Regeleenheid ABS stuk ?  

Gestart door Jan-Peter, 29-09-2002 22:32:34

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Peter

Beste Volvo-rijders,
Het waarschuwingslampje van mijn ABS blijft constant branden. Volgens de Volvo-garage moet de regeleenheid van mijn ABS worden vervangen, kosten ca 500 euro (!).
Vraag: waar vind ik dat ding (V70 2.5 uit '98), en hoe zou ik aan een gebruikte unit kunnen komen ? Makkelijk zelf te vervangen ? Help me uit de brand !
Jan-Peter

Jan-Peter

Ludo,
Nee, om te beginnen weet ik niet eens waar de unit ergens zit, maar de (Volvo-)garage zegt dat 'ie stuk is. Het oranje waarschuwingslampje is eerst een aantal keren aan gegaan en weer uit, maar is sinds kort permanent aan. Zegt dat iets meer misschien?
Groet, Jan-Peter

Aad

Ludo heeft gelijk JP,
Het is helemaal niet zo gek om hem eerst eens te controleren op vervuiling.
Bij mij heeft hij ook al eens een keer gebrand terwijl hij dat niet zou moeten doen echter toen hoefde ik alleen maar even opnieuw te starten. Als een van de sensoren iets anders ziet dan een normaal gedrag en rollen b.v maar 3 willen en de 4e ziet hij niet kan hij wel degelijk in een foutmelding gaan.

Succes

Guido_Smit

Probleem ABS lampje dat(vaak) bleef branden , heb ik ook gehad bij mijn 850 glt van '92. Oorzaak was toen niet de dure regelunit(wat men eerst dacht!), maar de pedaalsensor. Deze zit in de motorruimte aan de rembekrachtiger gemonteerd. Materiaalkosten +/- 100 euro.
PS, iemand bij mij in de buurt verkoopt een nieuwe ABS regelunit via MARKTPLAATS.NL (rubriek onderdelen 850).
Ik weet alleen niet of dit dezelfde is voor een V70.

Groeten, GUIDO SMIT uit Limburg.

Adriaan

Peter,

Dit probleem is al vaker besproken. Er blijken meerdere oorzaken (met elk een andere oplossing) mogelijk te zijn.

Mijn eerste vraag is, brand je TRACS lampje ook? Indien dit niet het geval is, dan denk ik niet dat het een sensor is. TRACS en ABS gebruiken immers dezelfde sensor.

Bij Mercedes gaat het ABS lampje branden als het remvloeistofniveau te laag is. Wellicht is dit bij Volvo ook het geval.

Volgens Jack kan de storing het gevolg zijn van scheurtjes in het huis van de regel unit. Blijkbaar zijn printplaatjes of ander electronica hier erg gevoelig voor.

Ik heb overigens het zelfde probleem met mijn 850T5 uit 1995. Lampjes gaan pas branden na een periode van 10-15 minuten rijden. Ik vraag me af of het temperatuur afhankelijk is want naarmate het buiten kouder wordt, duurt deze periode langer.

Mocht je de oplossing vinden, maak het dan aub kenbaar!

Adriaan

Jan-Peter

TRACS (?) heb ik niet, dus dat kan ik helaas niet controleren. Wel was opvallend dat de eerste maanden het lampje na een paar minuten weer uitging, maar nu constant blijft branden. Bij AutoRima heb ik inmiddels een gebruikte unit gehaald, de Volvo-dealer is bereid hem te monteren. Ik zal de monteur vragen ook de andere mogelijke oorzaken (waarvoor dank!) te controleren, scheelt misschien. Ik laat nog weten hoe het is afgelopen na de dealerbeurt a.s. vrijdag!
vriendelijke groet, Jan-Peter

Jan-Peter

Probleem was inderdaad de regeleenheid. Voor 175,- (Rima) en 50,- montage functioneert de ABS weer naar behoren.
Dank voor de tips !
Jan-Peter