Auteur Topic: VVIS tuning project, weer eens wat anders.  (gelezen 64927 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11931
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #45 Gepost op: 17-06-2009 23:05:23 »
das een mooi systeem wat je daar gemaakt hebt, weet je ook hoe dit in combinatie met LPi zal werken ?? de injectoren zitten dus in de lange smalle buis..

Nu weet ik niet wat dit  betekent voor inspuiting van de hoeveelheid brandstof als het V-VIS is uitgeschakeld terwijl de ECU denkt dat het juist wel is ingeschakeld.  Ik neem aan dat dit uiteindelijk wel gecorrigeerd wordt door de ECU, maar hoe dat proces precies in zijn werk gaat weet ik niet.
De ECU zal andere lambda waarden meten en de rijkheid van het mengsel hierop aanpassen.

Resonantie speelt in het variabele spruitstuk ook een grote rol.
Even een stukje eraf gehaald dat niet van mij was  ;)

Zolang het standaard al aanwezige VVIS systeem functioneel is maakt het niet uit wat voor brandstofsysteem je gebruikt.
Het enige dat verandert is het moment van omschakelen tussen één smal kanaal of beide kanalen.

Ik herinner mij wel een topic waarin een LPG inbouwer bewust het spruitstuk in een toestand had gebracht waarin beide kanalen altijd open staan. Lijkt mij geen mooie keuze. Dan houd je zeker niet veel over onderin.

Las net dat jij een wel bijzondere GLT hebt  :eusa_clap:

Groeten van Yits
« Laatst bewerkt op: 17-06-2009 23:08:04 door razorx »

gltman

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Geslacht: Man
  • VOLVO 854R
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #46 Gepost op: 17-06-2009 23:15:14 »
das een mooi systeem wat je daar gemaakt hebt, weet je ook hoe dit in combinatie met LPi zal werken ?? de injectoren zitten dus in de lange smalle buis..

Nu weet ik niet wat dit  betekent voor inspuiting van de hoeveelheid brandstof als het V-VIS is uitgeschakeld terwijl de ECU denkt dat het juist wel is ingeschakeld.  Ik neem aan dat dit uiteindelijk wel gecorrigeerd wordt door de ECU, maar hoe dat proces precies in zijn werk gaat weet ik niet.
De ECU zal andere lambda waarden meten en de rijkheid van het mengsel hierop aanpassen.

Resonantie speelt in het variabele spruitstuk ook een grote rol.
Even een stukje eraf gehaald dat niet van mij was  ;)

Zolang het standaard al aanwezige VVIS systeem functioneel is maakt het niet uit wat voor brandstofsysteem je gebruikt.
Het enige dat verandert is het moment van omschakelen tussen één smal kanaal of beide kanalen.

Ik herinner mij wel een topic waarin een LPG inbouwer bewust het spruitstuk in een toestand had gebracht waarin beide kanalen altijd open staan. Lijkt mij geen mooie keuze. Dan houd je zeker niet veel over onderin.

Las net dat jij een wel bijzondere GLT hebt  :eusa_clap:

Groeten van Yits

ja ik bedoelde er eigenlijk mee dat op het moment dat het lange smalle traject wordt gebruikt, de stromende lucht "langs"de injector (LPi) stroomt, maar wanneer het korte traject wordt gebruikt zal dit minder zijn toch? maar de vulling blijft wel optimaal, want er is niks op aan te merken, hij moet nog een AFR meting ondergaan,ben nog wel benieuwd wat ie doet bij vollast.

wat bedoel met een bijzondere GLT dan?

groeten

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11931
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #47 Gepost op: 17-06-2009 23:24:57 »
ja ik bedoelde er eigenlijk mee dat op het moment dat het lange smalle traject wordt gebruikt, de stromende lucht "langs"de injector (LPi) stroomt, maar wanneer het korte traject wordt gebruikt zal dit minder zijn toch? maar de vulling blijft wel optimaal, want er is niks op aan te merken, hij moet nog een AFR meting ondergaan,ben nog wel benieuwd wat ie doet bij vollast.
wat bedoel met een bijzondere GLT dan?
De standaard (Volvo) aansturing doet precies het zelfde maar op een ander moment.
Het is of het lange smalle kanaal, of beiden open.

Anders zou je nu ook problemen moeten hebben op LPi.

Wat je GLT betreft, iets van Fastech toch  ;)

Groeten van Yits

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11931
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #48 Gepost op: 17-06-2009 23:28:48 »
AFR meting is het mooiste.

Ik heb met de computer een lange termijn meting gedaan voor verschillende toerentallen.
Eigenlijk niets opzienbarends.

De ecu kan de verhoogde luchtinstroom bij optrekken keurig bijbenen en past ze hoeveelheid brandstof keurig aan.

Vergelijkbare test met mijn verdamper gedaan.

gltman

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Geslacht: Man
  • VOLVO 854R
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #49 Gepost op: 17-06-2009 23:40:06 »
ow ja die fasttechchip ja, die is fijn, vooral bovenin,en als met die uitvinding van jou hij onderin ook nog wat meer doet, ben ik natuurlijk helemaal blij :). als je een onderdeelnummer heb bedacht voor je printplaat met toebehoren hoor/zie ik het graag!

groeten

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11931
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #50 Gepost op: 18-06-2009 00:52:08 »
ow ja die fasttechchip ja, die is fijn, vooral bovenin,en als met die uitvinding van jou hij onderin ook nog wat meer doet, ben ik natuurlijk helemaal blij :). als je een onderdeelnummer heb bedacht voor je printplaat met toebehoren hoor/zie ik het graag!

groeten
Ik denk dat je dan een heel leuke N/A hebt. Koppel over de hele linie.
Als ik de printplaatjes binnen heb, wil ik nog wat testen doen met de diverse varianten die ik niet in de praktijk heb kunnen testen (Automaat. LPi). Theorie is leuk, maar de praktijk is het bewijs.

Heel bewust ben ik bijna een half jaar aan het testen en meten geweest. Een Volvo is een zekere zekerheid, dit moet net zo zeker zijn.   :)

Van het weekend hoop ik de definitieve parameters te hebben en daarna de vlinder van de gasklep aanpakken.
Een mod die bescheiden ook weer wat toevoegt.
Het blijft allemaal N/A, dus stapje bij beetje. Maar allemaal low cost en zeker effectief.

En die bodem  ;) (qua rpm) die is leuk.
« Laatst bewerkt op: 18-06-2009 01:11:06 door razorx »

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11931
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #51 Gepost op: 07-07-2009 20:24:26 »
Goedenavond!
Even een updateje.

Dit had net zo goed in het geergerd topic kunnen staan:

Laatst opgebeld waar de bestelde printjes blijven.
15 juli komen ze  :eusa_wall: .

Ik heb ze besteld bij een bedrijf dat normaal erg betrouwbaar is.
Dat de prijs van de levertijd afhangt is logisch. Twintig dagen was toegezegd.

Ik denk dat ze voor de zomer maanden iets onduidelijks hebben ingezet voor de orderafhandeling of zo.
Enfin, dan maar wat geduld.

Groeten,
Yits.

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11931
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #52 Gepost op: 25-07-2009 21:40:21 »
Na al mijn dynamo fun had ik vanavond tijd voor wat leukers.
De printjes zijn binnen. Dus tijd voor een eerste prototype voor ik ze in serie ga maken:


Keurig zoals besteld met soldeermasker en loodvrije afwerking (milieueisen).

Lekker aan het solderen geslagen en meteen de zakjes met onderdelen gemerkt.
Het eerste productie exemplaar  :eusa_dance: :


Uiteraard ga ik die nog uitgebreid testen voordat ik de rest in elkaar zet.

De schakelaar gaat door een blanco kapje en wordt dan vastgesoldeerd aan de print.
Uiteraard niet aan één pennetje maar aan een dikke draadbrug.
Dat zit muurvast.

Ik denk dat het wel zo aardig is dat als dit project commercieëel gaat ik, de kopers een blanco paneelkapje laat opsturen.
Ik dremel er dan een gaatje in, schakelaar er door en ik soldeer de print vast.
Of is dit overkill? Ik weet niet hoe anderen solderen of dremelen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Yits.

UserID6342

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 23113
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #53 Gepost op: 25-07-2009 22:04:32 »
Is het geen optie Yits om de mensen gewoon zelf een lege schakelaar te laten leveren en deze dan met kabels erin te solderen ?  Bijvoorbeeld van een achterruitverwarming ofzo ?  Dan valt het setje na plaatsing ook niet meer op.

haasje

  • Erwin
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2936
  • Geslacht: Man
  • Volvo S80 2.4 LPi
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #54 Gepost op: 25-07-2009 22:19:53 »
Is het geen optie Yits om de mensen gewoon zelf een lege schakelaar te laten leveren en deze dan met kabels erin te solderen ?  Bijvoorbeeld van een achterruitverwarming ofzo ?  Dan valt het setje na plaatsing ook niet meer op.

Dit is in ieder geval wel wat ik zou doen.

gltman

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Geslacht: Man
  • VOLVO 854R
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #55 Gepost op: 28-07-2009 21:20:09 »
Mooi dat je het zo proffesioneel aanpakt, ziet er goed uit, wat ik me alleen nog af vraag waarom is volvo er zelf niet op gekomen om dat zo te maken? of komt het brandstof technisch niet zo gunstig uit?

hoor het in ieder geval graag als je het productie proces gaat starten

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11931
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #56 Gepost op: 28-07-2009 21:26:05 »
Ik vermoed omdat er onderin iets gebeurt dat concurrerend zou werken met de "hogere" modellen.
Zo zouden ze hun eigen markt verpesten.
Ik houd jullie op de hoogte.

Verwacht binnen twee weken een serietje te hebben.
« Laatst bewerkt op: 28-07-2009 21:34:44 door razorx »

Freakybaby

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4346
  • Geslacht: Man
  • Als ik jou rechts voorbij ga zit jij te lang links
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #57 Gepost op: 01-08-2009 12:53:20 »
Heel mooi project Yits.. Ben benieuwd naar de serie en de prijzen.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

M a r c

  • Forumsponsor
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11424
  • Geslacht: Man
  • Broemmmmm
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #58 Gepost op: 01-08-2009 17:04:29 »
Ik vermoed omdat er onderin iets gebeurt dat concurrerend zou werken met de "hogere" modellen.
Zo zouden ze hun eigen markt verpesten.


Is het niet zodat Volvo dit systeem juist ontwikkeld had om de trekkracht onderin te verbeteren? Nu heb je dus schijnbaar meer trekkracht door het systeem juist uit te schakelen? Begrijp dan eigenlijk niet goed waarom Volvo uberhaupt dit systeem heeft bedacht? Zit toch ook veel ontwikkelingsgeld in lijkt me...
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11931
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #59 Gepost op: 01-08-2009 17:18:30 »
Ik vermoed omdat er onderin iets gebeurt dat concurrerend zou werken met de "hogere" modellen.
Zo zouden ze hun eigen markt verpesten.


Is het niet zodat Volvo dit systeem juist ontwikkeld had om de trekkracht onderin te verbeteren? Nu heb je dus schijnbaar meer trekkracht door het systeem juist uit te schakelen? Begrijp dan eigenlijk niet goed waarom Volvo uberhaupt dit systeem heeft bedacht? Zit toch ook veel ontwikkelingsgeld in lijkt me...
Ik schakel het systeem niet uit, maar laat het smalle lange kanaal, in zijn eentje, juist langer actief.
Standaard wordt het smalle kanaal alleen actief bij meer dan 80% gasklep opening beneden een bepaald toerental. Het duurt dan te lang tot  de klep omschakelt en het inkomende mengsel genoeg snelheid heeft.
Standaard heb je dus alleen meer trekkracht onderin, in uitzonderlijke gevallen en te laat.

Andere fabrikanten zoals BMW en Mercedes hebben vergelijkbare systemen.
In basis werkt het op snelheid van het inkomende mengsel, resonantie of allebei.

Het waarom blijft giswerk.
Net als de vlinder van onze gaskleppen, met haar verdikking.
De 960 heeft de zelfde vlinder zonder die verdikking.
De dunne vlindervariant is toch echt prettiger bij het wegrijden.

Vanavond maar eens lekker printjes gaan solderen. Vind dat heerlijk therapeutisch werk.  ;)

Groeten,
Yits.

P.S. Ik ga binnenkort maar eens een rollenbank bezoeken.
« Laatst bewerkt op: 01-08-2009 17:23:56 door razorx »