Schakelbak of automaat

Gestart door testkees, 07-01-2004 15:08:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

testkees

Wij willen graag een 850 estate  LPG kopen, maar wat is verstandig een aut. of schakel.
Ik weet dat een automaat werelds rijd maar dat de brandstof kosten ook duidelijk hoger zijn, en hoe zit dat met het onderhoud? wij bezitten een kleine caravan en met mijn huidige schakelbakkie gaat het rijden prima.
Bij het lezen van al de topic,s wordt ik ongerust! moet ik wel een volvo 850\v70 kopen , al de toren hoge reparatie kosten (gelukkig kan ik veel zelf) maar toch.
vr.gr.

BartRas

Maak eens een preofrit bij de dealer in beide. Het is zo persoonlijk.....
there is no substitute for PK's

PieT111

Als je veel randstadkilometers rijdt zou ik altijd een automaat nemen. Bij veel snel en buitenwegkilometers is een handbak prima.
Busje komt zo!

s©ub@

ik rij nu een handbak, maar soms zou ik wel willen dat ik een automaat had...

puur gevoel dus
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Ben

Ik rij de laatste 20 jaar automaat en zou niet anders meer willen.

Entuscan

Citaat van: scub@ op 07-01-2004 17:01:08
ik rij nu een handbak, maar soms zou ik wel willen dat ik een automaat had...

puur gevoel dus

Hier net andersom
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

PieT111

Citaat van: Entuscan op 07-01-2004 18:15:30
Hier net andersom

Heeft dat te maken met de maximale hoeveelheid NM die een automaat kan hebben, of zou je echt liever een handbak gehad hebben?
Busje komt zo!

Entuscan

Met 440nm nu (volgens BSR) kan ik daarover niet klagen ;)
Neen handbak puur voor het "sportieve" rijplezier Lekker over de bochtige veldweggetjes in ze'n 2 of 3 hoog in de toeren blijven enz die dingen
In de stad, file, ... maar ook kickdown, hernemingen enz ben ik dan weer blij met een automaat

Het is gewoon een bepaald gevoel op bepaalde ogenblikken.

Denk dat je nooit het beste van beide werelden kan hebben tenzij een porsche of ferrari tiptronic systeem wat schakelt op 0.6sec of zoiets. maar die dingen zijn onbetaalbaar.


Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Ben

Verschillende vrienden en relaties hebben zo'n bak waarmee je kunt kiezen of je wilt schakelen of op de automaat rijdt.

In de praktijk zetten ze 'm allemaal op de automaat . ::) en is er niet een die na een week nog met de versnellingen speelt.

Entuscan

Die bakken zijn ook r*tetraag hé. + als je tegen de limiet komt dan schakelt die toch
Oude at's dus niet de gt's zijn sneller.

vandaar dat ik ook porsche tiptronic systeem aanhaalde.

Maja het blijft een persoonlijk iets
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

De uil

'k Had "vroeger" een Ford Granada automaat. Ik schakel nu met veel plezier, maar vooral in de stad mis ik de automaat wel eens. De Granada niet trouwens......   Mijn volgende (wens: V70) wordt vast een automaat.

Bas850

Rij ook in een automaat en wil niet anders meer.

Afgelopen zomer 5000km door Zweden en Noorwegen met een caravan van 1300kg gereden, en heel veel auto's uitgelachen als we weer een heuvel op moesten en zij terugvielen naar 70 km/u en ik gewoon wat gas bij gaf en met 110 km/u naar boven reed. ;D

Voor mij dus geen twijfel.  ;)

Bas
"to finish first, you first have to finish"

ed

#12
Het heeft beide voors en tegens. Ik rijd veel in de randstad, ook veel file. Dan is een automaat erg fijn. Maar als je een keertje wilt sporten is een handbak weer veel fijner. Een handgeschakelde is ook (iets) sneller.
Er zijn momenten dat ik een handbak zou willen, en er zijn momenten dat ik voor geen goud mijn automaat kwijt wil. Het enigste waar ik tegenop zie is als er eens iets aan gaat mankeren. Met een automaat ben je dan echt aan de beurt. Ik denk dat je zomaar 2500 euro verder bent voor vervanging.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

2.0keijzer

Klopt, een automaat heeft gewoon een beperktere levensduur. HET grote nadeel van de volvo 4-traps automaat vond ik dat de stappen tussen de versnellingen te groot zijn waardoor na het schakelen het toerental teveel terug valt, en dat schakelen niet altijd zonder schokken verliep (bak had wel 330.000 km gelopen....)Ik ben weer bij dat ik mijn T5R kan schakelen, behalve als er een file opdoemt, want wat gaat die koppeling zwaar...........

ed

Inderdaad zijn de stappen erg groot. Het schokkerig schakelen kun je oplossen door de olie te vervangen. Dat gebeurt bijna nooit.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!