Moeilijke start

Gestart door Volvo comfort, 13-05-2005 07:35:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Volvo comfort

Ik had vanmorgen weer een probleem met mn wagen..

Ik wilde hem starten ( koude start ) en de startmotor draaide rond maar de motor wilde niet aanslaan..

Na veelvuldig contact uit aan opnieuw starten sloeg de motor aan zonder rare bijgeluiden.

Wat kan dit zijn?

Als bv de startonderbreker werkt dan draait de startmotor toch ook niet..


Ik heb dit startprobleem wel eens vaker meegemaakt maar dat is dan als de motor afslaat bij bv te weinig gas geven met optrekken.

Dan moet ik ook de motor een paar keer starten voordat hij aan wil slaan.

Weet iemand waar ik moet zoeken..

De bougies zijn vrij nieuw en orgineel Volvo dus dat kan denk ik het probleem niet zijn..

Ik rijd al een week korte stukjes met de auto dus dat de motor niet op bedrijfs temperatuur komt.. kan er dan een vochtprobleem optreden?

kwa vocht in de ontsteking..

Ik wacht nieuwsgierig op uw wijsheid ;D

thuur

Pfff... wat een verhaal ;)

Nou , het veelvuldig op contact en eraf, en op en af, ..... heeft geen zin in mijn ogen. Wel het wachten als ie op contact staat, of wachten als ie van contact is. Dit neem ik dus niet mee inde redenering.

Een startonderbreker kan de startmotor uitzetten, maar een aftermarket-onderbreker kan net zo goed alleen de bobine uitschakelen. Startmotor draait rond, maar de motor zal nooit of te nimmer aanslaan.

Als je net hebt gereden en de motor slaat je af en je krijgt hem dan niet meteen aan de praat kan het nooit vocht zijn. Tenzij je in het kanaal ligt :-X

Als de motor je afslaat door te weinig gasgeven dan: is je koppeling nog goed, maar denk ik dat ie toch te zwak loopt.... Ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen om mijn schamel 2 litertje af te laten slaan. Motor loopt echt beresterk en trekt liever op met 200 toeren dan dat ie afslaat.. Dus wanneer is de ontsteking vervangen (kabels, verdeelkap en rotor)?

Verders eens nadenken waarom hij soms niet aanslaat en dan opeens zonder problemen. Ongeacht of de motor warm of koud is.


Gr 8)

Reitse

#2
Citaat van: elianmars op 11-05-2005 22:51:44
Citaat van: thuur op 11-05-2005 11:49:31
Citaat van: SnakeByte op 11-05-2005 11:43:57
Als het de startblokkering zou zijn draait ie niet eens rond.

Hoeft niet, een aftermarket startblokkering kan ook alleen de bobine uitschakelen.


Gr 8)

kan dus wel je startonderbreker zijn.
Hoor je je brandstofpomp draaien? Accu nog een beetje vol?

Volvo comfort

@ Thuur

Hey Thuur bedankt voor je reactie,

Het is idd een goed idee om de wagen niet gelijk te starten maar eerst rustig alle standen van het contact langs te gaan dat heb ik nog niet geprobeerd.

Er zit geen aftermarket startonderbreker in maar een die vanuit de fabriek er al op zit.

idd als de motor warm is heb ik nooit problemen alleen met een koude motor vooral als je dan achteruit rijd slaat ie dan heel makkelijk af en als je dan net voor dat ie afslaat snel de koppeling intrapt dan is het net of ie zich ff verslikt en gaat dan weer mooi stationair draaien..

De auto is uit 2000 en de koppeling is net 3 maanden geleden vervangen het lijkt me toch niet dat de bobine al stuk is.. :-\

@ Reitse

Ik hoor als ik het contact aanzet wel eventjes een zoemend geluid dat zal dan wel de brandstofpomp zijn.

De accu is net nieuw dus dat zal het niet zijn.


Dit is echt weer zo'n vaag probleem en je weet gewoon dattie je een keer zal laten staan.. :'(




thuur

Bobines slaan meestal door. Kijk eens in het donker als de motor loopt onder de motorkap. Je mag geen blauwe vonken over de bobine zien lopen. Is dit wel het geval dan is de vonk zwak en zal de motor snel afslaan.

Ook blijven verdeelkap, rotor en kabels nog verdacht (ihkv zwakke vonk).

Startonderbreker valt dus af.

En je zou voor de grap relais 103 ook eens kunnen inspecteren. (als dit ook 103 is bij bj 2000). Gewoon openmaken en goed naar de solderingen kijken. Die moeten allemaal puntgaaf zijn, vooral de dikkere.


Gr 8)

Reitse

Kooz, slaat de motor (bijna) af als je achteruitrijdt of gebeurt dat pas als je het rempedaal intrapt?

Volvo comfort

Citaat van: Reitse op 13-05-2005 19:02:43
Kooz, slaat de motor (bijna) af als je achteruitrijdt of gebeurt dat pas als je het rempedaal intrapt?

Hij blijft gewoon zwak als je achteruit rijdt en je moet gewoon naar mijn idee teveel gas geven..

Mn rempedaal heeft geen enkele invloed op het gedrag van de motor.

Is het niet zo dat achteruit rijden sowieso een beetje een zware handeling is voor de auto en dat je dan sowieso meer gas moet geven..

Volvo comfort

Citaat van: thuur op 13-05-2005 17:46:45
Bobines slaan meestal door. Kijk eens in het donker als de motor loopt onder de motorkap. Je mag geen blauwe vonken over de bobine zien lopen. Is dit wel het geval dan is de vonk zwak en zal de motor snel afslaan.

Ook blijven verdeelkap, rotor en kabels nog verdacht (ihkv zwakke vonk).

Startonderbreker valt dus af.

En je zou voor de grap relais 103 ook eens kunnen inspecteren. (als dit ook 103 is bij bj 2000). Gewoon openmaken en goed naar de solderingen kijken. Die moeten allemaal puntgaaf zijn, vooral de dikkere.


Gr 8)

Sow te Moeilijk ... 8)

Waar zit de bobine precies kan ik deze zo zien of moet ik de halve wagen uit elkaar slopen.

En dat relais waar je het over had is dat een insteekrelais die ik in de zekering kast kan vinden?

Ik heb het idee dat we het met zn allen gewoon gaan oplossen 8)

Reitse

Bobine zit vlak achter je luchtfilter. Die ene kabel vanaf je rotor die niet onder de bougieafdekplaat duikt gaat naar je bobine.

thuur

En relais 103 zit in je relaiskast. Zekeringkast: 4 schroefjes los en voila! Grote groene met groot 103 erop. Eruit trekken en met een platte schroevedraaier het kapje lostrekken. En goed kijken in goed licht onder meerdere hoeken.

Achteruit is wel een speciale versnelling. Tenslotte moet er een extra tandwiel meedraaien en het is niet echt gemaakt om hard mee te rijden. Maar aan de andere kant zou je genoeg koppeloverbrenging moeten hebben, dus 'sterk' zou deze wel moeten zijn. Iets minder dan de 1, die is ook niet gemaakt om hard mee te rijden (ook sterk, maar zonder extra tandwiel)


En je zou de bekabeling van de nokkenassensor en de krukassensor eens kunnen controleren. Dit heeft bij mij voor wat moeilijke starts gezorgd. Ze mogen niet langs elkaar of gelusd zitten. Ze moeten zo ver mogelijk van elkaar verwijderd zijn en waar ze bij elkaar komen, liefst gekruist (90 graden dus).


Gr 8)

Volvo comfort

Oke bedankt dit zijn allemaal hele goede tips..

Ik heb alleen deze paar dagen geen last meer van het probleem gehad ..

ik heb Thuur zn advies opgevolgd

Als ik de auto nu start dan zet ik het contact eerst in stand 2 en w8 ik eventjes dan draai ik de sleutel door..  en hij start heel gemakkelijk.

Mocht hij weer meer problemen geven dan kan ik nu de zoekfunctie gebruiken:P

Bedankt allemaal

gr.koos

thuur

Als je de sleutel eerst in II zet en dan wacht voordat je start kan de benzinepomp fatsoenlijk druk opbouwen. Dus als je dan geen problemen hebt kan de benzinedrukregelaar of de benzinepomp misschien niet 'snel genoeg leveren'...?

Affijn, houd het even in de gaten!


Gr 8)