Bandenmaat 50 of 55; maakt dat uit

Gestart door Jipp, 25-03-2007 17:20:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jipp

Ik ben toe aan een paar nieuwe banden.
Er ligt nu op: 205-50 16 inch

Kan ik hier ook 205-55 16 inch op leggen ? En wat is dan het verschil??

Alvast bedankt. Leon

mehn

Je snelheidsmeter en kilometerteller gaan afwijken.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jipp

Ik begrijp dat het dus wel kan!
Hoeveel is het verschil dan ? Ik heb nu een verschil van 5km/u in vergelijking met mijn navigatiesysteem.


mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

-D©©©L-

Normaal gesproken geeft de snelheidsmeter iets teveel aan;
met 55 zal hij exact de juiste snelheid aangeven.

Een 205-55/16 band heeft een 3.4% grotere afrol lengte dan een 205-50/16.
-55 is heeft een radius welke 10 mm groter is.
In sommige gevallen (afhankelijk van profiel) is dat net genoeg om aan te lopen tegen het binnenscherm.
Meestal is het geen probleem, al zal het verbruik op papier toenemen.

Ton

Citaat van: ≡Đ©©©∟≡ op 25-03-2007 17:53:50

In sommige gevallen (afhankelijk van profiel) is dat net genoeg om aan te lopen tegen het binnenscherm.


Ik heb zo ongeveer gloednieuwe banden er op liggen, en bij de uiterste draaistand raakt hij een klein beetje de binnenkant van de wielkuip (die plastic zwarte afschermkap). Het geluid klinkt ernstiger dan dat het in werkelijkheid is. Er zijn bij de dealer uitslag begrenzers te koop. Wil die zelf ook gaan monteren, daarom heb ik van de week een wiel er af gehaald om te kijken hoe en wat, toen bleek er al een uitslag begrenzer op te zitten. Wellicht een 2de monteren??

kyro

Citaat van: ≡Đ©©©∟≡ op 25-03-2007 17:53:50
Normaal gesproken geeft de snelheidsmeter iets teveel aan;
met 55 zal hij exact de juiste snelheid aangeven.

Een 205-55/16 band heeft een 3.4% grotere afrol lengte dan een 205-50/16.
-55 is heeft een radius welke 10 mm groter is.
In sommige gevallen (afhankelijk van profiel) is dat net genoeg om aan te lopen tegen het binnenscherm.
Meestal is het geen probleem, al zal het verbruik op papier toenemen.


klopt helemaal !!
heb er tijdje geleden ook 55 onder gekregen
liep in het begin iets aan !!
en het verbruik is idd iets toegenomen !

Jipp

Citaat van: "kyro" op 25-03-2007 18:53:37
Citaat van: ≡Đ©©©∟≡ op 25-03-2007 17:53:50

klopt helemaal !!
heb er tijdje geleden ook 55 onder gekregen
liep in het begin iets aan !!
en het verbruik is idd iets toegenomen !

Hoeveel scheelt dat dan in verbruik ?

-D©©©L-

Citaat van: Jipp op 25-03-2007 19:33:00
Citaat van: "kyro" op 25-03-2007 18:53:37
Citaat van: ≡Đ©©©∟≡ op 25-03-2007 17:53:50

klopt helemaal !!
heb er tijdje geleden ook 55 onder gekregen
liep in het begin iets aan !!
en het verbruik is idd iets toegenomen !

Hoeveel scheelt dat dan in verbruik ?

Ongeveer 3,4 % op papier.

Jipp

Oke bedankt allemaal!!!!! Ik weet genoeg !!
Draadje kan dicht ;)

M a r c

Citaat van: Jipp op 25-03-2007 20:09:35
Oke bedankt allemaal!!!!! Ik weet genoeg !!
Draadje kan dicht ;)

Doe dan  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Poncke

#11
Ik heb een Volvo 850 T5 (stuur rechts) en de banden voor lopen bij vol insturen wel echt aan. Er liggen nu 205-55-ZR16 op. Volgens mij moet dat 45 of zelfs 40 zijn?

Kan iemand mij hier mee helpen?
Sex verstandig, neuk een appel !

Ludo

standaard zit er 205/50/16 op.

WouterS

Hoi,

Is al een wat ouder topic, maar toch:

Heeft iemand ervaring met 205-55-r16  banden op T5 met sportline onderstel pakket?
Ik begreep dat bij 850 met "normaal" onderstel deze banden in het begin wat kunnen aanlopen bij volle stuur uitslag.
Is dit aanlopen erger bij 850 met sportline?

groet, wouter

)()()sT

Valt wel mee hoor...
Onder mijn vorige 850 had ik wintersloffen in 205 55 16, in combinatie met Apex verlaging.... Bij helemaal insturen hoor je ze ff aanlopen, maar je hebt er weinig tot geen last van...
Nog sterker: ze liggen sinds dit weekend onder de V70 en kwam erachter dat een van de 3 banden 205 60 16 is  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: