Om te beginnen maar eerst even voorstellen.
Ik ben Bas, ben 24 jaar en kom uit Raalte.
Van beroep ben ik CNC Draaier/Programmeur.
Ik heb begin november een volvo t5-r gekocht met het stuur aan de rechter (verkeerde) kant met 136000km op de teller.
deze wil ik gaan ombouwen naar links gestuurd.
Ik heb ook een volvo 850R erbij gekocht als donor auto om alle onderdelen uit te halen.
het plan is;
-Al het onderhoud laten uit voeren bij de Volvo dealer (auto is volledig dealer onderhouden)
-Stuur ombouwen
-Kleine schades bij laten werken
Wat er in het eerste opzicht gebeuren/vervangen moet worden om het stuur aan de juiste kant te krijgen.
-ander stuurhuis
-rembekrachtiger verplaatsen + bijbehorende leidingen
-ander kachelhuis + ventilator
-ander ruitenwisser mechanisme
-kabelboom
-stuurkolom verplaatsen (laswerk)
-hittewerende plaat tegen schutbord vervangen
(http://i66.tinypic.com/2zezfh5.jpg)
(http://i68.tinypic.com/nd26mr.jpg)
(http://i63.tinypic.com/2ns58vr.jpg)
Hier heb ik al een flink begin gemaakt aan de auto
(http://i63.tinypic.com/2qv8rbk.jpg)
(http://i66.tinypic.com/j5f1mv.jpg)
Helaas kreeg ik de remslangen niet los van de remleiding. Dus helaas moeten doorknippen
(http://i68.tinypic.com/etbhnq.jpg)
En nu snel weer verder!
Geweldig wat een project! Hoe ben je zo op het idee gekomen?
Als deze af is heb je iets heel moois gebouwd! Wat het nu natuurlijk al is..
Mooie wagen en pittig klusje, succes :eusa_clap:
LOL, dit is degene uit Elst ;-)
Succes met deze brexit
;D ;D
Hoe is de algemene staat van de Brit ?
Citaat van: vasquez op 29-11-2018 13:31:47
LOL, dit is degene uit Elst ;-)
Dat heb je goed gezien, aardige man trouwens.
Citaat van: vincen tdi op 29-11-2018 13:50:02
Succes met deze brexit
;D ;D
Hoe is de algemene staat van de Brit ?
Het is een japanner, maar hij is in zeer goede staat en praktisch geen roest.
Haha ja noem hem project Brexit :P
Goed bezig en veel succes met je project! :)
Japanners hebben inderdaad weinig roestvorming en weinig kilometers ;)
Veel plezier met de ombouw en hou ons op de hoogte zou ik zeggen
Citaat van: arjenT5R op 29-11-2018 14:02:15
Haha ja noem hem project Brexit :P
Hahahahahaha. ;D ;D
Gaaf project, die ga ik volgen!
ha Bas. lang niet gesproken!
had al gezien dat je een gele t-5r had gekocht maar wist niet dat het nog zon groot project was, succes met het ombouwen. moet vast goed komen!
Ik dacht trouwens dat hij 168.000 km had gelopen, is nog minder dus?!
Citaat van: vasquez op 29-11-2018 15:41:53
Ik dacht trouwens dat hij 168.000 km had gelopen, is nog minder dus?!
Deze man had er 2 staan uit japan. 1 met 168K en 1 met 136K
dusja als ik dan de keuze heb...
Moedig project. Succes!
Wat een gaaf project!! Is dat die die op markplaats stond recent?
Ik ben recent ook gezwicht, maar dan wel een stuur aan de goede kant :)
(http://img.photobucket.com/albums/v459/joost031277/2018/EA229398-D74B-477F-BE5E-C178A14A3B25_zpsphho1ipk.jpg)
Succes!
Enne... T-5R :eusa_angel:
Van een uitdaging gesproken....succes!
Wow deze ga ik volgen.
Soww, das ginne kattepis :o Ik wens je veel succes met deze verbouwing! Moedig besluit hoor :eusa_clap:
Gaaf project! Gefeliciteerd, veel plezier ermee. Voordeel is dat je na de ombouw een zo goed als nieuwe bestuurdersstoel hebt;)
Jeetje wat een werk, gedurfd. Plaats vooral ook eens foto's van het laswerk, de rest is vooral omzetten door los en vast te schroeven (en een kabelboompje neem ik aan) :D. Ga je het complete schutbord uitslijpen en overzetten?
Leuke bijkomstigheid is dat je aan het einde zowel links als rechts een groothoek spiegel hebt. ;)
Gaaf project! Ik heb ooit met Sander (Sbv) een V70R uit Engeland gehaald. We hebben getwijfeld om 'm om te bouwen naar LHD, maar er is zóveel dat anders is, dat we het niet zagen zitten.
Ik ben reuze benieuwd naar het verloop van dit project!
Gefeliciteerd en succes ermee.
Welkom bij de bananen club
een berg werk, haha, leuk!
Heb je al een keer goed gekeken naar de 4 bevestigingspunten van het dashboard (dat eruit kwam en de donor?). Ben wel benieuwd of deze nog helemaal intact zijn zonder barsten (degene die door het schutbord zitten met de lange schroeven).
Citaat van: de Boeing op 29-11-2018 23:27:17
een berg werk, haha, leuk!
Heb je al een keer goed gekeken naar de 4 bevestigingspunten van het dashboard (dat eruit kwam en de donor?). Ben wel benieuwd of deze nog helemaal intact zijn zonder barsten (degene die door het schutbord zitten met de lange schroeven).
die zijn allemaal nog heel van de rechts gestuurde. van de donor heb ik het dashboard nog niet uit gehaald.
Respekt dit vind ik nu eens mooi om te volgen
Idem... The more photos, the merrier!
Citaat van: basserd op 03-12-2018 08:26:19
die zijn allemaal nog heel van de rechts gestuurde. van de donor heb ik het dashboard nog niet uit gehaald.
Als je plek hebt zou ik hem op zolder leggen, gaan misschien (ooit) nog veel waard worden (zelf de brexits) :eusa_shhh: ;D
Zie maar dat u zolder niet instort boeing van al u waardevol spul :angel: ;D
Ik heb voorgespannen gewapende welfsels
Verder wacht ik vol ongeduld op foto s van dit uber geile projekt
Verleden vrijdag nog een aantal onderdeeltjes binnen gekregen via autodoc.
Komende vrijdag gaat de motor naar volvo voor een nieuwe distributieriem en nieuwe krukas keerringen en nokkenas keerringen (voor de zekerheid. omdat de motor er nu toch uit is.
En vandaag een aantal afdekplaatjes uitgetekend in autocad en naar de laser snijder gestuurd.
die worden gesneden uit 2mm dik rvs. die in het schutbord worden geschroefd met speciale kit voor metaal
(http://i67.tinypic.com/1g38jl.jpg)
Zijn die bougiekabels nieuw voor de T-5R? Dan zijn het de verkeerde, je moet die met een grijze dopverlenging hebben. Blauw is voor de 10V motor.
Citaat van: volvobug op 05-12-2018 16:21:27
Zijn die bougiekabels nieuw voor de T-5R? Dan zijn het de verkeerde, je moet die met een grijze dopverlenging hebben. Blauw is voor de 10V motor.
oei. ik zal ze vanavond even vergelijken. hoop dat ze alsnog passen
Dit ga ik volgen! Mooie CY.
Blauw past volgens mij wel maar de doppen zijn iets langer.
Bij autodoc en misterauto bestel je de bougiekabels voor een turbo en ze sturen de non turbo, staan verkeerd in de systemen bij die lui. Ik zou ze retour sturen en duidelijk aangeven dat je de grijze turbo kabels nodig hebt.
Bij Autodoc moet je bougiekabelset 6468 bestellen
De bougiekabel set is terug gestuurd naar Autodoc. Ik bestel binnenkort wel een kabelset bij estateservices
Heb vandaag nog een update gehad van de volvo dealer waar mijn motorblok momenteel ligt met een aantal foto's
Aan het motorblok word momenteel dit vervangen
-kleppendeksel pakking
-uitlaat pakkingen
-inlaatpakking
-carter ventilatie
-distributieriem, multiriem en de spanrollen
-keerringen van krukas nokkenassen en aandrijfassen
(http://i63.tinypic.com/102mkgx.jpg)
(http://i68.tinypic.com/33jn6tu.jpg)
(http://i66.tinypic.com/dy1xu8.jpg)
Goed bezig, maar als de boel toch zo open licht neem dan gelijk klepsteelrubbers etc mee
Als dit de aanpak is, laat dan vooral ook meteen nieuwe klepsteelrubbers plaatsen.
-edit: Sbv was sneller ;D
Ik zou de kop eraf halen en de geleiders, zittingen, kleppen, etc. controleren indien nodig vervangen.
Maar als je het zelf niet doen, kan dat aardig wat extra geld kosten.
De auto rookte niet en bij mijn weten ook geen olie verbruik. Dus ik vind klepseals niet nodig. Als het nodig haal ik het wel weer los. En klepgeleiders controleren bij dit type motor die 136k gelopen heeft lijkt me overbodig. Deze motoren lopen normaal 400k zonder al te veel problemen. Dus ik verwacht niet dat dit versleten is bij deze lage km stand.
Geleiders en kop eraf is misschien niet nodig, maar die seals altijd.
Iedere volvo verbruikt olie na 20 jaar (al heb je maar 100k km ermee gereden, die seals zijn oud en uitgedroogd), misschien ruik en zie je het niet maar verbruiken doen ze allemaal.
Je kan er nu zo bij.... Het kost je nu drie tientjes ipv €500+ straks als de boel weer los en vervangen moet.
Citaat van: V70R^2 op 14-12-2018 18:13:52
Geleiders en kop eraf is misschien niet nodig, maar die seals altijd.
Iedere volvo verbruikt olie na 20 jaar (al heb je maar 100k km ermee gereden, die seals zijn oud en uitgedroogd), misschien ruik en zie je het niet maar verbruiken doen ze allemaal.
Je kan er nu zo bij.... Het kost je nu drie tientjes ipv €500+ straks als de boel weer los en vervangen moet.
Misschien niet, maar je kan er nu zonder grote moeite bij om het te controleren.
Onderhoud is ook voor seals van groot belang.
Mijn oudste alter 1 van bijna 27 jaar en 3 ton op de teller verbruikt niet meer dan een 0.4 liter tussen beurten, daar zitten nog steeds de originele seals in.
MAAR zijn hele leven lang is de olie vervangen om de 7.500km.
Mijn andere alter 1 ook bijna 27 jaar, slechts 154dkm gereden doet ongeveer een liter op 4500
dkm, daar is geen onderhoudshistory van gekend.
EDIT: Typo :D
Citaat van: NinaPaul op 14-12-2018 18:37:49
Mijn andere alter 1 ook bijna 27 jaar, slechts 154dkm gereden doet ongeveer een liter op 4500dkm, daar is geen onderhoudshistory van gekend.
Das nie veul, 1 liter op 4.500.000 km ;D
Maar het onderhoud is dan niks op aan te merken...
Aangepast :D
Vetjes, gaaf project hoor!
Wie weet spot ik je nog wel eens, ik woon zelf ook in Raalte ;D.
Citaat van: basserd op 14-12-2018 17:54:36
De auto rookte niet en bij mijn weten ook geen olie verbruik. Dus ik vind klepseals niet nodig. Als het nodig haal ik het wel weer los. En klepgeleiders controleren bij dit type motor die 136k gelopen heeft lijkt me overbodig. Deze motoren lopen normaal 400k zonder al te veel problemen. Dus ik verwacht niet dat dit versleten is bij deze lage km stand.
De seals drogen gewoon uit, zeker als er relatief weinig mee gereden is, kosten geen drol en het is maar een klein beetje extra werk.
Maar het is jouw blok ;D
Hoe staat het hier eigenlijk mee? :)
Winter is bijna voorbij dus hij zal ook wel bijna af zijn :eusa_think:
Helaas,
hij is nog lang niet af. En vanaf de kerst ook niks meer aan gedaan. Ik heb echter niet stil gezeten.
De schuur waar ik altijd met 4 kameraden sleutel is nu bijna volledig verbouwd.
Eerst hadden we om de warmte een beetje binnen te houden allemaal zeilen hangen en de electra hing er allemaal maar een beetje bij.
nu hebben we alles afgetimmerd en een eigen meterkast + nieuwe electra
een verdieping er in gemaakt als kantine en magazijn.
Foto's volgen nog! Eerst de puntjes op de i zetten en opruimen
Bij deze de beloofde foto's van de schuur.
en ik heb mezelf getrakteerd op een nieuwe gevulde gereedschapswagen.
Het is een sonic s12 geworden :-*
(http://i65.tinypic.com/4qoshy.jpg)
(http://i67.tinypic.com/20axit4.jpg)
(http://i65.tinypic.com/90c07b.jpg)
(http://i64.tinypic.com/uv3v4.jpg)
Schuur zegt ie......:)
ziet er mooi uit!
Dit weekend weer bezig gekund met de volvo. (sinds kerst)
Het kachelhuis is er uit, een klusje waar ik erg tegenop keek. Maar uiteindelijk viel het reuze mee.
Ik moest alleen even een tooltje lenen van de plaatselijke volvo dealer voor het ontkoppelen van mijn airco verdamper.
Gelijk heb ik maar een nieuwe kachel radiator en airco verdamper besteld. Aangezien het nou toch open ligt.
(http://i68.tinypic.com/6gyn9s.jpg)
(http://i67.tinypic.com/2dqpqq1.jpg)
(http://i67.tinypic.com/2pe0m.jpg)
Wat ziet dat spul er raar uit van zo'n RHD ;D
Heel benieuwd hoe en of dit gaat lukken!
Een kleine update.
Kabelboom is volledig verwijderd en ben bezig mijn donor auto uit elkaar te halen zodat ik een frame kan maken naar het stuur toe
zodat ik straks het frame in de CY plaats en de positie exact kan bepalen.
ook heb ik gisteravond een nieuw dashboard en vloermatten gekocht. aangezien het dashboard in de donor niet bepaald netjes was.
de mat van de bestuurderskant is niet erg netjes meer. maar ik hoop met de stof van de rechtsgestuurde matten dit te kunnen laten herstellen
vandaag het slot omgewisseld van de dashboardkastjes en het rechtsgestuurde dashboard in de container gegooid (eigenlijk zonde maar ben er per ongeluk op gaan staan :eusa_wall:)
(https://www.mupload.nl/img/0j3kvh.jpg)
(https://www.mupload.nl/img/zjlb81.jpg)
De bedoeling is om de komende tijd weer actief met de volvo bezig te gaan. Vakantie en andere dingen hebben dit de laatste tijd behoorlijk opgehouden
Hoe ver ben je met je project ?
Zal het eens goed bekijken
De laatste paar weken weer bezig geweest met de CY
De donor R ligt nou zo goed als uit elkaar en heb de afmetingen van het stuur daar opgemeten vanuit het stoelframe
Ik heb hiervoor een tooltje gemaakt (zie gebeund) zodat ik aan 1 kant de rolmaat er strak in kan haken, en de andere kant netjes kan afmeten.
het komt niet heel erg exact. aangezien het deel wat je er op bout sleufgaten heeft. en het stuur hoogte verstelbaar is. zul je wel heel erg mis moeten zitten wil je er wat van zien/merken.
het stuurframe zit nu op de goede plek. morgen nog 1 keer nameten en dan vast hechten zodat ik een testfit kan doen met het dashboard om te kijken of alles mooi uitlijnt.
En de foto's natuurlijk;
(https://i.postimg.cc/v1FPN3V8/IMG-6618.jpg) (https://postimg.cc/v1FPN3V8)
(https://i.postimg.cc/sQnRpt00/IMG-6624.jpg) (https://postimg.cc/sQnRpt00)
(https://i.postimg.cc/8Jz2PZPd/IMG-6625.jpg) (https://postimg.cc/8Jz2PZPd)
(https://i.postimg.cc/233ss9tr/IMG-6626.jpg) (https://postimg.cc/233ss9tr)
(https://i.postimg.cc/Cdt3SHyD/IMG-6627.jpg) (https://postimg.cc/Cdt3SHyD)
(https://i.postimg.cc/rdj6kBcF/IMG-6628.jpg) (https://postimg.cc/rdj6kBcF)
Erg gaaf, leuk om weer een update te zien en dat het plan nog steeds "leeft" 8)
Als je ergens een maat van moet hebben, doe maar bericht. Mijn auto is ook kaal nu.
Like!
Voordat je het dashboard erin zet zou ik dit ook wel even versterken op de plastieken ophangpunten (trage epoxy en carbonmatjes gaat nu toch al 25k km goed in mijn R) want het is een bekend probleem van broos wordend plastiek, afbreken en daardoor losliggend dashboard...
zie ook mijn blog:
https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.510.html (https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.510.html)
Vanavond weer bezig geweest. Kon natuurlijk niet wachten om het stuur te hechten en te kijken of alles past.
ook heb ik vandaag het gat naar het stuurhuis geboord.
heb met een lasertje, die ik bedoeld is om de ketting van een motor recht te stellen is afgestreept waar het gat moet komen.
en toevallig had ik exact de juiste diameter gatenboor voor het gat.
daarna alles in elkaar gezet en getest.
je ziet dat het stuur nog iets uit het midden en scheef zit. maar dit valt ruim te stellen met de sleufgaten.
na het passen gelijk het dashboard er uit gehaald en het stuur afgelast.
ik heb om het interieur niet te beschadigen een gat in een las-handschoen gemaakt om het lassen af te dekken zodat dit niet spettert tegen de ruit/hemel/interieur
ik heb 2 weken geleden via m'n werk een nieuw tig las apparaat besteld (contiweld 200a ac/dc) maar die was er nog steeds niet. vandaar dat ik het mig gelast heb.
de rest word tig gelast zoals het er nu naar uit ziet.
(https://i.postimg.cc/phkT74LY/IMG-4570.jpg) (https://postimg.cc/phkT74LY)
(https://i.postimg.cc/TKX6VQRR/IMG-6637.jpg) (https://postimg.cc/TKX6VQRR)
(https://i.postimg.cc/v1YwjBgk/IMG-6638.jpg) (https://postimg.cc/v1YwjBgk)
(https://i.postimg.cc/0bSvKh1W/8-BDA7612-4-CD2-4084-88-B0-9-B27-A7508043.jpg) (https://postimg.cc/0bSvKh1W)
(https://i.postimg.cc/B8mfG026/IMG-6643.jpg) (https://postimg.cc/B8mfG026)
(https://i.postimg.cc/xJqDf4PP/IMG-6645.jpg) (https://postimg.cc/xJqDf4PP)
(https://i.postimg.cc/sQ8Fv46C/IMG-6647.jpg) (https://postimg.cc/sQ8Fv46C)
(https://i.postimg.cc/jnJpNnmw/IMG-6648.jpg) (https://postimg.cc/jnJpNnmw)
Lekker bezig met dit bijzonder project. Ik lees nu toch al een tijdje mee hier, maar het is voor het eerst dat ik iemand de RHD-LHD ombouw aan zie pakken. Hulde :eusa_clap:
Super gaaf project tof dat je dit doorzet volgens mij ben je één van de eerste dit écht doet.
Maare waarom haal je niet gewoon ff het interieur er uit? ???
Bij mijn R zit er ook nog wel een (stabiliteits?) balk die de stuurkolom verbind met de zijkant van het chassis:
(http://rf-fotografie.be/img/85F/Dashdoei.jpg)
(ligt/hangt kabel over)
Maar misschien zit ie er al gewoon in na montage van je dashboard... (dan heb ik niks gezegd:)
Citaat van: de Boeing op 08-11-2019 12:46:02
Bij mijn R zit er ook nog wel een (stabiliteits?) balk die de stuurkolom verbind met de zijkant van het chassis:
(http://rf-fotografie.be/img/85F/Dashdoei.jpg)
(ligt/hangt kabel over)
Maar misschien zit ie er al gewoon in na montage van je dashboard... (dan heb ik niks gezegd:)
Klopt, die heb ik ook, maar er niet op gehad, aangezien het een behoorlijk dun dingetje is verwacht ik niet dat dit echt een nauwkeurig onderdeel is. Anders hadden ze hem denk ik wel wat steviger gemaakt
Aannames, aannames,..... ;)
Zal er toch niet voor niks opzitten lijkt me...
+ je kan er straks ook nog eens extra je dashboard mee ondersteunen
Dat klopt. Maar hij zal de plek waar het stuur nu zit niet veranderen.
Algemeen zitten deze soorten verstevigingen er vaak op om de stuurkolom tijdens een aanrijding aan de kant te trekken.
De laatste weken geen tijd gehad voor de CY.
Maar ik heb een poosje geleden wel een V70 classic gekocht voor dagelijks gebruik (BMW 120i begon te vervelen)
De 2.0 T5 doet zijn werk prima. Echter zaten er wel wat minpuntjes aan, maar ook een hoop pluspunten
pluspunten
-Ferrita 3'' uitlaat systeem
-Do88 Ripkit
-Blauwe injectoren
-16T rechte flens
-Powerflex motorsteunen
-Powerflex bussen in de draagarmen
-Stalen remleidingen
-IPA turbocontroller
Wat ik er aan gedaan heb
-Achteras bussen
-Subframe rubbers (+powerflex er tussen)
-Rubbers bovenop de schokbrekers
-Uitlijnen
-Nieuwe voorbanden
-Achtervelgen gebalanceerd
-Kleine beurt + flush
-Remvloeistof vervangen
Wat nog moet gebeuren
-Distributieriem (over 8.000 KM officieel, maar gebeurt begin volgend jaar)
-Laten chippen (loopt veel te rijk nu. Met overschakelen vlamt hij uit de uitlaat en zakt veel te langzaam in toeren)
(https://www.mupload.nl/img/cn9714fni2u2.jpg)
(https://www.mupload.nl/img/l3vczqd9ry1t2.jpg)
(https://www.mupload.nl/img/p0vweja7n8b3.jpg)
(https://www.mupload.nl/img/5klklvw28o.jpg)
Hey Bas, is er nog iets nieuws te melden? Ben wel nieuwsgierig; hoe ver staat het nu?
De laatste tijd af en toe bezig geweest met de Volvo. ik zit nu bijna op het punt dat hij weer in elkaar kan.
ik moet nog een beugeltje lassen voor het ruitenwisser systeem. dit gaat namelijk de andere kant op momenteel. en de schroefgaten waar het zekering kastje op gaat moet ik er nog in schroeven. hier wou ik nog een malletje voor 3D printen. zodat deze mooi op de juiste plek komen
Hier nog een aantal foto's (PS ik zie dat een hoop foto's het niet meer doen. ik zal uiteindelijk de foto's allemaal in een openbare map oid plaatsen.)
(https://live.staticflickr.com/65535/51003272673_7dda9dd67a_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51004090552_11f2ce7507_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51003253393_abd187f95e_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51003254043_fb52762900_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51004072607_daf9413f8f_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51003254483_016dc1d484_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51003958416_27ae7f51f1_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51004072997_a70050408e_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51003957421_0dd38756d9_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51003254818_5a740d69cb_c.jpg)
Smullen, dit!
en alles terug (vers) in elkaar schroeven is altijd het fijnste moment van dit soort projecten (allez, vind ik toch).
Keep us posted!
Zeker lekker bezig, kom maar door met die verslagen :eusa_clap: :eusa_clap:
Zo dit topic maar weer eens een update geven.
Het is buiten weer koud en nat. Dus ga ik weer lekker de schuur in om verder te gaan met de CY.
Inmiddels aardig opgeschoten. Ik ben inmiddels in de opbouwende fase gekomen.
Ik moet alleen nog 1 beugeltje voor het ruitenwisser mechanisme er nog aan lassen.
Maar inmiddels een begin gemaakt met de kabelboom er weer in leggen. Deze komt uit de donor auto, en was nog erg netjes.
Het kachelhuis zit een nieuwe kachel radiator en airco verdamper in. Aangezien alles er toch uit was vond ik het jammer om het oude zo weer terug te plaatsen.
Ik ga de komende tijd bezig met de remleidingen er aan maken en dit weer op druk te zetten. En het stuurhuis er in te zetten.
(https://i.postimg.cc/jnJcx7Hv/IMG-1670.jpg) (https://postimg.cc/jnJcx7Hv)
(https://i.postimg.cc/JGZxSj4z/IMG-1809.jpg) (https://postimg.cc/JGZxSj4z)
(https://i.postimg.cc/phmYCF6x/IMG-1810.jpg) (https://postimg.cc/phmYCF6x)
(https://i.postimg.cc/Z97x6cjV/IMG-1811.jpg) (https://postimg.cc/Z97x6cjV)
Bewonderenswaardig, stug doorgaan!
Citaat van: basserd op 03-12-2021 12:51:25
....
Het kachelhuis zit een nieuwe kachel radiator en airco verdamper in. Aangezien alles er toch uit was vond ik het jammer om het oude zo weer terug te plaatsen.
....
Groot gelijk., Zijn de kosten niet maar het werk wel als het er achteraf uit zou moeten voor de airco verdamper.
Knap!
Weer een update. de laatste weken flink bezig geweest met de volvo.
De remleidingen zitten er nog niet weer in. maar het stuurhuis wel. dus ik vond het tijd om de motor er weer terug in te leggen.
De olie leidingen van de stuurbekrachtiging automaatbak en oliekoeler aangesloten. net hetzelfde als de kabelboom.
nadat de vloeistoffen op pijl waren geprobeerd om hem voor het eerst te starten.
echter ging dit niet zoals gehoopt. (er moet immers toch iets niet gaan zoals verwacht)
de auto wou niet starten via het contact slot. en dus rechtstreeks op het start relais een draadje gemaakt om op de + van de accu te houden.
nu ging de startmotor wel rond maar geen vonk en geen brandstof.
dus eerst gekeken naar de brandstof pomp en zoals wel een klein beetje verwacht (aangezien er geen brandstof druk was) kreeg de pomp geen stroom. dit tijdelijk opgelost dmv een laboratorium voeding er op te zetten. en toen was er wel brandstof druk. dit verder terug gemeten. en nu blijkt dat de kabel die bij de brandstof pomp terecht zou moeten komen onder het stuur eindigt in een (volgens mij) 6 polige stekker. hier niet verder gezocht aangezien ik hem zou moeten kunnen starten als er maar brandstof druk is.
de vonk en inspuiting was een lastiger verhaal. na eerst de standenschakelaar van de automaat schoon gemaakt te hebben. heb ik de pinout van de ecu opgezocht samen met een kabelschema zodat kon ik meten of er wel op alle juiste pinnen stroom kwam te staan. hier leek er 1 te ontbreken maar er was nog wel enige twijfel. dus de ecu van m'n v70 classic t5 waar ik dagelijks in rij er uit gehaald te hebben en hier gecontroleerd op welke aansluitingen er stroom kwam klopte mijn vermoeden inderdaad op pin A41 kwam geen stroom. in het kabelschema stond dat het rechtstreeks vanaf zekering 1 zou moeten komen. dit ook nagezocht in de rechts gestuurde kabelboom die ik bewaard had. en dat deed hij ook. dit nu ook na gekeken bij de kabelboom die ik uit de donor auto gehaald heb en hier in gezet. maar bleek dat de kabel naar onder het dashboard gaat. blijkt dus een guard 2 kabelboom te zijn. na deze stekker gevonden te hebben bleek daar ook de kabel voor de aansturing van de startmotor heen te gaan. na deze kabels dus allebei doorverbonden te hebben startte de auto gelijk en startte de auto dus ook weer zoals hoort via het contactslot.
https://www.youtube.com/watch?v=piNOxX2JoQo&ab_channel=BasLuchtenberg
(https://i.postimg.cc/TpDknMJK/9-B3550-BE-F1-E3-46-CE-8553-1026-D591-B138.jpg) (https://postimg.cc/TpDknMJK)
(https://i.postimg.cc/4nn2NhKb/9-E8-ECDA1-9-AE5-478-C-B10-B-AEA822634678.jpg) (https://postimg.cc/4nn2NhKb)
:eusa_clap: wederom hulde. Niet alleen een paar handige handjes maar ook nog een bak gezond verstand!
Respect! Knap hoor.
Ik ben weer een beetje bezig geweest met de volvo.
Remleidingen gemonteerd, en op druk gezet. helaas kwam ik er achter dat er geen remolie naar de achterkant wou.
Dit bleek uiteindelijk een verstopte ABS pomp te zijn. Met een klein beetje perslucht kwam deze gelukkig weer los. Het heeft immers 3 jaar op de plank gelegen.
Ook ben ik nog een net setje 2e hands banden tegen gekomen op marktplaats. Deze gekocht en gemonteerd. Natuurlijk het plaklood achter de spaken geplakt.
Verder nog de bumper gemonteerd samen met de koplampen uit de donor auto (IVM lichtbeeld)
Nu kan ik verder met het interieur in elkaar zetten. ik verwacht eigenlijk niet dat dit verder nog veel tegenslagen gaat hebben. Aangezien alles het doet qua electronica.
Nog wel een paar dingetjes besteld bij de plaatselijke volvo dealer. Mis een paar boutjes voor de zekering bak. en nog een paar kleine dingetjes
(https://i.postimg.cc/NKngqWGp/IMG-2114.jpg) (https://postimg.cc/NKngqWGp)
(https://i.postimg.cc/qzjJQNPf/IMG-2115.jpg) (https://postimg.cc/qzjJQNPf)
(https://i.postimg.cc/G9mSG9xT/IMG-2112.jpg) (https://postimg.cc/G9mSG9xT)
(https://i.postimg.cc/z3wTj1qm/IMG-2116.jpg) (https://postimg.cc/z3wTj1qm)
(https://i.postimg.cc/jnRT4Tvd/IMG-2113.jpg) (https://postimg.cc/jnRT4Tvd)
Je schiet lekker op!
Weer een klein beetje bezig geweest met de volvo
Onder de motorkap ben ik zo goed als klaar.
paar dingen die ik onder de motorkap gedaan heb de laatste dagen
-airco leidingen gemonteerd samen met een nieuwe droger/filter
-nieuwe boutjes in de zekering bak gedaan samen met nieuwe rubbertjes.
-paravaan en ruitenwissers terug geplaatst.
wat ik nog moet doen onder de motorkap
-vacuum leiding voor turbo meter inkorten en netjes leggen
-nieuwe accu
-interieur filter plaatsen
in het interieur ook een begin gemaakt
-dashboard geplaatst
-tellerbak geplaatst (wacht nog op nieuwe lampjes)
-climate control geplaatst
-radio geplaatst
wacht voor de middenconsole ook nog op een paar nieuwe lampjes, voor ik deze terug plaats
(https://i.postimg.cc/VJzyYWGL/IMG-2185.jpg) (https://postimg.cc/VJzyYWGL)
(https://i.postimg.cc/McGhBKJC/IMG-2188.jpg) (https://postimg.cc/McGhBKJC)
Voordeel van deze ombouw is wel dat de bestuurders stoel in één keer een stuk frisser is! ;D
Citaat van: Miyel op 03-02-2022 12:09:52
Voordeel van deze ombouw is wel dat de bestuurders stoel in één keer een stuk frisser is! ;D
En niet doorgezakt, al denk ik niet dat een gemiddelde japanner dat snel lukt.
Weer een update, het interieur is bijna klaar.
De ophanging heb ik de stofhoezen van de schokbrekers en de bump stops vervangen. de bumpstop's waren helemaal vergaan en veranderd in poeder.
ook heb ik de donor auto helemaal leeg gemaakt zodat deze naar de sloop kan.
ik had nog wel geluk met een aantal mooie onderdelen. zoals een setje nivomats en een stuurwiel wat er nog in zat.
Zelf moet ik nog 1 nivomat vervangen want die is lek.
En als het goed is word komende vrijdag de airco gevuld. Mits deze natuurlijk helemaal dicht is. Ik heb wel overal nieuwe afdichtingen in gedaan. Maar je weet het natuurlijk nooit.
(https://i.postimg.cc/hfMxBKtv/391-A7116-AACF-4-F91-8-EBE-6707-D2721-D94.jpg) (https://postimg.cc/hfMxBKtv)
(https://i.postimg.cc/svJPgpwV/d96a0e68-0057-4535-a5ce-3b15c618fd9a.jpg) (https://postimg.cc/svJPgpwV)
Weer een update.
De airco is gevuld en was gelukkig dicht. althans geen grote lekkage's. of die echt dicht is zou hij het over een jaar nog moeten blijken, een heel klein gaatje is namelijk slecht te vinden.
Echter wou de airco niet koelen. De pomp schakelde wel in, maar kwam er alleen maar warme lucht uit.
eerst de kachel kleppen gekeken of deze los zaten en prima te bewegen waren. deze gingen soepel dus hier niet het probleem in gezocht.
na een poos zoeken maar eens de ECC van de donor auto geprobeerd. dit was het probleem want de airco werkte direct. Er bleek 1 cijfer verschil in te zitten qua onderdeel nummer.
De ECC van de RHD kan dus niet in een LHD auto. Weer wat geleerd...
Verder ging het allemaal vrij voorspoedig. alleen heb ik 2x de verkeerde kap onder het dashboard aan de bestuurderskant meegenomen van Elferink XD en past het dashboard kastje nog niet.
De auto afgestoft en gewassen. Zodat deze vandaag naar de garage kon. hier gaan ze de auto volledig nalopen. en evt punten opschrijven die nog gedaan moeten worden voor de auto naar het RDW gaat.
Ik heb namelijk een afspraak gemaakt voor 5 mei
(https://i.postimg.cc/9wGj9mhf/IMG-2465.jpg) (https://postimg.cc/9wGj9mhf)
(https://i.postimg.cc/QV5DwbTr/IMG-2466.jpg) (https://postimg.cc/QV5DwbTr)
Respect! Wat een klus... Ziet er goed uit.
Dat is een mooi project zo! Hopelijk doet de RDW niet te moeilijk :eusa_pray:
Hulde :eusa_clap:. Hopelijk is de RDW alleen maar een formaliteit.
Nog maar een maandje en dan rijd je dus al lekker rond met deze prachtwagen?! Mooi project!
Ik heb de auto weer terug van de garage, er mankeerde maar een paar dingetjes aan.
Lichtbeeld in de koplamp niet goed
en een paar lampjes deden het niet
In de koplamp bleek het lampje los in te zitten, en de lampjes waren puur slecht contact.
Na dit opgelost te hebben lijkt het mij zo goed. Ik ga nog wel even langs de garage om het koplamp beeld te laten checken.
Dit puur om het gezeur te voorkomen dat ik weer terug zou moeten komen bij het RDW
5 mei had ik een keurings afspraak staan voor de Volvo.
na vol goede moed alle puntjes van de garage te hebben opgelost en te denken even een kenteken te scoren, mocht dit helaas niet gelukt zijn.
Gelukkig is de ombouw als goed bevonden, maar hebben ze nog een paar kleine puntjes gevonden die ik nog moet oplossen.
aangezien het een auto is buiten de EU word de hele auto na gekeken of deze volgens Europese richtlijnen de weg op mag. Het RDW is namelijk ook een dik uur bezig geweest met de volvo
hier hebben ze gevonden.
-wiellager links voor maakt geluid
-een minuscuul gaatje in de stof hoes van het stuurhuis
-mistlamp brand rechts dit moet links zijn of allebei
-ontwasem functie werkt niet goed (kachelklep vast oid)
(https://i.postimg.cc/1VX97r2Z/3-BB8402-D-EBEE-40-BF-A841-882-F294-A4-D6-A.jpg) (https://postimg.cc/1VX97r2Z)
(https://i.postimg.cc/bd9Cmj98/IMG-2630.jpg) (https://postimg.cc/bd9Cmj98)
Jammer dat die er niet een keer doorheen is, maar gelukkig alleen maar kleine puntjes!
Volgende afspraak al gemaakt?
Citaat van: basserd op 06-04-2022 21:06:20
Dit puur om het gezeur te voorkomen dat ik weer terug zou moeten komen bij het RDW
Bijna gelukt Bassie :P
Volgende keer zijn we met een kwartiertje weg bij het bureaucratische RDW :eusa_dance:
Verleden donderdag was eindelijk het moment van de herkeuring.
ondanks ik een verkeerd wiellager besteld had (4 gaats ipv 5 gaats) en zelfs gemonteerd had. Ging voor de rest alles wel aardig voorspoedig
alleen de ontwasem functie was een behoorlijk werkje. aangezien het dashboard hiervoor er uit moest. het probleem was namelijk dat de schuimen afdichting tussen kachelhuis en dashboard vergaan was.
hierdoor blies er meer lucht langs dan door het dashboard. dit heb ik opgelost door het oude materiaal er af te krabben en er nieuwe tochtstrip op de plakken.
zaterdag middag lag ineens het kentekenbewijs op de mat. en natuurlijk gelijk maandag ochtend de kentekens laten maken en de auto verzekerd.
de eerste paar kilometers zitten er op. en hij rijdt echt super lekker.
(https://i.postimg.cc/YvL0BLJD/3675-B080-FED0-4-F20-9160-C4-B16671660-A.jpg) (https://postimg.cc/YvL0BLJD)
(https://i.postimg.cc/zVcvQFPR/903247-AB-B2-A1-463-F-A100-3-FE470-EC6805.jpg) (https://postimg.cc/zVcvQFPR)
(https://i.postimg.cc/tngRSs35/D3-D4-D5-A0-55-B5-420-D-8-B47-84-D5-A88900-D9.jpg) (https://postimg.cc/tngRSs35)
(https://i.postimg.cc/MXZGKFCQ/FD26-C685-046-E-49-AD-9-C2-C-83-BBFA784315.jpg) (https://postimg.cc/MXZGKFCQ)
Geweldig! eindelijk kilometers maken na zo'n lang en grondig project!
Je gaat een geweldige rijzomer tegemoet volgens mij :)
Bravo!
Heel tof, gefeliciteerd!
Cool!
en nu: veel rijplezier
bedankt,
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt voor een taxatie. en die kon maandag a.s al!
ik ben benieuwd wat de uitkomst hier van is.
verder heb ik een motorflush uit gevoerd en de auto voorzien van nieuwe olie en filter. en een setje nieuwe bougie's
Gefeliciteerd en geniet ervan !
Super leuk om volgen.
De volvo is getaxeerd op een keurig bedrag. hier ben ik natuurlijk enorm tevreden mee.
ik heb in de bouwvak vakantie de tijd genomen om de bumpers allemaal netjes zwart te maken. en dit staat enorm netjes.
verder eigenlijk geen grote problemen gehad. alleen rechts achter remklauw die aan begon te lopen. deze weer netjes gereviseerd.
de volvo staat inmiddels in zn winterslaap aangezien het slechter weer er aan komt. (past precies
(https://i.postimg.cc/zbg0XNfq/6-F32910-B-10-AB-48-FE-A54-C-0529-CBE124-BE.jpg) (https://postimg.cc/zbg0XNfq)
(https://i.postimg.cc/Xp3Q3T60/D25-BBBAC-4-A27-463-B-AD89-626-BCAF23529.jpg) (https://postimg.cc/Xp3Q3T60)
Very nice 8)
Met wat heb je de bumpers zwart gemaakt?
Grtz
Ik heb veel bewondering voor jou doorzettingsvermogen. Het heeft uiteindelijk 4 jaar geduurd, maar het is gelukt. Je bent nog jong dus je kunt er nog lang plezier van hebben.
Top job. :eusa_clap:
Citaat van: Timo op 20-10-2022 19:18:07
Very nice 8)
Met wat heb je de bumpers zwart gemaakt?
Grtz
met bumperblack van motip. is verf en ik heb een aantal kameraden die het er een aantal jaren op hebben zitten en het ziet er nog steeds netjes uit.
:eusa_dance: :eusa_clap:
Knap werk!!
Voor de bumpers ben ik dan weer iets meer fan van lijnolie, het is ff wat gedoe met aanbrengen maar vind het resultaat wel natuurlijker staan dan spuitbus opties (wellicht ook wat goedkoper en gezonder, maar uiteraard ieder zijn voorkeur).
Zeer indrukwekkend dat je dit voor elkaar hebt gekregen :eusa_clap:
verleden week de volvo weer eens een keertje van stal gehaald.
volgende maand verloopt de apk. hier heb ik nog wel een paar dingetjes die aangepakt moeten worden.
de tank ontlucht slang is lek. dus met een volle tankt lekt er wat benzine uit.
en de moertjes van de koplampen zijn uit het kunstof getrokken. dit zijn immitatie lampen omdat het lichtbeeld van de gebruikte koplampen niet goed was.
ik ga nu het zwarte orginele huis overzetten en het binnenwerk + lensen gebruiken. hopelijk past dit allemaal. dan heb ik weer een fris setje koplampen.
en een fotootje er bij natuurlijk
(https://i.postimg.cc/pL4QhGFs/AFAAD868-E0-B9-4-E06-8698-30-E8226346-C6.jpg) (https://postimg.cc/xXGNBPgm)
Succes met het mix and matchen van de lampen (maar denk dat dit wel gaat lukken)
de tank ontlucht slang is lek. dus met een volle tankt lekt er wat benzine uit.
Dit gaat daarentegen wel een flink klusje worden ...
Ik heb destijds ook nieuwe depo(?) koplampen gekocht en die reflectors en glazen overgezet in /op de oude behuizing. Werkt prima ;)
De reparatie's gingen best prima,
koplamp huizen zijn heel makkelijk over te zetten, dit viel dus reuze mee.
De tank ontlucht slang was iets meer werk. maar viel uiteindelijk ook mee. Alleen viel mijn oog op een kapot draagarm rubber van de achteras. Hier was het aluminium huis open gescheurd. Deze dus ook maar vervangen, komende dinsdag 20-6 staat de APK gepland. en 24-6 word de volvo uitgelijnd. Dit is na de ombouw nog niet gebeurd omdat ik eerst een beetje kilometers wilde maken. ik heb inmiddels +/- 1500km gereden en alles lijkt goed. behalve een raar slijtagepatroon van de banden.
en 25-6 gaat de CY naar Volvo treffen Best
(https://i.postimg.cc/WdW4gchL/53-E21368-9-F7-F-414-C-A274-8-B288-E3-D0-CC1.jpg) (https://postimg.cc/WdW4gchL)
(https://i.postimg.cc/XZt71Kfs/IMG-0927.jpg) (https://postimg.cc/XZt71Kfs)
(https://i.postimg.cc/XBkjvTTP/7141-D330-42-E8-48-D0-8-BD3-B1-F50-C2-D84-CA.jpg) (https://postimg.cc/XBkjvTTP)
(https://i.postimg.cc/dD2tnyL9/A149-B21-C-243-D-485-E-94-FC-DEB4-ADD215-DB.jpg) (https://postimg.cc/dD2tnyL9)