zomer- in combinatie met winterbanden

Gestart door VOLVOlkert, 31-12-2007 17:24:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VOLVOlkert


Heren en dames,

Toen ik afgelopen zomer mijn V70 kocht, stond deze nog op michelin snow en mud winterbanden. Heb ik tot op de dag van vandaag fijn op doorgereden. Inmiddels zijn mijn voorbanden versleten en wil ik er een paar zomerbanden omleggen. Mijn bandenleverancier, eentje van een nationale keten, raadt zomerbanden in combinatie met winterbanden af vanweg... tja, wat eigenlijk. Hij had het over comfort, de flexibilitiet van de assen etc... verkoperspraat?. Zeker omdat hij me nog wel aan wat 16inch lichtmetaal op zomerbanden wilde helpen en me dan nu voor een paar honderd eurie meteen twee winterbanden kon leveren.

Voor dat laatste heb ik even geen poen, maar zijn eerste opmerking wil ik toch even hier bespreken. Kunnen zomerbanden (voor) en winterbanden (achter) samen gemonteerd worden of geeft het echt problemen? En zijn dat dan grote of kleine problemen  :D ;D ???

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groet,

VOLVOlkert




ief

Eerste vraag: Waarom zou je dat willen?
Ik weet dat hier in Oostenrijk en door velen het hele jaar op winterbanden wordt gereden.
Of dat nu zo'n goed idee is weet ik niet, maar het is hier meer regel dan uitzondering.
Tweede vraag: Wat verwacht jij van bij jou gemonteerde banden?

Gr. Ivo
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...

Misha

Het past natuurlijk best.

Of je er echt last mee krijgt, hangt van je rijstijl af: feit blijft dat men zo'n Volvo ontworpen heeft om op 4 dezelfde soort banden te staan, alleen dan zal de balans in de auto zijn zoals hij door Volvo is bedoeld.

Door banden te mixen -dit geldt eigenlijk al voor zomerbanden van een ander merk, maar zeker voor zomer- en winterbanden -  kán de auto anders reageren op de limiet van de grip , je kunt overstuur gaan krijgen ipv het gebruikelijke onderstuur, door verleggen van grip kun je je remweg en werking beinvloeden.

Dit is echter allemaal wel als je op de limiet gaat zitten.

Probleem is dat je nooit weet wanneer je daarop gaat/moet gaan zitten.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

VOLVOlkert

Citaat van: ief op 31-12-2007 17:29:11
Eerste vraag: Waarom zou je dat willen?

De achterbanden zijn nog niet aan vervanging toe, dus daar kan ik nog wel even mee doorrijden. Ik wil graag zomerbanden omdat die langer meegaan en het niet bewezen is dat ze in Nederland, waar het maar een paar dagen per jaar onder de vijf graden komt, minder veilig zijn dan winterbanden.

Citaat van: ief op 31-12-2007 17:29:11
Tweede vraag: Wat verwacht jij van bij jou gemonteerde banden?

Ik verwacht veiligheid van banden en dan vooral op natte en droge wegen. Ijs en sneeuw hebben we in Nederland veel minder dan in Oostenrijk. Ik overweeg Bridgestone Turanza.



Frans_S

Volvolkert

Ik heb drie jaar op winterbanden (Michelin) gereden, 3 maal naar spanje in de zomer
en dat gaat prima op 2.8 bar, alleen waren de voorbanden na 3 jaar op(50.000km).
Toen heb ik voor zomerbanden (Michelin) laten leggen, rijdt prima
alleen bij temperatuur van tegen het vriespunt of lager hadden de winterbanden
merkbaar meer grip.
Dus heel het jaar met winterbanden vind ik geen probleem.

Frans

whachamacollit

Tja wat behelst een naam nu eigenlijk?
In nederland kun je geen setje kwakkelbanden vinden en moet je het dus of het hele jaar doen met zomer of winterbanden en/of de boel wisselen als dat zo uitkomt.
Met ons klimaat zou men als zakelijk onderlegd ondernemer met banden op de markt moeten komen met namen als:
Compromise
Doubt forever
inbetween
Fish nor Meat.
Sticky non tricky

Rijd lekker door op je comfortabele pantoffels en maak je niet druk om een graadje meer of minder hier..


"Is het sap het knijpen waard"

tackle

Winterbanden vertonen heel ander weggedrag dan zomerbanden, da's een.
Boven de 15 graden is het zelfs link. Hard rijden op zomerbanden, tenzij je de juiste codering hebt, is ook link.
Een zomerband is in de winter veel stugger en stijver dan een winterband. In de zomer is een lamellenband weer te soepel.

whachamacollit

Auto's maken ook een verschil. 300+ Hp of niet en dergelijke discussies.
Overigens kan een scherp mes een scholletje van een paar graden onder nul prima fileren en met 15 graden boven nul lukt het ook prima om een serveerbaar resultaat te bewerkstelligen.
Als je een rondje om de aarde gaat kun je met gemak 4 soorten banden verslijten als je de regels volgt en ondertussen heb je geen poolkap of woestijnzand gezien en is het risico om een dolle eskimo of een een bronstige kameel te ontmoeten door mondiaal beleid groter geworden dan het risico om een keertje je banden te laten spinnen.
;D

"Is het sap het knijpen waard"

VOLVOlkert

Inmiddels mijn voor en achterbanden gewisseld. Heb besloten dat ik nog genoeg profiel heb voor de achterbanden en voor lijken ze nu wel nieuws.

Ander goed nieuws, het trillen in mijn stuur met hoge snelheden is nu ook over!  ;D :) Blijkbaar waren mijn voormalige voorbanden gecupd (schrijf je cubben of cuppen?)

Bedankt weer voor jullie reacties. Het aanschaffen van nieuwe banden kan ik nu nog even uitstellen....

Ik pomp mijn banden trouwens op tot 2,5. Is 2,8 aan te raden?


MarcoV

Citaat van: VOLVOlkert op 31-12-2007 18:08:54
Citaat van: ief op 31-12-2007 17:29:11
Eerste vraag: Waarom zou je dat willen?

De achterbanden zijn nog niet aan vervanging toe, dus daar kan ik nog wel even mee doorrijden. Ik wil graag zomerbanden omdat die langer meegaan en het niet bewezen is dat ze in Nederland, waar het maar een paar dagen per jaar onder de vijf graden komt, minder veilig zijn dan winterbanden.

Ik zou maar eens goed zoeken op internet wat het nut is van winterbanden, zelfs in Nederland!!

MarcoV  :eusa_shhh:

de boekhouder

Normaal heb ik ze op 2,5 staan. Alleen bij volle belading (bak vol; vakantie oid. ) gaan ze naar 2,8.  (cf. handleiding)
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

jan piet

Het wisselen van voor naar achter is natuurlijk wel een 'besparing' maar afhankelijk van de hoeveelheid profiel die je nu achter hebt liggen weet ik niet of ie ook verstandig is.  Het is een (te) wijd verbreidt misverstand dat 2 mm achter en 6 voor een veilige situatie zou zijn bij een voorwielaandrijver.
Op het moment dat je in een noodsituatie terecht komt zou je kunnen omslaan over onderstuur naar overstuur, en dan heb je een hele kudde beschermengels nodig als gemiddeld ( lees geen professsioneel of hobby coureur) om hem daar zonder kleerscheuren uit te halen.
Zeg niet dat dit in jouw situatie ook zo is, ken de profieldiepte niet, maar hou het gewoon even in de peiling.

Zelf wissel ik jaarlijks nieuwe winterbanden voor m'n versleten zomerbanden, en andersom en merk beduidend verschil. Zou ook niet anders meer willen, zeker niet in natte / glade situaties die je tóch weer tegenkomt, ook in NL. Wat wel iedere keer weer opvalt: op winterrubber plakt ie meer, en gebruik je dus ook wat meer brandstof dan in dezelfde omstandigheden op zomerrubber.
Gr, JP

VOLVOlkert

#12
Jan Piet, bedankt voor je zorg en info. Ik moet het profiel achter nog even opmeten. Misschien is het inmiddels inderdaad te weinig....

Ik begrijp dat je dus liever op winterbanden rijdt. Waarom? Een zomerband komt vaak beter uit een test bij nat en droog weer. Alleen als het gevroren heeft of als er sneeuw ligt, heb je meer aan een winterband. Ijs en sneeuw hebben we niet zo vaak, dus lijkt me een zomerband nuttiger. Of zit ik nou verkeerd?

VOLVOlkert

Hier nog een aardig artikel over de winterband: http://www.wintersporters.nl/weblog/514/zin_en_onzin_van_winterbanden

De grootste grap vind ik de reacties onderaan. Iedereen pleit voor winterbanden terwijl die eigenlijk alleen nut hebben bij sneeuw (wat we hier bijna nooit meer hebben).


FelixB

Och, als je steeds goed gereden hebt op winterbanden en geen rare escapades uithaalt zou ik ze er ook gewoon onderlaten, scheelt je veel geld.
855R & C70 T5 cabrio automaat