als eerste, vertelde mij een monteur....
Dit is ook een redelijk veel voorkomend iets bij een oudere motor...
Laten we eerlijk zijn, de jongste 850 is inmiddels ook alweer 10 jaar, dus mogen dergelijke dingetjes voorkomen denk ik.
Als je verder de gehele staat bekijkt een van een850 ( 10> jaar oude wagen bekijkt ) kan ik alleen maar zeggen dat we het over een kwaliteitsproduct hebben....

mehn

Citaat van: Racingbrick op 12-03-2006 11:01:38
Dus als je hele blok ( omgeving Turbo) zeiknat is van de olie moet je je drukmaken? eerder niet?
En indien dat het geval is moet je de rubberafdichtring in de  olievuldop gaan verdenken als eerste, vertelde mij een monteur....

Nee, als je blok aan de achterkant zoals jij dat zegt zeiknat is, dan is waarschijnlijk de olieretourleiding die van de turbo het blok ingaat lek.
De rubberring onder de vuldop is vaak ook een probleem, maar daar wordt je blok niet nat van. Of die ring vernieuwd moet kun je eenvoudig zien als je de zwarte afdekplaat boven op de motor ff loshaalt. Als er olie onder staat dan is die ring aan vervanging toe.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: