ABS: repareren of negeren?

Gestart door goghcom, 04-06-2007 13:34:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enno

Toch wil ik er nog wel wat over zeggen. Heb ooit een collega gehad die in een aanrijding verzijld was geraakt. Hij had een auto zonder ABS, zijn voorganger eentje met ABS. Zowel hij als zijn voorganger hielden niet voldoende afstand, hij was notoire bumperklever. Zijn voorganger stond op tijd stil dankzij ABS, hij kon niet meer op tijd stoppen en dus BOEM.

Ik ben in 1997 met een Corsa'tje verzijld geraakt in een aanrijding. Een of andere theemuts moest zonodig in de dode hoek van een vrachtwagen blijven hangen, die haar vervolgens een duw gaf. De betreffernde auto kwam al tollend tot stilstand voor mijn voorganger tegen de vangrail. Mijn voorganger (blijkbaar een goed automobilist) stond op tijd stil, ik ook (1 meter van mijn voorganger).....mijn achterliggers hielden geen afstand dus boem boem boem boem. Ik zat uiteindelijk ook op mijn voorganger omdat er een maloot met bloemen in zijn vrachtwagen op de derde rijbaan reed met 110 km/uur.

Of er ABS bij mij aan boord zat betwijfel ik. Of ik het nodig had? Ik betwijfel het ook. Uiteindelijk gaat het er om of je inderdaad met "maximale remdruk" kunt remmen. Om verrassingen te voorkomen bij twijfelachtig weer (aangeslagen rijp of ijs op de weg) heb ik altijd geprobeerd eerst een gevoel te krijgen hoe ver ik kan gaan, of hoe voorzichtig ik moet zijn. Zolang je gevoel hebt over wat mogelijk is op dat moment op de weg, denk ik dat je ABS niet nodig hebt. Mijn grootste angst is wat er achter me gebeurt. Als ik moet remmen, maar de achteropkomende auto houdt geen afstand dan heb ik een probleem. ABS helpt me niet in deze situaties. Het draait uiteindelijk om kijk om je heen, en wees allert en weet wat je doet.


ed

Geloof me, als alles ineens stil staat voor je en je hebt het gevoel het niet meer bij te kunnen remmen dan trap je zo hard als je kunt!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Ludo

Citaat van: ed op 06-06-2007 14:17:06
Geloof me, als alles ineens stil staat voor je en je hebt het gevoel het niet meer bij te kunnen remmen dan trap je zo hard als je kunt!

ja en zonder ABS ga je dan gelijk nóg wat sneller/harder i.p.v te vertragen.  ;D

ed

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Citaat van: Ludo op 06-06-2007 15:00:39
Citaat van: ed op 06-06-2007 14:17:06
Geloof me, als alles ineens stil staat voor je en je hebt het gevoel het niet meer bij te kunnen remmen dan trap je zo hard als je kunt!

ja en zonder ABS ga je dan gelijk nóg wat sneller/harder i.p.v te vertragen.  ;D

Hoeft niet... Als de ABS er vol op komt kun je nog sturen maar als je nergens heen kunt....
Met volledig geblokkeerde wielen kun je soms wel sneller vertragen en aangezien je zoch nergens heen kunt hoeft je ook niet te sturen...  ;D

Marc O.

#50
Als ik de keuze zou hebben dan zou ik hem liever in de vangrail parkeren dan achterin een andere auto. Maar dan moet je nog wel de vangrail in kúnnen sturen natuurlijk ;)

Edit: typo
...The Nile isn't just a river in Africa...

Enno

Ooit een keer op zij kunnen gaan. Ik stond een meter of 8 achter mijn voorganger stil. De achteropkomende auto kon niet meer op tijd stoppen...ik zag hem aankomen en ben naar rechts gaan sturen....auto kwam tgen mijn voorganger & de vangrail tot stil stand ;)...

Of mijn voorganger het leuk vond was een tweede....de auto die te hard reed had goede schade, zowel rechts, links als van voren.

De combinatie anticipterend rijden & je auto beheersen....is altijd prettiger dan een ABS.....dat in werking moet treden om erger te voorkomen.

Een niet werkend ABS, met een in werking tredend ABS als het niet nodig is...is het ergste wat je kunt hebben...dus de vraag repareren of negeren...dan zou ik zeggen Repareren...en anders elimineren.

Misha

Citaat van: Enno op 07-06-2007 00:20:52
Ooit een keer op zij kunnen gaan. Ik stond een meter of 8 achter mijn voorganger stil. De achteropkomende auto kon niet meer op tijd stoppen...ik zag hem aankomen en ben naar rechts gaan sturen....auto kwam tgen mijn voorganger & de vangrail tot stil stand ;)...

Of mijn voorganger het leuk vond was een tweede....de auto die te hard reed had goede schade, zowel rechts, links als van voren.

De combinatie anticipterend rijden & je auto beheersen....is altijd prettiger dan een ABS.....dat in werking moet treden om erger te voorkomen.

Een niet werkend ABS, met een in werking tredend ABS als het niet nodig is...is het ergste wat je kunt hebben...dus de vraag repareren of negeren...dan zou ik zeggen Repareren...en anders elimineren.
Het kan zelfs alletwee !
Je kunt én anticiperen én een werkend ABS hebben !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Enno

Citaat van: Misha op 07-06-2007 10:17:18
Citaat van: Enno op 07-06-2007 00:20:52
Een niet werkend ABS, met een in werking tredend ABS als het niet nodig is...is het ergste wat je kunt hebben...dus de vraag repareren of negeren...dan zou ik zeggen Repareren...en anders elimineren.
Het kan zelfs alletwee !
Je kunt én anticiperen én een werkend ABS hebben !...


dan liever anticiperen met een ge-elimineerd ABS

-D©©©L-

Het valt me wel op dat het me bijna niet lukt op de R in de ABS te trappen...
Hij vertraagd bij knetterhard trappen gewoon waanzinnig (voor standaard klauw begrippen).
Begint goed remmen niet bij banden met voldoende grip ? Dan blokkeert het minder snel, lijkt mij...  :eusa_think:

Standaard klauwen + brembo HC 302mm (voor) + Volvo standaard (achter) + redstuff (voor) + ATE superzacht (achter) + maatwerk goodridge + DOT5.1 + ABS software versie 6.2 + GY eagle F1 GS-D3.

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 07-06-2007 11:18:09
Het valt me wel op dat het me bijna niet lukt op de R in de ABS te trappen...
Hij vertraagd bij knetterhard trappen gewoon waanzinnig (voor standaard klauw begrippen).
Begint goed remmen niet bij banden met voldoende grip ? Dan blokkeert het minder snel, lijkt mij...  :eusa_think:

uiteraard, een goeie band is het halve werk.
maar ook daarme kun je het ABS in werking laten treden.  ;)

goghcom

Ik heb nog eens even gezocht op internet, en de eerder genoemde Marcel uit Den Haag repareert defecte controllers. Pittige prijs, maar maakt een degelijke indruk. Kijk maar eens op www.absrepair.com

-D©©©L-

#57
Citaat van: goghcom op 12-06-2007 11:20:54
Ik heb nog eens even gezocht op internet, en de eerder genoemde Marcel uit Den Haag repareert defecte controllers. Pittige prijs, maar maakt een degelijke indruk. Kijk maar eens op www.absrepair.com
Informeer maar eens bij de club, of lees deze hele tread nog es.  ;)
200+ euro betalen aan iemand het verschil niet weet tussen een ABS controller en een ECU lijkt me rijkelijk veel geld. (en anders in ieder geval uitzonderlijk riant uurtarief).

goghcom

Citaat van: -D©©©L- op 12-06-2007 11:21:53
Citaat van: goghcom op 12-06-2007 11:20:54
Ik heb nog eens even gezocht op internet, en de eerder genoemde Marcel uit Den Haag repareert defecte controllers. Pittige prijs, maar maakt een degelijke indruk. Kijk maar eens op www.absrepair.com
Informeer maar eens bij de club, of lees deze hele tread nog es.  ;)
200+ euro betalen aan iemand het verschil niet weet tussen een ABS controller en een ECU lijkt me rijkelijk veel geld. (en anders in ieder geval uitzonderlijk riant uurtarief).

Hoezo weet hij het verscil tussen een ABS en een ECU niet?

-D©©©L-

Citaat van: goghcom op 12-06-2007 13:01:30
Citaat van: -D©©©L- op 12-06-2007 11:21:53
Citaat van: goghcom op 12-06-2007 11:20:54
Ik heb nog eens even gezocht op internet, en de eerder genoemde Marcel uit Den Haag repareert defecte controllers. Pittige prijs, maar maakt een degelijke indruk. Kijk maar eens op www.absrepair.com
Informeer maar eens bij de club, of lees deze hele tread nog es.  ;)
200+ euro betalen aan iemand het verschil niet weet tussen een ABS controller en een ECU lijkt me rijkelijk veel geld. (en anders in ieder geval uitzonderlijk riant uurtarief).

Hoezo weet hij het verscil tussen een ABS en een ECU niet?

Omdat de ECU een meter verderop onder de kap zit...
ECU = Enigne Control Unit = motor manangement.

En als je dan in je garantie voorwaarden voor ABS controller reparatie zet:

CiteerABS repair verleent 12 maanden garantie na factuurdatum op de uitgevoerde revisiewerkzaamheden aan de ABS-ECU.

Uitgesloten van garantie zijn:

*  Digitale of overige computer storingen en defecten.
*  Alle overige aangesloten componenten welke invloed hebben op het naar behoren functioneren van het ABS / ECU systeem.

Verlies van garantie;

* Als de ECU is beschadigd of opengemaakt of een poging daartoe.
* Werkzaamheden aan de auto zijn verricht welke invloed hebben op de ECU.
* Na een aanrijding of iedere vorm van molest aan de auto waar de ECU mee is verbonden.
* Registratielabel is verwijderd of onleesbaar is beschadigd.

* Een geldig origineel garantiefactuur ontbreekt.

Dan maak je jezelf behoorlijk onsterfelijk belachelijk.  ;D

Oh,nee... uurtarief is best reeel:
CiteerSnelservice; auto op afgesproken tijd brengen, en +/- 30 minuten later klaar. (Den Haag of Terneuzen) Kosten: 300,00 euro.
...
Alle bedragen zijn inclusief 19% BTW
Betaling geschiedt contant (of ingesloten in de verpakking),  per postbank vooraf of onder rembours
:eusa_wall:

Ook snap ik het hele geheimzinnige gedoe met een Postbus, ontbrekend KvK nummer/BTW nummer enzo niet.
Waarom speelt mijnheer  (van der ?) Lans als legitieme firma (hij vraag immers BTW !) niet gewoon open kaart. ?