Aanjager werkt alleen op stand 4

Gestart door Jeenyus, 04-01-2007 20:04:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeenyus

Goedendag ,

Ik heb het volgende probleem met mijn 850 uit 94, de aanjager werkt sinds vandaag alleen op stand 4. stand  1,2 en 3 doen helemaal niets meer.  Als hij op 4 aan het blazen is en ik stuur scherp naar links hoor ik hem bijna vastlopen, in ieder geval aanlopen.  Weet iemand of dit nieuwe relais, weerstand of motortje betekent of gewoon een nieuwe auto ?

Alvast bedankt voor de hulp
Erik

mehn

Stand 4 is separaat gezekerd.

Stand 1, 2 en 3: zekering 31.
Stand 4: zekering 5.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jeenyus


Jeenyus

De Zekeringen zijn in elk geval nog goed, ik ga morgen maar eens het boeltje uit elkaar halen, ik hoop dat het mee gaat vallen, als iemand nog tips heeft zijn die van harte welkom .

Groet Erik

mehn

Zou ook zomaar de kachelweerstand kunnen zijn. Die zit links naast de blower in de witte kunststof bak.
Het is dat rechthoekige zwarte ding dat onder een hoek (met 1 punt naar beneden) in die bak zit.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

animalT5R

Kijk hier ook even voor het relais,kan het ook wezen namelijk.
;)
relais<--klikken
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Tranquilo850

Ik heb precies hetzelfde gehad. Blower deed het alleen nog maar op stand 4. Bij mij bleek het de bovengenoemde kachelweerstand te zijn..

wepster

ik heb het zelfde gehad en het bleek bij mij de aansluiting van het relai te zijn die was uit de behuizing gesmolten en maakte dus geen contact meer met het relai(lees de voedings kabel).
heb er een nieuw schoentje op gezet en werken als een tierelier :eusa_dance:

Loran

Heel veel mensen weten volgens mij niet precies hoe het aanjagerrelais werkt. Ik probeer het even uit te leggen:

Zo ziet het relais t.b.v de aanjager eruit.
Op aansluiting 30 is de + van de aanjager aangesloten.

Bij de verschillende standen wordt het relais als volgt geschakeld:

stand 1: spoel niet bekrachtigd, aanjager wordt aangestuurd via 87a d.m.v. 3 weerstanden
stand 2: spoel niet bekrachtigd, aanjager wordt aangestuurd via 87a d.m.v. 2 weerstanden
stand 3: spoel niet bekrachtigd, aanjager wordt aangestuurd via 87a d.m.v. 1 weerstand
stand 4: spoel wel bekrachtigd, aanjager wordt aangestuurd via 87 'rechtstreeks' vanaf de accu

De stroom door de relais ligt boven de 20A op standje 4. Als het relais door ouderdom hapert dan verbrandt de relais ook erg gauw door de hoge stroom. Vaak is dus het relais de grote boosdoener, ook als standje 1,2 of 3 niet werkt!
Wat heb ik allemaal tot nog toe zelfstandig gerepareerd aan mijn 850 2.5i GLT Sedan '93: - 318.000 km 850: - stoelverwarmingen - enkele lampjes -
Wat moet er nog gebeuren: - asbak - bumper - schakelaartjes - dashboardverlichting - koplampsproeiers -

Jeenyus

Het bleek uiteindelijk de kachelweerstand te zijn, eerst even ruzie gemaakt met de jongens van de sloop, die vroegen €50,- voor een weerstand!

Het probleem kwam door vocht (water) in het ventilatiekanaal, de afvoerslangetje onder het voorraam bleken verstopt te zijn en er hij slokte dus nogal wat water naar binnen, wat weer voor vochtige lucht langs de kachelweerstand veroorzaakte.

Nu heb ik alleen nog het probleem dat de aanjager aanloopt in scherpe bochten naar links, dus dat wordt weer een bezoekje aan de sloop.

Thanx voor de reacties
Erik