Groter filter inlaat

Gestart door 850 T5 Freak, 03-09-2006 23:23:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Mooier is van Alu en dan uit 1 stuk zoals ik deze inmiddels ook aangepast heb.

Scheelt een Samco plus 2 zware klemmen.

Verder ben ik er wel happy mee.



850 T5 Freak

whoo ziet er netjes uit johan!!!

heb je laten maken neem ik aan? mare dit is dus de beste optie als je iets wilt veranderen?  :)
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Johann

Citaat van: 850 T5 Freak op 04-09-2006 22:53:01
whoo ziet er netjes uit johan!!!

heb je laten maken neem ik aan? mare dit is dus de beste optie als je iets wilt veranderen?  :)

"beste optie".. Wat is beste optie. Wat je doet is de restrictie net voor de turbo weghalen en datscheelt wel ietsiepietsie.

In principe is 70 mm genoeg. Zorg wel dat de PTC nippel op exact dezelfde plaats komt.

850 T5 Freak

hmm ok  :) heb ik weer een leuk projectje erbij  ;D nu nog even kijken voor die alu. pijpen hoe ik dat ga doen  :D mare dat catchcan is dat wat??? ::)
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Johann

Citaat van: 850 T5 Freak op 04-09-2006 23:07:30
hmm ok  :) heb ik weer een leuk projectje erbij  ;D nu nog even kijken voor die alu. pijpen hoe ik dat ga doen  :D mare dat catchcan is dat wat??? ::)

Persoonlijk zou ik 't niet doen.

Volvo carter gebeuren is nogal nukkig..

850 T5 Freak

Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Oele

Citaat van: Johann op 04-09-2006 23:10:32
Citaat van: 850 T5 Freak op 04-09-2006 23:07:30
hmm ok  :) heb ik weer een leuk projectje erbij  ;D nu nog even kijken voor die alu. pijpen hoe ik dat ga doen  :D mare dat catchcan is dat wat??? ::)

Persoonlijk zou ik 't niet doen.

Volvo carter gebeuren is nogal nukkig..

Johan, leg eens uit...

Wat ik nu gedaan heb is de uitgang van de standaard catchcan aangesloten op een gredy catchcan, de uitgang van de gredy catchcan aangesloten op een nippel in de inlaat net voor de turbo.

De PTC nippel ligt bij mij nu helemaal los, bovenste stalen pijpje op het blok ook niet aangesloten...

Dus ik heb helemaal geen PTC gebeuren meer, gewoon de 2 olieafscheiders in serie..

Ik zal vanavond wel ff een foto'tje maken.
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Johann

Via de PTC krijg je vacuum op de carter ontluchting Niet extreem maar genoeg om de dampen er door te trekken.
Bij stationair via de gasklep, bij druk via de aanzuigbuis voor de turbo.
Zet je de catchcan op de verkeerde plek dan bestaat de kans dat de leiding met olie vol gaat lopen. Gevolg is geen ontluchting of alles boem er uit in eens, lekkere mess. De standaard damp buis van afscheider naar PTC loopt ook vrijwel horizontaal om zeker te zijn dat er geen olie plassen in deze leiding kunnen vormen, elke bocht is een potentiele plek voor de olie damp om uit de lucht te "slaan".

Wees er dus zeker van de de standaard afscheider tiptop in orde is. Zet dan de catchcan in de leiding welke normaal naar de PTC gaat. Hier kun je dan de eventueelovergebleven dampen tegen de condensatieplaat van de catchcan laten lopen.
Vanaf daar kun je weer naar de PTC. Let wel dat als je motor veel dampen opwekt dat de catchkan dan vrij vlot vol kan zitten..
De Volvo afscheider gooit de olie terug 't blok in mits de afvoer niet verstopt zit.

Werk je met een filer op de catchcan zonder PTC doorvoer hou dan het filter goed in de gaten. Het kan echt een smeerboel worden.
Officieel mag het geloof ik ook niet op een emissie auto. Dampen van blok en tank moeten verbranden via de motor.

850 T5 Freak

uhm dit is dus een "catchcan"? jaja never nooit gezien  ;D



Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Eugene


If it's not blown, it sucks...

Oele

Citaat van: Eugene op 05-09-2006 18:20:09
Das een catchcan ja

http://volvospeed.com/Mods/catchcan.htm

Wat ik niet snap van deze setup is de hele kleine diameter van de slang en de hoge plaatsing van de catchcan, alle olie verzameld zich toch op het laagste punt?


VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

volvos60t5

Aangezien ik ruimte moet maken voor de aquamist gaat de originele airbox en toevoer er bij mij uit. Het viel mij op dat de 260 pk T5 en de R een andere airbox hebben en een grotere doorlaat waardoor de restrictie vlak voor de turbo dan ook meteen weg is. Inmiddels liggen de meeste onderdelen klaar bij ET:



Goed te zien dat de restrictie weg is bij deze vergelijkende foto's. Niet de goedkoopste oplossing ::) maar ziet er wel origineel uit! ;D
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

Johann

Let wel dat ie niet zo in de T5 past..

De airbox van de R zit met beugels op de bak vast. Is wel een M66 bak..

Johann

En de luchtmeter is groter..

volvos60t5

Citaat van: Johann op 07-09-2006 18:24:01
Let wel dat ie niet zo in de T5 past..
De airbox van de R zit met beugels op de bak vast. Is wel een M66 bak..

Klopt

Citaat van: Johann op 07-09-2006 18:24:47
En de luchtmeter is groter..

Klopt ook. Het is dan ook een custombuild iets en was dus ook inderdaad een beetje puzzelen maar Marc en Tom zijn er uit gekomen. Is dus zeker geen één op één wissel. Is daarom wel zo leuk ;D
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.