Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

Geertje

Daar waar ik in het verleden met gladheid bij gas of plots remmen merk dat het gaat glijden moet ik met winterbanden juist moeite daarvoor doen.
Het beeld dat wordt opgeroepen dat winterbanden alleen nut hebben bij sneeuw is onjuist, het is de verkeerde hollandse zuinigheid.
Winterbanden zijn al van nut beneden de 7 graden boven 0, ook als er geen sneeuw ligt. De samenstelling van het rubber compound samen met de lamellen zorgen ervoor dat je meer grip hebt.
Dat is gewoon wetenschappelijk vastgesteld!

Misha

Citaat van: Geertje op 24-03-2008 14:11:16
Daar waar ik in het verleden met gladheid bij gas of plots remmen merk dat het gaat glijden moet ik met winterbanden juist moeite daarvoor doen.
Het beeld dat wordt opgeroepen dat winterbanden alleen nut hebben bij sneeuw is onjuist, het is de verkeerde hollandse zuinigheid.
Winterbanden zijn al van nut beneden de 7 graden boven 0, ook als er geen sneeuw ligt. De samenstelling van het rubber compound samen met de lamellen zorgen ervoor dat je meer grip hebt.

Is inmiddels achterhaalde stand van zaken van +/- 5-10 jaar oud.
Compounds van goede zomerbanden zijn ook mee veranderd en bijven tot  onder het vriespunt werken. Lamellen heb je alleen maar last van als er geen sneeuw of modder ligt, ook wetenschapelijk vastgesteld.

Citaat van: Claudia
Misha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45
Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

Citaat van: Geertje op 24-03-2008 14:11:16
...

dat op een glad wegdek een winterband als zomerband gaat glijden is ook wetenschappelijk vastgelegd.
het zit tussen je oren als je zegt dat je dan niet of minder goed zal glijden met een winderband.
het gaat dan niet meer over sneeuw of koude temperatuur, maar over ijs.

thuur

Citaat van: Misha op 24-03-2008 14:13:44

Aha, dus zomerbanden zijn wel met de tijd meegegaan en winterbanden niet.

Gr :eusa_eh:

Misha

Citaat van: thuur op 24-03-2008 14:16:03

Dat zegt toch niemand ?
Misschien zijn winterbanden wel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel verder ontwikkeld.

Ik reageer alleen op de stelling dat zomerbanden het onder de 7 graden laten afweten tov winterbanden.
Citaat van: Claudia
Misha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45
Ja, zie je wel, Misha snapt het

Turbobiker

Citaat van: thuur op 24-03-2008 14:16:03

Nee, dat stel je onjuist. De grens van 7 graden voor zomerbanden is achterhaald. Zomerbanden zijn betere allrounders geworden.

Maar winterbanden zijn geen betere zomerbanden geworden. Wel betere winterbanden. Heeft ook geen zin om winterbanden betere zomereigenschappen mee te geven. Want ze zijn bedoeld voor de winter.

En ziet: daar is de vier-seizoenen band. Voor zeg maar 'midden-Duitse' omstandigheden. Regelmatig wat sneeuw, maar geen echte sneeuw zoals in wintersportgebieden. En prima prestaties als het nat is en nog steeds erg goed bij droog.
De Tussenpaus

Turbobiker

Citaat van: Turbo-Geek op 24-03-2008 13:34:21
Die scoren goed tot zeer goed !
Vergelijk de gemiddelde test resultaten tussen het grip bij een nat wegdek maar tegen die van zomerbanden zoals bijv. De Falken FK-452.
Over de gemiddelde toestand van het wegdek in NL denk ik erg kort zijn.

En ik heb het NIET over het nut van Winterbanden voor de wintersport, dat is een duidelijke zaak en ook nooit ter discussie gesteld.

Duidelijk deze keer en goed gesteld. Helemaal mijn punt.
De Tussenpaus

BenC70ES

Citaat van: Turbobiker op 24-03-2008 14:20:01Nee, dat stel je onjuist. De grens van 7 graden voor zomerbanden is achterhaald. Zomerbanden zijn betere allrounders geworden.

Zoals ik ook al zei, heb je het dan over gewone zomerbanden en geen sport zomerbanden.

Een echte sportzomerband die ook supergrip biedt bij < 7°  is zoiets als een supersnelle, milieuvriendelijke en zuinige auto...  -> bestaat niet  of je zou een Lexus GS 450h moeten nemen :-p

Ik zeg ook niet dat een goed zomerband slecht is bij natte wegen, maar gewoon dat een goede winterband het beter doet bij diezelfde natte wegen als de temperatuur laag is.  Draai het of keer het zoals je wil, de compound is gewoon anders en levert dus meer grip op bij lagere temperaturen.

En het verschil is zeker ook gigantisch bij losse, verse sneeuw Lars. (niet alleen vastgereden.)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Turbo-Geek

CiteerEn het verschil is zeker ook gigantisch bij losse, verse sneeuw Lars.

En dat is nou juist datgene wat wij in Nederland alleen nog kennen van de ansichtkaarten als we heel eerlijk zijn.
We hebben weleens vlokken die uit de lucht vallen (zoals vandaag) maar nog voordat ze de grond echt raken zijn ze alweer verdwenen.
Wat we overhouden is een natwegdek wat we eigenlijk het gehele jaar door hebben en zoals de testen uitwijzen werken zomerbanden prima in de regen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

BenC70ES

Citaat van: Turbo-Geek op 24-03-2008 14:42:17
CiteerEn het verschil is zeker ook gigantisch bij losse, verse sneeuw Lars.

En dat is nou juist datgene wat wij in Nederland alleen nog kennen van de ansichtkaarten als we heel eerlijk zijn.
We hebben weleens vlokken die uit de lucht vallen (zoals vandaag) maar nog voordat ze de grond echt raken zijn ze alweer verdwenen.

Was een antwoord voor de stelling van Lars dat ze enkel bij vastgereden sneeuw beter zijn.

Citaat van: Turbo-Geek op 24-03-2008 14:42:17
Wat we overhouden is een natwegdek wat we eigenlijk het gehele jaar door hebben en zoals de testen uitwijzen werken zomerbanden prima in de regen.

Bij hogere temperaturen ja, maar dus niet bij lagere temperaturen.

Turbo-Geek

CiteerBij hogere temperaturen ja, maar dus niet bij lagere temperaturen.

Enig idee wat de gemiddelde temp was in Jan 2008 ?
6.5 graden ! (Check het KNMI)  Dat betekent dat de temperaturen waarop de meesten doorgaans reden boven de 7 graden lag (anders kom je nooit op 6.5 graden met koude nachten).
En zoals reeds vermeld is het niet zo dat een zomerband onder de 7 graden het opeens niet meer goed doet.
Je zou zelfs kunnen stellen dat men met een zomerband over het algemeen genomen beter af was geweest aangezien de meeste km's boven de 7 graden gemaakt zijn (voor de meesten).

BenC70ES

Citaat van: Turbo-Geek op 24-03-2008 15:04:01
Je zou zelfs kunnen stellen dat men met een zomerband over het algemeen genomen beter af was geweest aangezien de meeste km's boven de 7 graden gemaakt zijn (voor de meesten).

Ik weet niet wat voor werk jij doet, maar ik rij 's morgens vroeg in de kou naar het werk en als de zon schijnt en het opwarmt zit ik te werken, en 's avonds rij ik bij de dalende temperatuur terug naar huis.

Als ik in 't weekend rij is dat ook meestal 's nachts.

Dus de gemiddelde temperatuur waarmee ik in de winter rij is zeker 75% lager dan 7°.

Maar dat hangt dus van ieders situatie af, en daarom rij ik dus in de winter op winterbanden (en ook om het zomersetje zout vrij te houden).

Turbo-Geek

Ok, dat kan per persoon schelen, fair enough.

Maar we vergeten een belangerijk punt !
Grip ? Welke grip, miljoenen NL'ers staan dagelijks in de file ;)

BenC70ES

In de file maakt het inderdaad niets uit...

Maar meestal veroorzaakt door iemand met te weinig grip   ;D  ;)

Turbo-Geek