Volvo 320mm -> AP Racing 325mm

Gestart door Entuscan, 19-08-2005 20:51:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Entuscan

Eigenlijk was ik bij de upgrade van de standaard Volvo 302mm remmen naar de Volvo Big brake 320mm set geweldig tevreden  en onder de indruk van de performantie van deze remmen. Ik heb het eerlijk gezegd mijn beste investering ooit gevonden.

MAAR sinds enkele maanden heb ik een Renault Clio DCI-tje van het werk gekregen, en in verhouding zitten daar een pak straffere remmen op. 260 of 280mm voor zo'n klein lichtgewichtje ! En moet ik telkens zwaar wennen aan de trage remreactie van de volvo. Het is echt een groot verschil.
Alleen weet ik niet dadelijk waar echt het schoentje wringt, is het omdat de clioos remmen veel sneller en harder aangrijpen dat dit enkel zo lijkt, of moet ik terug gewoon veeeeel harder op de rempedaal gaan staan bij de volvo.
Het snelheids en bijhorend afrem gevoel is gewoon totaal niet te vergelijken in beide wagens.

De Volvo heeft met de 320mm remmen eens een ECHTE noodstop moeten maken en daarna zat er toen toch alweer een hittevlek in de schijven.

De AP Racing set is veel beter geschikt tegen hitte en fading dan eender welke Volvo set, daar ben ik wel zeker van.
Maar gaat het bij gewoon remmen/rijden ook een verschil maken ??
Maw. zou ik terug een verschil merken zoals ik van de 302 naar 320 ging, als ik nu van Volvo BB naar AP BB zou gaan ?

Want als ik heel eerlijk ben zit ik toch niet meer zo vaak op het uiterste te rijden als vroeger, en een noodstop maken doe je normaalgezien ook niet vaak. Repetetief harder afremmen op de Autobahn nog wel maar heb daar nog niet echt last gehad van fading omdat ik het echt HARD rijden (en remmen) toch feller aanpas aan de verkeerssituatie als vroeger.

Een niet te vergeten punt is het kostenplaatje.
Zo'n AP setje kost al een aardige duit, De bijhorende schijven en blokken zijn ook niet van de goedkoopste. En hoe zit het met slijtage van deze ? Slijten deze feller als standaard schijven/blokken combinatie of niet ??
Want voor 1 AP Schijven+ Blokken set heb ik denk ik 2,5 Volvo 320mm Schijven+blokken combinaties.

Alle nuttige input wordt erg geaprecieerd
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Rudi

Complete set kost geloof ik 2500€.Schijven kostten 600€[2] en blokken 200€ vrij duur,maar dan kan je er wel op vertrouwen dat je tijdig stilstaat.

Weet niet hoe snel je rijd maar je weet zelf in een AT is het heerlijk om door te gaan en op het laatste moment te remmen,denk wel dat je verschil merkt ;D Geen kromme schijven of zo,vaak genoeg heet weggezet,ik ben er erg blij mee.
Dr.Go-Fast...

JCviggen

Ik zou voor Brembos gaan, omdat je aardig wat kilometers doet...spacers heb je sowieso niet nodig met je Pegs en als je schijven/blokken aan vervanging toe zijn betaal je je tenminste niet blauw.
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Johann

De ervaring met het oudere type AP's en de Brembo's laten toch een voordel voor de Brembo's zien qua slijtage.
De AP schijven destijds draaide ik er zo door.

Heb je met je 320 set niet een probleem met de blokkenkeuze?
Probeer eens Pagid en laat eventueel de remvloeistof eens flushen door ATE of Motul.

Entuscan

#4
-Rudi, ik kom wel een ander prijskaartje tegen als 2500 ... 3290 om precies te zijn.

-JC, 's winters rij ik met de originele 17" sats dus dan zou ik dan weer spacers moeten hebben.

-Johann, hoe snel is " zo er door" ?
Voor de Volvo 320mm heb ik nog geen aftermarket blokken gevonden :(
AP vs Brembo ... ik weet de Florian de Brembo's heeft steken en zijn maat de AP's onder die grijze. Florian was toch meer te spreken over de AP's dan over zijn eigen Brembo's.

Ik wou mijn licht nog eens gaan opsteken bij DE belgische remmenspecialist Mosa Frein. Deze hebben ook altijd de officiele materiaalwagen op Zolder en Spa om alle teams bij te staan. Deze zouden blokken op maat maken/snijden en originele schijven een behandeling laten ondergaan dat ze langer meegaan . Waarschijnlijk heat of cryotreatment?
Nadeel is dat die alleen maar Frans spreken daar ... en ik op wat schoolfrans na weinig of niks

Oh ja de AP's zou ik heel misschien toch legaal kunnen klaarkrijgen hier in België wat voor Brembo's in iedergeval al uitgesloten is.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

855-Champagne

Als je een keer een noodstop maakt heb je je setje er al uit
doordat je gewoon een kortere rem weg hebt, en je auto heel houd.

Entuscan

Citaat van: 855-Champagne op 19-08-2005 22:51:57
Als je een keer een noodstop maakt heb je je setje er al uit
doordat je gewoon een kortere rem weg hebt, en je auto heel houd.

Ja en neen, tov de standaard remmen zeker weten. Het probleem is maar gaat zo'n AP setje bij die "noodstop" nog veel verschil maken tov de 320mm ??
Deze remmen al STUKKEN beter dan origineel.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Rudi

#7
'Want als ik heel eerlijk ben zit ik toch niet meer zo vaak op het uiterste te rijden als vroeger'

Vraag is dan of het de moeite is,je kan altijd even info vragen bij ASP in Delft,je hebt meer remmen dan nu,je betaalt tenslotte niet voor niks grof geld....http://www.autosportparts.nl  

Nog vergeten,doe 20.000km met de remblokken en de schijven moet ik nakijken als je wilt,want de vorige eigenaar had ze er net op gezet.Ik denk zo,n kleine 50.000km...
Dr.Go-Fast...

thuur

En geen Clio vergelijken met een 850.... ::)

Gewicht speelt ook een grote rol hoor. I.c.m. een hogere remdruk zul je denken dat ie beter hapt. Ik wil nog wel eens zien welke remweg korter is ;)


Gr 8)

GermanR


Ik heb zelf ook de BB van Volvo, is dat de set met 2 delige schijven? Ik denk dat als je eens goed op zoek gaat naar goeie blokken dat het grootste probleem is opgelost, en uiteraard stalen remslangen monteren. Dit help ook Giga gantisch.

Ik meen dat je op zoek moet naar blokken van een bepaald type V70 voor zover ik weet. Ik kan dit wel uitzoeken want de standaard remblokken zijn niet voldoende. Deze worden nog vrij snel warm en glazich. En dan remmen ze niet meer zo goed meer. Ik wil zelf ook eerst met andere blokken gaan proberen en zal na de WRC van komende week op zoek gaan. Als ik iets heb gevonden dan laat ik dit weten. Als je goeie blokken heb is het net of je een anker uitgooid.


Lindert Bogers

Ik heb onder me 850T-5R een bb van AP het remt echt super vind ik, als je naar autosportparts ga kan hij je het precies uitleggen. Je kan namelijk hele zachte blokke nemen en hele harde en iets ertussenin,die raadt hij je meestal aan voor straat gebruik. Denk er wel aan als het versleten is dat het je rond de 1000euro kost om het te vervangen, dan heb je boutjes,blokken en schijven en nog geneens de spacers!

Het is zn geld waard,bij mij zijn ze zeker al een keer van dienst geweest!!

gr the doctor

Turbobiker

De remweg van de Clio en de Volvo zal niet zo heel veel verschillen uiteindelijk. Het verschil wat je voelt is inderdaad het grote onderscheid in gewicht, dit voelt gewoon anders aan. Het verschil in aangrijpen kan iets veranderen als je inderdaad andere remkabels en olie gebruikt.

Het verschil tussen de Volvo BB en de AP's zal heel gering zijn. Ze zullen anders aanvoelen misschien, maar niet veel beter meer remmen. De grote stap heb je al gemaakt. (kun je je geld beter in een cursus frans steken ;D )
De Tussenpaus

M a r c

Citaat van: thedoctor op 20-08-2005 14:34:45
Ik heb onder me 850T-5R een bb van AP het remt echt super vind ik, als je naar autosportparts ga kan hij je het precies uitleggen. Je kan namelijk hele zachte blokke nemen en hele harde en iets ertussenin,die raadt hij je meestal aan voor straat gebruik. Denk er wel aan als het versleten is dat het je rond de 1000euro kost om het te vervangen, dan heb je boutjes,blokken en schijven en nog geneens de spacers!

Het is zn geld waard,bij mij zijn ze zeker al een keer van dienst geweest!!

gr the doctor

Spacers?  Met een AP BB-set heb je helemaal geen spacers nodig.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Lindert Bogers

Ander woordje voor dat losse hart wat er aangeschroefd moet worden? Kan er even niet opkomen!?  ???

Johann

Citaat van: thedoctor op 02-09-2005 12:44:44
Ander woordje voor dat losse hart wat er aangeschroefd moet worden? Kan er even niet opkomen!?  ???

Een hub noemen ze dat wel.. Bij AP zit hier een spacer bij ingebakken.