Olie aan de turbo

Gestart door Adri, 19-08-2005 16:32:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Adri

Ik heb onder mn turbo een drup olie hangen. En af en toe valt er ook een af  :(.

De olie retourleiding kan het niet zijn, die heb ik net los gehad en dat heeft niets veranderd aan de situatie, retourleiding is ook keurig schoon. De olie aanvoerleiding is t volgens mij ook niet, die zit aan schutbord zijde op de turbo en de olie lijkt juist vanaf de andere zijde van de turbo naar beneden te komen.

Die druppel hangt aan het laagste deel aan de kant van de luchtinlaat. Ook waar de luchtslang op de inlaat zit kan ik wat olie zien hangen.

Iemand enig idee waar t vandaan kan komen? Lijkt me toch sterk dat het uit die luchtinlaatbuis komt (die van luchtfilter komt dus). Of toch...?

Adri

RRRRR_Ramon

#1
Ik ben niet zo'n hele erge specialist op turbogebied, maar als de olieafscheider niet goed werkt kan er olie in het inlaatgedeelte van de motor komen en dus ook in de turbo-inlaatbuizen. Dat de olieafscheider niet goed werkt kan dan weer een gevolg zijn van een slechte (lees: verstopte) carterventilatie. Wanneer dan ook nog de afdichting van de inlaatbuizen te wensen overlaat komt de olie daar naar buiten in jouw geval dan. Ook kan de pakking tussen het in/uitlaatspruitstuk waar de turbo aan zit lek zijn en dan wel aan de kant van de inlaat, omdat daar de olie in de buurt zit in jouw geval.

Als ik er naast zit zal de gevestigde "turbo-orde" op dit forum me wel verbeteren  ;D

Succes!

[edit]aanvulling[/edit]
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

ed

Is volgens mij normaasl. Je zou je pas zorgen moeten maken als die druppel er niet meer hangt.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Het klopt wel dat dit hoofdzakelijk met de carter ontluchting te maken heeft.
Niets mis mee behalve dan wat olie verbruik.
Kijk bij het olie niveau eens na en kijk dan ook eens hoe het verbruik is als je het niveau op driekwart van de stock zet.

Het is mij wel eens opgevallen dat het eerste kwart zo de inlaat in gaat en daarna duurt het veel langer met 't olie verbruik.

Adri

Ik heb zeer recent de olieafscheider + slang richting luchtinlaat vd turbo vervangen dus dat is allemaal 100%.

Maar als die drup olie normaal is, waar komt ie dan vandaan? Moet toch ergens uitkomen lopen?

b0nkolok

CiteerHet is mij wel eens opgevallen dat het eerste kwart zo de inlaat in gaat en daarna duurt het veel langer met 't olie verbruik.

Dit is ook mijn ervaring.

Een enkel druppeltje daar kan geen kwaad. Bij mij zie ik ook soms een piep klein drupje. Maar ik moet de carterventilatie echt eens reinigen. Geen 'drupjeszorgen'.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

ed

Het schijnt dat de turbo altijd wel een drupje doorlaat. De lagers zijn bij een turbo altijd eg ruim doordat het lager werkt met een hele dikke smeerfilm waar het lager in zweeft. Doordat het lager zo ruim is lijkt het me ook lastiger om de as af te dichten. Ik heb al eens eerder gelezen (volgens mij was Marc H de bron) dat het heel normaal is die drup eraan hangt.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mehn

Citaat van: Johann op 19-08-2005 17:12:52
Het is mij wel eens opgevallen dat het eerste kwart zo de inlaat in gaat en daarna duurt het veel langer met 't olie verbruik.

Moet je die van mij zien roken als ie net een beurt gehad heeft  :-X
Als het peil iets hoger dan halverwege staat houdt het vanzelf op  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Adri

#8
Het maakt me toch wel een beetje gek nu. Ik heb een paar maanden terug alle lekkages die ik had verholpen, maar deze lekkage blijft. Het is ook meer dan een drupje, want de oprit begint er alweer flink smerig van te worden.

Voor wie nog niet begrepen had waar de olie hangt nog ff een plaatje:



De olie hangt in het gebied met de rode vierkantjes.

Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat er altijd wat olie in het compressorhuis staat dat geneigd is te lekken langs de aanzuigbuis, maar dat kan toch niet in deze mate de bedoeling zijn? Ik heb die aanzuigbuis al extra stevig vastgezet, maar dat heeft niets geholpen.

Wellicht is die aanzuigbuis licht beschadigd (kleine krasjes ofzo) waardoor ie wat overmatig lekt? Zou er een trucje zijn om 'm te dichten? Soort van pakking ofzo?

Er zit aan die zijde van de turbo toch ook niets anders waar olie vandaan kan lekken volgens mij.

Help!

O ja, oliepeil staat nu op z'n laagst en nog lekt ie....

Adri

De enige vrienden die ik nog had hebben me opgegeven..... geen reacties.... snik

elianmars

Citaat van: Adri op 01-11-2005 20:25:19
De enige vrienden die ik nog had hebben me opgegeven..... geen reacties.... snik


;D ;D ;D ;D


Ik heb ook een flink lekkende turbo gehad. Die heb ik maar vervangen.
In eerste instantie dacht ik dat de turbo nog best goed was, maar na montage van een nieuwe,  bleek dat-ie toch niet zo gezond meer was.

Komt het echt alleen van de aangegeven plek vandaan?
Bij mij kwam er ook veel uit de intercooler (het piepkleine gaatje onderin). Dat werd door de rijwind over de hele onderkant van de auto verspreid....

:-X

Adri

Het komt echt van de aangegeven plek, niet van de intercooler.

Kan een rotte airco gaan lekken bij de aanvoerbuis?? Kan me dr niets bij voorstellen eigenlijk.

Adri

#12
Ok dan: de olie komt niet van de turbo zelf. Het lekt op het punt waar de carterontluchting op de inlaatbuis zit. De olie zakt naar de onderkant van de inlaatbuis en via de turbo naar beneden.

Gelijk een nieuw probleem. De ontluchtingsslang zit nl niet direct op de luchtinlaat, maar er zit een onderdeeltje tussen. Het is een kunststof pijpje met een temperatuursensor erin. Het pijpje zit in een rubber houder die weer precies in een gat in de luchtinlaatbuis past.

Het pijpje heeft onderdeelnr 1367839, de rubberen houder nr 3507985.

Nu kan ik beide onderdelen niet terugvinden in Vadis, niet in de beschrijving van oa carterontluchting en ook niet aan de hand van de onderdeelnrs.

??

edit = foto


johan283

Adri,

Heb je een foto van de plek waar de carterontluchting precies zit. ik wil de mijne namelijk schoonmaken.

Adri

Nou dwalen we een beetje af maar vooruit, die carterontluchting is in de turbomodellen een olieafscheider. Die vind je achter/onder het inlaatspruitstuk. Vanaf daar loopt een slang voor de dampen/lucht naar die inlaatbuis voor de turbo. De olie stroomt vanaf de afscheider terug het blok in.
Volgens mij zijn er wel draadjes over hier op het forum, ff zoeken denk ik. En in Vadis staat precies hoe het zit he :-)