Eng geluid uit motor (nu is hij echt stuk)

Gestart door ed, 07-02-2005 16:07:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ed

Ik had gisteren iets raars. Voor het stoplicht na een flink stuk rijden kwam er ineens een hard rammelend/schurend geluid uit de motor. Het klonk als een leeg conserven blikje wat over de straat wordt geschuurd, of een paar knikkers in rammelen. Het was echt heel erg luid, je kon het binnen makkelijk horen met gesloten ramen. Het geluid ging niet vanzelf weg. Na het afzetten en opnieuw starten was het even weg, maar kwam al snel weer terug. Op de terugweg niet meer gehoord. Ik heb dat één keer eerder gehad, en daarna is het nooit meer terug gekomen tot gisteren dus.
Vanmorgen ook nergens last van.

Ik heb zelf het idee dat het van de waterpomp komt, aangezien ik al een tijdje last heb van een schreeuwend geluid bij koude motor. Ook heb ik de laatste week last van wat koelwaterverlies.

Kan een waterpomp zoveel lawaai maken, of wat zou het anders kunnen zijn? Ik heb nog niet kunnen controleren of de waterpomp lekt, maar er ligt geen plasje onder de auto. Het vervelende is dat ik hier niet mee naar de dealer kan, aangezien er nu niets te horen is. Heeft iemand anders zoiets al eens meegemaakt?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

855-Champagne

Is het geen startmotorkrans die op een of andere manier er uit schiet.

M a r c

Denk dat het een lager van de stuurpomp of van je dynamo is. Dat openbaart zich meestal zo. Verandert het geluid als je aan je stuur draait?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

ed

Even een update: Vandaag ging mijn olielampje branden in de bocht. Heel vreemd, aangezien ik pas gepeild had. Snel gestopt, en inderdaad veel te laag peil. Maar wat zie ik: er borrelt %^#&& olie plus koelvloeistof uit het koelvloeistof vaatje, en niet zo'n beetje ook. Foute boel dus. Volvo assistance gebeld. ANWB man zei direct dat de koppakking de geest heeft gegeven. Ik opperde nog dat het wellicht de oliekoeler kon zijn. Is de oliekoeler van de motorolie ook gekoeld door het koelwater, of geldt dit alleen voor de automaatbak koeler? De auto reed perfect, de temperatuur is niet te hoog geweest, ik rijd mijn auto altijd echt heel zorgvuldig warm, hoe kan dit nu? Zou het eventueel de waterpomp kunnen zijn, deze verdacht ik al een tijdje, maar ik geloof niet dat daar een oliekanaal doorheen gaat. Het is ook zo abrupt. Meestal als de koppakking stuk is gaat het langzaam aan, en begint de auto eerst flink te roken (witte rook dan), en loopt de temperatuur op.

Ik vind het heel vreemd allemaal. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn naast de koppakking? Tevens ben ik benieuwd hoe een diagnose gesteld kan worden zodat de dealer niet direct de koppakking vervangt terwijl het wellicht iets anders is.

Als laatste ben ik benieuwd wat het vervangen van de koppakking kost bij de dealer, want dat zal wel een lieve duit zijn.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

JCviggen

Citaat van: Ludo op 09-02-2005 10:55:44
werkt de radiatorfan nog wel goed?, werkt de termostaat nog goed?.
dit kunnen ook dingen zijn waardoor de motor té heet kan worden maar die je niet meteen ziet.
een scheurtje.

Buiten dan je watertemperatuurmeter die helemaal vanboven staat? Zou je toch moeten merken denk ik...maar als er olie en koelvloeistof uit het vat borrelden zal het idd wel goed warm geweest zijn....raar.
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Reitse

Stel het is niet de motor. Enige andere plek waar koelvloeistof en olie bij elkaar in de buurt komen is de turbo, als ik het goed heb.
Als je het hebt over een rammelend geluid zou het misschien zo kunnen zijn dat er in de turbo is kapotgeslagen is?

reneetje

Ik zou het ook meer in de richting van de turbo zoeken dan in de koppakking.
Ik herinner mij nog dat jij na Oudehaske last had van een giga rokende motor zonder duidelijke oorzaak.
Dit gegeven samen met het feit dat een koppaking van een V70 (bijna) nooit eruit knapt, wijzen eerder op een turbo probleem.
Ander kwestie is natuurlijk waar is al jouw olie gebleven?
Nooit iets opgemerkt in de zin van rook, lekkage oid?

Als ik jouw was draaide ik de kop er maar zo niet vanaf , maar zocht eerder in de turbo richting?

Rene :-\
Ps.
Toch niet toevallig ooit aan de wastegate ar lopen draaien ?

Zippo

1.Radiator inwendig lek?

2.Koppakking er door? (bougies ff nakijken)
ze kunnen dat testen met een vloeistof.

3.Waterpomp denk ik niet.... kan geen olie bijkomen.

Koppakking vervangen kost een paar knaken, er komt meer bij kijken dan alleen de pakkingen.
Je hebt op dat moment toch alles los liggen, kun je gelijk de andere dingen er ook bij doen. ;)

Sterkte..... :-\

Zippo

Reitse

Radiator inwendig lek... Ik zie zo snel de link niet met het olieprobleem... Enige olie die daarbij in de buurt komt is toch van de automaat?

ed

Ik heb vanmorgen nog even contact gehad met de werkplaatschef van de dealer. Dit is een hele capabele man. Ik heb de symtomen even beschreven en uitgelegd wat er is gebeurd. Hij dacht ook aan de koppakking, maar sloot de turbo zeker niet uit. Hij dacht zelf dat de vreemde geluiden hier geen relatie mee hadden.

JC,
De temperatuurmeter is niet van zijn plek geweest, dus niets van gemerkt.

Ludo,
Ik heb helemaal niets gemerkt buiten het olielampje. Geen vermogensverlies of iets. Inderdaad kan er een scheurtje in de kop zitten, maar ik rijd mijn auto echt heel zorgvuldig warm. Als ik moet tanken langs de snelweg rijd ik het laatste stukje niet harder dan 90 om de turbo een beetje te laten afkoelen. Maar dat neemt niet weg dat het altijd kan.

Reneetje,
Ik denk inderdaad ook steeds meer in die richting. Het roken in Oudehaske is een goede indicatie geweest dat er iets niet goed is geweest, en het vreemde geluid is misschien het schuren van de turbine op het huis geweest.
Mijn olie is gewoon in het koelsysteem verdwenen, welke vervolgens via het overdrukventiel naar buiten is gekomen.

Reitse,
Jij wordt een echte specialist. Inderdaad is de oliekoeler niet watergekoeld, alleen die van de automaatbak.

Ik heb overigens liever dat het de turbo is. Dat zal iets "goedkoper" zijn dan de koppakking, en duidt niet op een ander probleem. Een turbo kan zomaar de geest geven, een kapotte koppakking duidt meestal toch wel op een ander probleem.

Ik hoop snel meer te horen, en houd jullie dan op de hoogte. Ik rijdt nu in een VW Touran rond, en daar wordt je nu niet echt vrolijk van.

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

M a r c

Citaat van: Reitse op 09-02-2005 11:26:13
Stel het is niet de motor. Enige andere plek waar koelvloeistof en olie bij elkaar in de buurt komen is de turbo, als ik het goed heb.
Als je het hebt over een rammelend geluid zou het misschien zo kunnen zijn dat er in de turbo is kapotgeslagen is?

Yep, denk ook de turbo intern gescheurd is. Komt er ook een grote rookpluim uit de uitlaat als ie warm is?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

ed

Het is allemaal erg abrupt gegaan. Ik heb de auto meteen uitgezet nadat het olielampje ging branden in de bocht. Daarna heb ik hem niet meer gestart.
Overigens had de ANWB man het nog over spoelen van het koelsysteem omdat de rubber slangen van het koelsysteem niet tegen olie kunnen. Waarmee en hoe wordt dat gedaan?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Wat het ook is, ga er gemakshalve even van uit dat het de koppakking NIET is.

Je hebt een V70 en ik weet niet of deze de olie koeler rechts in de radiator heeft zitten, stuurpomp kant dus, of zo'n vierkant blok achter aan 't carter heeft hangen maar je hebt een olie koeler hoe dan ook.

Gezien de turbo "problemen" in 't verleden kun je eventueel hier beginnen met zoeken maar daar de vloeistof al in 't blok zit en dus in 't carter is de turbo ook al versmeerd.

martijn.

Bij mij was de radiateur inwendig defect, er zat olie bij het water.
Bij de 850 zit de oliekoeler van de motor ook in de radiateur.

Niet dat je dan blij moet zijn, want dat kost ook een paar knaken :-\.

Zippo

Citaat van: ed op 09-02-2005 14:42:16
Inderdaad is de oliekoeler niet watergekoeld, alleen die van de automaatbak.

Ed.

Jaja!! :-X

Dus niet he!!
Echte specialist............. ???

Waar dienen deze slangen dan voor??



Zippo