Motor T5 houdt in bij gas terugnemen

Gestart door Martijn5, 07-06-2005 20:31:54

Vorige topic - Volgende topic

Martijn5

Als ik gas terugneem dan houdt de motor van mijn 855 T5 '95 een beetje in. Het voelt als kleine korte schokjes met tussenpozen van zo'n4 a 5 sec. Dit is het duidelijkst voelbaar tussen de 2000 en 3000 toeren. Wanneer ik (voluit) accelereer is er niets aan de hand. Op het moment dat ik het gaspedaal loslaat begint het. Als ik rond de 3000 toeren blijf rijden in de 1e of 2e versnelling is het ook goed voelbaar. In de 3e en 4e versnelling (bijna) niet. Ik zat zelf aan de regeling van de brandstof te denken maar weet niet goed waar te beginnen met dit probleem. Heeft iemand een idee waar ik moet beginnen? Ik heb verschillende soorten benzine 95/98 geprobeerd maar dit haalde niets uit.
Martijn

christ

Wanneer zijn bougies/kabels/verdeelkap/rotor vervangen?
Starten gaat soepel?
Stationair loop?
Gasklep schoon?
Geen vacuumlekjes?
Foutcodes aanwezig?
95 of 98 maakt daar geen ene reet uit (sorry jongens, das mijn mening)

Martijn5

Bougies/kabels/verdeelkap/rotor vorig jaar vervangen
Starten gaat niet echt soepel. 2 a 3 keer rond voordat de motor aan slaat.
Stationair loop is OK. Mooi regelmatig
Gasklep/vacuumlekjes? Hoe kan ik dat controleren?
Foutcodes. Ga ik controleren
Martijn

christ

Gebruik voor gasklep en vacuumlekjes even de zoekfunctie alhier, er is meer dan voldoende over gesproken. 2 a 3 keer rond bij het starten is prima! (een turbo mag/moet altijd wat langer malen dan een niet-turbo moter)
Als ik me niet vergis staat dat zelfs in het instructieboekje?!
Ik ben zeker benieuwd naar eventuele foutcodes (bv nokkenassensor)

Martijn5

Ik weet inmiddels dat het aan mijn airco ligt. De compressorpomp werkt niet goed. Waarschijnlijk is de electromagnetische koppeling, of de aansturing, defect. Elke keer als de pomp aanslaat voel je dat als een klein schokje. Mijn onderzoek gaat zich nu dus richten op de compressorpomp(aansturing). Bedankt voor alle suggesties die mij weer wijzer hebben gemaakt.
Martijn

emielC70

Hmmmm das interresant! Ik heb precies hetzelfde probleem en bij mij weet ik dat ook mijn airco het niet doet vanwege de electromagnetische koppeling die iets bijgesteld moet worden.

Ben benieuwd of het bij mij ook strax over is. Alleen wou ik mijn airco pas in april laten maken aangezien ik hem nu toch niet meer gebruik.

NwVolvoMn

Als het de airco niet is, dan even een keer rijden met de handtester (dus waarschijnlijk ook met Volvo monteur) en de cut-off van de motor controleren. Bij het gas loslaten wordt de injectie maar waarschijnlijk niet de ontsteking (naverbranding) uitgeschakeld als het goed is, maar net niet altijd helemaal. Probeer het dus ook eens met uitgeschakelde airco. Soms worden deze problemen veroorzaakt door lekkende injectors of voor de gasrijders een doorblazende verdamper.

emielC70

Ik heb dit probleem dus ook bij mijn c70 alleen nu vraag ik me af kan het wel aan de airco liggen als deze gewoon uit staat??
Of zijn er andere mogelijkheden? Ik heb bougies al gelezen, turbodrukklep (is dat driewegklep?? die is er net nieuw opgekomen).

emielC70

overigens heb ik het probleem meer als ik constante snelheid rij

BenC70ES

Bij jouw zou het wel eens het begin van een stervende Magnetti Marelli gasklep kunnen zijn...  :-\

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!