Volvo 850 Forum

Off-topic => Webdagboek (BLOG) => Topic gestart door: Chickenthief op 06-12-2019 21:06:01

Titel: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 06-12-2019 21:06:01
Hallo allemaal!

Mijn naam is Kay en ook ik kom mij even voorstellen. Ik ben al een paar maanden lid hier maar had nog niet de tijd kunnen vinden verder iets te ondernemen.
Daar gaat nu verandering in komen.

Sinds eind augustus dit jaar ben ik in het bezit van een rode 855 R automaat uit 1996.
Helaas voor mij ging het al snel mis, de 19T turbo zorgde er voor dat ik na een rit thuis kwam met een tikkende motor (u kent het vast allemaal).
Na niet al te lang denken besloten om de motor aan te laten pakken zodat deze in het vervolg het vermogen wél aan zou kunnen.

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en heb ik de R weer in mijn bezit. Het voelt totaal anders, positief uiteraard.
Nu is het bijna tijd om de laatste stap te ondernemen; een custom tune laten doen.
Hiervoor moet ik nog een aantal stappen ondernemen en dan is de R er alvast klaar voor.

Hopelijk ga ik op dit forum veel leren en bovenal een toffe hobby met anderen delen.
Ik zal de ervaringen met mijn R verder delen via het webdagboek.

Uiteraard nog een foto ter vermaak:

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/IMG_3365.jpeg)
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Stefan op 06-12-2019 22:05:40
Welkom hier  :D en wat een mooie auto  8)
Heb je nog meer foto's?  ;D
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: volvobug op 06-12-2019 22:13:01
Welkom hier, en wedden dat je uitgenodigd gaat worden voor de rode R meeting?  ;D
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: KIM op 07-12-2019 00:50:07
Citaat van: volvobug op 06-12-2019 22:13:01
Welkom hier, en wedden dat je uitgenodigd gaat worden voor de rode R meeting?  ;D

Dat heb jij bij deze gedaan  ;D

Mooie auto Kay!
Wat zijn de andere specs? Licht interieur/donker interieur?
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Vulk op 07-12-2019 07:55:10
Mooi zicht in de tuin zo!
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: 850RRemko op 07-12-2019 08:05:01
Mooi rood is niet lelijk😄😄
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: de Boeing op 07-12-2019 09:29:21
Welkom en Yummie! (en idd wij willen meer foto's  ;D)

Maar wel zuur begin... er zitten nu dus versterkte drijfstangen in? wat is er nog allemaal aangepakt tijdens deze klus?


Heb je ook al het M4.4 tuning topic ontdekt: https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85362.0.html (https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85362.0.html)
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: sanderT5R op 07-12-2019 10:21:37
Welkom!

Mooie R!
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 07-12-2019 21:51:16
Citaat van: volvobug op 06-12-2019 22:13:01
Welkom hier, en wedden dat je uitgenodigd gaat worden voor de rode R meeting?  ;D

Daar ga ik zeker bij zijn dan!

Citaat van: de Boeing op 07-12-2019 09:29:21
Welkom en Yummie! (en idd wij willen meer foto's  ;D)

Maar wel zuur begin... er zitten nu dus versterkte drijfstangen in? wat is er nog allemaal aangepakt tijdens deze klus?


Heb je ook al het M4.4 tuning topic ontdekt: https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85362.0.html (https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85362.0.html)

Meer foto's onderaan deze post  :)

Het M4.4 topic had ik inderdaad al eens voorbij zien komen maar dat is iets waar ik mij op dit moment nog niet zelf aan durf te wagen.
Inlezen in wat de mogelijkheden zijn is wel erg fijn en kan altijd helpen bij eventuele verdere aanpassingen.

Wat op dit moment de specs zijn (alles op de drijfstangen na waren al aanwezig):
H profiel drijfstangen
Groene injectoren
960 gasklep
19T turbo
do88 slangen en intercooler
do88 3.25" aluminium inlaat buis
3" downpipe

De motor is volledig opnieuw opgebouwd met dus de sterkere drijfstangen er in en
Kwa tuning lijkt het er nu op dat er een 4.4 motronic in gaat komen die vervolgens getuned gaat worden door Schutten.
Ik ben niet op zoek naar het maximale vermogen, het is voor mij een dagelijkse auto dus het moet vooral betrouwbaar worden met een leuke boost voor de plezier ritjes.

Citaat van: KIM op 07-12-2019 00:50:07
Mooie auto Kay!
Wat zijn de andere specs? Licht interieur/donker interieur?

Hij heeft een donker interieur met op dit moment niet-werkende stoelverwarming, ik heb al gezien dat de bekende draadjes los hangen dus daar gaan we komende week maar eens wat aan doen.
Voor zijn leeftijd vind ik hem er best goed bij staan, paar dingen met het interieur en aan de buiten wel redelijk wat steenslag en twee kleine deukjes in het dak. Niks waar ik me druk om maak overigens, ik heb de auto gekocht om er in te rijden, aanpakken kan altijd nog  8)

Ik wacht nog op mooier weer om wat meer foto's te maken, voor nu hieronder nog wat foto's uit de advertentie destijds.

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0002.jpeg)

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0003.jpeg)

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0004.jpeg)
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: KIM op 08-12-2019 11:56:08
Leuk dat je m als daily gaat gebruiken. Mijne is ook nog steeds dagelijks in gebruik. Regelmatig met de hand wassen houdt mijne wel goed (ook dankzij een blanke laklaag).
Van de week gaat bij mij het klokje op 570.000 bij origineel onderblok en AT. Kop heb ik bij 510.000 een keer gewisseld ivm een verbrande klep.

Het blijft gewoon een genot om in te rijden!
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Ozzzz op 09-12-2019 15:27:14
Citaat van: Chickenthief op 07-12-2019 21:51:16
De motor is volledig opnieuw opgebouwd met dus de sterkere drijfstangen er in en
Kwa tuning lijkt het er nu op dat er een 4.4 motronic in gaat komen die vervolgens getuned gaat worden door Schutten.
Ik ben niet op zoek naar het maximale vermogen, het is voor mij een dagelijkse auto dus het moet vooral betrouwbaar worden met een leuke boost voor de plezier ritjes.

::)
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Stefan op 09-12-2019 17:59:45
Citaat van: Ozzzz op 09-12-2019 15:27:14
::)
Geen goed idee Ozzzz?
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Ozzzz op 09-12-2019 22:29:15
Citaat van: Stefan op 09-12-2019 17:59:45
Geen goed idee Ozzzz?

Je moet het uiteraard zelf weten, maar deze jongen heeft waarschijnlijk als enige in Nederland niet zo'n geweldige ervaring met de door velen op handen gedragen heer Schutten.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: vasquez op 10-12-2019 09:58:50
Chickenthief heeft uitgelegd waarom hij deze keuze maakt, beetje onzin om hem gelijk de stuipen op het lijf te jagen met vaagheden.

Ben het eens met Arjen, een (of N) slechte ervaringen zeggen weinig over een tuner.
En laten we vooral niet doen alsof DIY tuning niet zonder risico is, zijn genoeg motoren gesneuveld in dat leer process, is gewoon te lezen hier op het forum  :eusa_hand:

Niks mis met Chickenthief zijn keuze, die setup is een bekende voor die tuner, heeft hij al honderden keren gedaan.

Uiteindelijk is tuning altijd een risico en alles kan een keer stuk.

Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 10-12-2019 14:28:15
Nou, dat is een goede binnenkomer  ???
Het is mij in ieder geval alvast duidelijk hoe de sfeer kan zijn, jammer voor degenen die proberen er iets leuks van te maken.

Gelukkig voor de haters ben ik ontzettend goed in het maken van mijn eigen (soms verkeerde) keuzes. Informatieve input is natuurlijk altijd welkom, daar doe ik ook graag iets mee maar doe dat dan wel met informatie en niet een twijfelachtig bericht waarin je eigenlijk nog steeds niks duidelijk probeert te maken.

Goed, als jullie deze discussie elders willen voortzetten kan ik hier weer dingen posten waar ik wél blij van word:

Ik heb zojuist de tijd genomen om eens naar de stoelverwarming te kijken, deze werkte niet meer in beide voorstoelen.
De bekende draadjes waren afgebroken van de clixons dus dat was een relatief simpele klus om te klaren. Nieuwe amp stekkertjes er op en het zou weer moeten werken.

Helaas werkt de bijrijdersstoel nog steeds niet, die er dus binnenkort maar weer eens uit halen om te kijken of ik iets over het hoofd heb gezien. Mijn eigen billetjes worden in ieder geval alvast weer lekker warm  8)

Nog een aantal foto's voor de sfeer:

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0005.jpeg)
De stoel los halen bleek ontzettend simpel, ik was een beetje bang dat het mede door de elektrische bediening wat lastiger zou zijn maar het valt me alles mee!

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0006.jpeg)
De stoel er uit, gelijk maar even alles schoon gemaakt waar ik straks niet meer bij ga kunnen.

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0007.jpeg)
Zo vindt je nog eens een souvenir tijdens het schoon maken  ;D

Ik heb tevens de tijd genomen om de bekleding van de stoelen weer enigzins mooi schoon te maken. hier helaas geen foto's van, ik begon het vrij snel koud te krijgen buiten  ;)
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: volvobug op 10-12-2019 15:07:32
Citaat van: Chickenthief op 10-12-2019 14:28:15
Nou, dat is een goede binnenkomer  ???
Het is mij in ieder geval alvast duidelijk hoe de sfeer kan zijn, jammer voor degenen die proberen er iets leuks van te maken.

Gelukkig voor de haters ben ik ontzettend goed in het maken van mijn eigen (soms verkeerde) keuzes. Informatieve input is natuurlijk altijd welkom, daar doe ik ook graag iets mee maar doe dat dan wel met informatie en niet een twijfelachtig bericht waarin je eigenlijk nog steeds niks duidelijk probeert te maken.

Goed, als jullie deze discussie elders willen voortzetten kan ik hier weer dingen posten waar ik wél blij van word:

.....

:eusa_clap: Hulde!
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: jellejas op 10-12-2019 15:10:00
Citaat van: Chickenthief op 10-12-2019 14:28:15
Nou, dat is een goede binnenkomer  ???
Het is mij in ieder geval alvast duidelijk hoe de sfeer kan zijn, jammer voor degenen die proberen er iets leuks van te maken.

Gelukkig voor de haters ben ik ontzettend goed in het maken van mijn eigen (soms verkeerde) keuzes. Informatieve input is natuurlijk altijd welkom, daar doe ik ook graag iets mee maar doe dat dan wel met informatie en niet een twijfelachtig bericht waarin je eigenlijk nog steeds niks duidelijk probeert te maken.

Goed, als jullie deze discussie elders willen voortzetten kan ik hier weer dingen posten waar ik wél blij van word:

Ik heb zojuist de tijd genomen om eens naar de stoelverwarming te kijken, deze werkte niet meer in beide voorstoelen.
De bekende draadjes waren afgebroken van de clixons dus dat was een relatief simpele klus om te klaren. Nieuwe amp stekkertjes er op en het zou weer moeten werken.

Helaas werkt de bijrijdersstoel nog steeds niet, die er dus binnenkort maar weer eens uit halen om te kijken of ik iets over het hoofd heb gezien. Mijn eigen billetjes worden in ieder geval alvast weer lekker warm  8)

Nog een aantal foto's voor de sfeer:

De stoel los halen bleek ontzettend simpel, ik was een beetje bang dat het mede door de elektrische bediening wat lastiger zou zijn maar het valt me alles mee!

De stoel er uit, gelijk maar even alles schoon gemaakt waar ik straks niet meer bij ga kunnen.

Zo vindt je nog eens een souvenir tijdens het schoon maken  ;D

Ik heb tevens de tijd genomen om de bekleding van de stoelen weer enigszins mooi schoon te maken. hier helaas geen foto's van, ik begon het vrij snel koud te krijgen buiten  ;)

Om er toch nog even op terug te komen op de discussie (maar dan waar het wel over ging), ik kan je wel aanraden even de topics over de 4.4 tuning door te lezen en ook de blog van Yits(Razorx). Daar staat heel veel goeie basis informatie over hoe het in elkaar zit en waar precies de beperkingen liggen. Ook is in de blog van Yits volgens mij wat beginselen van de hele Schutten discussie te vinden. Maar die discussie is ook al weer een tijd geleden en iedereen kan leren en dingen verbeteren.

Het is in ieder geval wel leuk om te zien wat je allemaal aanpakt en van foto's word ik blij :). Mijn auto heeft zich in buitenlands geld al bijna weer terug betaald :P. Kuna's uit Kroatië, parkeer bonnetjes uit schotland en Italiaans geld.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Ozzzz op 10-12-2019 15:29:20
Citaat van: Chickenthief op 10-12-2019 14:28:15
Informatieve input is natuurlijk altijd welkom, daar doe ik ook graag iets mee maar doe dat dan wel met informatie en niet een twijfelachtig bericht waarin je eigenlijk nog steeds niks duidelijk probeert te maken.

Je hebt helemaal gelijk ik had wel even wat meer info kunnen geven... :eusa_shifty:

Na mijn tune bij Dhr. Schutten schakelde mijn T-5R AT super lomp over, toen vertelde iemand mij dat het zou kunnen dat er handbak software in is gegaan die helemaal geen rekening houdt met dit schakelmoment van de AT. Of dat er tot op t laatste moment erg veel load gevraagd wordt, die load krijgt ie met alleen ontsteking verlaten niet terug geregeld gevolg lomp schakelen.

Het leek mij destijds een goed idee dit met Dhr. Schutten kort te sluiten maar tot mijn verbazing viel dit allerminst in goede aarde bij Dhr. Schutten die schijnbaar louter en alleen positieve feedback wenst te ontvangen.

Vervolgens ben ik naar M4.4 overgestapt met de hulp van forumgenoten en had ik in no time een op maat gesneden tune waar ik tot op heden méér dan tevreden over ben.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Vulk op 10-12-2019 18:03:21
Citaat van: Chickenthief op 10-12-2019 14:28:15
Nou, dat is een goede binnenkomer  ???
Het is mij in ieder geval alvast duidelijk hoe de sfeer kan zijn, jammer voor degenen die proberen er iets leuks van te maken.

Gelukkig voor de haters ben ik ontzettend goed in het maken van mijn eigen (soms verkeerde) keuzes. Informatieve input is natuurlijk altijd welkom, daar doe ik ook graag iets mee maar doe dat dan wel met informatie en niet een twijfelachtig bericht waarin je eigenlijk nog steeds niks duidelijk probeert te maken.

Goed, als jullie deze discussie elders willen voortzetten kan ik hier weer dingen posten waar ik wél blij van word:

Ik heb zojuist de tijd genomen om eens naar de stoelverwarming te kijken, deze werkte niet meer in beide voorstoelen.
De bekende draadjes waren afgebroken van de clixons dus dat was een relatief simpele klus om te klaren. Nieuwe amp stekkertjes er op en het zou weer moeten werken.

Helaas werkt de bijrijdersstoel nog steeds niet, die er dus binnenkort maar weer eens uit halen om te kijken of ik iets over het hoofd heb gezien. Mijn eigen billetjes worden in ieder geval alvast weer lekker warm  8)

Nog een aantal foto's voor de sfeer:

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0005.jpeg)
De stoel los halen bleek ontzettend simpel, ik was een beetje bang dat het mede door de elektrische bediening wat lastiger zou zijn maar het valt me alles mee!

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0006.jpeg)
De stoel er uit, gelijk maar even alles schoon gemaakt waar ik straks niet meer bij ga kunnen.

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0007.jpeg)
Zo vindt je nog eens een souvenir tijdens het schoon maken  ;D

Ik heb tevens de tijd genomen om de bekleding van de stoelen weer enigzins mooi schoon te maken. hier helaas geen foto's van, ik begon het vrij snel koud te krijgen buiten  ;)


Kijk, dit vind ik dan weer top!
Als je wil, dan zet ik alle relevante posts over naar het weblogboek.

Citaat van: Ozzzz op 10-12-2019 15:29:20
Je hebt helemaal gelijk ik had wel even wat meer info kunnen geven... :eusa_shifty:


Inderdaad. Bedankt om dat nu wel te doen!
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: KIM op 10-12-2019 18:28:53
Zo, ik heb even de bezem door deze ongenuanceerde discussie gehaald. Zoals je kunt lezen in de forumregels is schutting taal en op de man spelen hier niet toegestaan.
Wie de schoen past trekke hem aan.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 18-12-2019 14:52:55
 :eusa_wall:

Ik ben weer terug bij af...
Vandaag onderweg naar huis een auto aan het inhalen, ik kijk in mijn binnenspiegel om te checken hoe het verkeer achter mij was en het enige dat ik zag was een witte waas.
Auto aan de kant gezet, motorkap open en ik trof een klein brandje achterop het blok aan.
Pas toen besefte ik me dat er wel heel veel olie in de motorruimte zat...
Brandweer erbij, die heb ik gelukkig uiteindelijk kunnen overhalen om niet meer te blussen aangezien het vuurtje zichzelf al had gedoofd.
De auto is afgesleept naar het depot van de berger en wordt een dezer dagen bij mij thuis afgeleverd.
Dan gaan we maar eens kijken wat er nu weer allemaal kapot is...

Ik hoop natuurlijk dat het meevalt, aangezien de revisie van de motor alles behalve goedkoop was.

Maak ik een veilige aanname dat gezien de hoeveelheid rook en verspreidde olie, het mogelijk een olieslang is die het heeft begeven? Olie lekkage (Of nouja, wat er dan nog uit kan komen)  bevindt zich achterop de motor, eigenlijk precies onder waar de turbo zit.

Heeft iemand goede pointers in hoe ik het beste dingen kan gaan uitsluiten?
Het liefst zet ik hem bij een garage neer maar dat gaat me nu financieel echt even niet lukken na de revisie.

Diep van binnen kan ik op dit moment wel huilen  ::)
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: volvobug op 18-12-2019 15:15:19
Mooi ruk.

Hete olie in de rijwind op snelheid is net als water en waaiert naar alle kanten uit in de motorruimte. Dus even wachten tot de auto thuis is (waar woon je eigenlijk) en dan de boel controleren.
Kan zijn dat een olieleiding het begeven heeft of losgeschoten is. Met name de bevestiging van de olieleidingen op de radiateur zijn berucht.

Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 18-12-2019 15:29:54
Het is allemaal inderdaad mooi gesmeerd nu. Inderdaad even wachten maar ondertussen is het wel fijn een beetje ingelezen te hebben  :)

Ik woon in Vaassen, op de Veluwe
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: volvobug op 18-12-2019 15:39:12
Citaat van: Chickenthief op 18-12-2019 15:29:54
Het is allemaal inderdaad mooi gesmeerd nu. Inderdaad even wachten maar ondertussen is het wel fijn een beetje ingelezen te hebben  :)

Ik woon in Vaassen, op de Veluwe

Je zou gebruiker Arjen850 eens een heel lief PM-tje kunnen sturen of hij bereid is mee te kijken om een diagnose te stellen. Is voor hem geen wereldreis vanuit Apeldoorn oost en hij kan met zijn ogen dicht voelen wat er mis is  ;D. En je hebt een pré dat het een rode 855 R betreft.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: KIM op 18-12-2019 16:02:45
Tjee das mooi ruk man.
Op de turbo zit een aanvoer en een retour van olie; die kunnen beiden natuurlijk lekken. De bovenste wordt afgedicht met koperen ringen en een banjobout. Als er geen nieuwe dingen zijn geplaatst kan een lekkage daar maar zo ontstaan. Maar zoals Volvobug al aangeeft zorgt rijwind ervoor dat het flink uitwaaiert. Dat het achterop het blokje gaan branden is omdat daar heet heetste deel zit: turbo, kat en de rest van de uitlaat.
Als Arjen niet kan wil ik eventueel ook wel eens met je kijken; ik moet alleen wat verder rijden (regio Gorinchem).
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Lukaz op 19-12-2019 22:36:18
Misschien goed om de hele zaak thuis eerst goed schoon te maken/ontvetten. Oliepeil op niveau brengen en rustig warm laten draaien en ondertussen goed luisteren. Bij rare geluiden meteen uit zetten. Bij gewoon lopen gaan zoeken naar waar de lekkage vandaan komt. Je ziet als het goed is snel genoeg 'zweetplekken' ontstaan en als het erger is helaas straaltjes. Weet je meteen waar het zit.... Succes met je eerste onderzoek.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 28-12-2019 15:38:29
Ik heb weer een aantal momentjes kunnen sleutelen aan de R.

Als eerst heb ik de olie afgetapt om te kijken of er überhaupt  nog iets in zat (er kwam ongeveer 1,5L uit) en of er geen vreemde substanties of zelfs slijpsel in de olie zitten.
Dit leek allemaal wel mee te vallen dus daarna meteen de olie weer op peil gebracht om hem vervolgens te starten...

Hij startte eigenlijk vrij netjes, echter op één cilinder te weinig.
Dat maar heel even gelaten voor wat het was maar een aantal seconden later begon de boel (logischerwijs) te roken. Werkelijk alles zit onder de olie dus daar maakte ik me nog niet zo druk om.
Verder ook geen rare bijgeluiden vanuit de motor, alleen een enorm piepende distributieriem, vermoedelijk ook goed gesmeerd door de motorolie.
Vervolgens even laten staan en later weer gestart, nu samen met iemand om te kijken of de rook nog van bijzondere plekken weg kwam; ja dus, er lijkt rook/olie tussen de turbo en de flens van de uitlaat weg te komen. Ook vanuit de uitlaat komt enorm veel witte rook, vrij direct na het starten al. Ik zou haast zeggen olie dat omhoog wordt gepompt en daarna dus verbrandt op welke plek dan ook.

Ik heb de bougies uit de motor gehaald, op één na zitten deze allemaal behoorlijk onder de olie.

Vandaag heb ik de carterpan los gehaald om in ieder geval vanaf onder alles even na te lopen, kleine moeite en kan maar zeker weten dat daar alles in orde is. Er is echter weinig te zien, geen sporen van schade en ook geen stukjes metaal. Vooralsnog houd ik dit even op 'positief'.

In de afgetapte olie zag ik wel wat kleine slijpsels maar ik weet niet of dat meteen reden is tot zorgen.

Voor nu eerst weer even onderzoeken waar het probleem nou kan zitten.
Banjo bouten van de olie leidingen zien er droog uit en daar ook geen "nieuwe" druppels olie na het starten. Dat geldt ook voor de plekken waar deze leidingen het blok weer in gaan, zie er niks bijzonders aan.

Turbo heb ik nog niet veel aandacht aan besteed, ik weet ook niet in hoeverre deze de oorzaak kan zijn van dit probleem.

Eerst even het jaar 2019 verlaten en dan gaan we er weer met positieve zin tegenaan  :)
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: arjenT5R op 28-12-2019 16:08:05
Turbo kan heel goed olie verbruiken hoor.

Heb je de intercooler buizen al los gehad?
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 28-12-2019 16:15:01
Citaat van: arjenT5R op 28-12-2019 16:08:05
Turbo kan heel goed olie verbruiken hoor.

Heb je de intercooler buizen al los gehad?

Ik heb op dit moment alleen de buis van de rip kit er af liggen, deze toont wel wat sporen van olie maar niks bijzonders. Zal binnenkort de onderste ook eens loshalen om daar in te kijken.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: arjenT5R op 28-12-2019 16:46:25
Loopt hij ondertussen wel op 5 cilinders weer?
Als hij op 4 draait kan dat ook oorzaak en gevolg zijn...
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 13-02-2020 20:55:48
Zo, we zijn inmiddels al weer een tijdje verder maar ik heb de laatste tijd een paar dingen kunnen doen aan de R.
Na het lopen op vier cilinders heb ik een compressietest gedaan, hier werd snel duidelijk dat de meest linker cilinder geen compressie gaf.
Daarna besloten om de boel maar los te halen en te kijken wat er allemaal aan de hand is in de motor.

Wat foto's van de klus, zo worden dingen snel duidelijk voor de meelezers.

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0011.jpeg)
Het verwijderen van de rand zaken was vrij snel gedaan, een hoop onderdelen gemarkeerd zodat bij de terugbouw alles weer duidelijk is.

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0012.jpeg)
Binnen twee uurtjes was de cilinderkop al weg van de motor, met een beetje hulp van een handleiding is dit allemaal echt prima te doen.

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0015.jpeg)
Bij het weghalen van de cilinderkop werd er al snel duidelijk waarom er één cilinder geen compressie gaf.

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0013.jpeg)
Ook de cilinderwand heeft aardig wat schade opgelopen, ik weet nog niet of dit te redden valt maar daar gaan we tzt ook wel achter komen.

Al met al toch weer een flinke schade maar we gaan aan de slag om de boel weer mooi voor elkaar te maken.
Ik ben zelf niet goed genoeg met auto's (lees, motoren) om dit allemaal zelf aan te gaan pakken dus ik zal ergens een keer een hulplijn moeten gaan inschakelen.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Thys op 16-02-2020 19:03:00
Hee Kay! Ik zie nu pas je topic. Zure toestanden allemaal, hopelijk kun je straks eindelijk een keer van het ding genieten.

Er liggen nog een paar claxons en een tcv voor je in de auto, kom ze binnenkort een keer langsbrengen.

Thijs
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: spijky op 20-02-2020 22:53:27
Oei, dat ziet er niet goed uit.

Das niet tof dat je het blok wederom uit elkaar moet halen.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 20-04-2020 09:53:49
Het werd weer eens tijd om verder te gaan met het zaken op orde stellen voor de reparatie ofwel complete heropbouw van de motor.
Inmiddels ligt het zooitje helemaal uit elkaar en wordt het onderblok bekeken door een specialist om te zien of we hier nog iets van kunnen maken.
Andere onderdelen heb ik met een vriend al geïnspecteerd en zijn waar nodig schoon gemaakt of vervangen of liggen klaar om vervangen te worden, het is nogal een berg aan onderdelen  ;D

Voor het verwijderen van de kleppen heb ik wat foto's en filmpjes bekeken en aan de hand van de beelden zelf een tool ontworpen en uit mijn 3D printer getrokken, zie de foto's hier onder:

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0018.jpeg)

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0019.jpeg)

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0020.jpeg)

In tussentijd ben ik eens gaan kijken naar de mogelijkheden wat betreft tunen, ik had al het vermoeden dat de ecu helemaal niet was getuned naar de geïnstalleerde setup wat betreft turbo etc. maar simpelweg een andere chip is geplaatst. Bij het openen van de ECU was dat ook wel te zien, een IC voet geplaatst met daarop een andere chip maar wel veel te heet gemaakt, aan de print te zien.

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0022.jpeg)

Op dit moment bedacht ik mij dat dat De Boeing als eens had geroepen om te kijken naar de mogelijkheden van de Motronic 4.4.
Na het doorspitten van het Tuners deugd topic en een groot gedeelte van de Volvospeed variant hiervan wist ik het zeker, dit wil ik ook!

Het doorlezen van deze topics heeft mij een hoop geleerd over hoe een ECU werkt en wat de effecten daarvan zijn op de motor. Zo dus ook hoe makkelijk een 19T upgrade zonder goede tune een hoop schade kan aanrichten.
Zo verwacht ik dat ik toch iets van een boost spike heb gehad bij het inhalen op de snelweg.
Auto laten terugschakelen en toch iets te veel vragen van de setup zonder duidelijk beeld te hebben van wat nou de werkelijk gemeten waarden zijn... onhandig en een heel duur leer moment  :eusa_wall:

Nu wordt het dus tijd om aan de nieuwe setup te gaan werken. Aangezien ik de 19T met aanverwanten toch al heb, wil ik deze weer gaan toepassen.
Hierbij heb ik de nodige siliconen slangen en een aluminium intercooler, lijkt me allemaal prima opnieuw te gebruiken.

Ik ben niet op zoek naar 350+ pk maar naar een tune die vooral lekker rijdt en daarbij ook nog eens zorgt dat de boel heel blijft als ik wél een keer lekker op het gas wil. Daarnaast is een beetje spelen als alles goed afgesteld is natuurlijk ook wel leuk op zijn tijd  ;D

Wat ik wil gaan toevoegen is aan de elektronische kant dus de 4.4 ECU samen met een aantal uitbreidingen waar ik al wat over heb gelezen:
- boost sensor, hiervoor had ik toevallig al een MPX4250AP liggen, dit hoef ik alleen nog maar in een 4.4 te monteren.
- wideband lambda sensor, ik heb al een beetje gelezen over een mod voor de 4.4, iets om uit te zoeken.
- Om deze twee (en wellicht meer) ook vanaf het dashboard af te kunnen lezen wil ik daar een mooie oplossing voor maken. Bijvoorbeeld een Arduino met een LCD display, of een apparaatje die via HDMI aangesloten kan worden op mijn dubbel din head unit.

Aan de mechanische kant wil ook nog wat aanpassingen doen om het iets meer naar mijn zin te krijgen:
- extra koeler voor de AT.
- OEM luchtfilter huis met modificatie naar grotere LMM (BMW 3,25"), hiermee is ook gelijk dat lelijk grote universele luchtfilter weg.
- Uitlaat is een samengeraapt zooitje na de downpipe, misschien wel leuk om hier gelijk iets mee te doen aangezien dit ongetwijfeld ook invloed heeft op de tune en goede werking van de turbo.

Voor het opbouwen van de motor zelf zat ik te denken aan het volgende;
- H-profiel drijfstangen, waar mogelijk hergebruiken van oude build.
- Zuigers, aangezien het huidige motorblok naar overmaats zuigers zal moeten gaan als dat nog kan, denk ik er aan die ook maar gewoon te upgraden. Volgens mij scheelt dit in de kosten niet eens veel tegenover een setje OEM zuiger....
- Natuurlijk de keerringen etc aanpakken, daar kan ik nu toch bij.
- Cilinderkop ziet er goed uit, naar mijn idee hoeft dit alleen maar schoon gemaakt te worden en dan kan het weer in elkaar. De kleppen van de gehavende cilinder hebben wel wat te verduren gehad maar lijken niet verbrand of zelfs krom, ik zie enkel een dikke laag zwarte bubbel aanslag wat lijkt van de cilinderwand te komen, dit werd ook bevestigd door de specialist die ik het ook heb laten zien.

Voor nu dus aan het leren over de Motronic  4.4, het tunen daarvan, de eventuele mods die ik daarvoor nodig heb / beschikbaar zijn en het daadwerkelijk uitvoeren van de opbouw van de motor.

Een hele uitdaging voor mij maar ondanks de soms kleine foutmarges vind ik alles tot op heden goed te begrijpen. Het Tuners deugd topic draagt daar veel in bij, evenals de ervaringen die op het forum zijn geplaatst over het aanpassen van de motorische zaken.

Nog een aantal foto's (ben ontzettend slecht in het bijhouden van een foto collectie):

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0016.jpeg)
Motor uit de 855 getrokken met wat hulp van mijn buurman, niet de meeste sjieke oplossing maar met wat geduld en samenwerken de motor eruit gekregen zonder meer schade te veroorzaken.

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0017.jpeg)

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0021.jpeg)

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0023.jpeg)

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0024.jpeg)

Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: KIM op 20-04-2020 23:08:00
Dat klep gereedschap: Geweldig!!!

Lekker bezig hoor met leren en doen. Als je je vragen hier stelt krijg je altijd antwoord: Er is hier enorm veel kennis aanwezig.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: volvobug op 21-04-2020 00:26:12
Herkenbaar hulpstuk en aanpak met de lijmklem. Ik had het hulpstuk van een lpg nippel gemaakt.

(https://one-photo.familieleenen.nl/____gallery/images/1/339/21d/44b/4c8/498/10a/2bf/a0a/745/3f4/a73/977/f97.jpg_l.jpg?progressive&_1)

https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,65248.msg1408522.html#msg1408522 (https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,65248.msg1408522.html#msg1408522)

Lekker bezig geweest zo!
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 21-04-2020 07:50:52
Gisteren toch nog even de AT schoon gemaakt, vies werkje maar wat een resultaat!
Nog een paar vieze plekjes schoonmaken en dan vind ik hem mooi zat, zal mooi smoelen naast het mooie schone blok straks  ;D

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0025.jpeg)

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0026.jpeg)

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0027.jpeg)

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0028.jpeg)
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 21-04-2020 17:23:09
Vandaag telefoon gehad van de beste revisie man.
Ze hebben het blok uit elkaar gehaald en na gemeten, helaas is hij onbruikbaar verklaard!  :'(

De cilinderwand was een paar tiende mm te ver heen om nog op te boren naar 2e overmaat.
De krukas is ook krom, waardoor deze niet meer soepel in de lagers draait.
Ook bleek er iets met een oliesproeier te zijn, helaas niet helemaal goed mee gekregen wat daar precies mee was, dat zal ik nog eens na vragen.

Flinke tegenslag helaas maar nu kan ik in ieder geval verder met plannen maken.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: KIM op 23-04-2020 22:13:10
Gewoon compleet ander blokkie op de kop tikken. Een ME7 variant levert nog wat motortechnische voordelen op ook.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: SB T-5R op 24-04-2020 09:04:33
Heerlijk dat de boel gewoon weer ouderwets uit elkaar getrokken wordt om het weer echt goed te maken  :laugh:
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: )()()sT op 25-04-2020 09:19:33
Zekers, maar ook balen dat het blok toch weer dusdanig stuk bleek dat dit nodig was :(
Wel gaaf om te lezen hoe je het aanpakt! Succes!
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 28-04-2020 09:55:22
Jammer inderdaad dat ik weer zo goed als terug bij af was.
Gelukkig heb ik de tijd kunnen nemen om mij in te lezen (en ik was nog niet van plan daar mee te gaan stoppen) dus de nu te ondernemen stappen zullen hopelijk wat vlotter gaan.

Afgelopen week ben ik nog even bij de garage langs geweest om de afgeschreven onderdelen op te halen, daar kan ik vast nog iets leuks van maken voor in de tuin.
Één van de zuigers is in ieder geval alvast omgedoopt tot asbak  ;D

Ik heb mij verder verdiept in de setup die ik straks ga hebben en daar is uit gekomen dat ik beter over kan stappen naar een 3,25" LMM.
Gelukkig is razorx zo vriendelijk geweest om voor zijn OEM filterhuis een adapter te ontwerpen voor deze "iets" grotere lmm en deze te delen met de community (thanks!!).
Dit model dus ook maar geprint en meteen de zaag in het luchtfilterhuis gezet.

De adapter past mooi, echter zal ik hem nog wel in een andere kleur gaan printen, dit had ik nog liggen  ;D
LMM zal één deze dagen besteld worden, dan kan ik die modificatie definitief gaan maken.
Helaas ben ik iets te enthousiast geweest met de zaag en heb ik hier en daar te veel materiaal weg gehaald.

De volgende stap voor deze upgrade is de buis naar de turbo. Ik heb zo'n DO88 alu pijp die ik door de OEM filter en LMM modificatie niet meer kan gebruiken.
Hiervoor zal ik dus een setje slangen bij elkaar moeten beunen om met minimaal 3" buis bij de turbo aan te komen.
Dit pak ik wel aan zodra de motor weer in zijn rubbers hangt, dat meet toch wat handiger met onderdelen op hun juiste plek.

Nu dus door naar de boost sensor en plannen maken voor het installeren van een wideband sensor.
De downpipe moet voorzien worden van een nieuwe bung, de huidige zit op een verkeerde plek waardoor de bedrading van de lambda sensor langs het chassis schuurt en de sensor zelf onder druk staat.
Dit is ook de reden waarom de lambda sonde áchter de kat was geplaatst...
Het wachten is op een 4.4 ecu, welke ik spoedig hoop te ontvangen.

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0031.jpeg)

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0032.jpeg)

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0033.jpeg)

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0034.jpeg)
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Miyel op 29-04-2020 10:51:48
Oh, weer een mooi blog met de juiste activiteiten! 😁

Goed bezig!

Als je inderdaad toch al zo lekker bezig bent, kijk eens naar ME7 blokken. Van een S60 T5 uit 2003 (B5234T3) die hebben een betere kop met betere flow, 6mm klepstelen en vaste stoters.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 29-04-2020 19:20:24
Citaat van: Miyel op 29-04-2020 10:51:48
Oh, weer een mooi blog met de juiste activiteiten! 😁

Goed bezig!

Als je inderdaad toch al zo lekker bezig bent, kijk eens naar ME7 blokken. Van een S60 T5 uit 2003 (B5234T3) die hebben een betere kop met betere flow, 6mm klepstelen en vaste stoters.


Citaat van: KIM op 23-04-2020 22:13:10
Gewoon compleet ander blokkie op de kop tikken. Een ME7 variant levert nog wat motortechnische voordelen op ook.

Heel toevallig heb ik gisteren een B5234T3 in ontvangst genomen.
Na het verwijderen van de nog aanwezige aanbouwdelen heb ik deze maar gelijk weg gebracht zodat ik hem hopelijk snel met sterkere drijfstangen weer thuis heb om de rest aan te pakken.
Het begint toch wel heel erg te kriebelen nu er weer beweging in het verhaal zit  ;D


Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: KIM op 30-04-2020 16:33:11
Van de nood een deugd maken heet dat  :eusa_clap:
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Stefan op 30-04-2020 17:43:42
Veel succes met de transplantatie, ik hoop dat je R weer snel snel rijdt. Wat is de reden dat je zo'n grote LMM gaat monteren?
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 09-05-2020 12:32:01
Citaat van: Stefan op 30-04-2020 17:43:42
Wat is de reden dat je zo'n grote LMM gaat monteren?

Met de 19T setup verwacht ik dat de standaard LMM snel zal gaan "clippen". Met een grotere LMM kan je dit opvangen en dus de lucht massa meetbaar houden bij deze setup.
Wellicht was een LMM van een S90/960 ook wel voldoende geweest maar wat extra DIY kan in mijn ogen nooit kwaad  ;D

Het is ook een soort voorbereiding op de toekomst, mocht ik ooit extremer willen gaan is de auto er alvast op voorbereid.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 17-05-2020 21:21:56
Dit weekend weer een stap gezet met de ECU.

Inmiddels heb ik een "flashbak" gemaakt en kan ik communiceren met de ECU via Brickdiag en vol-fcr.
Voor de meesten zijn het een aantal bekende features, veel kunnen leren van ervaringen van anderen.

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0035.jpeg)

Bij de lokale auto sloperij een ECU bak en OBD connector weten te bemachtigen. De bak zelf zal niet nodig zijn dus deze mag als eerste aan de kant.


(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0036.jpeg)

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0037.jpeg)

Het aluminium schoon gemaakt, dat ziet er weer fris uit  :)


(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0038.jpeg)

Het uitzoeken van de benodigde pinnen voor de flashbak


(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0039.jpeg)

Hier wezen snoeien, zodra ik zeker weet dat de flashbak werkt haal ik alle overbodige draden nog weg.
De overgebleven pinnen kunnen eventueel nog handig zijn in de auto.


(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0040.jpeg)

Een experimenteer printplaatje geplaatst om de voedingen van af te takken.


(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0042.jpeg)

Bedrading er bijna in, dit wordt later verder opgeschoont.


(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0044.jpeg)

Voila, de flashbak is (bijna) klaar. Hij krijgt nog mooie banaan aansluitingen zodat hij makkelijk aan de labvoeding kan en de overtollige bedrading wordt weg gehaald.


(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0043.jpeg)

Door naar de ecu: een DC-DC booster geplaatst voor de bootmode, bedient door een schakelaar in de deksel van de ecu. Daarnaast een 3mm LED als aanduiding dat boot mode is ingeschakeld.


(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0045.jpeg)

Daarna ook de boost sensor in de ecu gemonteerd.


(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0050.jpeg)

Alles netjes afgewerkt en vastgezet, de DC-DC booster ingesteld op 14.5V. Deze wil ik nog even nameten op het moment dat de ecu in de auto zit, zodat ik zeker weet dat de booster niet over de 15V gaat in een andere situatie.


(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0051.jpeg)

De gemodificeerde ecu in de flashbak, op de flashbak zit een schakelaar tussen +12V en pin A12. Voor zover ik nu getest heb kan ik daarmee de ecu aan/uit zetten zonder steeds de hele flashbak spanningsvrij te moeten maken.


(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0049.jpeg)

Nog een laatste test voor de eerste poging van het flashen. De ecu is uit te lezen met de tablet.


(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0053.jpeg)

Flashing completed! Helaas bleek ik bij verder onderzoek de verkeerde chip (CH340) in mijn VAG COM kabel te hebben, dus het wachten is nu op een kabel met de FT232RL chip.
Zodra ik deze binnen heb zou ik als het goed is ook moeten kunnen loggen en weet ik daarnaast ook zeker dat het flashen goed zal gaan.

Weer een mooie stap gezet, hopelijk kan ik binnenkort het blok ophalen!
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: KIM op 18-05-2020 08:47:48
Is dat niet een beetje dubbelop: een flashbak en een DC-DC booster?
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Piet op 18-05-2020 10:42:28
Citaat van: KIM op 18-05-2020 08:47:48
Is dat niet een beetje dubbelop: een flashbak en een DC-DC booster?

Mja zo kun zowel "in car" als op de bench flashen, op zich wel handig.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 18-05-2020 11:00:38
Citaat van: KIM op 18-05-2020 08:47:48
Is dat niet een beetje dubbelop: een flashbak en een DC-DC booster?

Citaat van: Piet op 18-05-2020 10:42:28
Mja zo kun zowel "in car" als op de bench flashen, op zich wel handig.


Dit is precies wat ik dacht, het is een kleine moeite om nu even mee te nemen.
Zo heb ik beide mogelijkheden en hoef ik ook niet steeds de ECU opnieuw open te maken.
Als het goed is heb ik voorlopig alles erin zitten wat ik nodig heb, eventueel een ostrich zou er nog wel bij moeten passen als ik daar ooit aan wil.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Stefan op 18-05-2020 20:04:16
Jij laat er ook geen gras over groeien  ;D
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Miyel op 18-05-2020 21:32:16
Lekker bezig, je pakt het goed aan! Herkenbare werkwijze ;)
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 01-06-2020 07:37:07
De nieuwe VAG-COM kabel was binnen gekomen dus ik kon weer proberen een stap te maken.
Inmiddels heb ik de ECU geflashed en de boost sensor geconfigureerd in TunerPro. Nu kan ik dus de boost mee loggen  8)

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0055.jpeg)


Verder ben ik maar eens naar de turbo gaan kijken want het zou me niks verbazen als deze zijn einde ook heeft gezien.
De boel uit elkaar gehaald en kom hier en daar wat slijtage tegen. Misschien nog niet eens heel extreem maar we pakken het maar gewoon mee.

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0056.jpeg)

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0057.jpeg)

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0058.jpeg)


Verder nog iets geks tegen gekomen, ik probeerde een rebuild kit te vinden voor dit model turbo maar het typenummer en modelnummer op de turbo lijken niet overeen te komen.

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0059.jpeg)

Zoals op bovenstaande foto te zien is het ingeslagen modelnummer TD04H-19T en het part nummer 49189-01370.

Volgens onderstaande link staat 49189-01370 voor een TD04HL-18T/7
https://www.turbomaster.info/eng/catalogs/model.php?base=mitsubishi&pagina=TDO4H (https://www.turbomaster.info/eng/catalogs/model.php?base=mitsubishi&pagina=TDO4H)

Dit dus nog even goed uitzoeken voordat ik een rebuild kit bestel (of complete cartridge) en misschien ook maar gelijk een billet compressor wiel als het toch open ligt...
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: arjenT5R op 01-06-2020 08:15:01
Er zijn verbeterde lager setjes te krijgen die hebben meer oppervlak.

Rolf ter Stege kan je in principe overal wel aan helpen lijkt me :)

Dat compressorhuis met die manier van nummeren herken ik wel dat is imitatie spul.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 01-06-2020 08:27:05
Citaat van: arjenT5R op 01-06-2020 08:15:01
Er zijn verbeterde lager setjes te krijgen die hebben meer oppervlak.

Rolf ter Stege kan je in principe overal wel aan helpen lijkt me :)

Dat compressorhuis met die manier van nummeren herken ik wel dat is imitatie spul.

Thanks Arjen, dat is een antwoord op een vraag waar ik al een paar dagen mee bezig was. In eerste instantie dacht ik zelf ook aan imitatiespul maar na een telefoongesprek met een turbo revisie bedrijf en ook MHI dealer dacht ik daarna toch dat het allemaal wel zou kloppen.

Ik denk dat ik dan nu beter af ben om op zoek te gaan naar een complete genuine turbo. Hoe goed sommige imitatie producten ook kunnen/mogen zijn, ik zie het zelf niet zitten om dit opnieuw te gaan gebruiken.
Blok is twee maal stuk gelopen en dat hoop ik toch voorlopig niet nog een keer mee te hoeven maken.

Al met al is er in het verleden toch aardig gebeund aan deze wagen, mooie kans om dit nu allemaal recht te trekken.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: arjenT5R op 01-06-2020 16:14:49
Op zich kan er aan een compressorhuisje natuurlijk niet zoveel stuk...
Maar je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een nieuwe 19T chra?
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 06-06-2020 12:23:54
Citaat van: arjenT5R op 01-06-2020 16:14:49
Op zich kan er aan een compressorhuisje natuurlijk niet zoveel stuk...
Maar je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een nieuwe 19T chra?

Goed punt, dat is eigenlijk een prima optie om voor te gaan. Thanks!

Goed nieuws: Het T3 blok wat ik heb laten controleren blijkt een goede basis voor de rebuild, de H-profiel drijfstangen kunnen hergebruikt worden en geen kromme krukas!
Moet nog wel even wat meer geduld hebben, het revisiebedrijf heeft het momenteel erg druk.
Gelukkig komt mij dat financieel gezien helemaal niet verkeerd uit, met dank aan Covid-19 en de "verboden" evenementen zit ik al een tijdje thuis zonder werk. Gelukkig mag ik volgende week beginnen bij mijn nieuwe baantje  8)
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: arjenT5R op 06-06-2020 16:42:18
Citaat van: Chickenthief op 13-02-2020 20:55:48
Zo, we zijn inmiddels al weer een tijdje verder maar ik heb de laatste tijd een paar dingen kunnen doen aan de R.
Na het lopen op vier cilinders heb ik een compressietest gedaan, hier werd snel duidelijk dat de meest linker cilinder geen compressie gaf.
Daarna besloten om de boel maar los te halen en te kijken wat er allemaal aan de hand is in de motor.

Wat foto's van de klus, zo worden dingen snel duidelijk voor de meelezers.

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0011.jpeg)
Het verwijderen van de rand zaken was vrij snel gedaan, een hoop onderdelen gemarkeerd zodat bij de terugbouw alles weer duidelijk is.

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0012.jpeg)
Binnen twee uurtjes was de cilinderkop al weg van de motor, met een beetje hulp van een handleiding is dit allemaal echt prima te doen.

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0015.jpeg)
Bij het weghalen van de cilinderkop werd er al snel duidelijk waarom er één cilinder geen compressie gaf.

(https://volvoforum.blackbox-visuals.nl/Volvoforum_0013.jpeg)
Ook de cilinderwand heeft aardig wat schade opgelopen, ik weet nog niet of dit te redden valt maar daar gaan we tzt ook wel achter komen.

Al met al toch weer een flinke schade maar we gaan aan de slag om de boel weer mooi voor elkaar te maken.
Ik ben zelf niet goed genoeg met auto's (lees, motoren) om dit allemaal zelf aan te gaan pakken dus ik zal ergens een keer een hulplijn moeten gaan inschakelen.

Bruur zitten er nou zaagblaadjes van een recipro zaag tussen de cilinderbussen?
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: freefall op 06-06-2020 17:02:33
Tell me....droom ik of is dit serieus?
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 06-06-2020 17:09:33
Citaat van: arjenT5R op 06-06-2020 16:42:18
Bruur zitten er nou zaagblaadjes van een recipro zaag tussen de cilinderbussen?

Citaat van: freefall op 06-06-2020 17:02:33
Tell me....droom ik of is dit serieus?

Helaas, dit is geen droom!!!

Dit is hoe ik het aantrof nadat ik het blok heb laten reviseren. Ik heb er bewust voor gekozen om hier verder geen heisa over te gaan schoppen of namen te gaan noemen, ik wilde vooruit kijken en geen mensen zwart maken. Iets met vertrouwen en goede bedoelingen etcetera etcetera.

Ergens heb ik zoiets van "als het werkt, is het goed" maar zelfs als het goed genoeg is straalt het niet echt professionaliteit uit...
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: arjenT5R op 06-06-2020 17:50:14
Nou hop voor de dag er mee, aan de schandpaal met die lul ;D
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: NinaPaul op 06-06-2020 18:28:09
Professionals lijken soms net mensen.....

Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Ozzzz op 06-06-2020 20:22:53
Zolang de revisieboer niet in Twente zit ben ik gerustgesteld.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: arjenT5R op 06-06-2020 20:32:56
Ah dan zijn het kozijnzaagjes zeker?
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 11-01-2022 18:09:00
Zo... even stof afblazen hier!  ;D

Door werkzaamheden aan mijn huis, een nieuwe baan en een hoop andere smoesjes heb ik lang niks aan de R kunnen doen. Het hielp ook niet mee dat ik het blok nog niet terug had van de garage maar had ze ook gezegd geen haast te maken  :)

Inmiddels heb ik het blok terug en het ziet er allemaal netjes uit.
Ik ben druk bezig met de boel verder af te bouwen om hopelijk de auto ergens eind februari voor de APK te aan te bieden.

Omdat we allemaal van foto's houden:

(https://i.ibb.co/zQ4GMGF/DSC-0269.jpg)

De remklauwen gestraald


(https://i.ibb.co/ZhwbCyn/DSC-0303.jpg)

Nog een overstroming gehad, gelukkig lijkt de schade uiteindelijk beperkt. De afvoer gaten van de parafan waren verstopt geraakt en uiteindelijk is er water binnen gekomen (geen idee waar dat langs gelopen is).


(https://i.ibb.co/m6Bwk3S/DSC-0467.jpg)

Subframe gelost, het was allemaal erg vies dus ook de tijd genomen om een en ander schoon te maken.


(https://i.ibb.co/Bsk6YLN/DSC-0468.jpg)

Dat was ook wel aan vervanging toe.


(https://i.ibb.co/8rchWm2/DSC-0471.jpg)


(https://i.ibb.co/HDD9FN8/DSC-0472.jpg)

(https://i.ibb.co/DW0hTZ6/DSC-0476.jpg)

(https://i.ibb.co/vxF9tY0/DSC-0532.jpg)

Dit moet wel weer even mee kunnen.


(https://i.ibb.co/2YYYnj3/DSC-0572.jpg)

De behuizing van het display in het tellerhuis na gemaakt, misschien wil ik daar zelf een schermpje in klussen.


(https://i.ibb.co/bsHmFsY/DSC-0577.jpg)

(https://i.ibb.co/mvvTPPK/DSC-0656.jpg)

Dat gaat ook wel een keer vervangen worden.


(https://i.ibb.co/xLXrCZf/DSC-0770.jpg)

Het verzamelen is begonnen  ;D


(https://i.ibb.co/8xj8gGy/DSC-0785.jpg)

Maar mede daardoor heb ik nu wel een Ostrich  8)


(https://i.ibb.co/hMxFqXw/DSC-1017.jpg)

En daar was dan eindelijk het blok, een waar feest om dat zo schoon te zien!


(https://i.ibb.co/xHLz8F6/DSC-1020.jpg)

(https://i.ibb.co/qxr0Mn6/DSC-1086.jpg)

Het kan niet alleen maar mee zitten, tijdens het plaatsen van de carterpan brak er een bout af.
Gelukkig heb ik deze er zonder al te veel moeite weer uit kunnen krijgen en alles weer kunnen monteren.


(https://i.ibb.co/j88W9kN/DSC-1121.jpg)

Een toolte gevonden die ik zo naar de 3D printer kon sturen en daarmee de krukas keerring geplaatst.


(https://i.ibb.co/BrkPmPq/DSC-1137.jpg)

Tussendoor nog een sleutel gemaakt voor de kettingspanning van mijn 'andere' rode (Ducati) Monster.


(https://i.ibb.co/d5QKkJb/DSC-1173.jpg)

Het begint nu ergens op te lijken, nog een aantal stukjes puzzle te gaan en dan zijn we er.


(https://i.ibb.co/KGPgYzt/DSC-1174.jpg)

(https://i.ibb.co/Lvs50Gm/DSC-1205.jpg)

Na het succes van de haaksleutel heb ik ook een krukas tooltje gemaakt. Nog niet de blokkeer tool zoals hij origineel is maar dat komt misschien nog wel (heb er niet een om na te meten).


(https://i.ibb.co/F4Lwp86/DSC-1226.jpg)

En zo stond het er gisteren bij.

Ik ben grote blij, eindelijk weer vooruitzicht naar een stukje rijden, ze staat toch al weer meer dan twee jaar stil  :eusa_whistle:
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: de Boeing op 11-01-2022 20:04:40
GAAF!

Ga je die gestraalde klauw nog behandelen? Want ik weet uit ervaring (hoe bevredigend stralen ook is) dat je daarna met een nog ruwer oppervlakte zit, wat dus nog sneller roest en vuil verzameld...

En grappig, ik heb ook al eens zitten denken aan dat info display, lekker je analoge stock look houden maar daarin toch wat digitale waardes laten zien. (al sta jij duidelijk al wat verder in die denkpiste)

Weet ook niet of het al eerder geopperd is: maar nu gelijk ook ff nieuwe subframe rubbers erin persen. Nu nog appeltje-eitje en had bij mij echt grote impact op stuurgedrag en comfort in auto.

Keep up the good work!


Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Miyel op 11-01-2022 21:41:24
Er komen tegenwoordig weinig reacties meer onder posts, maar weet dat ze wel met bewondering worden gelezen! Door mij tenminste.
Idee van de boordcomputer vind ik ook erg origineel gevonden.

Je hebt dezelfde torsiestang rubbers gebruikt als ik. Let wel op dat de stang hierin gaat schuiven en zo tegen de draagarmen komt.
Ik heb er toen voor nood twee slagklemmen om geklemd, dat werkte al.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: MichielM850 op 12-01-2022 07:20:24
Citaat van: Miyel op 11-01-2022 21:41:24
Er komen tegenwoordig weinig reacties meer onder posts, maar weet dat ze wel met bewondering worden gelezen! Door mij tenminste.

Same here. Inderdaad even een blijk van waardering waard. Goed bezig!
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: V70geRwin op 12-01-2022 09:55:58
Goed bezig en het schiet al weer op.

Als je straks trapt met je nieuwe blok zal je volgende project al snel je voorremmen zijn  :eusa_whistle:
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: volvobug op 12-01-2022 10:56:40
Lekker bezig!

Dat van die schuivende torsiestang herken ik met die after market losse rubbers. heb dat destijds ook met twee slangeklemmen opgelost  ;D

Plaats je ook nog een Japanifold uitlaatspruitstuk voor een betere flow?
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Miyel op 12-01-2022 12:26:03
Citaat van: volvobug op 12-01-2022 10:56:40
Plaats je ook nog een Japanifold uitlaatspruitstuk voor een betere flow?
Zo te zien heeft hij er een R spruitstuk op zitten. Dat een Japanifold beter is.. zullen we maar niet weer ter discussie stellen.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 12-01-2022 12:42:27
Citaat van: volvobug op 12-01-2022 10:56:40

...Plaats je ook nog een Japanifold uitlaatspruitstuk voor een betere flow?
Ik was inderdaad in de veronderstelling dat dit al een R spruitstuk was, voor nu laat ik het even zo, misschien ga ik daar in de toekomst wel anders over denken.

Citaat van: de Boeing op 11-01-2022 20:04:40
GAAF!

Ga je die gestraalde klauw nog behandelen? Want ik weet uit ervaring (hoe bevredigend stralen ook is) dat je daarna met een nog ruwer oppervlakte zit, wat dus nog sneller roest en vuil verzameld...

En grappig, ik heb ook al eens zitten denken aan dat info display, lekker je analoge stock look houden maar daarin toch wat digitale waardes laten zien. (al sta jij duidelijk al wat verder in die denkpiste)

Weet ook niet of het al eerder geopperd is: maar nu gelijk ook ff nieuwe subframe rubbers erin persen. Nu nog appeltje-eitje en had bij mij echt grote impact op stuurgedrag en comfort in auto.

Keep up the good work!
De klauwen heb ik met hitte bestendige verf gespoten, ik verwacht dat ik zoals V70geRwin ook aangeeft snel aan andere remmen toe ga zijn.

Idee van dat display had ik al ergens gelezen, kan goed van jou af komen.
Voor nu staat dat een beetje on hold omdat ik niet zo snel een passend display kon vinden. Ook weet ik niet of ik het originele display hiervoor wil op offeren.

Goede tip van de subframe rubbers. Ik heb er wel poly inserts in gezet maar misschien kan ik net zo goed de extra moeite nemen en het subframe weer even demonteren om de rubbers alsnog te vervangen.

Citaat van: Miyel op 11-01-2022 21:41:24

Je hebt dezelfde torsiestang rubbers gebruikt als ik. Let wel op dat de stang hierin gaat schuiven en zo tegen de draagarmen komt.
Ik heb er toen voor nood twee slagklemmen om geklemd, dat werkte al.

Dank voor de tip! Ik had al het idee dat de torsiestang er wat losjes in zat, ga dat ook maar even oplossen met slangklemmen.

Er zullen ongetwijfeld veel upgrades gaan volgen maar de motivatie om nu alles in 1x aan te pakken is er niet echt, eerst verse APK erop en dan weer verder kijken.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 12-01-2022 17:55:29
Nog wat meer plaatjes voor de liefhebbers

(https://i.ibb.co/WsKFFjw/DSC-0822.jpg)

(https://i.ibb.co/W5xZGvt/DSC-0823.jpg)

(https://i.ibb.co/8YfyKfp/DSC-0845.jpg)

(https://i.ibb.co/mHd6n2r/DSC-1213.jpg)

(https://i.ibb.co/gzzXbv6/DSCPDC-0003-BURST20210604113459683-COVER.jpg)
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Miyel op 12-01-2022 18:18:19
Leuk, klooien met een Arduino! Wil je de K-line er ook mee gaan uitlezen?
Ik weet dat het kan, en wil graag weten hoe 😬
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 12-01-2022 22:19:05
Dat had Razorx toch allang uitgevogeld?
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Hans Duiven op 13-01-2022 16:20:02
Gaaf blog. Mooi bezig  :eusa_clap:
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Chickenthief op 13-01-2022 17:50:07
Citaat van: Miyel op 12-01-2022 18:18:19
Leuk, klooien met een Arduino! Wil je de K-line er ook mee gaan uitlezen?
Ik weet dat het kan, en wil graag weten hoe 😬

Arduino is top! Wat programmeren betreft ben ik nog best wel een beginner maar het leren lijkt lekker te gaan.
Ik wil er voor nu graag boost, AFR en oliedruk mee uitlezen, dat is volgens mij relatief simpel te maken.
Het uitlezen van de K-line zou ik zelf ook graag doen en dat is er eentje voor in de (nabije) toekomst.


Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 12-01-2022 22:19:05
Dat had Razorx toch allang uitgevogeld?

Ik heb hierover inderdaad al het een en ander voorbij zien komen.
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: Thys op 16-01-2023 13:30:54
Zal ik het topic even voor je afstoffen Kay? :D

Hoe is het inmiddels met het rooie apparaat?
Titel: Re: 855 R van Chickenthief
Bericht door: razorx op 21-01-2023 20:26:11
Wat een feest om te lezen!