olie handbak

Gestart door scania164, 03-12-2006 13:22:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

scania164

hallo
Wie kan me vertellen welk olie met bijhorende specificatie er in de handbak van mijn 850??
Ga namelijk preventief de koppeling vervangen met krukaskeering.
Dit mede omdat hij 245000 gelopen heeft en het druklager smorgens jankt.
Heb ik nog een leuk klusje aan dus :P :D
Chris

Jeroentjuh

Gewoon ff olie ij de dealer halen..... :eusa_whistle:

scania164

hoi
Bij de dealer betaal je wel gelijk de hoofdprijs.....
Lijkt me toch dat bv valvoline of een ander merk ook aan die eisen kan voldoen die ik met korting krijg..
Daarom welke specificatie....??

Johann

Citaat van: scania164 op 03-12-2006 13:34:32
hoi
Bij de dealer betaal je wel gelijk de hoofdprijs.....
Lijkt me toch dat bv valvoline of een ander merk ook aan die eisen kan voldoen die ik met korting krijg..
Daarom welke specificatie....??

Dat is het probleem, geeft Volvo niet op. Ik schat een 75W-90..
Prijs van de olie valt wel mee, je kunt ook nog korting vragen natuurlijk.

Zit verschil in specs voor bakken van voor '98 en daarna.

spitsrijder

Hej Chris,

Heb er zelf MPM (huismerk(?)van een auto materialenzaak)volsyntheet olie in gedaan.
Is inderdaad een 75/90w, op de fles stond/staat zelfs aanbevolen voor OF door (weet niet meer precies, flessen al weg) volvo, zal bijna zeker wel VOOR zijn.

Maakte weinig verschil voor 't bedienen van de bak, maar bak was wel iets stiller bij stationair draaien va de motor.
Mischien kan je d'r wat mee.

scania164

Hej Menno Bedankt!
Ligt eraan wat prijs verschil is!
Als je de dealer olie gebruikt weet je wel dat het goed is maarja zo gevoellig zal het ook weer niet zijn.
Anders maar ff opvragen

Groeten Chris

smit

Volgens Autodata moet er 5W30 Synth. in en wel 2.1 l

Timen

HanV70

Vanaf model 1996 volvo nr. 1161745,  te gebruiken tot -48 C.

Valvoline 75w - 90 , gaat tot -46 C.
Andere merken zullen alleen misschien de -46 C  niet halen, maar wanneer is het in Nederland nu deze temperatuur.

Meer als 2 liter gaat er niet in, bij normaal verversen.

Er zijn een aantal topics over de olie van de handbak.

Succes met sleutelen.

ed

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Snellebaksteen

He Scania164, ga jij je koppeling zelf vervangen? Zoja, heb jij beschikking over een brug dan? Of een motortakel? Want ik ben ook aan de beurt voor een koppeling, en ik wil het graag zelf doen, maar die 2 items missen nog in m'n garage ;D

Als je het zelf doet zonder deze 2 zou ik graag weten hoe je dat gedaan hebt. Foto reportage??
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

scania164

Hallo
Ga het samen met een bekende doen die de beschikking heeft over een brug en andere hulpmiddelen.(en een flinke dosis technische kennis)
Daarbij ben ik zelf 1e monteur bedrijfsauto's dus wel wat ervaring.


Gr chris

scania164

Hallo
Hoorde vandaag van een kenner dat het juist beter is om de olie in de m56 alleen bij te vullen als het nodig is bv bij koppelingswissel.
De nieuwe olie kan ook een slecht effect hebben en er zou vanaf fabriek long life olie op zitten.
Als olie mooi schoon is laten zitten zei hij.
Maarja ik weet het niet......
tis geen vrachwagen natuurlijk.

ed

Verversen kan nooit kwaad denk ik, en al zeker niet als de olie wat ouder is. Zelfde verhaal met de bakolie. Hoeft volgens Volvo ookniet te worden vervangen, maar hij gaat wel merkbaar beter schakelen als de olie wordt ververst.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Frans Harkema

Citaat van: scania164 op 04-12-2006 20:38:52
De nieuwe olie kan ook een slecht effect hebben

Kan iemand mij uitleggen waarom?    :eusa_think:

ed

Ik niet in elk geval ;D
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!