Ervaringen met upgrade remmen 850R

Gestart door 850Joris, 19-09-2002 22:49:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

850Joris

Hallo volvo vrienden,

Ik heb sinds kort een 850R Estate.  Een ding wat me opvalt is dat de remmen mij niet voldoende vertrouwen geven. En dat ze nogal snel gaan trillen.  Heeft er iemand ervaring met het upgraden van de remmen.  Wellicht dat er alleen met andere schijven, gegroefd of doorboord, al verbetering te bereiken is.  Of moet ik echt aan een Brembo of AP Racing (of Heico) kit.  Blijven die wel trillingsvrij? Zijn er schijven die minder roesten?En wat kun je met je achterremmen doen?  Want daar zie ik nooit upgrade kits voor.  

Al met al een hoop vragen graag jullie reacties.

Joris

Mellow_yellow

#1
Ik rij sinds kort met de kit van AP Racing en deze bevalt zeer goed! Eindelijk kan ik weer vertrouwen op mijn remmen.  ;D Zippo bedankt!

Viper

#2
Ik neem gewoon een anker mee, die ik tijdens noodgevallen om een boom heen gooi. Gooi ik mis, dan gebruik ik de parachute.  ;D  Sorry, maar ik ben melig vandaag!

Groeten, Corné
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

denkweb

#3
Schietstoel uit de C70 (zie elders op het forum) zou een uitkomst zijn, wel uitkijken dat je dan de boom niet invliegt...

Reitse

#4
Ergens anders op het forum staan foto's van een V70 waar de achterkant achteroverzakt... 4 van zulke dempers, laag afstellen en in geval van nood de bodemplaat op het wegdek laten zakken... zou wel goed moeten remmen..

Wat betreft de roest, volgens de ANWB waar mijn auto een tijdje geleden gestaan heeft worden de schijven van 'pisbakkenijzer' gemaakt. Het roest met een noodgang maar dat schijnt niet uit te maken... ::)

850Joris

#5
CiteerIk rij sinds kort met de kit van AP Racing en deze bevalt zeer goed! Eindelijk kan ik weer vertrouwen op mijn remmen.  ;D Zippo bedankt!

Beter dan de Brembo kit? Wat zijn de kosten? Wat zijn de voor- en nadelen als de 2 (Brembo en AP) naast elkaar zet?

Volgens mij zit op mijn 850R gewoon 280mm schijven.  Her en der zie ik ook 850R's met 302mm schijven.  Hoe zit dit?

Mellow_yellow

#6
Is het toevallig een automaat? Maar niet getreurd, de 302mm exemplaren zijn niet veel beter dan de 280mm.

Reitse

#7
Ik snap iets niet. Ik zie mensen met grote velgen rijden en een hoop ruimte tussen velg en remklauw. Waarom worden er dan geen veel grotere schijven geplaatst? Het is toch zo dat grotere schijven en blokken meer wrijvingsoppervlakte hebben en dus meer vertraging zouden moeten bieden? (Even afgezien van prijstechnische geintjes, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat grote schijven serieus prijzig zijn). Porsche bijvoorbeeld heeft volgens mij heftige schijven terwijl die auto's lang niet allemaal echt serieus hard gaan (300+).
Is het technisch niet mogelijk om grotere schijven te plaatsen, red het systeem het niet of zijn er andere bezwaren tegen extra grote schijven?

850Joris

#8
CiteerIs het toevallig een automaat? Maar niet getreurd, de 302mm exemplaren zijn niet veel beter dan de 280mm.

Nee geen automaat.  Wellicht dat er in de loop van 1996 toch nog een upgrade heeft plaatsgevonden.

850Joris

#9
CiteerIk rij sinds kort met de kit van AP Racing en deze bevalt zeer goed! Eindelijk kan ik weer vertrouwen op mijn remmen.  ;D Zippo bedankt!


Ik zie bij ET 3 kits maar niet de AP kit.  Wat is een goed adres voor AP, wat zijn de kosten en is de montage ook zelf te doen.  Hoe houden ze zich op lange duur?  Geen last van trillingen?

Wie heeft ervaring met de andere kits? Of is er iemand die goede resultaten heeft geboekt met alleen de schijven vervangen door examplaren met sleuven.

Joris

jan855t5r

#10
Ik heb pas geleden TAROX G88 schijven (gewoon 280mm i.v.m. mijn 15" wintervelgen!) gemonteerd met 40 groeven. (alleen voor.) Ik heb verder de remblokken vervangen door EBC Redstuff (gaan tot 750 C). (auto: 850 T5-R estate automaat)

Fading heb ik nu aanzienlijk later pas (maar uiteindelijk toch nog...vooral in start/stopcondities: de remmen hebben tijdens stilstand geen koeling natuurlijk) maar wat wil je met een auto van 1400kg, in de regen heb ik merkbaar eerder droge schijven door de afvoer via de groeven.
Nadelen: de rode remblokken van EBC hebben een flinke inbeddingstijd nodig, zeker op gebruikte schijven en ze hebben ook wat opwarming nodig voor ze goed bijterig remmen. Dit is echt een nadeel als je net wegrijdt maar ook, en da's erger, als je 10-tallen km's op de snelweg hebt gereden op de Cruise control. Je rijdt dan 120km/h maar je remmen zijn steenkoud! Een noodstop wordt dan best spannend! In de winter zal dit effect nog sterker zijn. Het is niet dramatisch veel slechter maar je merkt het echt en wel meteen. Volgende keer pak ik denk ik de EBC Green blokken op de gegroefde schijven, dan pak ik beide voordelen.

Het ABS werkt uiteraard gewoon maar hiermee rekening houdend heb ik wel voor en achter dezelfde remblokken gebruikt om onbalans in dit systeem te voorkomen.

Wat ik nog niet heb gedaan maar wat mij wel de moeite waard lijkt is het monteren van andere versterkte flexibele remleidingen (tussen body en wiel) (bv van ProFlex) en nieuwe remvloeistof.(DOT 5?) Dat zal ongetwijfeld een harder, bijteriger gevoel opleveren in het pedaal en de nieuwe vloeistof zal het fade-punt verderweg leggen. Ook overweeg ik om koellucht via slangen naar de voorremmen te geleiden, een beetje a la Formule 1

Het blijft natuurlijk een kwestie van hoever wil je gaan.
Persoonlijk vind ik deze schijven op zich al een goede verbetering t.o.v. de standaard schijven. Ik hoef geen grotere en heb voldoende aan deze modificaties.

Voor iemand die net begint met experimenteren denk ik dat het of raadzaam is gelijk de hele grote stap te maken naar de grote remkits (dan is alles meteen beter en op elkaar afgestemd) of als je wel beter wilt remmen maar geen race-ankers nodig hebt stapsgewijs te upgraden:
stap 1: begin met nieuwe remvloeistof, proflex leidingen en 1 graad race-ier remblokken, b.v. EBC greenstuff (kan zelfs alleen voor) nog niet tevreden?
stap 2: gegroefde remschijven voor (achter niet nodig, die doen toch maar voor 35% mee in het remwerk)
stap 3: remkoeling verbeteren aan de voorkant m.b.v. rijwind.

Suc6 en REM ZE ERUIT !!  ;D ;D


Mellow_yellow

#11
De Brembokit en AP-kit zijn bijna identiek qua opzet en prestaties. Ik kon de AP-kit tweedehands kopen en dat was aantrekkelijker dan nieuw. Al moet ik nu wel 2 nieuwe remschijven kopen van 375 euro per stuk...... ai. De oude zijn te dun en nu dus ook weer krom! Ja, dat gebeurt dus zelfs met remschijven van 325mm nog.

Mellow_yellow

#12
CiteerJan, lees ik dat goed?, je hebt achter achter rode ebc red stuff op de originele schijven?.
dan valt die 35% (die wel eens beslissend kan zijn) een dezer dagen wel weg, je schijven worden spiegels waardoor remkracht nihil word!!!.  


Volgens mij zijn er geen EBC Redstuff blokken voor de achteras te krijgen.

850Joris

#13
CiteerIk heb pas geleden TAROX G88 schijven (gewoon 280mm i.v.m. mijn 15" wintervelgen!) gemonteerd met 40 groeven. (alleen voor.) Ik heb verder de remblokken vervangen door EBC Redstuff (gaan tot 750 C). (auto: 850 T5-R estate automaat)


Waar kun je deze spullen krijgen en wat kost het?

Mellow_yellow

#14
Citeertoch wel.
zelfs Yellow.  ;D
http://www.ebcbrakesuk.com/Automotive.html

Toch kan ik op die site geen Redstuff remblokken voor de achteras van een 850 vinden....