stroef schakelen naar 1 en R

Gestart door Frankyfire, 30-03-2004 15:12:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankyfire

ter info V70 2.5 1999, 70.000 km. Na ontkoppelen vanuit neutraal naar 1 of R ging bijna niet meer. Volgens garage stonden synchromessringen droog, olie ververst, opgelost.

Frank.

Volvo comfort

Citaat van: Frankyfire op 30-03-2004 15:12:22
ter info V70 2.5 1999, 70.000 km. Na ontkoppelen vanuit neutraal naar 1 of R ging bijna niet meer. Volgens garage stonden synchromessringen droog, olie ververst, opgelost.

Frank.

Deed hij dat vooral als je met een koude start te maken hebt...

Dat doet hij bij mij ook namelijk ...

Ik moet hem dan eerst in zn 2 zetten voordat hij in zn R of 1 wil.

Maar als hij warm is heb ik nergens last van..

Peth©oni

Citaat van: Kooz op 23-12-2004 09:40:25
Citaat van: Frankyfire op 30-03-2004 15:12:22
ter info V70 2.5 1999, 70.000 km. Na ontkoppelen vanuit neutraal naar 1 of R ging bijna niet meer. Volgens garage stonden synchromessringen droog, olie ververst, opgelost.

Frank.

Deed hij dat vooral als je met een koude start te maken hebt...

Dat doet hij bij mij ook namelijk ...

Ik moet hem dan eerst in zn 2 zetten voordat hij in zn R of 1 wil.

Maar als hij warm is heb ik nergens last van..

06-07-2004 laaste inlog, denk dat je hem beter een mailtje kan sturen.......

Volvo comfort

#3
Citaat van: Peth©oni op 23-12-2004 09:42:46
Citaat van: Kooz op 23-12-2004 09:40:25
Citaat van: Frankyfire op 30-03-2004 15:12:22
ter info V70 2.5 1999, 70.000 km. Na ontkoppelen vanuit neutraal naar 1 of R ging bijna niet meer. Volgens garage stonden synchromessringen droog, olie ververst, opgelost.

Frank.


Deed hij dat vooral als je met een koude start te maken hebt...

Dat doet hij bij mij ook namelijk ...

Ik moet hem dan eerst in zn 2 zetten voordat hij in zn R of 1 wil.

Maar als hij warm is heb ik nergens last van..

06-07-2004 laaste inlog, denk dat je hem beter een mailtje kan sturen.......

Ik denk misschien reageerd er wel iemand anders met verstand van zaken 8)

thuur

Als ie koud is kan het ook gewoon de leeftijd (dus dikte/traagheid) van de olie in de versnellingsbak zijn. Niets om je zorgen om te maken. Maar een bakoliewissel kan nooit kwaad nathuurlijk ;)

Het wordt pas leuk als de auto geheel op temperathuur is en je krijgt m niet in de 1 of R ;D


Gr 8)

Volvo comfort

#5
Citaat van: thuur op 23-12-2004 18:56:43
Als ie koud is kan het ook gewoon de leeftijd (dus dikte/traagheid) van de olie in de versnellingsbak zijn. Niets om je zorgen om te maken. Maar een bakoliewissel kan nooit kwaad nathuurlijk ;)

Het wordt pas leuk als de auto geheel op temperathuur is en je krijgt m niet in de 1 of R ;D


Gr 8)

Hartstikke bedankt voor je reactie ik ga de versnellingsbak olie laten verversen.

En trouwens ik heb de zoek functie gebruikt en toen kwam ik hier terecht ;)
Als je iets meer moeite had gedaan had je gezien dat ik dit onderwerp niet gestart heb ;D


Volvo comfort

Citaat van: thuur op 23-12-2004 18:56:43
Maar een bakoliewissel kan nooit kwaad nathuurlijk ;)


Gr 8)

Nieuw woord voor de dikke van Dale ;D

Volvo comfort

probleem opgelost....

Het schijnt dus te komen door dat de R ( achteruit ) niet gesynchroniseerd is dus dan kan het voorkomen dat de tandwielen niet goed staan waardoor je hem niet in zn achteruit krijgt >:(

Tip van de Expert bij Volvo

Eerst in zn 3e versnelling dan in zn 4e versnelling .... dan staan de tandwielen goed en gaat de wagen makkelijk in zn achteruit.....


En idd het werkt ;D

Volvo comfort

Citaat van: Ludo op 30-12-2004 17:10:20
Citaat van: Kooz op 30-12-2004 14:24:31
probleem opgelost....

Het schijnt dus te komen door dat de R ( achteruit ) niet gesynchroniseerd is

welke type versnellingsbak heb jij dan?.
volgens mij toch de M56 en daarbij is anders iedere versnelling wel degelijk gesynchroniseerd.
precies omdat de synchromeshring kapot is kraakt de bak of krijg je em niet goed in versnelling.

Ik zou niet weten welk type versnellingsbak ik heb hoe kan ik dit herkennen??

Ik heb pas 131000km op de teller kan dan de synchromesring al kapot zijn??

De chef werkplaats bij Volvo zei tegen mij dat de R niet gesynchroniseerd is....

Volvo comfort

Ik heb even mn Chassis nummer gechecked en idd er staat een 2 dus ik heb de versnellingsbak waar je het over had...

Maar wat denk je heeft een Bakoliewissel zin.... Of moet ik alleen de synchromesh ring voor de R laten vervangen...

Maar een synchromesh ring zorgt er toch voor dat de verschillende tandwielen gelijk draaien bij het schakelen??

Maar als je stil staat kan de synchromesh ring er toch nooit voor zorgen dat de achteruit goed staat??? ik bedoel de tandwielen.....


Amieke850

Hier nog een ervaringsdeskundige (stroef schakelen):

Ik had ook al een tijdje problemen met m.n. het schakelen in de 1 en de R. Maar ook zo nu en dan bij terugschakelen van bijv. 3 naar 2 voelde ik de tandwielen draaien...  :-\
Volvo specialist heeft er mee gereden (o.a. sliptestje gedaan, was me niet helemaal duidelijk waarom precies...), het probleem zit 'm volgens hem in de druk (koppeling) die niet voldoende wordt opgebouwd. Het is ook wel een beetje te voelen aan het koppelingspedaal, zo nu en dan wat weinig weerstand.
De koppelings-hoofdcilinder (of zoiets) zou de boosdoener zijn...   :(
Moet worden vernieuwd en is besteld..  :)


Volvo comfort

bij mij is nu...( zoals jullie waarschijnlijk allemaal wel weten )

De koppeling en de drukgroep vervangen en hij schakelt nu weer heeeeeeeerlijk....

Ik heb nog geen problemen kunnen ontdekken...

Maar ach ik heb hem net 12 uur terug.... ;)