[MINI MEETING]Automaatbak spoelen

Gestart door HJ850, 31-08-2005 13:15:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jort

Wat denk je, hoe lang zullen we met 1 auto bezig zijn.

De eerste duurt altijd het langst....

Ik vind het prima als we er 1 reserveren, dan kunnen we met z'n alle aan 1 auto werken en dan de volgende.

Verder kunnen we elkaars spullen gebruiken, zoals de slang en de blikken?
Ik neem aan dat we daar het oude spul kunnen afvoeren?
Heb je dat ook even geinformeerd?

Jort.

Paul75

Ja je kan alles daar zo afvoeren dus das geen probleem en wel zo gezellig om het per auto te doen. Eerst ff tossen wie er eerst gaat zodat we van die fouten kunnen leren.. ;D ;D

We zien het daar wel. Ik zal morgen een brug reserveren.

Grt Paul
Volvo er is geen betere!
Ik krijg hier trouwens ook niet een leuk plaatje tevoorschijn. ;)

Jort

Klinkt gezellig.

Hoe laat zullen we verzamelen?

Wat zullen ze weer lekker schakelen na de tune up.

Jort.

HJ850

OK, locatie dus definitief gewijzigd naar:

NewFix
Keienbergweg 23
1101 EZ Amsterdam

Tijd: ze zijn om 10 uur open, wat mij betreft lekker vroeg beginnen, dus 10 uur daar, haalbaar?

HJ850

Citaat van: JortS op 08-09-2005 11:35:37
Hey,

Voor mij is het geen probleem om naar A'dam te komen.
Ik zal vandaag even de rest van de onderdelen halen.

Klemmetje en afdichtringetje.

Laten jullie nog even weten of het ZEKER A'dam wordt?
En ook hoe laat jullie willen afspreken?

Jort.

ik heb een slang gekocht, 12 mm binnenmaat, 3m
(da's genoeg voor 2)

en dus Amsterdam. Raar dat ik die niet eerder gevonden heb, blijkbaar net op de verkeerde trefwoorden gezocht. Paul, dank!


hanszelf

Ik ben aan het twijfelen of ik ook meedoe. Misschien helpt het als iemand me eens vertelt waarom ik mijn bak eigenlijk moet spoelen? Alles werkt namelijk prima op het moment.

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

HJ850

#21
Citaat van: hanszelf op 08-09-2005 22:48:21
Ik ben aan het twijfelen of ik ook meedoe. Misschien helpt het als iemand me eens vertelt waarom ik mijn bak eigenlijk moet spoelen? Alles werkt namelijk prima op het moment.

Hans

Hoewel Volvo zegt dat dit nooit hoeft, is zo ongeveer iedereen die ik gesproken heb van meding dat het af en toe moet, en wel om de bak soepeler te laten schakelen, dus zonder schokken e.d..

Ik heb bijv. dat de overgnagen met name als ik eens een keer vrij fors optrek en altijd de hoogste schakeling (rond 80-110 km/h) met een forse schok gepaard gaat (ging). En ik wist direct dat dat niet hoort; een automaat moet soepeler kunnen.

Uiteraard verweet ik het eerst aan de 'Europeese auto-bak' en dat het in mijn Amerikanen altijd veeeeeel beter en soepeler was. Maar het bleek dus een bekent issue te zijn en oplosbaar.

Onlangs is er bij mij al verse olie in de bak gegaan, maar dus nog niet doorgespoeld, en inderdaad is het schakelen al een klap soepeler :D


En eigenlijk is het ook raar: motorolie wordt elke paar 10.000 km ververst, zelfs remvloeistof ook een paar keer in het leven van een auto, maar versnellings/automaatbakolie zou 200.000 km+, 300.000 km, 400.000 km+ mee kunnen??  Met die kleine bakolie koeler in de radiator?
Mijn (non-turbo) 850 heeft een trekhaak/achteruitparkeersensor, en het zeker al eens zwaar gehad, want de bakolie rook verbrand volgens de gerage, dus te heet geworden.  


Dus: kijk eens naar het aantal km's van je Volvo, naar het aantal dat je er zelf al in gereden hebt (=zeker niets ververst), en het schakelen van je automaat: gaat dat totaal of vrijwel zonder schokken?
Er zijn zelfs mensen die het elke 30K km doen.


Via een PB kan ik je wel de procedures sturen die ik hierover en hiervoor verzameld heb; geeft een beetje inzicht in het werk. En op http://www.volvo850forum.com/index.php?board=23;action=display;threadid=9220&start=30 staat een link naar een video met het detaill van 'de bubbeltjes', dus hoe lang je de motor aan moet zetten om de bakolie er uit te laten spoelen.

Jort

CiteerTijd: ze zijn om 10 uur open, wat mij betreft lekker vroeg beginnen, dus 10 uur daar, haalbaar?

Tuurlijk is dat haalbaar. Dat vind ik al laat.

Ik ben er.

Tot dan.

Jort.

Paul75

Nou brug is gereserveerd dus dat is rond heb gevraagd of er plek was naast de brug (werkplek) en ze zou de grote brug reserveren. Kan er eentje op de brug en een naast. Heb er zin in...Ik zie jullie morgen om 10:00 in adam..

Voor de herkenning ik ben in een volvoV70...hehehe ;D
Volvo er is geen betere!
Ik krijg hier trouwens ook niet een leuk plaatje tevoorschijn. ;)

HJ850

Citaat van: Ludo link=board=7;threadid=9913;start=msg155440#msg155440
om het écht goed te doen moet je ook de filter vervangen.
als je het dan om de 30k doet zal die minder vervuilen...
quote]


Waar kunnen we dat filter tegenkomen. hoe er uit te halen?

Ik heb er ook zin in, zie jullie morgen

HJ850

oh ja, herinner mij het weer...

mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jort

Moge Mehn,

Ja, alles is prima verlopen.

Allereerst hebben we HJ850 z'n roffel op de brug gezet omdat deze nog het koudst was, dat was natuurlijk tegelijk onze test auto.
Eerst nog geprobeerd om de cooler mee te spoelen, maar toch maar niet gedaan, omdat het toch wat lastig werd.

Uiteindelijk hebben we Hajo z'n auto 3 keer gespoeld voordat deze goed schoon was, Paul z'n roffel twee keer en mijn roffel ook 3 keer, omdat deze wel erg zwart was.

Nu is alles weer lekker schoon. Bij Hajo hebben we zelfs nog z'n power flex erin gezet. Was ook nog een leuke klus en de rest bewaren we voor de klus dag.

Naar mijn weten schakelen al onze roffeltjes weer soepel.

Nog bedankt voor al het advies.

Jort.

HJ850

#28
Citaat van: mehn op 10-09-2005 20:40:03
En, alles goedgegaan?

Ja, weer een aantal ervaren Volvo flushers er bij  ;) Was een heel gezellige minimeeting met Paul75, JortS en mij. Het is ook een klus die je met minmaal 2 personen moet doen en met 3 is leuker en sneller.

1e auto ging nog even met zoeken en proberen. De beschrijving van jou, Mehn, vond ik overigens nog de duidelijkste van alle procesdures die ik her en der gevonden had. Door de 2 vaten aanpak en steeds dezelfde hoelveelheid er in te doen als er uit kwam, houd je aan het einde een bijna goed oliepeil over en zit er tijdens het flushen nooit te veel olie in.

We zijn allemaal begonnen met aftappen aan de onderkant.
En inderdaad, ook bij de 13 jaar oude GLT van mij was de slang aan de automaat kant niet los te krijgen (nodig voor de meest optimale manier van spoelen: inclusief het oliekoelertje in de radiator). Bij de anderen niet eens meer geprobeert.
Toch hebben we alle 3 de oliekoeler wel meegspoeld: door na de 1e spoeling de slang weer even op de oliekoeler aan te sluiten en met de hand even vast te houden. Starten, even 2 minuten laten pompen en rustig door alle versnellingen heen leek ons afdoende om wat olie door de koeler te laten rondgaan en vuil en vuile olie daar te vervangen door schonere olie.

Na de eerste gingen de andere auto's heel vlot, iets meer dan een uur per auto.

Resultaat: de anderen moeten het hier zelf maar vertellen. Bij mij moet ik eerlijk zeggen dat ik weinig verschil merk ten opzichte van de verse olie (zonder spoelen) die er door een misverstand 3 weken geleden door een garage in gedaan was. Maar ik heb er na nog maar een klein stukje snelweg gereden.
Het geeft mij in elk geval een goed gevoel dat de automaatbak nu waarschijnlijk voor het eerst in 255.000 km helemaal schoon gespoeld is.
Bij een volgende keer zal ik mijn bak weer spoelen, maar dan maar 1 keer verwacht ik, want ik heb geen turbo, geen caravan of paardentrailer, en rij niet vaak in de bergen.


Overigens: het is toch niet erg dat we, omdat er te weinig Dextron III was, maar 10W40 hebben gebruikt??  ;D ;D

Nee, de motorolie ging in mijn motor, want JortS constateerde bytheway even dat die ver beneden pijl stond  :-[   De motorolie carterplug bij mij lekte zichtbaar olie. Heee, 5000 km geleden een grote beurt bij dealer gehad, slordig.

Paul75

Was idd een gezellige dag.

Jort en Hajo hebben het eigenlijk allemaal al goed beschreven. Het is ook niet moeilijk en ik vind het dan ook wel een aanrader om je bak eens te spoelen als je niet weet wanneer dat voor het laatst of zelfs ooit is gebeurd. Ook wel interessant is dat we het met drie verschillende motorvermogens hebben gedaan. Maar daar zat eigenlijk weining tot geen verschil in de olie ondanks dat er verschillende krachten op je automaat worden uitgeoefend (GLT, T5R, TDI).

Ik merk wel degelijk verschil (zeker 20 PK erbij  ;D ;D) en hij schakelt wel wat soepeler.

Stel je er verder niet veel te veel van voor het is vooral goed onderhoud van je volvootje.

Cu Next time...erm oh nee, ben geen club lid dus mag ook niet komen poetsen...hehe

Volvo er is geen betere!
Ik krijg hier trouwens ook niet een leuk plaatje tevoorschijn. ;)