Defecte/slechtwerkende luchtmassa-meter?

Gestart door BobaFett, 21-11-2004 20:49:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

BobaFett

Tijdens de nachttoertocht in Helmond en omstreken kreeg ik te maken met een TDI die niet vooruit te branden was, c.q. volledig ontbrekende trekkracht.

Dit probleem had ik ook (kortstondig) tijdens mijn vakantie en de assisterende ANWB'er dacht aan de EGR klep die mogelijk (incidenteel) bleef hangen... Toen hij en ik gingen rijden was er niks meer aan de hand.

Gisteravond heeft Daan (Denkweb) er naar gekeken en vertelde dat hij zelf al twee jaar zonder EGR rijdt (dat was het probleem bij mij dus niet). En nadat hij de vacuumslang losgetrokken (en afgebonden) had leek het (na wat proefrijden) beter te gaan. Nadat ik weer op weg was leek het er ook op dat het probleem grotendeels weg was. Agnetha trok weer als vanouds de klinkers uit de weg (voor zover een TDI dat kan). Maar raar blijft het wel: wel, niet, wel, niet.... de Turbo zou het niet kunnen zijn (die werkt, of hij werkt niet), maar wat wel?

Daan heeft 's avonds nog navraag gedaan en het probleem zou de luchtmassa-meter zijn (aldus zijn bronnen en diverse mensen uit de club). Dit schijnt een TDI-kwaal te zijn (?).

Mogelijk dat anderen dit (her-)kennen en/of hier al ervaring(en) mee hebben. Is deze meter eenvoudig zelf te vervangen of moet dit door de dealer gebeuren?? Ik kreeg net een afbeelding van waar'ie zit (heb niet gekeken buiten, het regent)...


Het gaat om nummer 7!!

Eventueel adviezen zijn enorm welkom. Agnetha is net flink (kostbaar) onder handen genomen door de dealer en ik hoop dit probleem zelf op te kunnen lossen..

BenC70ES

Zou inderdaad gemakkelijk zelf te vervangen zijn... maar vindt 't toch ook raar 't ene moment wel en dan niet...

Misschien kun je de meter eerst proberen schoon te maken met remmenreiniger ofzo...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

BobaFett

Citaat van: BenC70ES op 21-11-2004 20:52:31
Zou inderdaad gemakkelijk zelf te vervangen zijn... maar vindt 't toch ook raar 't ene moment wel en dan niet...

Dat bevreemde Daan ook zo...
Waar ik ook benieuwd naar ben is naar hoe dat ding werkt en (inderdaad) waarom (normaal) wel, (soms) niet....

Reitse


thuur

Een LMM kan wel eens haperen voordat ie helemaal de geest geeft. Vaak idd te merken aan dipjes op bepaalde toerentallen of weinig trekkracht in het algemeen. Collega van mij omschreef laatst nog dezelfde klachten en ik riep meteen: LMM! Hij twijfelde en zijn dealer heeft na een week zoeken uiteindelijk de LMM vervangen en de auto was gemaakt!

Controleer eerst de bekabeling en aansluiting!! Als deze niet goed is heeft een nieuwe LMM geen effect en dat zou zonde zijn, want een nieuwe LMM is een duur grapje (sorry Boba :-\). Goede nieuws is: hij is wel gemakkelijk te vervangen. Meestal 2 schroefjes (weet niet of de TDI anders is, maar gezien de plaatsing lijkt t me niet (inlaatkanaal)).

Dus: leen m van Daan en probeer die! Wel je contact uitlaten tijdens wisselen, anders heb je een foutcode te pakken.

Overigens kun je een LMM ook schoonmaken (een keer gedaan bij m'n Italiaanse 5-pits dieseltje, 175 euro bespaard) met merkbaar effect! Voorzichtig aan want het ziet er nogal breekbaar uit (heb m in m'n 855je ook al schoongemaakt). Gewoon met alcohol en wattenstaafjes. Niet te hard drukken want de dunne metalen plaatjes geven niet veel mee voordat ze breken. Althans dat idee heb ik, want er is me nog nooit 1tje kapot gegaan. O, en ik heb geen flauw idee hoe dat ding werkt ;)


Suc6!

Gr 8)

denkweb

Mijn ervaringen met "Agnetha":

Turbo komt bij normale rijsnelheden in bij ca 2500 toeren/min.
Turbo druk valt geheel weg op sommige momenten, atmosferisch draait motor probleemloos.
Mijn gedachtengangen op een rijtje:

Turboslang lek/los. Dit is niet geval, ook zou de turbo dan duidelijk hoorbaar moeten zijn en dat is niet het geval.
Lekke vacuümslang naar EGR-klep. Zou een foutmelding moeten geven.
Haperende EGR-klep. EGR-klep buiten gebruik gesteld, probleem lijkt minder maar niet verholpen.
Lekke intercoolerslang: alles zit netjes op zijn plek/geen witte of overmatige rookverschijnselen.
Gaskabel defect: nope.
Stom is dat de Turbo zo nu en dan wel prima functioneerd, en met een turbo kan het naar mijn weten maar op twee manieren verkeren: Werkend of Defect, maar niet aan/uit/aan/uit.
Foute waarden naar computer: Luchtmassameter defect of lambasonde defect. Bij defecte lambdasonde zou vrijwel zeker een lampje gaan branden omdat deze geen/verkeerde waarden afgeeft.
Luchtmassameter: eigenlijk alleen goed te testen door deze te verwisselen met een werkend exemplaar. Ook ik heb al eens mogen aanhoren dat deze geleidelijk aan de geest kunnen geven op deze wijze. Daarbij zou ik geen idee hebben wat er verder nog tot dit fenomeen kan leiden.

Turbodrukregelaar??  ???

Kwam dit nog elders op dit forum tegen trouwens:

Luchtmassa meter is bekende problemen veroorzaker bij VW/Audi TDI motoren. Vandaar dat er een coulance regeling is bij Volvo, heb je echter niets aan met een auto van 99. De regeling is 100% vergoeding tot 36 maanden oud, 50% bij auto's tussen de 36 en 48 maanden oud. Bij VW in Duitsland kun je nu een nieuwe (ruil) krijgen voor ca 75 euro, echter de aansluitconnector is anders. Om deze te kunnen gebruiken (die van 90/110pk TDI's  zijn volgens mij zelfde type van Bosch) moet je dus je auto gaan modificeren.....

Hoe kun je de LMM checken?
Een LMM verloopt langzaam, hij zal na verloop van tijd een lagere uitgangsspanning afgeven zodat het motormanagement denkt dat er minder lucht voorbij stroomt dan er werkelijkheid het geval is. Overeenkomstig zal er minder diesel ingespoten worden. Bij auto's met een verlopen LMM (een defecte merk je meteen aan je vermogen, topsnelheid wordt niet meer bereikt, zeer langzaam met accellereren) merk je dat de acceleratie door het toerenbereik heen eerst even goed is (de turbodruk regeling geeft een kleine overshoot) en vervolgens iets afzwakt. Dus bij bv in de derde versnelling bij zo'n 1500 toeren vol gas geven moet een gelijkmatige acceleratie voelbaar zijn, zakt deze rond de 1900 toeren iets terug dan is de LMM waarschijnlijk al verlopen.
Je kunt ook de uitgangsspanning meten met een multimeter op punt 5 van de connector t.o.v. de massa (als je voor de auto staat meest linker aansluitpunt). Draden naar binnen en rijden maar. Bij volle acceleratie in minstens derde versnelling vanaf ca 1700 toeren moet de uitgangsspanning tussen de 2500.....3000 toeren ca. 4.2 Volt bedragen (piek waarde).
Oh ja, ik hoor van tuners dat ze nog geen Bosch LMM gezien hebben die veel meer dan 100.000km gelopen had en nog steeds goed was. Als je hem eruit kunt schroeven (pas op, vreemde 5 punts Torx met middengat) kun je de productie datum aflezen.

Zippo


BenC70ES

Citeerpas op, vreemde 5 punts Torx met middengat

Zal je hoogstwaarschijnlijk een klein sleuteltje voor moeten kopen...  :)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

s©ub@

Boba; heb jij ook last van "golvend" gas geven? als je optrekt, met name in hogere versnellingen, dat de wagen "golvend" (heel zacht stotend) versneld?
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

mehn

#9
Citaat van: Boba Fett op 23-11-2004 07:48:28
Totdat ik "de wijk" uitreed was acceleratie naadje (vandaar die tijd bij proef 3  ;)). Maar toen ik de straat uit was (tot nu toe) gaat ze weer als de brandweer.

Zou het niets te maken kunnen hebben met de kou? Het was toch constant rond het vriespunt. Optrekken, afremmen, motor uit, motor aan, lang stationair. Ik roep maar wat... :P

En anders geven we gewoon de Hellimondse lucht de schuld  ;)


[edit]
Zit er merkdiesel in?
[/edit]

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

BobaFett

Citaat van: mehn op 23-11-2004 08:12:54
Zou het niets te maken kunnen hebben met de kou? Het was toch constant rond het vriespunt. Optrekken, afremmen, motor uit, motor aan, lang stationair. Ik roep maar wat... :P
Een paar weken eerder tijdens m'n vakantie had ik het ook.
Dat was midden op een zonnige dag...


Citaat van: mehn op 23-11-2004 08:12:54
En anders geven we gewoon de Hellimondse lucht de schuld  ;)
Da's een goeie  ;D  ;D


Citaat van: mehn op 23-11-2004 08:12:54
[edit]
Zit er merkdiesel in?
[/edit]
Yep... geen "witte" diesel voor Agnetha.

thuur

Citaat van: s©ub@ op 22-11-2004 23:23:58
Boba; heb jij ook last van "golvend" gas geven? als je optrekt, met name in hogere versnellingen, dat de wagen "golvend" (heel zacht stotend) versneld?

Dit fenomeen kan bijna alleen maar een defecte LMM zijn.


Het feit dat ie t 'soms wel soms niet' doet geeft aan dat de turbo nog goed is imho.

Het lijkt me overigens sterk dat je geen LMM zou hebben. Overigens kun je wel de stekker van de LMM loshalen en dan gaan rijden. Als het goed is speelt je computer dan op 'safe' waardoor je een stuk gematigder rijgedrag krijgt. Dus ook geen pieken naar beneden!

Let wel: je krijgt een foutmelding in je computer!


Gr 8)

denkweb

Een slecht contactje op de LMM is ook een mogelijkheid... toch eens bij een andere dealer naar binnen rijden voor een second opinion??

sintjoost4ever

Een wereld van verschil met een nieuwe LMM in m'n V70 TDI. Eerst de oude voorzichtig met alcohol schoongemaakt. Dit leverde reeds een flinke verbetering op.
Maar bij het uitlezen van de foutcode's bij Volvo Aachen bleek dat de afwijking tussen de schoongemaakte oude en een nieuwe LMM te groot was. Vervolgens een nieuwe laten monteren. De reparatie kosten vielen geweldig mee! Een LMM in Nederland kost 318 Euro ex. BTW.
In Aachen was ik incl. montage en uitlezen foutcode's 163 Euro kwijt. Het is alsof je in een nieuwe auto rijdt. Hij trekt als een lier. Goeie tip van Daan en Kirsten.
Gr.
Sintjoost4ever

cornelisan

hey,ik heb op dit moment t zelfde probleem,op t ene moment is ie super snel,en dan plots weer trager als mn eerste sunny 1.7d. dit heeft 2 dagen geduurt. en nu brand mn labda lampje(denk ik,is een oranje lampje met een groene driehoek).en nu loopt ie niet super snel maar zeker ook niet langzaam..(noodloop??)
een vriend van me is monteur en die zei dat ik een luchthoeveelheidsmeter heb,en geen lmm...
zou bij mij t probleem ook opgelost zijn als ik de egr afsluit?
bvd!!
groetjes cornelis