Alternatief voor Nivomats op een V70XC 99/00

Gestart door evdborn, 24-06-2018 19:59:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

evdborn

Wie weet een goed alternatief ter vervanging van de originele nivomats. Het is een v70xc en ik wil niet verlagen.
Welke veer en welke dempers zijn mogelijk ?

Ik hoor het graag,
Eric
V70 XC AWD, 2.4 T, 2000.
* V70 TDI, 1998
* 850 2.5 10v, 1996.
* 940 2.3 GLE 1992.
* 480 Turbo 1991.
* 480 ES 1990.
* ( weg foetsie kwijt)

NinaPaul

#1
Monroe ridelevelers, lekker simpel en doeltreffend.

(Onder mijn '92 GLT had ik ze nieuw gekocht om eronder te zetten, na 6 maanden verkocht en ride levelers van monroe gekocht. Blijven op hoogte en zijn verstelbaar met luchtdruk)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

evdborn

Zijn die er dan voor een v70xc ? Ik kan ze nergens vinden.
V70 XC AWD, 2.4 T, 2000.
* V70 TDI, 1998
* 850 2.5 10v, 1996.
* 940 2.3 GLE 1992.
* 480 Turbo 1991.
* 480 ES 1990.
* ( weg foetsie kwijt)

NinaPaul

Net even gekeken en die zijn idd verschillend qua montage tov de niet xc. Ze zijn er dus inderdaad niet, mijn excuus.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

evdborn

Bij estate service zie ik standaard dempers (origineel Volvo). Nu nog de juiste veren erbij vinden.
V70 XC AWD, 2.4 T, 2000.
* V70 TDI, 1998
* 850 2.5 10v, 1996.
* 940 2.3 GLE 1992.
* 480 Turbo 1991.
* 480 ES 1990.
* ( weg foetsie kwijt)

evdborn

Aan de onderzijde van de schokdempers zit een stalen pen door het oog, zijn die te verwijderen en opnieuw in een andere demper te plaatsten ? Als dit nl zo is dan wordt het een stuk eenvoudiger om vervangings dempers te vinden.
V70 XC AWD, 2.4 T, 2000.
* V70 TDI, 1998
* 850 2.5 10v, 1996.
* 940 2.3 GLE 1992.
* 480 Turbo 1991.
* 480 ES 1990.
* ( weg foetsie kwijt)

classicT5

Ik denk dat het gevulcaniseerd rubber is en dat je die niet zonder beschadigen kunt verwijderen.

Had Mario850 niet iets gedaan met deze dempers?? Mbv zoekfunctie kun je dat misschien vinden.

KIM

Ik zou denken dat die ogen van de telescoopbuis afgedraaid moeten kunnen worden. Het zijn per slot van rekening twee verschillende materiaalsoorten.

freefall

Citaat van: KIM op 25-06-2018 16:59:25
Ik zou denken dat die ogen van de telescoopbuis afgedraaid moeten kunnen worden. Het zijn per slot van rekening twee verschillende materiaalsoorten.

Klopt Kornelis. Het kan soms enig geweld vergen, maar die zuigerstang heeft schroefdraad aan het eind.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

evdborn

Misschien begrijp ik het niet goed, ik wil juist die pennen bewaren en in schokbrekers zonder die pennen terug plaatsen. Zonder pennen is veel makkelijker verkrijgbaar.
V70 XC AWD, 2.4 T, 2000.
* V70 TDI, 1998
* 850 2.5 10v, 1996.
* 940 2.3 GLE 1992.
* 480 Turbo 1991.
* 480 ES 1990.
* ( weg foetsie kwijt)

Sbv

Je zou die kop met de pen erin los moeten kunnen schroeven. Zo kan je tenslotte ook de hoesjes wisselen

evdborn

Ok helder, maar als ik vervangende dempers wil aanschaffen van bijvoorbeeld Monroe moet de kop van de Monroe demper er gewoon opblijven en alleen de pen er in zien te krijgen.
Ben bang dat ik toch nieuwe Nivomats moet gaan kopen :-) Best veel geld.
V70 XC AWD, 2.4 T, 2000.
* V70 TDI, 1998
* 850 2.5 10v, 1996.
* 940 2.3 GLE 1992.
* 480 Turbo 1991.
* 480 ES 1990.
* ( weg foetsie kwijt)

cornelis-b

#12
De kop is er inderdaad met gepast geweld af te draaien maar deze nivomatkop kan je niet op een monroe demper plaatsen, zover ik weet zit de kop bij monroe gelast.

Het loshalen van de kop gaat het makkelijkst door het rubber hoesje richting demper te schuiven en de zuigerstang in een grote bankschroef te klemmen, uiteraard met aluminium bescherm plaatjes in de bek van de bankschroef. Eenmaal goed ingeklemd kan je met een grote waterpomptang de kop losdraaien, er zit behoorlijk loctide tussen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien