850 glt start niet draait wel

Gestart door kww, 08-05-2005 16:51:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kww

hallo mensen
graag leg ik jullie even het volgende voor.
heb de zoekfunctie geraadpleegd maar ik vind er niks over of ik zoek niet goed.
mijn volvo wil niet starten.
heb hem rijdend weggezet en een dag later wil ik hem weer pakken en hij doet alleen maar ronddraaien.
de startmotor draait de motor dus wel rond maar heb het idee dat ie geen brandstof krijgt omdat ie niet aanslaat.
is dit een bekend probleem en moet ik het bijvoorbeeld in de hoek zoeken van een brandstofpomp relais?
alle hulp is welkom.
thanx

Jeroentjuh

ff zekeringen nakijken, kijken of die wel vonkt, foutcode's, ......

thuur

#2
Je moet idd eerst kijken of je een vonk hebt.

Zo is het moeilijk een diagnose te stellen, kan vanalles zijn: startblokkering, vocht, brandstofpomp, ....

Het relais laat je meestal in de steek als je rijdt. Je kunt het even nakijken, is simpel: relaiskast open, nr.103 eruit plukken, open maken en goed naar de solderingen kijken. Je moet die dikke hebben, als het relais kapot is ziet het zo uit:



Suc6 en we horen graag meer ;)


Gr 8)

Reitse

Thuur, voor de niet-electronici, wat is er nou mis op die foto ???

thuur

Citaat van: Reitse op 08-05-2005 19:05:40
Thuur, voor de niet-electronici, wat is er nou mis op die foto ???

Sorry.. my mistake:

We kijken naar de 2 middenste (iets links van het midden) grote solderingen (tinnen bultjes) op de foto. Een goede soldering herken je aan een blinkend gaaf tinnen oppervlak (geen bruine troep, geen scheurtjes, geen gaatjes of bultjes). De grote solderingen zijn de contactpunten van het relais. Zeg maar de verbinding van de 'schakelaar'. Deze solderingen waren al niet helemaal goed toen het relais nieuw was. Je kunt zien dat de buitenste ring wat brokkelig uitziet (in tegenstelling tot de andere contacten op de printplaat). Deze 'slechte' solderingen zijn door de trillingen in de loop der jaren gescheurd. Wat leidt tot geen contact op ongewenste momenten. Relais valt af en je brandstofpomp stopt ermee.

Denk niet, ach het is allemaal metaal, het zit tegen elkaar aan en dat minieme scheurtje ga je niet merken. Helaas: dit soort dunne scheurtjes kunnen pas contact verliezen als de auto b.v. helemaal op bedrijfstemperathuur is of als de auto onder een bepaalde hoek rijdt (in de bergen) oid.


Duidelijk? :-[


Gr 8)

Guido_Smit

Ik heb 3x een brandstofpomp kapot gehad (850GLT) waarvan ik hem 2x rijdend heb weggezet en deze later niet meer wilde starten.
Oorzaak was toen 2 x de brandstofpomp kaduuk, ik zou dus eerst maar eens luisteren of deze nog draait.
Achterleuning omlaag klappen en luisteren daar waar de brandstofpomp onder het metalen plaatje zit. Bij alleen al op kontakt zetten (zonder te starten) moet je al minstens een halve minuut (hierna stopt hij automatisch weer) de pomp horen draaien.

Succes: Guido

kww

#6
heb net even de zekering bekeken en op het oog niks kunnen vinden, voor de zekerheid toch maar even vervangen ook de relais heb ik eruit gehaald en op de 2 punten bekeken.
ook hier geen vreemde dingen.
de brandstofpomp zoemt gewoon en het is af en toe net alsof ie een slag wil pakken.
ik ga nu eerst weer aan het werk, en kijk morgen wel even verder.
bedankt voor het meedenken

kww

update:
we hebben de auto naar een garage in de buurt gesleept.
hun eerste gedachte was een distributieriem.
de distributieriem was bij 127 dkm vervangen, volgens de volvo dealer moest het om de 120dkm wat dus kan kloppen, hier op het forum las ik dat het 80 dkm zou moeten zijn en dus was het mijn bedoeling de riem samen met de waterpomp en een grote beurt/apk in een keer aan te pakken.
de kilometerstand nu is 205 dkm.
dus het zou mogelijk kunnen zijn.
iemand een idee of dan meteen heel het blok stuk is? er waren verder geen rare geluiden te horen en het blok draaide wel gewoon rond.
de volvo blijft er eerst een weekje staan omdat ze geen tijd hebben.
dus ik hou jullie op de hoogte.


Jeroentjuh

Ik zou zeggen haal de distributie kap er ff af, dan zie je ut meteen. Kijk anders ook ff naar je nokkenassensor, misschien deze kapot of staat vol olie omdat de nokkenaskeering erachter lek is......

kww

alweer een update.
ik kan overigens geen grote dingen aan de auto doen omdat ik zelf geen ruimte heb, en in een straat woon met veel nieuwsgierige senieore medemensen die meteen vanalles willen weten.
de garage belde alweer op om te vertellen dat ie alweer liep.
ze hebben de starthulp erop gehad om te zien wat ie deed, de riem was nog goed overigens. de auto sloeg meteen aan.
ze hebben de dynamo nagemeten en ook die was goed. ze hadden geen tijd om de accu doo te meten maar ze vermoeden dat ie net te weinig kracht had.
of dat het alarm kuren had en de startblokkering ingreep.
de accu wordt toch nog vervangen door een optima en het alarm gaan we nakijken samen met de verkoper/inbouwer.
heb ook meteen maar even een afspraak gemaakt voor die distributieriem/waterpomp/grote beurt apk.
dus ben weer blij als een kind

Peertje

Als het de startblokkering zou zijn draait ie niet eens rond.
Hé? Geen banner meer?

thuur

Citaat van: SnakeByte op 11-05-2005 11:43:57
Als het de startblokkering zou zijn draait ie niet eens rond.

Hoeft niet, een aftermarket startblokkering kan ook alleen de bobine uitschakelen.


Gr 8)

kww

vandaag het alarm maar even geinspecteerd en alle verbindingen nagelopen.
alles was goed gemonteerd en goed bevestigd.
we hebben de accu vervangen door een optima yellowtop
dus maar even zien of het nu over is. heb tot nog toe geen problemen weer gehad.

elianmars

Citaat van: thuur op 11-05-2005 11:49:31
Citaat van: SnakeByte op 11-05-2005 11:43:57
Als het de startblokkering zou zijn draait ie niet eens rond.

Hoeft niet, een aftermarket startblokkering kan ook alleen de bobine uitschakelen.


Gr 8)

Klopt helemaal. Bij heti alarm van m'n pa draait de startmotor wel, maar slaat de motor niet aan.

Peertje

Citaat van: elianmars op 11-05-2005 22:51:44
Citaat van: thuur op 11-05-2005 11:49:31
Citaat van: SnakeByte op 11-05-2005 11:43:57
Als het de startblokkering zou zijn draait ie niet eens rond.

Hoeft niet, een aftermarket startblokkering kan ook alleen de bobine uitschakelen.


Gr 8)

Klopt helemaal. Bij heti alarm van m'n pa draait de startmotor wel, maar slaat de motor niet aan.

Learning all the time!  :-[
Hé? Geen banner meer?