Zoemen bij insturen bocht

Gestart door Cassies850, 05-09-2005 14:31:06

Vorige topic - Volgende topic

Cassies850

Fans,
Als ik heerlijk in mijn 850 station aan het rijden ben en met 50 / 60 / 70 een flauwe bocht naar links indraai hoor ik een soort (vrij luid) zoemend geluid. (waarschijnlijk bij mijn rechtervoorwiel.)
het wordt steeds erger door de maanden heen want nu heb ik het ook op de snelweg als ik flauw naar links stuur om in te halen.
kent iemand dit probleem en kan iemand me vertellen hoe ik dit kan laten oplossen door de garage?(ik heb het ze verteld maar ze kunnen niet echt iets vinden)
Alvast bedankt!!

Cas

thuur

Hoe staat het met je stuurolie-niveau?

Gr 8)

Cassies850

dat staat gewoon op peil. hij doet het alleen links om en niet rechts om...

thuur

Auto opkrikken (rechtervoorwiel als ie het alleen bij linkse bochten doet) en aan het wiel draaien. Hoor je het nu ook zoemen is waarschijnlijk een wiellager kaduuk :-\

Als het dat is: Niet te lang mee doorrijden, kan nogal heet worden...

Gr 8)

Cassies850

Ola, heb ik gedaan en hoorde niets. heb ook het wiel eraf gehaald en er weer op gezet. toen was het een tijdje weg maar het komt weer terug. ik heb ook na een stuk rijden gevoeld en het wordt ook niet echt warm ofzo...
als het het wiellager is, kan het dan zijn dat hij het inderdaad maar een kant op heeft?

C.

thuur

Als je een bocht naar links maakt, belast je het rechter wiellager veel meer dan het linker. Dat is een bekende methode om te achterhalen welk wiellager stuk is/zoemt (ramen open en sturen maar... linkse bocht is rechter lager en vice versa).

Maar euh... 'toen was het een tijdje weg' ??? Loopt er niet gewoon een stuk plastic of metaal tegen de band dan? Kijk eens heel goed in de wielkast en ook goed naar het rubber van de band...

Wat is je bandenmaat?

Gr 8)

Cassies850

Ik heb gekeken en gevoeld maar ik zie geen slijtage of los zittende stukjes ofzo. de banden maat is redelijk standaard 195/60 R15 en hier zijn ook geen beschadigingen op te vinden...
het is heel maf, misschien is het handig om de lager uit elkaar te laten halen door de garage maar daar zitten nog al wat kosten aan heb ik begrepen....
hoop dat het snel te verhelpen is, dan is mijn 2.5 20v GLT weer een beauty!

thuur

Redelijk standaard? Dat is DE standaard maat ;D
Niets extreems wat kan aanlopen dus (tenzij je de auto 10cm hebt verlaagd, maar daar ga ik niet van uit ;))

Het lager uit elkaar halen? Ik geloof niet dat de Volvo lagers 'reconstrueerbaar' zijn. En voor het uurloon van tegenwoordig kun je beter een nieuw lager zetten (kost ongeveer 100 euro).

Maar wel eerst zeker weten dus! Ik kan me haast niet voorstellen dat het lager na de hermontage van de band eventjes goed draait..

Heb je ook goed gekeken bij uitsturen e.d.?

En als het 'zoemt' in de bocht en je trapt dan de koppeling in, is het geluid dan meteen weg? (Dan is het meer een 'rikketik' geluid..)

Gr 8)

Rai

Of is het niet een band die last heeft van cuppen? Klinkt me namelijk wel bekend in de oren.