Electrische stoel bediening: in te bouwen op handbediende stoel??

Gestart door HJ850, 03-09-2005 06:44:12

Vorige topic - Volgende topic

HJ850

Ik kom er net via een Amerikaanse Volvo website achter dat Volvo 850's wel degelijk met electrische stoelbediening waren uitgerust.

Op zich is de mechanische prima, ik ben verwend door de Amerikanen die ik hiervoor had ;D,  alleen heeft deze electrische bediening 3 geheugenstanden begrijp ik.
Kijk, da's wel makkelijk als je met zijn tweeën afwisselend in de Volvo rijdt  :D

Heeft iemand al eens gekeken of je die electrische bediening optie later kunt inbouwen in een nu mechanisch bediende stoel?

Ik heb een beige leren intrieur  8)  en de stoel is nog prima.
Stoel heeft wel electrische stoelverwarming (bizarre optie, maargoed), geen airbags.
Auto is een 1992 GLT

thuur

Als ik in de parts list kijk in Vadis zie ik een hele hoop dezelfde onderdelen, al staat het bar slecht omschreven :-\

Ik denk wel dat het kan, maar dan moet je beschikken over de juiste onderdelen van de stoel.

Dus ben je met vervanging van je huidige stoel door een complete (elektrisch bedienbare) stoel sneller en goedkoper klaar bent. Mocht je geen stoel op kleur kunnen vinden dan kun je altijd nog het zaakje overbouwen.

Of je stroom hebt weet ik niet, dat hangt een beetje van de huidige opties af. Zo heeft mijn '93-er geen voorbereiding voor elektrische ramen, maar wel voor airco.... (snap jij het?) :P

Suc6 met de operatie in ieder geval ;D

Gr 8)

Hen3

Citaat van: HJ850 op 03-09-2005 06:44:12
Stoel heeft wel electrische stoelverwarming (bizarre optie, maargoed),

Zo bizar vind ik die optie niet, tenminste bij mijn leren stoelen niet. Die kunnen 's winters best koud zijn en dan is een verwarmde rug erg lekker....

Ik heb 'm nog wel regelmatig aan.

thuur

Mijn vrouw is ook erg blij met onze stoelverwarming idd ;)

Gr 8)

denkweb

Ombouwen is niet haalbaar, het stoelframe is niet sterk genoeg, er ontbreken ook delen om de motoren aan vast te zetten.

Overzetten van een set electrisch verstelbare en verwarmbare stoelen met geheugen gaat echter prima. De stekker van de verklikker is ook een voorbereide stekker van de stoelverwarming, dus inpluggen, schakelaars (kabels liggen onder het afdekplaatje klaar) erin en klaar is kees!

Ohja, 1 bijkomstigheid. De voeding en diagnose functie van de memorystoelen.... dat gedeelte van het verhaal is wat minder!

Ik heb de stoelen uit een T-5R. Nadat ik zag dat er geen kabelvoorbereiding aanwezig was voor de bediening en geheugenfunctie heb ik tijdens de VKB in 2004 van de drie aanwezige T-5R's een foto gemaakt van deze kabels. Het blijkt echter dat deze drie allemaal van een ander bouwjaar waren en alledrie andere kleur kabels gebruikten.

Bij de Volvo dealer hele boeken doorgespit, ik kwam erachter waar de voeding, massa, OBDII aansluiting zit op de stoel, maar er is geen handleiding te vinden voor de achteraf inbouw van deze stoelen, laat staan welke kabels je uit de kabelboom kunt gebruiken voor de stoelen!

Ik heb uiteindelijk de massakabel doorverbonden met die van de gordelverklikker en een 12v kabel van een voedingskabel afgetapt en voorzien van een eigen zekering en op de constante voedingsaansluiting aangesloten. De stoelen werken perfect, alleen de diagnose functie is dus niet in werking.

Als iemand mij kan vertellen welke kabeltjes ik nodig heb bij mijn 850 TDI (1996) met S70 TDI (1997) kabelboom (das weer een ander verhaal) dan verneem ik het graag!

HJ850

Denkweb, wat heb jij een 850 ervaring zeg...

OK, ik weet nu dat ik dus niet kan overbouwen, anders dan hele stoelen, en voeding/massa even ergens anders aan zou moeten linken om het werkend te krijgen.

Tja, vind maar eens niet doorgezakte stoelen met leer en kleurcode 3750 en electrisch...  

OK, thx, goed info!

denkweb

Citaat van: HJ850 op 04-09-2005 07:11:50
Denkweb, wat heb jij een 850 ervaring zeg...

OK, ik weet nu dat ik dus niet kan overbouwen, anders dan hele stoelen, en voeding/massa even ergens anders aan zou moeten linken om het werkend te krijgen.

Tja, vind maar eens niet doorgezakte stoelen met leer en kleurcode 3750 en electrisch...  

OK, thx, goed info!

Eerst de stoelen vinden (als je in Italië op vakantie gaat, zoeken naar T5(R) onderdelen op de sloop!!) en die kleur is dan van later zorg, immers, die bekleding kun je wel vervangen!

thuur

Citaat van: denkweb op 03-09-2005 23:59:11
Ombouwen is niet haalbaar, het stoelframe is niet sterk genoeg, er ontbreken ook delen om de motoren aan vast te zetten.

Hoe kom je hierbij ??? In Vadis staan echt dezelfde onderdeelnummers voor wel en niet elektr. bedienbaar...?

Citeer
Als iemand mij kan vertellen welke kabeltjes ik nodig heb bij mijn 850 TDI (1996) met S70 TDI (1997) kabelboom (das weer een ander verhaal) dan verneem ik het graag!

Wil je nou een kabel voor een 850 of een S70? ;D

850:
9136076 voor de verwarming
Kabel zit gewoon aan het paneel, is 1 deel:
9148753 links
9148754 rechts

S70, links:
9472715 met geheugen (oude nrs 9472434, 916816)
In Zwitserland zijn er aparte stoelen zonder geheugen verkrijgbaar, die heb je niet neem ik aan..

Als je dus geen verbinding met je kabelboom hebt, dan heeft degene die de kabelboom erin heeft gezet besloten dat jij geen elektr.verst.stoelen hebt en de kabels waarschijnlijk afgeknipt (dit is helaas de praktijk). Ze staan nl. niet apart gelist dus afhankelijk van de (af fabriek) opties van jouw auto zit de aansluiting wel of niet erin (normaal geval).

Gr 8)

denkweb

Citaat van: thuur op 04-09-2005 13:33:59
Citaat van: denkweb op 03-09-2005 23:59:11

Hoe kom je hierbij ??? In Vadis staan echt dezelfde onderdeelnummers voor wel en niet elektr. bedienbaar...?

Citeer

Wil je nou een kabel voor een 850 of een S70? ;D

850:
9136076 voor de verwarming
Kabel zit gewoon aan het paneel, is 1 deel:
9148753 links
9148754 rechts

S70, links:
9472715 met geheugen (oude nrs 9472434, 916816)
In Zwitserland zijn er aparte stoelen zonder geheugen verkrijgbaar, die heb je niet neem ik aan..

Als je dus geen verbinding met je kabelboom hebt, dan heeft degene die de kabelboom erin heeft gezet besloten dat jij geen elektr.verst.stoelen hebt en de kabels waarschijnlijk afgeknipt (dit is helaas de praktijk). Ze staan nl. niet apart gelist dus afhankelijk van de (af fabriek) opties van jouw auto zit de aansluiting wel of niet erin (normaal geval).

Gr 8)

In dezelfde volgorde: om van een 'gewone stoel' een te maken die electrisch is uitgerust is gewoon een niet rendabele klus. De investering is hoger. Naar ik heb kunnen zien bij de inbouw van mijn stoel is dat deze van zwaardere metaaldelen is opgebouwd als de originele stoel; let wel, de stoelen heb ik uit een ander type 850 van een ander bouwjaar!

Mijn 850 heeft de kabelboom van een S70, schijnt zo te zijn dat er een brandje heeft gewoed in de kabelboom toen de auto rijklaar werd gemaakt voor zijn 1e oplevering; men heeft toen gelijk de hele bedrading vervangen voor de S70 Tdi-versie omdat hier meer mogelijkheden op waren toe te passen. Was voor mij ooit een enorme puzzle om een radio aan te sluiten en nog wat van die dingetjes, tot ik via van Roosmalen (heeft auto op kenteken gezet) aan de nodige info kwam hierover. Dus moet ik overal bij nadenken als ik wat aansluit! Toch zitten overal kabelvoorbereidingen, OOK VOOR DE STOELVERWARMING, maar NIET voor de electrische bediening. Ik heb de foto's van de 850 T-5R's bekeken en geconstateerd dat men een aantal kabeltjes selecteert vanuit de kabelgoot onder de portieren en hierop de stoelen aansluit, inclusief diagnose functie. Helaas is bij alle auto's de kleurcodering van de snoertjes anders. En daar het een kabelboom van de 850 betreft kan ik het bij mij in de S70 bedrading niet terugvinden  :(

Vanaf de sigarettenaansteker kun je ook doorlussen  ;D

Geertje

Hoe is de penbezetting van de 4 polige groene stekker van de voeding voor de motoren?

Gr. Geert

@®-

Ik heb het een half jaar geleden voor een vriend van mij gedaan (geen Volvo). Hij had een stoffen interieur met mechanische bediening, en wilde leer hebben en heeft deze toen gekocht wel met een maar deze had elektrisch stoelverstelling. Ik heb toen het een en ander voor hem moeten solderen en aanleggen maar dit is zeker goed te doen. De draden die je nodig hebt is niet meer dan een 12 volt en een aarde (maar die is overal wel te vinden  ;D)

Wel moet je zorgen dat het een compleet interieur is zodat je de bouten los kan draaien stoel eruit en de andere erin.

b0nkolok

OOOOO wat ben ik blij dat bij mijn roffels alles er al in zit. ;D

Maar ik weet wat het is: 10 jaar geleden heb ik electrische raambediening ingebouwd (4 ramen) in mijn toenmalige 745. Na een dag en een avond prutsen werkte het ook nog, blijvend! :P
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

tdidude

Heb het zelf niet gedaan maar wel onderzocht qua hardware.. voor een V70. Autorima heeft regelmatig electrische onderstellen te koop
voor EUR150.

Ze (Autorima) beweren dat je bij de stoel "alleen" het onderstel hoeft te wisselen.

Ik stelde de vraag voor een V70.. en zelfs daar heb je verschillende stoelversies van (airbag op computer aangesloten of met slagsensor). Kwam ik achter toen autorima hem al mee had gegeven  >:( grrr prutsers

Als je een onderstel van <'98 treft zou het wellicht mogelijk kunnen zijn omdat dat de slagsensor airbag aansturing heeft van de 850.

Dus in theorie kan je voor EUR 150,- een electrische stoel krijgen, maar dan moet je wel een handige harry zijn  :P.

Nadeel: alle spiegeltjes en stuur moet je nog wel steeds zelf verstellen :)

Ik heb het dus nog steeds maar niet gedaan..

5 cilinders is meer dan 4

Melle

er is me even wat onduidelijk... bedoel je met Electrische stoel bediening dat de bediening van de stoel electrisch geschiedt, of heb je het over de bediening van je electrische stoel?
Dat laatste is handig als je schoonmoeder fijn eventjes mee uit rijden gaat!

tdidude

Stoel ombouwen van handbediend naar electrisch bediend met 3 geheugenfuncties...

Schoonmoeder komt nimmer en te nooit niet op de bestuurdersstoel te zitten.. zelfs mijn eigen moeder niet.
;D
5 cilinders is meer dan 4