Aanpassen boordcomputer i.v.m. grotere banden

Gestart door evert, 11-11-2005 12:25:53

Vorige topic - Volgende topic

evert

Heb sinds zaterdag nieuwe 205/55R16 met Perfo's onder mijn V70 2.5D van '99. Ben erg tevreden over deze Bridgestone Potenza RE720 banden.

Omdat ik voorheen 205/50R16 had geeft mijn snelheids meter nu ongeveer de goede waaarde aan (voorheen 127kmh op teller 120kmh op navigatie).
De boordcomputer echter (en chronometer) loopt nu iets "achter".
Is de omtrek van de banden in te geven in de boord computer (als soort calibratie waarde)?

@®-

Als je de boordcomputer van de auto bedoeld kan je die niet aanpassen deze meet de waardes van de versnellingsbak.

Hen3

Citaat van: Armin op 11-11-2005 16:44:53
Als je de boordcomputer van de auto bedoeld kan je die niet aanpassen deze meet de waardes van de versnellingsbak.

Nou, dat bedoelt evert toch ook.... door de andere maat banden loopt de versnellingsbak bij gelijke snelheid een ander toerental dan voorheen. De boordcomputer krijgt van de sensor op de bak gewoon een aantal pulsen / sec binnen. Deze staan in relatie tot de sneldheid / afstand.
De boordcomputer verwacht een aantal pulsen per gereden meter en berekent hiermee de snelheid en afstand.

... of je dit kunt ijken (lees: pulsen/m veranderen) weet ik niet...

evert

Heb inmiddels via Volvo dealer antwoord, de omtrek van de banden kan in de software ingegeven worden. Voor 205/55R16 moet de omtrek van 1938mm worden ingegeven. Het SW nummer (van Volvo Zweden) is 9483211. Kosten 50 euro via dealer waar ik auto in onderhoud heb.

knackebrot

Raar dat ze daar geld voor vragen. Lijkt me een uitstekende 'customer service' en kosten doet het ze niks.

RRRRR_Ramon

Citaat van: knackebrot op 20-11-2005 22:54:07
Raar dat ze daar geld voor vragen. Lijkt me een uitstekende 'customer service' en kosten doet het ze niks.

De Volvo dealer en gratis..........  :-X
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Jeroentjuh

Die software kost gewoon geld, moet de dealer gewoon aankopen.....