Zelfbouw Downpipe

Gestart door The Driver, 01-09-2005 12:38:10

Vorige topic - Volgende topic

The Driver

Sinds mijn verblijf hier in Enschede heb ik al veel interessante mensen ontmoet. Zo ontmoette ik ook een man die helemaal into de 205 gti is. Hij vertelde mij over een zaak in de haven waar je voor een paar knaken 3 meter 3'' dikke pijpen kan halen. Ook vertelde hij mij over een lasser die die pijp in dezelfde vorm kan lassen zoals een 3'' dp zou moeten zijn.
Dit zou ik dan ook graag volgende week willen regelen. Dit zou mij een hoop geld schelen.

Nu is mijn vraag echter. Hoe zit dat nu met de 2de lambda? Is die er alleen om het lampje te laten branden in het dashbord als er teveel uitstoot is? Of heeft het nog andere functies?

Waar moet ik op letten? Zijn er nog spreekwoordelijke haken en ogen? Zijn er nog flenzen en pakkingen waar ik op moet letten?

Want mijn OEM DP is zo lek als een zeef. De hele cabine begint er door te meuren, en laat ik nu net even geen 1000 Eu voor een 3'' feritta met sportcat hebben.

Het betreft hier een 1998 V70R

cheers,
Hugo

mathh

Voor zover ik weet meet de tweede lambda de veroudering van de kat.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

The Driver

ok, dus die 2de lambda heeft verder geen vitale fuctie. Die kunnen we dan gewoon verwijderen/loskoppelen

Johann

Citaat van: The V70R Driver op 01-09-2005 12:43:54
ok, dus die 2de lambda heeft verder geen vitale fuctie. Die kunnen we dan gewoon verwijderen/loskoppelen

Hij kijkt de werking van de kat na. Je kunt hier een emulator voor krijgen. Zoek even, hebben we het pas geleden over gehad.

Hou er rekeing mee dat je een flex nodig hebt voor de DP anders zal hij elke keer losvan de turbo komen. Uitlijning is hierom oom heel belangrijk.

volvos60t5

Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

emielC70

klopt ik heb ook zelf mijn downpipe laten maken. Alleen moet je bij eps ook ff een flexibeel deel bestellen. Die hebben ze gewoon op voorraad ook voor 3 ince.

ik denk dat ik binnenkort maar ff ga kijken hoeveel het me kost om de gehele uitlaat 3 ince te maken!

Mag ik vragen wat jij voor 3 meter rvs pijp moet betalen?

M a r c

Citaat van: The V70R Driver op 01-09-2005 12:38:10
Want mijn OEM DP is zo lek als een zeef. De hele cabine begint er door te meuren, en laat ik nu net even geen 1000 Eu voor een 3'' feritta met sportcat hebben.

Racekat, geen sportkat. BSR en JT hebben sportkatalysatoren, deze zijn beduidend goedkoper maar ook veel minder efficient.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

emielC70

Beste Emiel,

de zelf in te lassen sportkat kost € 275, ex btw, deze heeft een rvs binnenwerk voor overige vragen kun je ook bellen met 0320 281150

Dit is een reactie wat ik deze tijds ontvangen heb van een bedrijf wat universele racekats verkoopt!! Je kan altijd eens bellen! Dan heb je voor 600 a 700 euro een DP met racekat en flexstuk.

volvos60t5

Citaat van: emielC70 op 01-09-2005 16:25:04
Dan heb je voor 600 a 700 euro een DP met racekat en flexstuk.

Volgens mij heb je met een goed inkoopbeleid (lees: een beetje onderhandelen) voor +/- 900 Euries al een goed passende DP. Dan is toch niet zoveel goedkoper meer om er een te laten maken waar je maar van moet afwachten of die zo goed past.....
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

M a r c

Citaat van: volvos60t5 op 01-09-2005 16:47:15
Dan heb je voor 600 a 700 euro een DP met racekat en flexstuk.

Volgens mij heb je met een goed inkoopbeleid (lees: een beetje onderhandelen) voor +/- 900 Euries al een goed passende DP. Dan is toch niet zoveel goedkoper meer om er een te laten maken waar je maar van moet afwachten of die zo goed past.....

En geen garantie..... geen productaansprakelijkheid....

Veel bedrijven geven ook nog eens kortingen aan clubleden.

info@europeantuning.nl

M a r c

Beste Emiel,

de zelf in te lassen sportkat kost € 275, ex btw, deze heeft een rvs binnenwerk voor overige vragen kun je ook bellen met 0320 281150

Dit is een reactie wat ik deze tijds ontvangen heb van een bedrijf wat universele racekats verkoopt!! Je kan altijd eens bellen! Dan heb je voor 600 a 700 euro een DP met racekat en flexstuk.

Nogmaals:  en SPORT-kat is géén RACE-kat!

info@europeantuning.nl

JCviggen

Ik geef Marc gelijk. Ik heb ook in het verleden verschillende DP opties onderzocht en uiteindelijk nog tot de conclusie gekomen dat ik beter gewoon een Ferrita pijp kocht. Het verschil in prijs was niet astronomisch, en qua kwaliteit is het toch een heel ander niveau. En het is een stuk praktischer.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

emielC70

ach ik rij zelf dus zonder kat en dan scheelt het best wel. Want ferrita had mijnes niet zonder kat dus dat scheelde mij wel flink geld!

Maar of ik het een 2e keer weer zo had gedaan weet ik ook niet niet zeker.

The Driver

CiteerHou er rekeing mee dat je een flex nodig hebt voor de DP anders zal hij elke keer losvan de turbo komen. Uitlijning is hierom oom heel belangrijk.

Zou je dat ''flex'' en het loskomen van de turbo en de uitlijning nader kunnen verklaren? Dat zou mij een hoop vooruit helpen.

Hugo

M a r c

Citaat van: The V70R Driver op 01-09-2005 19:20:55
CiteerHou er rekeing mee dat je een flex nodig hebt voor de DP anders zal hij elke keer losvan de turbo komen. Uitlijning is hierom oom heel belangrijk.

Zou je dat ''flex'' en het loskomen van de turbo en de uitlijning nader kunnen verklaren? Dat zou mij een hoop vooruit helpen.

Hugo

Zonder flex komt met een beetje pech de hele turbo wel los.....  ;D

info@europeantuning.nl