Beste olie voor een AT 2.3T?

Gestart door Lampje, 28-11-2008 17:04:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

bastiaan arissen

Citaat van: -D©©©L- op 28-11-2008 18:02:14
Ik gebruik zelf Shell donax TX (een volsynthetische dexron 3) in alle 850 automaten.
(klik voor hi-res)
http://www.dcccl.nl/migrated/850/850R/automaatbak%20olie%20wissel%20DCCCL%20style/09%20shell%20donax%20tx.jpg

Kan dit ook in een automaat van een s70 van 2000?

V70 classic

Citaat van: Sbv op 08-01-2009 19:34:19
Citaat van: koenne op 08-01-2009 19:30:03
Ik heb Volvo ATF  olie gebruikt. Is wel prijzig, maar dan weet ik zeker dat het goed is. Met andere merken heb ik geen ervaring.
Is dat ook nog een merk of eigen brouwsel?

Ik denk niet dat volvo olie maakt. ;)
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

mehn

Citaat van: bastiaan arissen op 10-01-2009 17:07:36
Citaat van: -D©©©L- op 28-11-2008 18:02:14
Ik gebruik zelf Shell donax TX (een volsynthetische dexron 3) in alle 850 automaten.
(klik voor hi-res)
http://www.dcccl.nl/migrated/850/850R/automaatbak%20olie%20wissel%20DCCCL%20style/09%20shell%20donax%20tx.jpg

Kan dit ook in een automaat van een s70 van 2000?

5 bak of 4 bak?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo


Scooby Doo

Citaat van: bastiaan arissen op 10-01-2009 17:07:36
Citaat van: -D©©©L- op 28-11-2008 18:02:14
Ik gebruik zelf Shell donax TX (een volsynthetische dexron 3) in alle 850 automaten.
(klik voor hi-res)
http://www.dcccl.nl/migrated/850/850R/automaatbak%20olie%20wissel%20DCCCL%20style/09%20shell%20donax%20tx.jpg

Kan dit ook in een automaat van een s70 van 2000?

Dexron 3 of 6, eventueel met een goed additief.
Dat is althans wat in de mijne zit (Dexron III + additief), R AWD AT-5.
Bakje is net gereviseerd,vandaar dat ik het weet.
Puppy Power!!!

Ludo

Citaat van: Scooby Doo op 10-01-2009 20:06:43
Dexron 3 of 6, eventueel met een goed additief.
Dat is althans wat in de mijne zit (Dexron III + additief), R AWD AT-5.
Bakje is net gereviseerd,vandaar dat ik het weet.

dit lijkt me toch een gevaarlijke uitspraak!.
het is volgens mij niet wat Volvo voorschrijft voor de AW55-50SN bak.

dat deze olie er bij jouw in zit na revisie kan ik aannemen.
het revisiebedrijf zal wellicht maar 1 vat olie gebruiken voor alle automaten.
de bedrijven die ik destijds gecontacteerd heb, gebruikten ook allen een half syntetische olie.
er is ook al vaker geschreven dat er verschillende Dexron 3 varianten zijn.
uit ervaring weet ik dat de vol synthetische olie, er iedere keer zuiverder uitkwam dan de half synthetische.

mehn

Voor de 5 bak geldt een duidelijk andere specificatie dan de 4 bak.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

V70 classic

Citaat van: Ludo op 10-01-2009 20:27:37
Citaat van: Scooby Doo op 10-01-2009 20:06:43
Dexron 3 of 6, eventueel met een goed additief.
Dat is althans wat in de mijne zit (Dexron III + additief), R AWD AT-5.
Bakje is net gereviseerd,vandaar dat ik het weet.

dit lijkt me toch een gevaarlijke uitspraak!.
het is volgens mij niet wat Volvo voorschrijft voor de AW55-50SN bak.

dat deze olie er bij jouw in zit na revisie kan ik aannemen.
het revisiebedrijf zal wellicht maar 1 vat olie gebruiken voor alle automaten.
de bedrijven die ik destijds gecontacteerd heb, gebruikten ook allen een half syntetische olie.
er is ook al vaker geschreven dat er verschillende Dexron 3 varianten zijn.
uit ervaring weet ik dat de vol synthetische olie, er iedere keer zuiverder uitkwam dan de half synthetische.


Het probleem met olie is dat elke fabrikant een andere naam  gebruikt voor de zelfde dopes.
Dit omdat de naam vaak beschermt is.
Een mooi voorbeeld is teflon. dit is van Dupont en alleen hun product mag zo heten.
Je kunt vaak pas een oordeel over die olie geven als je je echt er in verdiept en specifieke kennis hebt in deze.
Het feit dat volvo olie a voorschrijft betekend niet dat olie b slechter of beter is.
Het zou me niet verbazen dat zelfs de dealert die olie in bulk koopt en een ander merk gebruikt dan het boekje zegt.
Overgens hoeft een syntheet niet beter te zijn voor je bak dan een mineraal of mix.
Heb in het verleden al meegemaakt (met bouwmachines en daar komt het echt aan de knikker) dat we op papier een betere olie gebruikte maar dat het geheel na een paar weken op een vergiet leek.
Nu is het vaak leuk om ontdekkingen te doen maar hier zakt dan toch de broek vanaf.

Mijn motorolie koop ik gewoon bij de discound.
Bergen op zoom - verventinio doe ik in 12.5 uur (1450 Km ) en de TDI vul ik nooit bij tussen de beurten .
De AT gewoon standart ATF (die wel aan de spec. voldoet natuurlijk).
Ik denk dat je ook een beetje geluk moet hebben en onderhoud is de sleutel tot sk6.

Als je je volvo gewoon afragt ( of de vorige eigenaar) kun je er vloeibaar goud in gooien ( prijs tech.) maar het zal je niet helpen.

Overgens vindt ik dit soort topic 's wel zeer interessant ik blijf het dan ook altijd volgen.
Alleen bij de stelling dat de op papier betere olie ook de beste is wil ik even een kanttekening plaatsen.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Ludo

Citaat van: V70 classic op 11-01-2009 11:54:17
Je kunt vaak pas een oordeel over die olie geven als je je echt er in verdiept en specifieke kennis hebt in deze.

Overgens hoeft een syntheet niet beter te zijn voor je bak dan een mineraal of mix.
nou ik ga niet zeggen dat ik die specifieke kennis heb.  ;D
maar ik heb destijds wel veel gezocht naar antwoorden, en voor de meeste oliën geld het wel degelijk dat een vol synthetische beter is.
het belangrijkste van olie is de viscositeitsindex.
hoe hoger de viscositeitsindex is, hoe minder de eigenschappen van de olie veranderen door de invloed van de (vaak hoge) temperatuur.
dit lijkt me geen onbelangrijk gegeven bij een bak die het behoorlijk voor de kiezen krijgt.
uit eigen ervaring is ook gebleken, dat de volsyntheet bij iedere oliewissel mooier/helderder uit de bak kwam tegenover de halfsyntheet.
na ±30.000km bruin/zwart voor de half syntheet, rood voor de vol syntheet.

Citaat van: V70 classic op 11-01-2009 11:54:17
Ik denk dat je ook een beetje geluk moet hebben en onderhoud is de sleutel tot sk6.
ook dit is een feit.
maar als je gaat bezuinigen of je neemt verkeerde 'marchandise', breng je het sk6 wel zelf al omlaag...


bastiaan arissen

Het is een 5 traps automaat ja.
Maar kan dus beter maar eerst even de specificaties opvragen
bij de volvo dealer?


pimsam

Volgens mij heeft alleen de V70 R AWD van de laatste bouwjaren een 5 traps automaat. Een 2.4 uit 2000 heeft volgens mij gewoon een 4 bak automaat, het lijkt alleen bij heel rustig rijden op een 5 traps door de lockup functie in 3 en 4.
Trek maar eens wat steviger op vanaf stilstand (hoeft niet te planken) en tel dan de versnellingen.

Sbv

Citaat van: pimsam op 12-01-2009 13:41:35
Volgens mij heeft alleen de V70 R AWD van de laatste bouwjaren een 5 traps automaat. Een 2.4 uit 2000 heeft volgens mij gewoon een 4 bak automaat, het lijkt alleen bij heel rustig rijden op een 5 traps door de lockup functie in 3 en 4.
Trek maar eens wat steviger op vanaf stilstand (hoeft niet te planken) en tel dan de versnellingen.

Alleen de laatste 2.4 R heeft een 5-traps automaat en een enkele MY2000 170 Pk volgens mij

Marc O.

Citaat van: Sbv op 12-01-2009 14:32:24
Citaat van: pimsam op 12-01-2009 13:41:35
Volgens mij heeft alleen de V70 R AWD van de laatste bouwjaren een 5 traps automaat. Een 2.4 uit 2000 heeft volgens mij gewoon een 4 bak automaat, het lijkt alleen bij heel rustig rijden op een 5 traps door de lockup functie in 3 en 4.
Trek maar eens wat steviger op vanaf stilstand (hoeft niet te planken) en tel dan de versnellingen.

Alleen de laatste 2.4 R heeft een 5-traps automaat en een enkele MY2000 170 Pk volgens mij

Volgens mij ook de andere motoren (en dus ook diesels). Ronald (Taranis), kom er eens in. ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

bastiaan arissen

Bij mij in het instructie boekje staat het. zal even kijken of ik het hier krijg.

bastiaan arissen




Dit heb ik in mijn volvo S70 zitten dus een 5traps automaat.
Sorry voor de slechte scan.