lambda lampje brand,

Gestart door inny, 04-07-2005 09:06:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

inny

Hallo,

Voorheen reed mijn roffel op gas, sinds een paar maanden niet meer (minder km, minder belasting...veel minder belasting...)

Opmerking: als ik op gas reed, alle lampjes uit, schakelde ik over op benzine, alle lampjes uit. Starte ik vervolgens op benzine (schakelaar op benzine laten staan) bleef het lambda lampje na het starten branden. Als ik dan weer overschakelde op gas : lampje uit.

Nu de gasinstallatie volledig is verwijderd blijft het lambda lapje constant branden??

Vraag: computer uit laten lezen: is dat betrouwbaar bij een volvo dealer? (ik vertrouw eigenlijk geen enkele dealer!!). Is er iemand (volvo850club lid of forummer) die de computer uit kan lezen? en een verklarende codelijst heeft? (of dit probleem herkend).

Motor loopt overigens fantastisch, alleen soms startproblemen bij warme motor (bekend volvo probleempje) maar wel opvallend dat soms bij een (warm/koud maakt niet uit)start de motor start in een haperend toerental, motor slaat dan ook weer af, maar opnieuw starten probleem weg...motormanagment?)

Groetjes Indro

Hen3

#1
Hoeveel (weinig) kilometer rijd jij dan??? Ik denk dat gas al erg snel voordeliger is dan benzine, zelfs al betaal je veel belasting. Ik had het er nooit afgehaald....

Hen3

#2
Voor een auto waarin de installatie al zit ligt het omslagpunt volgens mij zeker onder de 10.000 km... Je had geen G3 installatie neem ik aan?

Als ik dan op www.autogas.nl kijk zie ik de volgende berekening:


Volvo 850 (1994)
2.5 20v
5-deurs
10.000 km/j


[td]
BASISGEGEVENS
Aanschafprijs €:
Meerprijs t.o.v. benzine €:
Gebruik aantal jaren:
Vermogen kW:
Acceleratie 0-100 km/h sec:
Topsnelheid km/h:
Verbruik l/100km:
Belasting per jaar €:
Brandstofprijs €:
VASTE KOSTEN
Extra afschrijving t.o.v. benzine €:
Extra belasting t.o.v. benzine €:
Totale vaste kosten per jaar:
BRANDSTOFKOSTEN PER KM
Prijs per km, ct:
Prijsvoordeel t.o.v. benzine ct:
OMSLAGPUNT
Vaste kosten/prijsvoordeel
U rijdt per jaar:
U bespaart over:
Uw netto voordeel per jaar €:
[/td]
[td]
   
[/td]
[td]
Benzine
32990

4
125
9.5
210
10.1
604
1.29





13.03






[/td]
[td]
Autogas
32990
0
4
125
9.5
210
12.1
852
0.48

0
248
248

6.05
6.98

3554
10000
6446
450
[/td]
[/table]

Nu gaat deze berekening uit van een G3 installatie met de bijbehorende lagere belasting, maar als je de 317 euro per jaar die een niet-G3 installatie extra kost er nog aftrekt zit je nog aan een voordeel van € 133,= per jaar.

[edit]
ga eens lekker ver met de roffel op vakantie en je draait zo een paar duizend km extra!
[/edit]

b0nkolok

Citeerblijft het lambda lampje constant branden??

Ach, dat constant branden kan vele oorzaken hebben. Uitlezen van de foutcode bij de dealer levert vaak verschillende onregelmatigheden op. Meestal roept men dan dat bepaalde (dure) onderdelen vervangen moeten worden.
Zo lang de tor normaal draait (stationair en in toeren) zie ik geen probleem met dat lampje. Gebeurt bij mijne ook en na een tijdje dooft het vanzelf weer.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

thuur

Allereerst: Volgens mij was het probleem er al toen je nog op gas reed. Zodra er op benzine wordt gereden gaat het lampje aan.

Tweede: waarschijnlijk heb je lekkende injectoren, vandaar de moeizame warme start. Ik herken het niet als 'Volvo kwaaltje' ??? Oorzaak zal wel het gasgebruik zijn (de benzine-onderdelen worden amper gebruikt als je op gas rijdt). Of je benzinedrukregelaar is defect/lek.

Benzinefilter nog recent vervangen?

Benzinepomp is goed hoorbaar als je de auto op contact zet? Zit onder de achterbank/einde van de laadbak.

Een plofje kan erop duiden dat brandstof ontsteekt in een deel waar dit niet hoort: uitlaat of inlaat. In geval van inlaat: hoe is het met de ontsteking gesteld? In geval van uitlaat: blijkbaar een te rijk mengsel wat je eruit pompt... Wederom lekkende injector(s) of drukregelaar.

Ik zou hier eens mee beginnen. De injectoren kun je ook eens goed schoonblazen door een flesje injecttorreiniger bij je tank te gooien en een flinke rit te maken (200 a 300 km) waarbij je af en toe stevig in de toeren gaat. Als je dan de volgende dag verschil merkt (lees: de auto beter rijdt) zijn je injectoren waarschijnlijk vervuild. Je kunt ze ultrasoon laten reinigen voor ergens tussen de 40 en 60 euro per stuk bij een revisiebedrijf.

Sterkte!


Gr 8)

inny

Hello,

Nou ben eens naar de dealer gereden om computer uit te laten lezen (met m'n snufferd er bovenop ;D):

foutcode in NOKKENASSENSOR...... ???, gereset maar zoals de gozer al zei: lampje zal wel weer gelijk gaan branden....wat het dus ook weer doet :-\

Wie weet hoe en wat? ??? :-[

Groetjes Inny

llinssen

Volgens mijn garage:
De nokkenassensor kan zeker bij oudere modellen onder de olie komen te staan (het rubber tussen de motor en de sensor wordt wat poreus)
Dat kan bij starten een probleem geven, maar ook tijdens het rijden (dat lijk jij niet te hebben).

Haal de nokkenassensor eens los (uiteinde blok, bijna naast de verdeelkap, 3 x tork), kijk of het een vuiligheid aan de binnenkant is.

Tweede kan zijn (maar klinkt minder logisch), de bekabeling van de sensor.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

inny

Hallo,

Vandaag heb ik tijd, zal zometeen gelijk eens kijken..

Groetjes Inny

llinssen

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

inny

Hallo,

Zojuist verwijderd (2x torx, geen 3) : sensor prachtig schoon :-\, toch nog even doekje doorgehaald, maar geen olie, vet of anders... ??? stekker kreeg ik niet los, connector waar de stekker aanzat zag er niet al te best uit, misschien dat daar iets zit...

Groetjes Inny

llinssen

Flink risico dat ik je iets vertel wat je allang weet: bij de stekker moet je dat ijzerdraad dingetje indrukken om hem los te halen.

Ik zeg dit omdat bij mij die stekker heel makkelijk los ging.

Hopelijk nog overbodiger:
De stekker zit niet aan de sensor, maar na +- 20 cm ....

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Citaat van: Ludo op 05-07-2005 13:09:07
Citaat van: inny op 05-07-2005 10:22:21
Nou ben eens naar de dealer gereden om computer uit te laten lezen (met m'n snufferd er bovenop ;D):

wij zijn dus ook benieuwd naar de code die er uit kwam.

Bedoel je kapot, of fout?

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

inny

Citaat van: llinssen op 05-07-2005 12:56:19
Flink risico dat ik je iets vertel wat je allang weet: bij de stekker moet je dat ijzerdraad dingetje indrukken om hem los te halen.

Ik zeg dit omdat bij mij die stekker heel makkelijk los ging.

Hopelijk nog overbodiger:
De stekker zit niet aan de sensor, maar na +- 20 cm ....



Is indd. allemaal duidelijk...voor de volledigheid: het stekkertje van de sensor (geel) zit in een connector (in metalenhouder aan het blok), de draden die uit het connectortje komen zijn zichtbaar, de beschermbuis die eromheen zit is naar beneden verschoven....

inny

computer zei dat er een 'probleem' bij de sensor zit, monteur zei dat de sensor kapot kon zijn...lekker puzzelen zei de brave man...

Groetjes Inny :(

inny

code heb ik niet zien staan...wel nokkenas sensor op display, vervolgens wees de man de sensor aan.. :-[

Groetjes Inny

(moet ik nu weer langsgaan? ;))