850 TDi voor (te?) weinig

Gestart door hanszelf, 29-05-2005 23:50:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

bover

Nou beste kijkers, geef mij maar een diesel. Heb veel km ervaring met LPI/LPG maar uiteindelijk altijd wel storinkjes op gas.

Voordeel diesel is mijn inziens dat ie altijd rijdt, een maal per jaar naar de garage met  40-50.000km en rijden maar. ( wel ff olie verversen )

groet en wijsheid met de keuze

bob


denkweb

Citaat van: BenC70ES op 05-06-2005 18:04:57

Dus doe je er zelf nog maar een schepje bovenop...  :-\ :-X

Ik rij toevallig graag met de fiets, en het is echt geen pretje als zo'n rotte TDI volgas optrekt zodat je ff je T-shirt voor je mond moet trekken om nog te kunnen ademen!

Dat is ook de sport  ;D Zoveel mogelijk roet richting de fietsers zien te krijgen  8)
(moeten ze maar op tijd aan de kant gaan)  ;D ;D

NwVolvoMn

Leuk topic, ik haal toch maar even deze iets oudere koe uit de sloot.

Ik heb jaren, jaren, jaren diesels gereden. Begonnen met VW Golf turbodiesels, later BMW 325 td (de 6 cylinder dus). Wat mij altijd tegen staat bij diesels is dat ik zo langzaam weg moet rijden en altijd de dieselklop blijf horen. Zelfs bij de BMW en die auto was niet bepaald oud, was een 97'er met heel weinig km's. Heb ongeveer 300.000km gedieseld. En ook wel eens met een 850 tdi weggeweest. Mooie motor overigens.
Nu is het een 850 op LPG standaard AMS systeem. Maar ben er helemaal weg van. De rust van de motor, ook al hoor je 'm wel als het toerental wat omhoogloopt dat is het verschil. Duitsers noemen dat "laufkultur" en dat vind ik bij geen diesel terug. Op gas loopt de motor zo mooi rond en heeft een keurige vermogensopbouw, gewoon erg prettig. Op constante snelheid zo stil, zonder dreun en het gevoel van de dieselmotor, sorry Diesel liefhebbers, voor mij geen diesel meer en ik vind diesel toch maar behelpen. LPG vind ik een betere brandstof als benzine (stiller en schoner en niet te vergeten goedkoper) en diesel heeft bij mij afgedaan, ik vind het een brandstof die leuk is voor professioneel gebruik, landbouwvoertuigen, trucks, bestelbusjes maar niks voor m'n luxe auto km's!! ;)

Christiaan

Ben je wel eens op stap geweest met (in willekeurige volgorde):
- Volvo D5
- Toyota Avensis D-cat
- Mazda 6 CDTi
?
Merk je echt bijna niet meer dat je in een diesel rijdt.
En een koppel!!! Daar kun je met je 200NM maar van dromen.
Ik ben een echte LPG rijder maar deel je mening over de huidige commonrail diesel (dus geen 850 TDI, sorry guys) generatie echt niet.
Christiaan

Ron850tdi

Citaat van: NwVolvoMn op 17-08-2005 14:46:15

Duitsers noemen dat "laufkultur" en dat vind ik bij geen diesel terug.

Smaken verschillen. De Laufkultur van mijn oude 324d vond ik geweldig.

Gr.  8)

NwVolvoMn

Volvo D5 proefrit gemaakt, erg snelle auto, loopt goed.
Toyota: Landcruiser (lange versie), goede sterke motor
Mazda 6: geen ervaring mee, wel reclame gezien
BMW 24/25 td(s) Veel ervaring loopt lekker
verder: Mercedes CDI te typisch mercedes
en: Opel Zafira 2,2 common rail, Ford TDCI 1.8 en 2.2, Audi v6 TDI
Fiat 2,4 l common rail
Ik weet het, is een kwestie van smaak, maar ik vind het verschil onmiskenbaar. Zelfs een goede vriend van mij reed altijd Mercedes E/S klasse, nieuwe types, common rails, rijdt nu E320 benzine op gas, heeft een groot bedrijf en was groot liefhebber van diesel maar is nu helemaal om. Doe eens de test en probeer eens een weekje een benzine/LPG.
Ik geef je gelijk dat er sprake is van grote vermogens en koppels, maar dat maakt niet zoveel meer uit. Een tijdje terug had ik nog een Mondeo 2,5 V6 24v met 170 pk, bijzonder goede motor, maar ben groot Volvo liefhebber geworden. Maak je vergelijking niet op basis van een 1,8 liter 4 cylindertje maar dan ook met een 2,5 liter 5/6 cylinder. Dan weet je wat ik bedoel...... ;D

Christiaan

Zoals je in mijn profiel ziet:
Ik rijd een 2.5 liter op LPG (met enkele tonnen als ervaring).
Ik weet dus waar ik over praat en nee ik begrijp niet wat je bedoeld.
Maar aangezien dit nogal subjectief gaat worden.
Als verkoper moet je weten wanneer je stopt he............. ;D
Christiaan

hanszelf

Ik heb die TDi uiteindelijk gelaten voor wat-ie was en een LPG ér gekocht :)

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

thuur

Vreemd om te lezen.... De diesel heeft de afgelopen decennia een ongelooflijke ontwikkeling doorgemaakt.

Karakterverschil diesel vs. benzine/LPG zal er altijd blijven, maar als je tegenwoordig leest dan een diesel met hetzelfde aantal cc's hetzelfde aantal pk's maar dan bergen meer koppel oplevert zou je toch het 'geratel' op de koop toe moeten nemen... ???

Ik blijf het roepen: diesel heeft de toekomst 8)

De discussie meerprijs en uitstoot wil ik laten voor wat het is ;)

Als je de brandstof te duur wordt gooi je er sla-olie of afgewerkt frithuurvet in met wat chemicalieen.... :-X


Gr ;)

Christiaan

Citaat van: thuur op 18-08-2005 02:45:33


Als je de brandstof te duur wordt gooi je er sla-olie of afgewerkt frithuurvet in met wat chemicalieen.... :-X


Gr ;)

En dat gaat dus echt niet meer met de huidige generatie common rails hoor Thuur.......
1x je HD pompje kapot en je bent al je uitgespaarde centen kwijt aan een nieuwe. ;)
Christiaan

NwVolvoMn

Citaat van: thuur op 18-08-2005 02:45:33
Vreemd om te lezen.... De diesel heeft de afgelopen decennia een ongelooflijke ontwikkeling doorgemaakt.

Karakterverschil diesel vs. benzine/LPG zal er altijd blijven, maar als je tegenwoordig leest dan een diesel met hetzelfde aantal cc's hetzelfde aantal pk's maar dan bergen meer koppel oplevert zou je toch het 'geratel' op de koop toe moeten nemen... ???

Ik blijf het roepen: diesel heeft de toekomst 8)

Nou thuur, inderdaad de diesel heeft een fantastische ontwikkeling doorgemaakt. En 't rijdt gewoon uitstekend. Ik knapte helemaal af op VW tdi toen ik hun 130 pk reed met 6 versnellingen. Die had hetzelfde gedrag als m'n opgefokte 1,6 td Intercooler (daar had ik een intercooler opgezet van een renault Turbo, verder 't turbootje wat meer open). Net een aan-uit knop dat gaspedaal. Auto van 870kg, plm. 100pk en behoorlijk koppel, dat vond ik wel leuk destijds met diesel. Maar zag de meerwaarde niet. Op een gegeven moment stapte ik over naar een Ford 1,8 125pk (nieuwe auto) benzine. Ik wilde niet meer terug! Toen een Mondeo V6 die helemaal top was qua motor, maar m'n vriendin werd aangereden door een bezopen automobilist, resultaat vriendin helemaal o.k. doch de V6 total loss. Na divers gedonder met de verzekering de 850  als tussenauto gekocht, die Volvo vond mij. Ik heb er 20 km in gereden en besloten dat ik voor dat geld helemaal geen andere auto wilde, die Volvo moest blijven. En ik ben in de afgelopen paar jaar helemaal terug naar benzine/lpg gekomen en ken 't verschil maar al te goed. Volvo vind ik dan ook weer top omdat ik op de sloop diverse aangereden 850's heb zien staan waarvan het interieur allemaal nog goed waren, na een total loss ervaring wil ik de veiligheid gewoon hebben.

@christiaan: probeer maar n's 'n week een diesel dan. Je zal 't laagfrequent gedreun snel zat zijn.

Om on topic te komen: Sommige auto's zijn gewoon niet duur, wel goed kijken. Maar waarom niet de goedkopere LPG wagen?

ed

Ik denk dat het heel persoonlijk is. Ik heb een poosje in een VW TDI gereden (lease). Toen ik lease te duur vond worden heb ik een 850 2.5 10v op LPG gekocht. Fijne auto, maar ik miste echt de trekkracht van de diesel. En die dieseldreun had ik geen last van. Ik kreeg wel eens een benzine auto mee als mijne voor een beurt moest, en dat vond ik echt afzien. Zo'n benzine model maakt echt heel veel meer lawaai door het veel hogere toerental, en daarnaast trok dat voor geen meter. Als je een dikke motor hebt met voldoende vermogen dan is het uiteraard wel goed. Heb als compromis "maar" een R op gas gezet en ben er tot nu toe erg tevreden mee. Toch mis ik het onverwoestbare van een diesel wel eens. Het feit dat je zo'n ding makkelijk op de 4-5 ton zet is ook een leuke wetenschap. Stap maar eens over van een 2.5 10v in een 850 TDI. Je weet niet wat je memaakt, zeker niet als hij gechipt is.
Het heeft zijn voors en tegens dus, en het is maar net wat je belangrijk vind.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

hanszelf

Citaat van: thuur op 18-08-2005 02:45:33Ik blijf het roepen: diesel heeft de toekomst 8)

De discussie meerprijs en uitstoot wil ik laten voor wat het is ;)

Hoe kun je nou roepen dat iets de toekomst heeft en vervolgens een aantal factoren buiten beschouwing laten ???

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

thuur

Citaat van: hanszelf op 18-08-2005 23:53:37
Citaat van: thuur op 18-08-2005 02:45:33Ik blijf het roepen: diesel heeft de toekomst 8)

De discussie meerprijs en uitstoot wil ik laten voor wat het is ;)

Hoe kun je nou roepen dat iets de toekomst heeft en vervolgens een aantal factoren buiten beschouwing laten ???

Hans


Ik wil deze punten buiten DEZE discussie houden omdat op dit forum al heul veul is gezegd over deze punten. En omdat deze niets toevoegen aan deze discussie over karakterverschillen. Ik wilde niets anders dan het licht van een andere hoek schijnen. Iedereen die liever LPG rijdt doet dat deels om een reden waarvoor dieselrijders ook kiezen ;)


@Christiaan: de moderne dieselinspuiters spuiten onder 1800 bar :o in de cilinder, de eisen die dan aan de brandstof worden gesteld zijn inderdaad anders dan van een 'oudere' generatie zoals de TDI. Je kunt het eea wel ombouwen (vergelijk de kosten met het inbouwen van een gas-systeem). Bovendien zou ik nooit 100% op slaolie gaan rijden. Ook je brandstofleidingen lossen op door de hogere zuurgraad van sla-olie e.d. ;)
Overigens kun je met afgewerkt frithuurvet een heel eind komen hoor ;D

Kortom, het was maar ter illustratie ;)


Gr 8)

Christiaan

Citaat van: thuur op 19-08-2005 00:08:09

............ Je kunt het eea wel ombouwen (vergelijk de kosten met het inbouwen van een gas-systeem). Bovendien zou ik nooit 100% op slaolie gaan rijden. Ook je brandstofleidingen lossen op door de hogere zuurgraad van sla-olie e.d. ;)
Overigens kun je met afgewerkt frithuurvet een heel eind komen hoor ;D

Kortom, het was maar ter illustratie ;)


Gr 8)

Ik begrijp dat je knap handig bent, maar ergens is er voor jou toch ook wel een grens aan je kunnen..........
Christiaan