Stuurbekrachtigingspomp stuk? Koppeling versleten?

Gestart door EX-850 rijder, 04-12-2002 19:59:19

Vorige topic - Volgende topic

EX-850 rijder

Hoi Hoi

heb even jullie advies nodig. Sinds kort is me iets op gevallen. Als ik op lage snelheid (15 km) rijd en moet helemaal insturen (helemaal naar rechts of links), lijkt het of het laatste stuk helemaal vanzelf gaat. Het stuur draait dan ineens door en dat gaat gepaard met een licht bonkend geluikt. Nu zijn mijn voorbandne ook wat versleten. Er komen volgende week winterbanden op. Maar waar licht het aan. De banden, de pomp of iets anders?

Verder de koppeling.
DE auto heeft nauwelijks ene ton gelopen toch twijfel ik een beetje aan de koppeling. Hij zit behoorlijk en soms lijkt ie wel wat te plakken.

Als ik in stap druk ik eerst het koppelingspedaal in Laats viel em op dat als ik hem droog op liet komen (motor uit geen versnelling ingelegd)dat ie kort piepte.

Verder is het zo dat als je overschakelt van 1 naar twee en je drukt het koppelingspedaal in om overte schakelen het lijkt als of de motor terug schokt in de orginele staat (als je optrekt gaat de motor in zijn motor steunen hangen en als je ontkoppelt valt die kracht weg en komt ie weer terug in orginele positie). het is net een kleine schok/klap die je merkt.

En als laatste probleem wat vooral voorkomt als de motor koud is is als je in twee rijdt en je laat het gas los op zo'n 2500 toeren dan gaat de auto wat haperen. Het is niet op de toerenteller te volgen maar tis geen prettiggevoel.

Wat zijn de problemen?

Reitse

Ik herken alleen je stuurbekrachtigingsopmerking. Ik voel het niet als een probleem, gewoon als een karaktereigenschapje. Voor de 850 heb ik veel in een 440 gereden, en die zijn qua sturengevoel niet met elkaar te vergelijken.

denkweb

Betreffende het koppelingspedaal het volgende:

Als je het pedaal intrapt, voel je dan pas na enkele cm's weerstand en blijft het pedaal bij het loslaten op dit punt af en toe steken zonder dat de koppeling slipt?

Min vermoeden is in dit geval dat een van de twee drukcilinders voor de remvloeistof lekt. Deze houden de druk op het systeem bij remmen/koppelen. Er zit er eentje voor en een andere achter de motor, indien een van de twee lekt is het een aardige dobber om uit te vinden welke van de twee. Door het leidingnet te laten ontluchten is uit te vinden of dit de oorzaak is. De ontluchting is 10 min. werk. Komt het probleem dan terug binnen een of twee weken, dan lekt er ergens iets.

Als je koppeling slecht is dan zijn er ook foefjes om dat uit te proberen... zijn alleen niet echt goed voor je motortje...

Succes!

Reitse

Dé slippende koppelingstest:
* zorg voor een weg waar je 80 mag en geen flitspalen staan
* ga 50 rijden in III
* trap de koppeling in, schakel naar V
* geef serieus gas (4000 rpm)
* laat de koppeling snel opkomen

Schiet je auto vooruit, dan is je koppeling op zich goed, begint er van alles te schokken en dondert je toerental niet echt naar beneden, dan is je koppeling waarschijnlijk over z'n uiterste houdbaarheidsdatum heen... ;)