Tikkende kleppen

Gestart door Arthuro (trekhaak), 22-08-2005 15:59:39

Vorige topic - Volgende topic

Arthuro (trekhaak)

Hoi mede-Volvo genieters,

Ik hoor in de buurt van de kleppendeksel af en toe (paar x per minuut) 'getinkel'; ook als de motor warm is (855 GLE 260.000 km). Ik vrees dat dit iets met de kleppen te maken heeft.
Vragen:
Is dit erg?
Kan ik ermee doorrijden en zoja hoelang?
Wat is er tegen te doen en wat zouden de kosten ongeveer zijn?

Bedankt alvast voor jullie gedachten en ervaringen,
roffelende en tinkelende groeten,
To GLE or not to GLE, that's the question.

NwVolvoMn

De stand is niet verdacht, maar het is niet goed. Ik zou de motor eens flushen, hierbij wordt de motor van binnen gereinigd, kijk dan n's verder. Als het tikken van de kleppen komt zou het kunnen zijn dat een klepstoter niet helemaal goed functioneert vanwege vervuiling of mechanisch defect. Wel zeker weten dat er genoeg olie in zit. Indien onvoldoende olie, bijvullen, indien voldoende olie even flushen en dan verder kijken. Mechanische defecten altijd herstellen vind ik, zeker bij de "lage" kilomterstand die je hebt.

thuur

Zijn het niet je injectoren? Die gaan ook tikken al naar gelang de km's vorderen? Is al veel over geschreven ;)

Klepstoters zijn het meest hoorbaar na een koude start. Let wel: DIT IS NORMAAL en staat ook in het instructieboek. Wanneer het niet normaal is:
- je mag ze niet binnen in de auto horen (ramen dicht)
- je mag ze niet meer na 10 minuten horen
Nog een regel: zolang ze tikken de motor niet boven de 3500 toeren laten komen, aldus Volvo.

Weet je dan zeker dat het de klepstoters zijn die nog tikken, kun je inderdaad je motor beter spoelen (flush of schoonloopolie). Tikken ze daarna nog, kun je eventueel overstappen op een dunnere (half)synthetische olie. Omdat deze dunner is weet deze gemakkelijker door te dringen tot in je klepstoters.

De beste reparatie in deze is het vervangen van alle stoters, maar of je beurs dit leuk vindt weet ik niet ;)

Gr 8)