Geen RPM signaal vanuit de trans

Gestart door Bosz, 23-07-2005 19:53:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Bosz

Als ik de foutcodes uitlees van de automatische transmissie krijg ik een 311 foutcode (RPM signal from transmission is missing). Heeft iemand eerder deze fout gehad en zo ja wat heeft ie er aan gedaan om het te verhelpen.
Het gevolg van deze fout is dat de bak niet helemaal lekker schakeld. Een beetje het idee alsof ie de schakelpunten kwijt is, wat wel weer logisch is als de computer geen RPM signaal krijgt.

konniekip

ik zou het probleem zoeken in de stekker op de bak. Hierin zit de aansluiting voor de RPM sensor, die wil nog wel eens corroderen.

Bosz

Citaat van: Ludo op 23-07-2005 23:02:07
dat klopt, hierdoor is de oliedruk niet zoals moet, lock up werkt niet en gaat de bak in noodloop.
kan een massaprobleem zijn maar net zo goed de sensor zelf.

Noodloop betekent dan neem ik aan dat ie op een andere manier gaat bepalen wanneer er geschakeld moet worden. Hij loopt namelijk nog wel door alle versnellingen heen en gaat niet in zijn in zijn limp-home-mode zoals ie doet als de pnp switch stuk is.
Kan je me ook vertellen waar die sensor zit? En is dat eventueel zelf te vervangen?

Bosz

Dank je voor het plaatje. Ik heb dat ding daar al zien zitten toen ik de stekker aan het schoonmaken was. Stiekem hoopte ik eigenlijk dat dat de toerental sensor zou zijn. Daar kan ik redelijk makkelijk bij als je het luchtfilterhuis weg haalt. Vorig jaar zijn namelijk nog de s1 en s2 solenoids vervangen en dat is best een ingrijpende klus (niet iets wat ik zag zitten om zelf te doen, aangezien je er helemaal niet makkelijk bij kunt).
De pnp switch moet binnenkort ook vervangen worden dus evt moet ik dat maar tegelijk doen.

Bosz

Citaat van: Ludo op 25-07-2005 11:53:40
waar heb je dat laten doen?, kosten? en waarom moesten ze vervangen worden?.

Is bij een volvo dealer gebeurd. Koste iets van 600 euro. De solenoids alleen al kosten iets van 130 euro. Het is gebeurd om dat de ecu een 2-2-2 fout code gaf (open circuit in s2 solenoid). Met als gevolg dat de auto alleen nog in zijn 3 wil optrekken (schakelde wel door naar zijn 4). Aangezien er veel tijd ging zitten in het vervangen van zo'n solenoid het ik maar besloten om ze beide te vervangen.

Ton

Hoi Bosz,

Ik denk dat ik je moet teleurstellen. De kans dat de RPM (toerentalsensor of  BDP=Bovenste Dode Punt sensor) zelf kapot is acht ik zeer klein. Want uit persoonlijke ervaring kan ik vertellen dat als die sensor kapot is de auto geen meter meer rijdt.
Het zou idd wel het makelijkste op te lossen zijn, sensor koste 1 jaar geleden 56,50 ex bij de dealer.

Bosz

Waarom zou hij niet meer rijden als die sensor kapot is? De ecu krijgt er nu ook geen signaal meer van, wat ook het geval zou zijn als hij echt kapot is. En op dit moment rijdt hij nog wel.

Reitse

Citaat van: Bosz op 25-07-2005 13:05:20
Waarom zou hij niet meer rijden als die sensor kapot is? De ecu krijgt er nu ook geen signaal meer van, wat ook het geval zou zijn als hij echt kapot is. En op dit moment rijdt hij nog wel.
Als die sensor kapot is weet de ECU in feite niks meer... Welke zuiger is boven? Welke kleppen staan open, welke injector moet inspuiten? Ding werkt samen met de nokkenaspositiesensor maar als één van beide stuk is staat je auto meteen stil, en het maakt daarbij niet uit of je niet rijdt of met 180 over de autobahn gaat :-\

Bosz

Ik denk dat we het over een andere sensor hebben. Ik heb het over de RPM sensor in de automatische versnellingsbak en niet die in de motor zit.

Ton

Nee ik bedoel niet de nokkenassensor. De sensor die ik bedoel zit bovenop het vliegwiel, "leest" hoe vaak dat het vliegwiel rond draait. Deze gegevens gaan dan naar de ECU die dan de snelheid berkent waar mee gereden wordt ( Dit is de uitleg van sensor die ik bedoel, gegeven door de monteur van de volvo specialist bij ons in de stad). Op onderstaand plaatje kun de sensor die ik bedoel vinden bij nummer 17.


Maar voor de duidelijkheid, we hebben het idd niet over de dezelfde sensor. Ik ben min of meer door de war gebracht door term "RPM" waarbij ik er vanuit ging dat het ging om de BDP sensor (die namelijk het aantal rotaties telt die er gemaakt worden), niet wetende dat er op een automaat versnellingsbak een sensor met een soortgelijke benaming/taak zat.

Reitse

Citaat van: Ludo op 25-07-2005 15:17:55
volgens mij hebben Ton en Reitse het over de nokkenassensor. ;)
Als ludo goed had gelezen had hij oin mijn posting gezien dat ik het heb over een samenwerkingsverband tussen bdp-sensor en nokkenaspositiesensor... In de kern had ik het dus niet over de nokkenassensor.
Maar goed, net als Ton was ik ook wat van de wijs door de term rpm-sensor die kennelijk ook op zo'n luie-mensen-versnellingsbak huist ;) :P

Bosz

Nu iedereen weer weet over welke sensor het gaat  ;) kan iemand me ook vertellen of ik dit makkelijk zelf kan vervangen.
Leuk plaatje uit vadis trouwens, ziet er wel goed uit. Weet iemand hoe ik aan een copie van vadis kan komen.

thuur

Maar deze 'engine speed sensor' oftewel vliegwielsensor is toch echt de RPM sensor hoor :-X

Gelukkig hebben jullie het over de versnellingsdoos ;D


Gr 8)

PS: waar zit de BDP sensor dan, ik dacht dat deze niet in de 850 zat ???

thuur

#13
Citaat van: Ludo op 25-07-2005 22:50:51
Citaat van: thuur op 25-07-2005 18:55:30
PS: waar zit de BDP sensor dan, ik dacht dat deze niet in de 850 zat ???

de (motor)toerentalsensor en nokkenassensor geven informatie over de krukasstand.

Daar heb je toch de krukassensor voor ???

[edit] Ik verwar deze met de toerentalsensor :-[
Maar dus geen BDP sensor ? [/edit]



Gr 8)

thuur

Citaat van: Ludo op 25-07-2005 23:18:24
euh...,nu kan ik effe niet meer volgen met die verschillende benamingen die steeds tevoorschijn komen.  :-\

welke sensor versta jij dan onder BDP sensor?.


Een Bovenste Dode Punt sensor registreert wanneer cilinder 1 in het bovenste dode punt staat. Deze ben ik niet tegengekomen in mijn roffeltje..

Een toerental/RPM/vliegwiel sensor registreert hoe hard de motor draait e.g. hoeveel toeren deze maakt.

Een nokkenassensor/CMP registreert de positie van de nokkenas.

In onze Volvo's als cilinders 2, 4 en 5 'aan de beurt zijn', in combinatie met de RPM sensor. Zie hier.


Gr ;)