80% vulling werkt niet goed

Gestart door riemer, 04-07-2008 12:01:23

Vorige topic - Volgende topic

riemer

Hallo,

Normaal bij alle auto's die ik heb gehad op gas, stopt de tankinstallatie abrupt met tanken als deze de 80% vulling heeft bereikt.
Nu is het zo dat ik deze Volvo 850 2.5 1994 nog maar net heb.
Wat mij opvalt is dat ie niet abrupt stopt, hij pompt wel steeds langzamer het LPG naar binnen, maar zegt eigenlijk nooit klik, stop.

Komt dit jullie bekend voor? Is het gevaarlijk?

Enno

Komt mij bekend voor.

Gewoon op tijd stoppen. Zelf de knop loslaten als je het genoeg vindt.

Ludo

bij het ene tankstation stopt ie wel, bij het andere niet.
op het moment dat je het hoort 'brobbelen', knop loslaten.

denk eraan, gas zet uit bij een groot temperatuurverschil, dus ja, het is zeker gevaarlijk.
maar er zijn altijd mensen die denken 'het overkomt mij toch niet', die er dus een sport van maken om toch maar 100% te kunnen vullen zodat ze 10km verder kunnen rijden.
soms vergeten ze hierbij dat ze dan weer 8km terug moeten omdat daar het tankstation was...  :evil:

Vulk

Ik stop ook altijd van zodra de liters er heel traag beginnen in te gaan.

Enno

Citaat van: Ludo op 04-07-2008 12:17:13
bij het ene tankstation stopt ie wel, bij het andere niet.
op het moment dat je het hoort 'brobbelen', knop loslaten.

denk eraan, gas zet uit bij een groot temperatuurverschil, dus ja, het is zeker gevaarlijk.
maar er zijn altijd mensen die denken 'het overkomt mij toch niet', die er dus een sport van maken om toch maar 100% te kunnen vullen zodat ze 10km verder kunnen rijden.
soms vergeten ze hierbij dat ze dan weer 8km terug moeten omdat daar het tankstation was...  :evil:

Ik vul de V70 alleen in het buitenland op een lange reis onderweg voor meer dan 80%. Alleen als ik zeker weet dat ik daarna weer snel snel ga rijden. In alle andere gevallen gewoon op tijd stoppen. In het  geval van een LPi installatie wordt de pomp er ook niet echt vrolijk van.

Philip850

Bij mij loopt ie ook langzaam en maakt ook meer herrie als ie vol begint te raken. Maar hoe kan dat dan, waarom stopt hij niet automatisch? Is er dan een drukklep kapot/versleten/gewoon een beetje moe ofzo?
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Ludo

Citaat van: Philip850 op 04-07-2008 12:41:35
Bij mij loopt ie ook langzaam en maakt ook meer herrie als ie vol begint te raken. Maar hoe kan dat dan, waarom stopt hij niet automatisch? Is er dan een drukklep kapot/versleten/gewoon een beetje moe ofzo?

nee als de 80% begrenzer stuk is kun je ofwel niet tanken, ofwel de tank volledig vol tanken.
maar niet vandaag 80% en de volgende keer vol tanken.
let eens op de druk die de lpg pomp in het tankstation geeft. (bij de meeste pompen zit er een drukmeter op de zijkant)
een hogere druk dan 10,5bar laat de begrenzer dichtslaan bij 80%, staat er minder druk op (meeste pompen amper 10bar) gaat ie langzaam verder vullen.

sas

Huh? Dit lijkt mij niet waar eerlijk gezegd.
Zit toch gewoon een vlotter in? Of werkt dat bij LPI anders?

Lijkt mij zeer sterk dat je 100% kunt vullen, of hij moet kapot zijn ja.
20% is toch gauw 80 km verder rijden op een tank en dat merk je goed. Ik heb ook bij het ene station dat ie langzaam doorloopt (uiteindelijk ook stopt) en het andere dat ie gewoon ineens stopt, maar er gaat bij die langzame pomp niet méér LPG in!

Ludo

toch is dat mijn ervaring Sas.
de automatische 80% vulling (of veiligheidsklep - begrenzer) sluit niet meteen zoals het hoort als de druk op de vulpomp niet hoger is dan 10.5 bar.
let er maar eens op.
mijn theorie is dat als je de knop ingedrukt blijft houden, dat de klep dan wel wil sluiten maar omdat er gas blijft komen niet volledig dicht gaat door de lage druk.
wellicht gaat het daarom ook zo langzaam omdat de klep niet 100% gesloten is.
bij een pomp die meer dan 10.5 bar geeft, is het 'klik' en gedaan, ook geen geluiden.

of er daadwerkelijk 100% lpg in gaat weet ik niet, zodra het geluid begint, laat ik de knop los.

riemer

De pomphouder vertelde mij dat ie met 8 bar pompt, dan zou het daar aan kunnen liggen. Dan moet ik binnenkort maar eens bij de dure pomp lpg tanken. :eusa_think:

williewammes

Bij 80% moet de klep in één keer dicht gaan. Doet hij dit niet dan is de klep niet goed. De vlotter drukt namelijk de vulopening dicht waardoor het gas er niet meer in kan.

De werking van de appendages in een gastank zijn wel vrij primitief en in de praktijk zijn er vaak problemen met vulkleppen en niveaumeters. Deze werken overigens beide volgens hetzelfde principe.

Het kan inderdaad zo zijn dat de vuldruk van het pompstation niet voldoende is waardoor de 80% niet bereikt wordt, maar een vulklep zal niet de ene keer meer gas toelaten dan de andere
tenzij die kapot is.

alfredgeel

bij onderstaande link krijg je de uitleg.

het gaat hier wel over gasflessen , maar de uitleg over de 80%klep is wel juist.

in tegenstelling wat williewannes vertelt ( of ons probeert wijs te maken ) sluit een 80% klep niet in één keer.

de vlotter zal bij het benaderen van het 80%niveau de vulklep dicht duwen. Dit gaat relatief snel maar niet in één keer. Je merkt dit aan het vullen. Op een bepaald moment zal de pomp in druk oplopen.
Door het verschil in de drukken van de verschillende pompen kan je meer of minder tanken.
meer bij lage druk omdat de kans bestaat ( oude types) dat de veerdruk van de klep wordt tegengeweerkt door vloeibaar gas. Bij de nieuwe types is dit euvel weggewerkt.

http://www.abgcampertechniek.nl/product2.htm

williewammes

Tja, inderdaad sluit de klep over een afstand van een aantal mm, maar dit is m.i. verwaarloosbaar.
Zelfs bij een lage pompdruk zal dit in een aantal seconden geschieden.

Maar goed, ik zal het wel niet snappen...