Motor slaat uit zonder reden

Gestart door @®-, 15-03-2005 09:45:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

@®-

Wie kan mij aan een antwoord helpen.

Van de week reed ik met mijn roffel (854 T5 automaat) sta bij een stoplicht en ik wil optrekken en de motor slaat af (iets wat niet hoort met een automaat).

Ook houdt ie af en toe in, gewoon met rustig rijden. Pas heb ik de bougies vervangen en het ontstekingssysteem gecontroleerd, kan hier niet iets geks aan vinden.

Dit was op weg van Oegstgeest naar Den Haag daar heeft ie een paar uurtjes gestaan en op de terug weg geen probleem.

thuur

Hoe lang zit je benzinefilter al eronder?

Ontstekingsproblemen steken meestal de kop op tijdens vochtig weer. Aan de kabels kun je niet zien of er wat mis mee is en met een multimeter kom je ook niet ver. (je moet de weerstand meten bij de nodige kilovolts.) Welk bouwjaar staat op de kabels? (In gele letters)

Verdeelkap en rotor zijn gemakkelijk op het oog te inspecteren. Zwart/wit/vet is niet goed. Moet metaalkleurig zijn en opschuren heeft geen zin, ook niet gezien de prijs van een Bosch-exemplaar bij de automaterialenhandel. Dit ter aanvulling.


Gr 8)

jcws

Ik heb een vermoeden omdat ik hetzelfde heb meegemaakt, dat je mischien het injectie systeem moet reinigen..het probleem doet zich inderdaad zelden voor...in het andere geval kan er ook iets zijn met je bougie kabels...
Performance matching the application.

@®-

@ Thuur, maar het gebeurde was het kurkdroog en het zonnetje scheen, maar stel dat het een probleem met mijn ontsteking zou zijn dan zou die toch gewoon rot moet lopen en dat doet ie niet, daarmee bedoel ik dat ie bijvoorbeeld een ontsteking over zou slaan maar dan slaat ie nog niet af.

@JCWS, daar heb ik aan zitten denken maar hij geeft ook geen storing code's aan, ik tank V-power en gooi er regelmatig zo'n flesje (wonderolie!?!?!) injectorreiniger in omdat ik niet echt heel veel kilometers rij.

jcws

Dan denk ik net als thuur toch aan de bougie kabels...zelf doe ik elke twee jaar nieuwe kabels..ben even het merk kwijt, ze zijn blauw en van engelse afkomst..inderdaad doormeten heeft geen zin, en aan je injectie zal het ook niet liggen.
Performance matching the application.

thuur

Kan toch zijn dat je een 'zwakke' vonk hebt en dat de belasting (P -> D) net even te veel werd.

En je benzinefilter is ook nog verdacht.

En dit alles kan ook gebeuren in combinatie met verontreinigde gasklep en stationair regelaar (die kun je beter iedere grote beurt reinigen) of een kleine vacuumlekkage.


Gr 8)

@®-

Dan gaan we daar maar eens naar kijken. Tankx

thuur

We horen graag de vorderingen! ;)


Gr 8)

ed

Ik heb dat een poosje geleden ook een paar keer gehad. Vreemd genoeg is het vanzelf weer over gegaan.

Er zijn twee mogelijkheden:
de gasklep is vervuild (stationair regeling) of er is iets electrisch mis.
In het eerste geval volstaat het om deze te reinigen, en dan met name de stationair regel klep. De auto moet dan stationair een beetje in toerental varieren.

Het tweede geval is een heel stuk lastiger.
Ik weet wel dat het dan niets met de ontsteking (en dan bedoel ik bougies, kabels enz) te maken heeft of de brandstof voorziening. Dit is puur een electrische storing. Ik heb de massa kabel bij mijn accubak (op schutbord) schoongemaakt. Daarna heb ik het nooit meer gehad. Het hoeft geen relatie te hebben. Soms vind ik dat de auto stationair nog een beetje teveel schokt in het stuur, net alsof de ontsteking niet goed is. Alles is bij mij nieuw, kabels, rotor,. verdeler, bougies, dus dat kan het niet zijn. Mijn tweede verdachte is de krukas positie sensor. Deze heb ik er nog niet af gehad, maar wil ik nog wel eens controleren. Wat je ook kan controleren of de bougiekabel van de bobine niet langs de krukassensor draad loopt. Dit kan ook storing geven.

Ik heb wel eens vaker over zulke storingen gelezen, en toen bleek dat er ergens een storing in een massa aansluiting (van de computer) zat na heel intensief zoeken. Ook het brandstofpomp relais is natuurlijk een grote verdachte.
Het vervelende van zulke storingen is natuurlijk dat het zich niet voordoet als je storingen gaat zoeken.

Slaat de auto direct weer aan als hij af is geslagen, of duurt dat even?

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

@®-

#9
Dank je Ed voor je uitgebreide antwoord.

De motor loopt mooi regelmatig stationair, maar ik zal in ieder gevan de gasklep en stationair regelklep reinigen, baat het niet dan schaad het niet.

Dat van die massa zal ik ook even naar kijken, maar is inderdaad een zoekplaatje want het kan goed lijken maar slecht contact maken.

Wanneer de motor is afgeslagen start ie gewoon direct weer.

Ik heb al aan van alles zitten denken, maar ik kom er gewoon niet uit. Heb gedacht aan vervuilde injectoren omdat ik een vrij rustige rijder ben en als dit dan gebeurt help ik 'm weer eens hoog in de toeren en dat is allemaal geen probleem, moest van de week in een noodsituatie om veel vermogen vragen en ook dat vindt het torretje geen probleem dan hikt ie niet en houdt ie niet in. Maar wanneer het gebeurt rijdt ik altijd tussen de 2000 en de 2500 rpm (kan natuurlijk toeval zijn)

Navy+Blue=R

Armin,

ik wens je veel succes met je jx-**-** (zo zag ik in de link)
Dat is nou precies de reden waarom ik heb hem bij 260.000+ km heb ingewisseld voor een V70R.
Dat ding heeft een historie van hier tot oneindig aan kleine problemen.
Ik heb alle standaard problemen en meer gehad.
Totdat het alarm het 's nachts met veel geloei, klagende buren en zo, opgaf en
een paar weken laten de motor zonder foutcodes midden op de weg afsloeg.
Ik heb er daarna nooit meer in gereden.

Ik kan je maar 1 raad geven: meteen inwisselen.

Louis Weerpas


thuur

Citaat van: RodeRaket op 18-03-2005 00:03:51
Totdat het alarm het 's nachts met veel geloei, klagende buren en zo, opgaf en
een paar weken laten de motor zonder foutcodes midden op de weg afsloeg.
Ik heb er daarna nooit meer in gereden.


Jammer, want volgens mij is relais 103 gewoon kaduuk als dit gebeurt. Hebben de 2 en 7/9 series ook last van. ANWB monteurs hebben dit ook in hun boekje staan. Veiligheidsaspect bij Volvo iets doorgeslagen als je het mij vraagt. Overbruggen die hap, of een kabeltje trekken rechtstreeks naar de pomp.


Gr 8)

@®-

@Roderaket,

dus jij bent de vorige eigenaar van mijn roffeltje, ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben, dat van het alarm heb ik opgelost door naar de Volvo dealer te gaan en een nieuwe handzender te halen, en de andere opnieuw in te leren.
Alleen het afslaan ben ik niet gelukkig mee, maar daar gaan we in het weekend maar eens goed naar kijken ;)

@®-

#13
@thuur,

Niet jammer  ;),anders had ik nu niet mijn mooie rode roffeltje gehad ;D

En dat afslaan nemen we maar op de koop toe zolang die daarna maar weer start komen we er wel uit, en is het gewoon een mooi zoekplaatje voor de mooie zondagen in de zon die komen gaan.

Maar ik zit nog even te denken zou dat afslaan met het alarm te maken kunnen hebben, dus dat relais 103 waar jij het over had. Zo ja waar kan ik die vinden. En wat zou ik dan precies moeten doen om die door te verbinden.

mehn

Citaat van: Armin op 18-03-2005 11:28:08
Maar ik zit nog even te denken zou dat afslaan met het alarm te maken kunnen hebben, dus dat relais 103 waar jij het over had. Zo ja waar kan ik die vinden

Volgens mij in de zekeringkast onder de motorkap.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: