V70classic zingt een deuntje mee

Gestart door Joost74, 15-01-2008 22:24:28

Vorige topic - Volgende topic

Joost74

Sinds enige tijd zingt er "iets" mee gelijk met de toeren die de moter maakt. Het is een soortgelijk geluid dat je vroeger wel eens via de radio kon waarnemen, echter dat is het in dit geval niet. Als ik de radio uitzet blijft het geluid. Als de moter stationair draait is het geluid er niet. Als de auto stilstaat en je geeft gas is het geluid er niet. Je hoort het als de auto in beweging is, vreemd genoeg ook als je de koppeling intrapt tijdens het rijden. Het gaat om een V70 classic 2.5 10v uit 1997 met 152K op de klok. Heeft iemand enig idee waar ik het moet zoeken?

Joost.
Volvo V70 Classic 2.5 10v Zwart mei 1997

thuur

Vanaf welke snelheid hoor je het dan?
Verandert het naarmate de snelheid toeneemt?

Maakt het nog uit in welke versnelling de auto staat?

Gr ;)

Emiel

ief

Euh...zie ik nou een V40 als avatar? ::)
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...

Joost74

Airco uit. Bij iedere snelheid, vanaf het moment dat het ding in beweging komt. Bij het veranderen van de versnelling verandert het geluid (net als de toeren). Bij terugschakelen gaat het geluid omhoog, bij opschakelen omlaag. Het lijkt mij geen wiellager of bijgeluid van de banden omdat dat geluid dan niet zou veranderen bij het schakelen.

V40 als avatar is erg makkelijk om mijn berichten te vinden. Natuurlijk ben ik gewoon te lui om hem aan te passen en daarom laat ik hem zo. Het is trouwens mijn 'oude' auto en mijn eerste 1:1 Volvo...

Joost.

RRRRR_Ramon

Moet toch iets zijn aan je motor.....

aanlopen van de multiriem/distririem kap, een rol of spanner van de multiriem/distririem.

Citaat van: Joost74 op 16-01-2008 17:42:41
... en mijn eerste 1:1 Volvo Mitsubishi... 

;)  ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Joost74

Stationair is het geluid er niet en ook niet als je stilstaat en gas geeft. Dan lijkt het mij meer iets in de aandrijflijn... Ik ga ervan uit dat wanneer de moter draait die riemen ook draaien.

Joost.

Misha

Ik herken het wel en verdenk inderdaad iets in de riemen-hoek.

Alleen lijkt het van de achterzijde van het blok te komen en niet vanaf de voorzijde.
Zou dus ook nog iets gierends ergens uit de koppelingshoek kunnen komen, dat maakt toch al genoeg rare bijgeluiden.

Ik rij er inmiddels 50.000 km mee, en het wordt niet erger, dus eigenlijk: net doen of je een Turbo hebt en doorrijden
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

Het zou kunnen dat de multiriem versleten is (interval: 90 dkm) of de spanner niet naar behoren werkt. Zodra de dynamo belast wordt (en zwaarder gaat draaien) verliest de riem zijn grip en gaat ie slippen.

Anders zou het iets uit de bak moeten zijn... Maar zo'n geluid ???

Gr :eusa_think:

Misha

Citaat van: thuur op 16-01-2008 19:48:44
Het zou kunnen dat de multiriem versleten is (interval: 90 dkm) of de spanner niet naar behoren werkt. Zodra de dynamo belast wordt (en zwaarder gaat draaien) verliest de riem zijn grip en gaat ie slippen.

Anders zou het iets uit de bak moeten zijn... Maar zo'n geluid ???

Gr :eusa_think:
Als het is wat ik denk, dan is het niet het slippen van een riem, maar meer een soort zacht gefluit wat je vooral bij hogere toeren gaat horen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Joost74

Net weer even een stukje gereden.  Het geluid is waarneembaar vanaf 30 km/u. Ik zal morgen eens een stukje gaan rijden met een monteur, kijken wat die zegt.

Hoe controleer je de spanning op de multiriem?

Joost.

thuur

Citaat van: Joost74 op 16-01-2008 20:05:25
Hoe controleer je de spanning op de multiriem?

Met je duim de riem indrukken. Mag niet meer dan een halve cm zijn.

Gr ;)

Joost74

Ritje met monteur maar weer uitgesteld wegens tijdgebrek. Wel gemerkt dat het geluid toch de toeren volgt. Het blijft eigenaardig.

Joost.

Joost74

Vandaag had ie wel tijd. Hij denkt aan een lagertje in de bak. Hij vond het geluid nog niet  zo schokkend. Wellicht nieuwe versnellingsbakolie met een bepaalde toevoeging zou wellicht kunnen helpen of in ieder geval het proces vertragen. Iemand daar een ideetje over? Reparatie is erg kostbaar schat ik zo in.

Joost.

RRRRR_Ramon

Citaat van: Joost74 op 21-01-2008 21:47:59
Vandaag had ie wel tijd. Hij denkt aan een lagertje in de bak. Hij vond het geluid nog niet  zo schokkend. Wellicht nieuwe versnellingsbakolie met een bepaalde toevoeging zou wellicht kunnen helpen of in ieder geval het proces vertragen. Iemand daar een ideetje over? Reparatie is erg kostbaar schat ik zo in.

Joost.

1 troost....... stukken goedkoper dan een automaat ;)

Succes!
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪