Rokende 2.5 TDI ???

Gestart door BobaFett, 30-06-2004 21:50:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BobaFett

Als nieuweling op het 850 forum vroeg ik me af in hoeverre een 850 TDI rookt?

Vandaag reed ik na ruim 50 kilometer snelweg achter me gelaten te hebben door de stad en het viel me op dat bij (rustig) wegrijden bij het stoplicht ik rook-"nevel" (wolk lijkt me iets te zwaar uitgedrukt) achter de auto zag. Volgens mij hielden de achterliggers afstand (nee, zo snel trok ik nou ook niet weg).. Ook op de snelweg bij inhalen heb ik het ook wel eens gezien. Het valt vooral op als er een auto met dimlicht aan achter me rijdt...

Dit is mijn eerste diesel dus is het voor mij moeilijk te beoordelen of het "normaal" is (geen ervaring)   ???  ???

Hebben andere dieselrijders ook dit verschijnsel of eventueel ideeen??

Bedankt!!!

TTT242

#1
SSSSSssst, foei Ludo toch  ;D

Voor onze roetwalmende mede-roffelaars kijk eens met de zoekfunctie en u zult zien dat er meer dieselaars een rokende TDI hebben en ook hoe ze dat oplossen....
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

denkweb

Ach, wat is roken ;)

Ben er al aan gewend. Het is zinvoller om de afstelling van de brandstofpomp te laten controleren, je verstuivers zullen door een dealer toch aangepakt worden als zij denken dat daar iets aan mankeert.

Heb trouwens laatst een -R gezien die harder rookte!

denkweb

Ik geloof mijn ogen niet!

Trap mijn Tdi op zijn staart, nagenoeg geen rook!!

En de oorzaak weet ik ook...  ;D

Zaterdag een K&N inlegfilter in de auto gestoken, merkbaar dat deze meer lucht doorlaat als het zwarte filter dat eruit kwam! Auto reageert vlotter, motor heeft merkbaar meer vermogen en, jazeker, aanzienlijk minder rook uit de schoorsteen aan de achterkant! Ook de trilling in de auto wanneer ik bij 120km/u ineens plankgas gaf (eerst toegeschreven aan trillende aandrijfas) is verdwenen... iemand daar ook een verklaring voor wellicht?

Ik zal het missen  ;)

thuur

Je moet een motor vergelijken met een mens. Als jij beter kunt ademhalen ga je ook minder snel rochelen en kuchen..

Door een verse K&N krijg je allicht meer lucht dan zo'n standaard Frammetje...


Gr ;)

855-Champagne

Boba snel een K&N filter er in op de sleuteldag

Paul75

Kijk eens bij onderwerp EGR klep als je van een groot gedeelte van het roken af wilt..voor mij was het een 80 procent verschil met daarvoor.. ;)
Volvo er is geen betere!
Ik krijg hier trouwens ook niet een leuk plaatje tevoorschijn. ;)

rudie

hee dat klinkt goed, ik heb de auto vorige week laten chippen en vond die trilling in de aandrijving ook wel vervelend. de chipper raadde mijn geen K&N filter aan maar loop nu toch wel warm voor zo'n ding.

Hen3

Citaat van: rudie op 27-09-2005 20:45:56
hee dat klinkt goed, ik heb de auto vorige week laten chippen en vond die trilling in de aandrijving ook wel vervelend. de chipper raadde mijn geen K&N filter aan maar loop nu toch wel warm voor zo'n ding.

bevalt goed... chippie? Ik zelf twijfel nog steeds. Heb van Boba gehoord dat het verschil goed merkbaar is, maar eigenlijk best meevalt....

850fan

Nog even over die K&N, ik begreep laatst (van iemand met een gechipte A4 1.9 TDI, ja is een andere motor maar toch...) dat dit wellicht weer niet zo gezond is voor de LMM. Het filter laat toch meer door en dus ook vuil. Volgens hem zou de LMM eerder de geest gaan geven hierdoor. Hij raadde het dus juist af, want had al meer slechte ervaringen gehoord met mensen met VAG-dieseltjes. Het zou vooral gaan om chippen icm vervangingsfilter...
Zit zelf ook een beetje te twijfelen het wel of niet te doen, heb ook wel veel last van irritante trillingen met wat stevig accelereren  :-\

BenC70ES

Je moet hem natuurlijk wel proper maken ... maar dus niet vervangen...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

mehn

Citaat van: BenC70ES op 28-09-2005 13:24:03
Je moet hem natuurlijk wel proper maken ... maar dus niet vervangen...

En even tegen je garage zeggen dat ze er met de jatten vanaf blijven bij een beurt  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

markvanloo

Gewoon rustig rijden, dan zie je iig geen wolk in je binnenspiegel, en een leuk verbruik op de boordcomp (5.9liter ! )
Mn pa rijdt veel dus bij de roettest komt het er toch wel weer uit maarja.  Die EGR lijkt me wel een oplossing, maar niet de juiste. Ding zit er niet zonder reden.

En Vpower diesel erin!
Er gaat niets boven een rit in de Zoevende Zweed naar Zwolle.

denkweb

Citaat van: markvanloo op 28-09-2005 14:54:49
Die EGR lijkt me wel een oplossing, maar niet de juiste. Ding zit er niet zonder reden.

Heel juist. Die zit er alleen en alleen maar, om de uitstoot van stikstofoxides in een acceptabele proportie te krijgen door de uitlaatgassen nogmaals te verbranden. En meer redenen als dit vervuilen van het inlaattraject zijn er echt niet!

rudie

Citaat van: Hen3 op 28-09-2005 10:03:56
Citaat van: rudie op 27-09-2005 20:45:56
hee dat klinkt goed, ik heb de auto vorige week laten chippen en vond die trilling in de aandrijving ook wel vervelend. de chipper raadde mijn geen K&N filter aan maar loop nu toch wel warm voor zo'n ding.

bevalt goed... chippie? Ik zelf twijfel nog steeds. Heb van Boba gehoord dat het verschil goed merkbaar is, maar eigenlijk best meevalt....

chippie bevalt heel goed, Hen3.
onder de 1500 toeren is ie iets sneller, boven de 2000 veel snelleren hij blijft maar trekken.
ik zou het zeker doen als ik jou was en een paar centen over had. hoe langer ik nu gechipt rijd, hoe meer ik ervan geniet.

ik heb trouwens voordat ie naar de chipper ging even op de snelweg een paar tussenacceleraties gemeten met de stopwatch, om daarna objectief op papier te kunnen aantonen hoeveel het verschil tussen gechipt en ongechipt nu is.
ik open daar nog een topic over