Geen RPM signaal vanuit de trans

Gestart door Bosz, 23-07-2005 19:53:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Ik zie al dat je uit het RPM signaal kunt halen wanneer de BDP is bereikt (er is een tandje weg uit het vliegwiel :-X):

In a manual model, the periphery of the flywheel is provided with 58 holes (in automatics, the carrier plate is provided with 57 holes). The spacing between two of the holes is greater at the point corresponding to 90° before TDC in cylinder No. 1.
A voltage is induced in the coil as each hole passes the RPM sensor and the resultant signals are used by the ICM to compute the speed and position of the crankshaft.
The signals are interrupted when the longer space corresponding to 90° before TDC passes the RPM sensor, enabling the ICM to compute the crankshaft position (TDC). The engine will stop and will fail to restart if the RPM sensor signals to the ICM are lost.

Sorry voor de verwarring, ik zal me er niet meer mee bemoeien :-X :-[


Gr ;)

Ton

Thuur, de BDP sensor is wat jij vliegwielsensor noemt. Ik weet dat het verwarend is met al die verschillende namen voor het zelfde onderdeel, maar het stond als "BDP sensor" op mijn factuur.
En schijnbaar zit er op een automaat versnellingsbak ook een of ander sensor die rotaties meet wat dit onderwerp erg onduidelijk maakt.
Dus de BDP sensor heeft niet (direct) iets te maken met cilinder 1 of in welke positie deze staat.
Om alle onduidelijkheden uit de weg te ruimen heb ik de rekening nog even opgezocht en ingescand, duidelijk is het codenummer 3547699 wat in vadis wordt aangeduid met "engine speed sensor"


Op het onderstaand plaatje kun je zien waar de BDP sensor zit, normaal kan je het ook niet zomaar zien zitten omdat de luchtslang en de verdeelkap een beetje het zicht op de sensor ontnemen.


thuur

Citaat van: Ton op 26-07-2005 00:09:51
Thuur, de BDP sensor is wat jij vliegwielsensor noemt. Ik weet dat het verwarend is met al die verschillende namen voor het zelfde onderdeel, maar het stond als "BDP sensor" op mijn factuur.
En schijnbaar zit er op een automaat versnellingsbak ook een of ander sensor die rotaties meet wat dit onderwerp erg onduidelijk maakt.
Dus de BDP sensor heeft niet (direct) iets te maken met cilinder 1 of in welke positie deze staat.
Om alle onduidelijkheden uit de weg te ruimen heb ik de rekening nog even opgezocht en ingescand, duidelijk is het codenummer 3547699 wat in vadis wordt aangeduid met "engine speed sensor"
..

Op het onderstaand plaatje kun je zien waar de BDP sensor zit, normaal kan je het ook niet zomaar zien zitten omdat de luchtslang en de verdeelkap een beetje het zicht op de sensor ontnemen.

...

Nou, het was mij onduidelijk omdat ik ooit een auto heb gereden waarvan de BDP sensor defect was. Deze sensor kon enkel het BDP van cilinder 1 bepalen.

In onze Volvo's zit een toerental/vliegwielsensor waaruit ook het Bovenste Dode Punt van cilinder 1 bepaald kan worden. Er is inderdaad sprake van een spraakverwarring ;D

We bedoelen inmiddels hetzelfde ;)

In de AT zit inderdaad een aparte RPM sensor, zie hier voor een uitleg.


Gr 8)

thuur

Citaat van: Ludo op 26-07-2005 00:23:29
Citaat van: Ton op 26-07-2005 00:09:51
Op het onderstaand plaatje kun je zien waar de BDP sensor zit, ...

dit is de motortoerentalsensor bij het vliegwiel.  

Dat bedoel ik nou ;D ;D


Gr ;)

Bosz

#19
Ik heb inmiddels een RPM sensor besteld (dat ding voor in de versnellingsbak dus). In het werkplaatshandboek staat dat je voor het vervangen van dat ding het stuk rond de sensor goed schoon moet maken. Kan iemand me tips geven waarmee ik dat schoonmaak.

Bosz

Citaat van: Ludo op 18-08-2005 16:44:08
als je d'rmee van de electronica afblijft verricht remmenreiniger mooi werk.  ;)
Het is alleen maar om om de sensor heen schoon te maken, dus dat is de bak zelf. Ik ga het er mee proberen. Dank voor het antwoord.

Bosz

Vandaag een nieuwe (nou ja nieuw, een wel werkende 2e handsje) RPM-sensor in de bak geschroeft. Een klusje dat zo gebeurd is.
De bak schakelt weer fantastisch, sterker nog hij schakelt nu soepeler dan toen de sensor het nog wel deed. Dus als je een AT hebt die niet helemaal soepel schakelt kan het zijn dat je RPM sensor aan zijn eind zit en dus een niet helemaal correcte waarde doorgeeft.