Vervangen versnellingsbakolie (handbak)

Gestart door M_Bruinsma, 16-10-2008 23:26:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

M_Bruinsma

Beste medeforummers,

Mijn fijne V70 D gaat binnenkort voor zn 330beurt.
Nu ben ik aan het overwegen om ook de versnellingsbakolie (mooi scrabblewoord!!) te laten vervangen (het is een M56). Dit omdat ie heel soms niet soepel in z'n 1 wil. Ook omdat het goedje er al bijna 10jaar inzit.

Nu lees en hoor ik ook enkele niet zulk fijne berichten over bakken die dan de soep in lopen.... omdat er geen originele Volvo olie gebruikt word. Nu is mijn vraag aan jullie of dit ook bij deze bak zo is. (dan gaat er nl zeker Volvo olie in!!)

Ook vraag ik me af of dit makkelijk zelf te doen is? Gewoon omdat ik zoveel mogelijk zelf doe---> iets met hobby enzo 

btw. wellicht binnenkort ook een mooie 87er 760GLE!!


Greetzz Maarten

-D©©©L-

 ;)

Citaat van: -D©©©L- op 22-01-2008 20:01:32
Citaat van: Joost74 op 22-01-2008 19:46:29
Welke versnellingbakolie heeft de beste smerende werking? Hoe kom ik erachter welke olie er momenteel inzit en kun je ongestraft deze olie vervangen door andere olie?

Joost.

Citaat van: Joost74 op 21-01-2008 21:47:59
Vandaag had ie wel tijd. Hij denkt aan een lagertje in de bak. Hij vond het geluid nog niet  zo schokkend. Wellicht nieuwe versnellingsbakolie met een bepaalde toevoeging zou wellicht kunnen helpen of in ieder geval het proces vertragen. Iemand daar een ideetje over? Reparatie is erg kostbaar schat ik zo in.

Joost.

Zoek eens op "olie handbak"  ::)

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=3768.0
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=16205.0
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=12469.0

Overigens ga je daar een versleten lager niet mee repareren, met een beetje pech wordt het geluid erger als je de olie gaat vervangen.



thuur

Niet soepel in 1 en R kan ook aan een versleten druklager liggen. Maar niettemin, ik heb mijn bakolie gewisseld omdat bij koude auto de bak niet vlotjes in de 3 wilde. Ik merk zeker verschil, al is het nooit een moderne korte bak nathuurlijk.


Gr ;)

Marc O.

Heb de bakolie een jaar geleden laten verversen (bij de dealer), met name vanwege wat zagende geluiden uit de bak bij het rijden in z'n 5. Kostte geloof ik iets van 125 euro, maar het zagen is niet verdwenen. Ook schakelt ie af en toe wat moeilijk in 1 of R,  maar dat vang ik eigenlijk altijd op (iig bij koude bak) door hem eerst in z'n 3 te zetten.

De dealer (Vos in Oss) gaf overigens aan dat het ongebruikelijk was dat die olie wordt vervangen. Olie was trouwens schoon en er zat geen metaalslijpsel aan de magnetische aftapplug.
...The Nile isn't just a river in Africa...

M_Bruinsma

Mwah,

Misschien zie ik er dan nog maar even vanaf, ik denk dat over een jaar de koppeling toch ook wel een keer aan de beurt is na 350dkm!! en combineer het dan wel, kan er gelijk naar de lagers gekeken worden.

Op de enkele keer dat ie een keer niet in "1" wil na schakelt ie nl super en dat wil ik graag zo houden!!

Is er trouwens iemand hier die al eens ZELF een koppeling + druklager/groep van een oude (lees 26) achterwielaandrijver vervangen heeft??

Greetzz Maarten

joebar

Citaat van: M_Bruinsma op 17-10-2008 21:14:21
Mwah,

Misschien zie ik er dan nog maar even vanaf, ik denk dat over een jaar de koppeling toch ook wel een keer aan de beurt is na 350dkm!! en combineer het dan wel, kan er gelijk naar de lagers gekeken worden.

Op de enkele keer dat ie een keer niet in "1" wil na schakelt ie nl super en dat wil ik graag zo houden!!

Is er trouwens iemand hier die al eens ZELF een koppeling + druklager/groep van een oude (lees 26) achterwielaandrijver vervangen heeft??

Greetzz Maarten


koppeling van een achterwielaandrijver is 2 uurtjes werk...
middenlager  aandrijfas los, as knikken en uit de bak trekken
versnellingspook losmaken, achterste baksteun losmaken, motor met bak kantelt dan naar beneden...
achteruitlichtschakelaar losmaken (draden)
bak demonteren + startmotor.
Drukgroep + plaat eraf. druklager vervangen
toplager eruit en vervangen
LET NU OP
drugroep en koppelingsplaat over de pries-as schuiven ( ja je leest het goed)
bak monteren
door de opening van de hefboom de drukgroep op het vliegwiel vastzetten, en de boel weer verder monteren