Slaat niet meer aan.

Gestart door Jerry, 09-12-2004 19:09:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerry

Na een bezoekje met de tweeling aan het consultatiebureau in Koog aan de Zaan bleek dat mijn roffel er gewoon geen zin meer in had! Kinderen in maxicosi's op de achterbank vastgemaakt en toen ik de auto startte bleek dat het ronddraaien van de motor fantastisch verliep, maar dat het aanslaan niet lukte.......Nah, dacht ik, ff wachten en dan weer proberen......niets hielp totdat ik de ANWB er bij haalde en na een blik onder de motorkap en controle van het benzinetoevoer- systeem concludeerde hij dat er iets "electronisch" niet ok was. Letterlijk zei hij; "meneer....ik ben uitgeluld.....ik kan hier niets mee....krijg geen vonk en moet u die draden eens zien, daar kan ik niets mee.....ik denk iets van een sensor.....zal ik een kraan voor u bestellen?"  ??? ???

Gelukkig kunnen bellen met de buurvrouw die ons te hulp schoot in Hyundai Scoupe zodat moeder en tweeling van 9 maanden opgehaald werden.......... en daar stond ik dan, in de vrieskou op een bergingsbedrijf te wachten.

Gelukkig na een uurtje werd de auto opgehaald en naar garagebedrijf gebracht. De chauffeur van bergingsbedrijf; "nou meneer, dat heb ik nou nog nooit eerder meegemaakt ...een Volvo overbrengen naar een garage omdat ie 't niet meer doet".

Nu maar wachten wat er aan de hand is, heb het forum afgezocht en kwam tot de conclusie dat ergens een sensor mogelijk de geest heeft gegeven........Tips zijn welkom.........ik word morgen teruggebeld door garagebedrijf en dan hoor ik het. >:(

Frisian Viking

Hoi,
ik heb dit probleem ook wel eens en een kennis van me had het ook.

Bij ons gaat het om een 2.5 10v.

Ik denk dat het met het vochtige weer te maken heeft. Laat hem een uurtje staan en ja hoor niks meer aan de hand.

Ik heb van alles geprobeerd om hem aan te krijgen, maar hij wil gewoon niet. Deze week was het weer raak geen stroom naar de bougies (denk ik) even de middelste stroomdraad van de verdeler een beetje rond draaien(rechterkant motor) toen de andere kant van de draad een beetje rond draaien (rechterkant tegen spatbord gemonteerd op een bosch onderdeel).

Ik denk dat dat het is.

Als je wilt kan ik er morgen wel een foto van maken welke onderdelen ik bedoel.

Groeten Bauke

Frisian Viking


Jerry

Hoi Bauke, de monteur van de ANWB heeft de bewuste kabel die jij bedoelt losgehaald en na meting bleek dus dat er helemaal geen vonk viel waar te nemen toen hij de kabel tegen een kastje drukte terwijl ik de motor trachtte te starten. Hij heeft zelfs een andere kabel gepakt en uitgeprobeerd.............ik baal als een stekker! Ik heb de auto de afgelopen vier dagen niet gebruikt, de auto stond in de garage, maar wat wel misschien kan is dat ik slechts een kilometer of drie heb gereden tot aan de bestemming. Misschien een te kort stukje? Zou het dan toch vocht kunnen zijn???????

Jerry

Citaat van: Ludo op 09-12-2004 19:37:34
Citaat van: Frisian Viking op 09-12-2004 19:32:33
...(rechterkant tegen spatbord gemonteerd op een bosch onderdeel)...

dat onderdeel noemt men de bobine.  ;)

Aha, dat weet ik dan ook weer

Frisian Viking

Ja, dat kan zijn. Ik rij altijd ook maar kleine stukjes en omdat ik chauffeur ben rij ik meestal maar een ongeveer 40 km per week in de auto en staat ie vaak stil. Dus dat zou ook kunnen.

Bauke

Reitse

Is geen nokkenassensor; dan doet zelfs je startmotor niets meer.

thuur

Citaat van: Reitse op 09-12-2004 20:12:23
Is geen nokkenassensor; dan doet zelfs je startmotor niets meer.


??? Elaborate please..


Gr 8)


PS: het is geen startonderbreker die de kluts kwijt is?

Reitse

Jerry vreest dat er een sensor mee gekapt is. Mocht hij de kant op denken van de nokkenaspositiesensor dan kan hem daarmee gerust stellen dat die het bijna niet kan zijn. Deze sensor zet de motor vrij radicaal uit en voorkomt alles wat de motor zou kunnen doen laten draaien, startmotor doet ook niets meer.

Jerry

Citaat van: Reitse op 09-12-2004 21:04:37
Jerry vreest dat er een sensor mee gekapt is. Mocht hij de kant op denken van de nokkenaspositiesensor dan kan hem daarmee gerust stellen dat die het bijna niet kan zijn. Deze sensor zet de motor vrij radicaal uit en voorkomt alles wat de motor zou kunnen doen laten draaien, startmotor doet ook niets meer.

Reitse, dat is in ieder geval een geruststellende gedachte dat het kennelijk dan toch een ander, niet al te ingrijpende reparatie kan zijn......

thuur

Citaat van: Jerry op 09-12-2004 21:22:14
Citaat van: Reitse op 09-12-2004 21:04:37
Jerry vreest dat er een sensor mee gekapt is. Mocht hij de kant op denken van de nokkenaspositiesensor dan kan hem daarmee gerust stellen dat die het bijna niet kan zijn. Deze sensor zet de motor vrij radicaal uit en voorkomt alles wat de motor zou kunnen doen laten draaien, startmotor doet ook niets meer.

Reitse, dat is in ieder geval een geruststellende gedachte dat het kennelijk dan toch een ander, niet al te ingrijpende reparatie kan zijn......

Ik ben ook blij voor Jerry dat het niet die richting is, maar ik dacht dat een startmotor niet te schakelen valt ?? Deze trekt zo g%dsgloeiend veel amperes dat je hier echt zo min mogelijk schakelaars tussen wilt hebben. Als je je contactsleutel naar positie III draait, schakel je ALLES uit en alleen de startmotor in. Maar dat is wat ik dacht ;)


Gr 8)

Reitse

Hey, don't ask me. Voor mij is electriciteit iets dat nogal kan tintelen (of het nou de 40V koeienschrikdraad is of de 230V huisnet) en dat magische eigenschappen bevat (computers geven beeld, relais zorgen dat lampjes gaan knipperen etc.)

thuur

Citaat van: Reitse op 09-12-2004 22:50:18
Hey, don't ask me. Voor mij is electriciteit iets dat nogal kan tintelen (of het nou de 40V koeienschrikdraad is of de 230V huisnet) en dat magische eigenschappen bevat (computers geven beeld, relais zorgen dat lampjes gaan knipperen etc.)

Alleen die stellingen al ...  ;D

Geweldig!


Gr 8)

ed

Citaat van: thuur op 09-12-2004 22:11:34
Ik ben ook blij voor Jerry dat het niet die richting is, maar ik dacht dat een startmotor niet te schakelen valt ?? Deze trekt zo g%dsgloeiend veel amperes dat je hier echt zo min mogelijk schakelaars tussen wilt hebben. Als je je contactsleutel naar positie III draait, schakel je ALLES uit en alleen de startmotor in. Maar dat is wat ik dacht ;)


Extra onderbreking van de bekrachtiging van het startmotor relais? Is niet veel stroom hoor!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Ja, maar daar zit toch enkel een evt. startonderbreker tussen?? Niet de computer, zoals ik dacht.

Gr 8)