krukaskeerring

Gestart door sev, 20-08-2005 17:15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sev

Hallo allemaal,

Een vraagje voor de dieselkenners. Mijn S70 tdi uit 97' heeft 260.000 relatief probleemloze kilometers gelopen inmiddels. Mijn olieverbruik de laatste 22000 km was zo'n 1/2 liter. Lijkt me prima. Mijn monteur zag links van het motorblok beneden wat olie liggen als je van bovenaf langs het blok kijkt waar de riemen zitten. Hij vermoedt dat dit de krukaskeering is. Lijkt me geen goed nieuws omdat de riemen net 20000 km geleden gebeurd zijn.

Kan iemand me vertellen of dat het zou kunnen zijn, of kan het ook iets anders zijn?

Groet, Sev


Inmiddels 2700 km verder lijkt het oliepeil gelijk te blijven, lijkt dus loos alarm allemaal. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte.

denkweb

Krukaskeerringen die lekken komt veel voor bij de Benzine uitvoeringen, vaak door verstopte carterontluchting. Bij de diesels is dit voor het eerst dat ik iemand met dit probleem tegen kom eigenlijk...

Olieverbruik lijkt me ook niet abnormaal, normaal rijdt ik 44.000km p/j met mijn gechipte TDI en vul ik hooguit een liter bij, dus dat strookt wel aardig met elkaar.

Het kan wel heel goed wezen dat het geen olie is wat je ziet maar een lekspoor van een koelvloeistoflekkage vanaf de waterpomp. Dit zou aardig overeenkomen met de locatie. Als de koelvloeistof dan omlaag loopt hechten vetten en troep zich en lijkt het net of er olie van het blok afdrupt. Gezien je pas vrij recent de riemen hebt (laten) vervangen ga ik er vanuit dat de waterpomp niet mee is vervangen... wat bij 240.000km toch wel een aanrader is.

Uiteraard zijn dit maar suggesties, maar ik zou er wel goed naar laten kijken (desnoods even een diagnose laten doen door een willekeurige dealer). Kun je daarna rustig informeren naar de kosten her en der! Als het je waterpomp is kan het probleem snel verergeren dus wacht daar ook niet te lang mee.

Als het iets anders blijkt te zijn heb ik dan ook niets gezegd en hoor ik graag even wat het is geweest!

Emiel

TDi's lekker niet minder dan de benzine uitvoeringen, zie het vaak in de praktijk. De achterste (versnellingsbakkant) krukaskeerring is zelden lek. Het gaat om de combinatie van de voorste krukaskeerring/oliepomppakking aan je distributiekant, die lekken vaak. Een hele enkele keer lekt de nokkenaskeerring.
Als het slecht zweten is zou ik het lekker laten zitten, zolang de distributieriem niet vettig is van de olie! Anders kan het heel fout aflopen, distributoe kan dan van tijd verspringen en dat is het meestal het einde van je kop.

Emiel.... ::)

sev

Citaat van: denkweb op 20-08-2005 18:16:08
Het kan wel heel goed wezen dat het geen olie is wat je ziet maar een lekspoor van een koelvloeistoflekkage vanaf de waterpomp.

Als het iets anders blijkt te zijn heb ik dan ook niets gezegd en hoor ik graag even wat het is geweest!

Dank voor jullie snelle reactie,

maar nee, de waterpomp kan bijna niet, die is met de riemen mee vervangen. Dit is zelfs een verbeterde versie van VW die waarschijnlijk niet meer kan gaan lekken. Ik zal wel de koelvloeistof even in de gaten houden. Zou het de stuurbekrachtigingsolie kunnen zijn? of zit die pomp niet aan die kant?

denkweb

Komt voor mij als een verrassing dat de Tdi motortjes ook last hebben van lekkende krukaskeerringen... is er ook hier een oorzaak voor bekend?

En de stuurbekrachtigingspomp, nee, dat denk ik van niet.

Emiel

Citaat van: denkweb op 20-08-2005 23:28:27
Komt voor mij als een verrassing dat de Tdi motortjes ook last hebben van lekkende krukaskeerringen... is er ook hier een oorzaak voor bekend?


Ik zou het niet weten! Zou het iets te maken kunnen hebben met warmrijden? Het onderblok is van gietijzer maar je oliepomphuis is van aluminium, iets met uitzetten van materiaal misschien?
Ik doe die lekkages ongeveer 1 keer in de 2 maanden, valt op zich wel mee.

Emiel

Sverige

Ik wil je niet bang maken maar het kan een dure reparatie worden.
In een ander draadje is het al eens ten sprake gekomen.

Zelf heb ik het vorig jaar meegemaakt, volgens Volvo-garage komen lekkende krukaskeringen aan de distributiezijde vaak voor bij de TDI's zo tegen de 2 ton of net daarboven.
Het verhaal werd bij mij nog duurder omdat de trillingsdemper, waarschijnlijk door te lang lekken ook naar zun mallemoer was.
Dit dempertje kostte alleen al zo'n 250 euris.
Bij elkaar zat de rekening aan de 1000 euris. :'(

denkweb

Ja die bedragen ken ik wel ;)

Gelukkig is mn blok kurkdroog, en roffelen we met 351.004 km weer vrolijk verder!

Emiel

Citaat van: Sverige op 25-08-2005 21:41:32
In een ander draadje is het al eens ten sprake gekomen.


Ik dacht al.....ik heb dat verhaaltje vaker hier neer gezet ;D.
Collega van me dacht ook aan het krimpen/uitzetten van het materiaal icm met ouder wordende pakkingen/keerringen.

Emiel.... ;D

sev

Citaat van: Emiel op 26-08-2005 19:42:04
Citaat van: Sverige op 25-08-2005 21:41:32
In een ander draadje is het al eens ten sprake gekomen.


Ik dacht al.....ik heb dat verhaaltje vaker hier neer gezet ;D.
Collega van me dacht ook aan het krimpen/uitzetten van het materiaal icm met ouder wordende pakkingen/keerringen.


Nu inmiddels 1500 km verder lijkt het oliepeil nog op dezelfde stand te staan (scheelt misschien 1 mm). Ik hou het even in de gaten.....Het verschil tussen min en max is c.a. 1 liter?

mehn

Citaat van: sev op 26-08-2005 22:44:32
Het verschil tussen min en max is c.a. 1 liter?

Yep, behalve als je de peilstok hebt waarop staat dat het verschil tussen minimum en maximum 1,5 liter is  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

denkweb

Tenzij die peilstok niet origineel bij de auto hoort, dan is het ook meestal 1 liter ;)

sev

Hallo,

Nu ben ik inmiddels zo'n 5000 km verder en nog niets veranderd in het oliepeil, maar ik weet denk ik wat de nattigheid is.
Iedere week vul ik ruitewisservloeistof bij. Dat doe ik niet netjes met een trechtertje, dus soms gaat er wel eens wat naast. Dat betekent dat het spul langs troep en vuil komt onder in het blok, waardoor het zwart wordt en lijkt op olie.

Het heeft een tijd geduurd, maar ik denk dat er niets aan de hand is.

denkweb

Citaat van: denkweb op 20-08-2005 18:16:08
Het kan wel heel goed wezen dat het geen olie is wat je ziet maar een lekspoor van een koelvloeistoflekkage vanaf de waterpomp. Dit zou aardig overeenkomen met de locatie. Als de koelvloeistof dan omlaag loopt hechten vetten en troep zich en lijkt het net of er olie van het blok afdrupt. Gezien je pas vrij recent de riemen hebt (laten) vervangen ga ik er vanuit dat de waterpomp niet mee is vervangen... wat bij 240.000km toch wel een aanrader is.

Dus dit valt ook af? Geen lekkage meer? Goed bezig  ;D

De eer van de nooit-aflatende dieseltjes is gered  ;D ;D

sev

Citaat van: denkweb op 09-09-2005 19:45:47
Citaat van: denkweb op 20-08-2005 18:16:08
Het kan wel heel goed wezen dat het geen olie is wat je ziet maar een lekspoor van een koelvloeistoflekkage vanaf de waterpomp. Dit zou aardig overeenkomen met de locatie. Als de koelvloeistof dan omlaag loopt hechten vetten en troep zich en lijkt het net of er olie van het blok afdrupt. Gezien je pas vrij recent de riemen hebt (laten) vervangen ga ik er vanuit dat de waterpomp niet mee is vervangen... wat bij 240.000km toch wel een aanrader is.

Dus dit valt ook af? Geen lekkage meer? Goed bezig  ;D

De eer van de nooit-aflatende dieseltjes is gered  ;D ;D

Klopt, hoe is het met de verkoop van je diesel? Wat ga je hierna kopen?