Open luchtfilter op een diesel

Gestart door JorritV70, 13-12-2007 22:58:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JorritV70

Hoi allemaal,

Ik zal graag of een open K&N luchtfilter of een ander inlegfilter in mijn 2,5 tdi zetten. Ik ben alleen bang dat door de mechanische inspuiting mijn motor door "te veel" lucht en dus een te hete verbranding krijgt en ik schade aan mijn motor krijg, als ik niet ook gelijk mijn brandstofpomp opnieuw afstel. Klopt dit?

Alvast bedankt

GRoet Jorrit

Gunnar

Is totaal zinloos. Spaar dan ineens door voor een chiptuning daar heb je iets aan.

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

RRRRR_Ramon

Ik kan er naast zitten maar zelfs zonder luchtfilter doet ie het hoor. Al is dat niet verstandig uiteraard vanwege stof en de vernietigende werking hiervan in je motor.  :eusa_naughty:

Ik weet niet of het kan en past zo'n K&N en weet ook niet of je er baat bij zult hebben. Te heet kan volgens mij niet, wanneer er meer lucht doorheen zou gaan dan een standaardfilter zou het eerder kouder moeten worden.  :-\

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

JorritV70

het verhoogd de hoeveelheid lucht tov de hoeveelheid brandstof en dit zorgt voor een hogere verbrandingstemperatuur. dit kan destructief voor je motor zijn. DIt is in iedergeval het geval bij benzinemotoren zo. Ik weet niet hoe dit bij diesel motoren zit.

Groet Jorrit

cas

verdomd,.... ik heb er net 1 op mijn 2,5t benzine motor geplaatst...  kan dat dan kwaad? ( tenks nog voor het steuntje ;-) )

verder weinig van gemerkt behalve een diepe zucht die hij zo nu en dan maakt.... ziet er wel leuk uit dat wel. en denk dat het ook wel bij jou past. waarom niet? dikkere accu?

er staat een Powerbox op MP te koop. als je je daaraan wilt wagen, dat merk je zeer zeker wel. 100 euro vraagt hij meen ik.

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Ludo

Citaat van: cas op 13-12-2007 23:16:01
verdomd,.... ik heb er net 1 op mijn 2,5t benzine motor geplaatst...  kan dat dan kwaad? ( tenks nog voor het steuntje ;-) )

nee dat kan geen kwaad.
er zit een luchtmassameter op je auto.
aan de hand van die gegevens word er benzine ingespoten, de verhouding lucht/benzine blijft dus gewoon goed.

elianmars

Citaat van: cas op 13-12-2007 23:16:01



er staat een Powerbox op MP te koop. als je je daaraan wilt wagen, dat merk je zeer zeker wel. 100 euro vraagt hij meen ik.



Powerbox is weggegooid geld  ;)

Philip850

Citaat van: JorritV70 op 13-12-2007 23:12:09
het verhoogd de hoeveelheid lucht tov de hoeveelheid brandstof en dit zorgt voor een hogere verbrandingstemperatuur. dit kan destructief voor je motor zijn. DIt is in iedergeval het geval bij benzinemotoren zo. Ik weet niet hoe dit bij diesel motoren zit.

Groet Jorrit

En bij LPG smelt gelijk je hele motorblok dan?  ;D

Lijkt me stug dat een openluchtfilter om die reden je blok beschadigd. Vaak laten ze naast meer lucht wel meer vocht en vuil door, maar zelfs dit is in de meeste gevallen verwaarloosbaar.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

thuur

In tegenstelling tot een benzinemotor gaat een diesel niet stuk van 'te veel lucht'. Daarbij geldt voor beide typen motoren dat de hoeveelheid lucht gemeten wordt en de brandstof hierop wordt aangepast.

Maar het antwoord is al gegeven, op een diesel is het zinloos.


Gr ;)

cas

#9
Citaat van: Philip850 op 13-12-2007 23:28:57
Citaat van: JorritV70 op 13-12-2007 23:12:09
het verhoogd de hoeveelheid lucht tov de hoeveelheid brandstof en dit zorgt voor een hogere verbrandingstemperatuur. dit kan destructief voor je motor zijn. DIt is in iedergeval het geval bij benzinemotoren zo. Ik weet niet hoe dit bij diesel motoren zit.

Groet Jorrit

En bij LPG smelt gelijk je hele motorblok dan?  ;D

Lijkt me stug dat een openluchtfilter om die reden je blok beschadigd. Vaak laten ze naast meer lucht wel meer vocht en vuil door, maar zelfs dit is in de meeste gevallen verwaarloosbaar.

Idd bij LPG heb je een hogere verbranding... maartja... ik heb op mijn Dodge een LPG installatie. en open filter..... is nog niets mee gebeurd. ( ff afkloppen)

K&N is oke filter :-) die zou niet al te veel troep binnenlaten heb ik me laten vertellen. vocht verdampt wel.
op mijn motor zitten ook 4 open k&n filters, die staat en rijdt in de stromende regen. geen problemen mee gehad verder.


@ alianmars  idd op den duur wel, daarom had ik het ook over " aan wagen"  ;)  maar je merkt wel verschil in prestaties. beter is het om dit geld te sparen voor het chippen. de PB geeft op den duur ellende en reparaties ( bij mijn vorige diesel)
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

JorritV70

Het chippen staat nog wel op mijn verlanglijstje, alleen kan ik de kerstman dit niet aandoen. vandaar dat ik als eerste stap die richting in een open luchtfilter wilden ik heb hier op  mijn Kawa Z650/750 erg goede ervaringen meer, maar moest met mijn sproeiers wer 30% om hoog om het mengsel goed te houden. Vermogensverschil was hier duidelijk merkbaar. Ik weet dat de benzine volvo's een luchtmassameter hebben en deze het dus zelf aanpassen. Maar de diesels hebben een mechanische inspuiting die zich dus niet aan past aan de hoeveelheid lucht. Ik weet dus niet wat dat met de verbrandingstemoeratuur doet en wat de gevolgen voor de motor hier voor zijn. Maar als ik het van Thuur begrijp kan het geen kwaad bij een diesel, maar heeft het ook geen zin.

Heeft het wel zin in combinatie met een chip? en is er iemand die mij kan uit leggen waarom het bij een diesel geen zin heeft?
Vanuit mijn boeren logica (die waarschijnlijk te veel in een benzine kronkel zit) is meer lucht, meer brandstof -> meer vermogen. Kijk naar een turbo die drukt onder druk lucht je cilinders in, zet er een open luchtfilter op en de turbo hoeft minder hard te werken om die lucht de cilinders in te krijgen en krijgt er misschien zelfs nog wel wat extra in.

Waar ga ik met dit beredneren de fout in?

GRoet Jorrit die de dieseltechniek maar erg lastig vind in verhouding tot benzine.

)()()sT

Citaat van: JorritV70 op 14-12-2007 08:03:04
Vanuit mijn boeren logica (die waarschijnlijk te veel in een benzine kronkel zit) is meer lucht, meer brandstof -> meer vermogen.

Is het daarom dat voor mijn idee mèt K&N je meer benzine verbruikt? (los van het feit dat je regelmatig met ramen open door tunnels trapt  ;D)

Over een open filter in combinatie met diesel kan ik eigenlijk weinig zinnigs zeggen  :eusa_think:

Gr.

Ludo

Citaat van: JorritV70 op 14-12-2007 08:03:04
Ik weet dat de benzine volvo's een luchtmassameter hebben en deze het dus zelf aanpassen. Maar de diesels hebben een mechanische inspuiting die zich dus niet aan past aan de hoeveelheid lucht.

waarom zit er dan een luchtmassameter op.  ???

thuur

Citaat van: JorritV70 op 14-12-2007 08:03:04
Maar als ik het van Thuur begrijp kan het geen kwaad bij een diesel, maar heeft het ook geen zin.

Klopt. Je zegt het zelf al:

Citeer
meer brandstof -> meer vermogen.

Een diesel heeft bijna altijd "overcapaciteit aan lucht". Vwb het opvoeren (tunen) van een diesel zorg je dus dat er meer brandstof wordt ingespoten. Dat kan door de turbodruk op te voeren (via LMM wordt meer lucht gemeten dus meer diesel ingespoten) of de pomp rechtstreeks te 'vertellen' dat er meer diesel in moet. Uiteraard zijn dit de grove lijnen, bij de dieseltechniek van tegenwoordig komt wel wat meer om de hoek kijken dan deze eenvoudige stelligen.

En daarmee is diesel juist eenvoudiger dan benzine (qua principe). Benzine heeft de perfecte mengverhouding nodig bij bepaalde temperathuuren, toerentallen etc.

Citeer
GRoet Jorrit die de dieseltechniek maar erg lastig vind in verhouding tot benzine.


Gr ;)

de boekhouder

10 kleppetjes hebben toch geen LMM ?

Daar zou een vervangingsfilter / inlegfilter dus ronduit link zijn ?!
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)