Achterverlichting S70

Gestart door ruud, 15-10-2004 21:01:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ruud

Een vraagje

Bij de S70 zit op de kofferklep een deel van de achterlichtarmaturen. Deze bevatten onderandere de dubbele achterverlichting. Nu is het bij mijn S70 al een poosje zo dat een van de twee lampjes steeds weer verzaakt. Niet dat het peertje stuk is, neen een fikse tik op de verlichtingsunit is veelal voldoende, soms een stevige hobbel op de weg en de lamp brand weer zoals het hoort.  Vaker was het ook zo dat het hard(er) dichtslaan van de achterklep de lamp ook deed doven, tot de welbekende tik op het armatuurglas.

Sinds vanochtend is het overigens andersom. Een fikse kuil of stevige richel dooft de lamp en een tik op het armatuur laat de lamp weer branden. De kofferbak dichts,ijten deert het geheel niet.

Hebben er nog meer S70 (of 850 rijders) last van dit vervelende euvel en zo ja, wat is eraan te doen.

Groetjes
Ruud

Raf

#1
best geen tik op geven!
kan wel eens stuk gaan dan!!!

Raf
De gustibus non disputandum est!

Reitse

Ik denk met Ludo mee dat je wat oxidatie in je fittingen hebt. Had mijn 850 ook wat last van. Ik heb het opgelost (nadat een monteur dat had voorgedaan) door het lampje in de fitting heen en weer te draaien (alsof je het lampje eruit wilt hebben). Daarmee kras je wat oxidatie weg en maakt alles weer netjes contact.

ruud

Nee heren, helaas, zo simpel licht  ;) Het probleem niet, als het oxidatie zou zijn was het probleem allang opgelost.

Iermand anders nog een idee?

Andere S70 rijders dit probleem ooit gehad?

Ik hoor het graag

Ruud

thuur

Jahaa! Ik heb dat ook! Onderste rechter achterlicht (Estate). Soms brandt hij meteen, soms na de eerste hobbel, altijd na een tik op het 'glas' of hard met de klep gooien, soms vanzelf na een paar minuten rijden zonder noemenswaardige hobbels in de weg.  ???

Lampje is schoon en in orde (oxidatie heb ik weggekrast), lamphouder is schoon en oxidatievrij. Contactpunten heb ik zelfs naar buiten gebogen voor nog meer zekerheid op een goed contact. Stekker is schoon en zit goed in het armathuur. Alles echter zonder resultaat!  :-\


Nu jullie weer! Ik blijf deze draad lezen ;D


Gr 8)

BenC70ES

Ik had dit van de week ook... lampje brande binnen -> lamp kapot, ik stap uit om te kijken, buitenste lampje linkerachterlicht. Ik raakte gewoon de lamp aan en het brande terug tot mijn grote verbazing!  ??? Heb er verder geen last meer van gehad en dus ook niet naar gekeken...


Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

mathh

Al eens een ander lampje geprobeerd?
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

advolvos

komt me zeer bekend voor. lampje verwisselen en als dat niet helpt nog een ander lampje. dat hielp uiteindelijk bij mij.

ruud

#8
En na acht lampjes wisselen? Geloof je toch ook niet meer dat het aan het lampje ligt?
(Ben overigens wel "blij" dat mijn probleem er- en herkend wordt!)

Nu nog een oplossing vinden van dit kwalijke euvel!

Wie o WIE?????


Overigens! Het lampje heeft NIET meer gefaald sinds het posten van dit draadje :-X

thuur

Citaat van: ruud op 18-10-2004 20:07:47Overigens! Het lampje heeft NIET meer gefaald sinds het posten van dit draadje :-X

Dat is normaal, de mijne ook niet  ;D


Gr 8)

ed

De kans is groot dat de contactbanen naar de lampje een slecht contact maken. Heb ik lal eens eerder meegemaakt. Vaak worden deze banen aan elkaar geklinkt, en als er ruimte op deze klinkverbindingen komt doet de verlichting het soms wel en soms niet. Even de unit eruit halen en de klinkverbindingen een klap met een hamer geven (wel goed ondersteunen). Je kunt ze ook doorsolderen.
Let op; ik weet niet zeker of dat bij een 850 ook zo zit, maar ik heb al regelmatig  de verlichting zo gerepareerd bij andere auto's.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Citaat van: ed op 19-10-2004 17:58:39
De kans is groot dat de contactbanen naar de lampje een slecht contact maken. Heb ik lal eens eerder meegemaakt. Vaak worden deze banen aan elkaar geklinkt, en als er ruimte op deze klinkverbindingen komt doet de verlichting het soms wel en soms niet. Even de unit eruit halen en de klinkverbindingen een klap met een hamer geven (wel goed ondersteunen). Je kunt ze ook doorsolderen.
Let op; ik weet niet zeker of dat bij een 850 ook zo zit, maar ik heb al regelmatig  de verlichting zo gerepareerd bij andere auto's.

Ga ik proberen! (het lijstje wordt steeds langer..)  ;)


Gr 8)

thuur

Citaat van: thuur op 20-10-2004 00:16:49
Citaat van: ed op 19-10-2004 17:58:39
De kans is groot dat de contactbanen naar de lampje een slecht contact maken. Heb ik lal eens eerder meegemaakt. Vaak worden deze banen aan elkaar geklinkt, en als er ruimte op deze klinkverbindingen komt doet de verlichting het soms wel en soms niet. Even de unit eruit halen en de klinkverbindingen een klap met een hamer geven (wel goed ondersteunen). Je kunt ze ook doorsolderen.
Let op; ik weet niet zeker of dat bij een 850 ook zo zit, maar ik heb al regelmatig  de verlichting zo gerepareerd bij andere auto's.

Ga ik proberen! (het lijstje wordt steeds langer..)  ;)


Gr 8)

Stekker was schoon en deugdelijk. Heb toch maar een nieuw lampje erin gezet. Kwam maar 1 probleempje tegen: Het past(e) niet!! Waarom zitten de uitsteeksels van de bajonetsluiting op de fitting van het lampje niet recht tegenover elkaar, maar onder een hoek? Van alle lampjes die ik had liggen zaten deze pinnen recht tegenover elkaar, bij de 'originele' lamp en fitting niet!

Maar goed, toch passend gekregen (gna gna) met gepast geweld en het verschil is dat nu de buitenkant van de fitting van de lamp altijd tegen het metaal van het armathuur zit. Wellicht dat dit verschil maakt, het 'lamp-uit'-lampje bleef uit tot nu toe ;)


Gr 8)

denkweb

ligt aan de fittingen, die maken geen goed contact meer. Oplossing is om even bij een autosloop naar een ander armatuurtje te gaan zoeken. Bij mij moest ik ook wel eens de klep weer opentrekken nadat ik iets had ingeladen, het lampje hield er dan even mee op.

Drupje secondelijm in het fittinghuis heeft ook een tijdje geholpen trouwens, het lampje klemde dan beter vast.

Over de 'niet passende lampjes': Je moet ook lampjes monteren van het model 12v15wY in plaats van 12v15w, de Y-versie is bij ieder tankstation te koop en heeft idd de pinnetjes anders staan.

thuur

Citaat van: denkweb op 24-10-2004 15:05:33
ligt aan de fittingen, die maken geen goed contact meer. Oplossing is om even bij een autosloop naar een ander armatuurtje te gaan zoeken. Bij mij moest ik ook wel eens de klep weer opentrekken nadat ik iets had ingeladen, het lampje hield er dan even mee op.

Drupje secondelijm in het fittinghuis heeft ook een tijdje geholpen trouwens, het lampje klemde dan beter vast.

Je raadt het al: het lampje-uit lampje ging weer aan vandaag!

Ik zal het armathuur eens een badje geven. Het zal schoner worden dan t af-fabriek was!  >:(

Citeer
Over de 'niet passende lampjes': Je moet ook lampjes monteren van het model 12v15wY in plaats van 12v15w, de Y-versie is bij ieder tankstation te koop en heeft idd de pinnetjes anders staan.

Waarom zijn er twee typen lampjes? 5W/15W hebben ze allebei.. ???


Gr 8)