Auteur Topic: VVIS tuning project, weer eens wat anders.  (gelezen 65757 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

schutten

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 327
  • Geslacht: Man
  • KANON VAN TWENTE @ 600pk.... the ecu doctor...
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #75 Gepost op: 09-08-2009 02:02:16 »
Meten is weten toch  ;)
das beter dan op straat zitten knallen...

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11935
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #76 Gepost op: 09-08-2009 02:59:54 »
Meten is weten toch  ;)
das beter dan op straat zitten knallen...
Inderdaad.

Als techneut weet ik dat meten goed is.
Maar de harde werkelijkheid is volgens mij de beste check.
En inderdaad op straat knallen zie ik ook niet zo zitten.
Maar hoe een IRL test zonder risico op zetten?

Dat een GLT het zal verliezen van een T is duidelijk. Maar bij welke snelheid, na hoeveel meter?

O.a door dit soort vragen kwam ik op het idee voor dit leuke project.
Als je Turbo wilt moet je een turbo kopen. Als je het leuk vindt je niet turbo toch wat meer te geven moet je het volgende in ogenschouw nemen:
-Megapower zal je nooit krijgen. Er een turbo of supercharger van maken is weggelegd voor specialisten en te duur
-Alle beetjes helpen, het is echt een optelsom van verbeteringetjes, dus:
--Stage 0 in orde
--VVIS tuning
--Inlaat onder het luchtfilter zonder de warme luchtinlaat en zonder de restricties. Overbodige objecten genadeloos verwijderen. Gat warme luchtinlaat dichtmaken en zorgen voor nette gladde luchtinlaat.
--Vlinder van de gasklep vervangen door een 960 exemplar of verdunnen.
--Goed luchtfilter gebruiken. Open luchtfilter is imho een slechter idee dan een goed inlegfilter in onze meer dan royaal bemeten luchtfilterhuizen.
--Goede boudies. Denso of NGK iridiums geven 1,4 % winst. Klinkt oninterressant maar bij een N/A motor moet je het van die kleine puntjes hebben. Als je je best doet kan je al met al iets erg merkbaars winnen.
--Als je mazzel hebt heb je een Vialle LPI installatie, dit staat ook weer garant voor een beetje extra vermogen.

Nu zullen sommigen zeggen, neem dan een turbo als je meer vermogen wilt.
Nee, ik wil een makkelijke auto qua sleutelen zonder extra complicaties. Ik vind het wel leuk als die auto tegen bijna nul kosten wat meer doet dan standaard en een heel stuk lekkerder rijdt.

Dus verwacht geen turbo voor de gedane moeite, maar wel een heel pittige GLT.  ;)
Voor mij is dat genoeg. Als ik nog wat meer kan verzinnen op simpel en goedkoop tuning gebied post ik dat uiteraard.

Als je bovenstaande richtlijnen volgt heb je bijna voor niets een veel lekkerder rijdende auto.
Groeten van Yits.
« Laatst bewerkt op: 09-08-2009 03:17:05 door razorx »

Misha

  • Erger nog : Een Astra 1.4T uit 2018... In het rood
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10319
  • Geslacht: Man
  • Het valt niet altijd mee
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #77 Gepost op: 09-08-2009 09:43:20 »
Joh, weet ik toch ook wel, was slechts een relativerende opmerking.

Heb in jouw GLT gereden en het belangrijkste is dat je voor redelijke kosten de voordelen van de 10V en de 20V combineert en er een echt lekker rijdende auto van maakt.
De 20V heb ik altijd een raar ding gevonden omdat er eigenlijk niets gebeurt onderin, en pas bij heul veul toeren voordeel aan zit.

Jouw project laat zien dat het overall en prettig en best rappe auto kan zijn.

de HPT's zijn onderin allemaal niet snel, maar krijgen op een moment een 'Prepare-for-warpspeed' en schieten je af.
Een 10V is al sneller weg tot 30 dan een HPT.
LPT is weer een ander geval.

Kortom: elk motortype een apart karakter, maar VVIS tuning maakt de 20V een completere en prettiger rijdende auto, met vermogen bovenin én onderin. Ik zou het dan ook direkt inbouwen als ik een GLT had, want zoals gezegd heb ik er ook mee gereden en is het merkbaar prettiger en comfortabeler rijden.

Citaat van: Claudia
Misha snapt het. :azn:
Ja, zie je wel, Misha snapt het

Joeri

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #78 Gepost op: 11-08-2009 10:58:42 »
--Inlaat onder het luchtfilter zonder de warme luchtinlaat en zonder de restricties. Overbodige objecten genadeloos verwijderen. Gat warme luchtinlaat dichtmaken en zorgen voor nette gladde luchtinlaat.
--Vlinder van de gasklep vervangen door een 960 exemplar of verdunnen.
--Goed luchtfilter gebruiken. Open luchtfilter is imho een slechter idee dan een goed inlegfilter in onze meer dan royaal bemeten luchtfilterhuizen.
--Goede boudies. Denso of NGK iridiums geven 1,4 % winst. Klinkt oninterressant maar bij een N/A motor moet je het van die kleine puntjes hebben. Als je je best doet kan je al met al iets erg merkbaars winnen.
--Als je mazzel hebt heb je een Vialle LPI installatie, dit staat ook weer garant voor een beetje extra vermogen.
- Die warme luchtinlaat, is dat de ingang aansluiting naast de grote luchtinlaat slang? Daar zit bij mij een losse slang op richting de uitlaat. Bedoel je dat dit aan kant van uitlaat en aan kant van luchtfilter huis dicht gemaakt moet worden? Ik kan over deze mod zo snel even niets vinden op het forum...
- Ik gebruik K&N inleg.
- Vlinder van de gasklep ga ik binnenkort modificeren, heb nu ook locktite in huis.
- Bougies gebruik ik Volvo origineel, volgens de goede berichten hier.
- Helaas heb ik geen LPI, maar goed, als ik de verhalen zo lees zal ik de VVIS toch wel merken  :eusa_dance:

Wellicht zoals zo velen wacht ik met spanning af naar de komende periode in het project "VVIS Tuning".  :D
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11935
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #79 Gepost op: 11-08-2009 22:20:54 »
Ik heb even wat oponthoud:
Door lekkage van het dag gedreven besloot ik een kijkje te nemen onder de shingles van ons puntdakje. De shingles waren zeer een vervanging toe. een paar losgetrokken.
Er onder trof ik, eh humus aan. Het was ooit misschien osb geweest.
Schrik niet:


Dit wordt even klussen.
Ik ga me nu maar "even" verdiepen in de kunst van het dakbeschoten en zo.

Frustrerend. maar ja aanpakken is het enige dat helpt.
Groeten van Yits

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11935
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #80 Gepost op: 12-08-2009 01:57:07 »
..
- Die warme luchtinlaat, is dat de ingang aansluiting naast de grote luchtinlaat slang? Daar zit bij mij een losse slang op richting de uitlaat. Bedoel je dat dit aan kant van uitlaat en aan kant van luchtfilter huis dicht gemaakt moet worden? Ik kan over deze mod zo snel even niets vinden op het forum...
..
Als ik het zo lees heb je een verdamper. Dan is het zelfs verplicht de warmeluchtinlaat naar het luchtfilterhuis te verwijderen. Dit i.v.m. vonkjes en gloeiende metaaldeeltjes die los zouden kunnen laten.

Daarmee heb je één winpunt. Echter je luchtfilterhuis heeft twee invoeren, die voor de koude lucht aan de voorkant en die voor de warme aan de achterkant. Lucht stroomt nu van voor naar achter zonder goed in het huis te komen.

Hoe je dit moet aanpakken vind je hier:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,23946.0.html

Succes!
Yits.

Joeri

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #81 Gepost op: 12-08-2009 08:18:42 »
Bedankt Yits, ik ga er mee aan de slag! Sterkte met je dak trouwens  :o

Ps: Was Elysium niet geweldig? Fantastische Sauna :eusa_dance:
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11935
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #82 Gepost op: 12-08-2009 23:09:46 »
Bedankt Yits, ik ga er mee aan de slag! Sterkte met je dak trouwens  :o

Ps: Was Elysium niet geweldig? Fantastische Sauna :eusa_dance:
Mijn lieverd is door de consternatie ook nog op de doorzichtige bovenkant van de serre gaan zitten  :eusa_wall: , dat is inmiddels zo goed als hersteld. Elysium is inderdaad fantastisch.

Weer even on-topic: De manual is half af. In die zin dat ik het duidelijk vindt, maar dat is niet eerlijk. Ik ken het product immers. Ga er morgen mee verder. Ik zal hem als eerste aan Haasje voorleggen, die is ervaringsdeskundige.

Van Ben keurig en snel  :eusa_clap: de gegevens voor het volfo-forum sponsorschap gekregen.
Zo nu maar eens achter de buis en pitten, nogal slecht geslapen door dat dak.

Groeten van Yits.

haasje

  • Erwin
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2935
  • Geslacht: Man
  • Volvo S80 2.4 LPi
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #83 Gepost op: 13-08-2009 00:54:07 »
Ik zie het wel verschijnen :D

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11935
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #84 Gepost op: 13-08-2009 22:09:21 »
Goedenavond,

Het gaat allemaal wat langzamer dan ik wil door de dakbeslommeringen.

Ik heb inmiddels wel een eerste aanzetje kunnen maken voor de inbouwhandleiding.
Let wel, dit is nog zonder de noodzakelijke disclaimers.

VVIS controller inbouwhandleiding (pdf)
edit: bijgewerkt. Deze link zal up to date blijven.

Als er onduidelijkheden zijn hoor ik dat graag!

Groeten van Yits.
« Laatst bewerkt op: 16-09-2009 01:10:58 door razorx »

haasje

  • Erwin
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2935
  • Geslacht: Man
  • Volvo S80 2.4 LPi
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #85 Gepost op: 13-08-2009 22:39:49 »
maten amp oogjes zijn volgens mij 1x 6mm (bobine) en 1x 8 mm (massa)

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11935
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #86 Gepost op: 14-08-2009 01:49:50 »
Bedankt, correct en is verwerkt (zelfde link):
VVIS controller inbouwhandleiding (pdf)

Let wel:schakelaar wordt meegeleverd.

Bij de LED weet ik nog niet wat als prettig evaren wordt:
-Al voorgesoldeerd op een bepaalde lengte, risico, het past niet lekker omdat je voor de Volvo looks niet kiest voor een blanco paneeltje..
-Zelf solderen, risico, niet iedereen kan solderen.
-Extra connector, of is dit overkill?
-Of willen jullie juist dat je een blanco paneeltje opstuurt en tegen geringe vergoeding. de schalelaar, LED en het printje bevestigd worden.

Smaken verschillen dus zeg het maar.

Met de meegeleverde schakelaar zit het allemaal muurvast op een blanco paneeltje.

Is er ook behoefte aan informatie en foto's hoe je:
-De kabels door de firewall (metalen gedeelte tussen motor en cabine) trekt.
-Omgaan met krimpkous.
-Gebruik van adereindhulzen en waarom je ze maar beter kan gebruiken en met welk gereedschap.
-Hoe je de schakelaar in een blanco afdekpaneeltje inbouwd.

Vast is er nog veel meer dat ik over het hoofd zie omdat ik sommige dingen als vanzelfsprekend beschouw, terwijl dat voor een ander niet het geval is.

Deze vragen zijn niet bedoeld alsof ik jullie allemaal zwaar onderschat, maar ik vind het leuk deze materie ook toegankelijk te maken voor mensen die wat minder ervaring maar wel de handigheid hebben.

Alvast bedankt voor de genome moeite.

Yits.

P.S.: Ik schat nog een week en dan is het eindelijk beschikbaar. Heeft lang geduurd. Maar better safe than sorry.
De uiteraard bestaande forumverplichtigingen zijn vanavond ook voldaan, dus heel binnenkort rijden er wat GLT's rond die wat pittiger zijn  ;D .

Alle geïnteresserden heb ik genoteerd en zal ik zodra ik officieel sponsor ben per PB op de hoogte stellen.

Laatste vraag: is er nog behoefte aan uitleg over wat je wel of wat je niet moet verwachten? Of is dit al duidelijk in dit topic?

Anyway de vraagprijs zal heel leuk worden. Denk aan 100 á 125 euro zonder inbouw.

Als resultaat heb je een GLT die eindelijk de trekkracht onderin heeft die die hoort te hebben.
Zonder anderen te kort te willen doen heeft Misha de verschillen tussen de verschillende varianten erg goed samengevat. Zie eerder in dit topic.

mevita

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #87 Gepost op: 14-08-2009 19:37:10 »
Ik vind het heel knap wat je allemaal uitgedokterd hebt, ik ben maar een leek en heb toch een paar vraagjes:

a Ik heb een 2.5 20v aut ,93, spruitstuk is die met 2 veren, kan het hierbij?
b In de sportstand gaat hij al heel snel, is er met vvis dan toch nog winst?
c Kun je die schakelaar gewoon aan laten staan, of moet je onder rijden het telkens aan uit drukken?

succes met je projectjes,

gr mevita

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11935
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #88 Gepost op: 14-08-2009 21:01:37 »
Ik vind het heel knap wat je allemaal uitgedokterd hebt, ik ben maar een leek en heb toch een paar vraagjes:

a Ik heb een 2.5 20v aut ,93, spruitstuk is die met 2 veren, kan het hierbij?
b In de sportstand gaat hij al heel snel, is er met vvis dan toch nog winst?
c Kun je die schakelaar gewoon aan laten staan, of moet je onder rijden het telkens aan uit drukken?

succes met je projectjes,

gr mevita
Wel Mevita, puntsgewijs:
a. Ja
b. Ja, omdat hij meer koppel onderin krijgt, zal de gasklep minder ver open staan, dus zal hij minder snel terug hoeven te schakelen. (Bij het zelfde rijgedrag)
c. Hij schakelt volledig automatisch.
Die schakelaar is om het systeem uit te zetten, zo kan je leuk vergelijken.

G. Yits

gltman

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Geslacht: Man
  • VOLVO 854R
Re: VVIS tuning project, weer eens wat anders.
« Reactie #89 Gepost op: 14-08-2009 21:09:43 »
Yits, ziet er goed uit!

Ja foto's zeggen misschien meer dan tekst, maar dat is voor een ieder anders, misschien is de kabeldoorvoer naar de cabine ook via de "slurf"te doen die onder de hoofdremcilinder/abs-unit zit?? met de rubber afsluitdop aan de voorkant? komt uit net onder de zekering/relais kast linksvoor. Maar weet niet of dit bij elk modeljaar zit, bij een 94 er wel.Het is maar een idee. Bij mij  wordt het dus de combi met Vialle LPi, S/V70 20V spruitstuk met katalysator, JT superflow uitlaatsysteem (3") en fasttech herberekende chips in de LH3.2 en de EZ129K.

Ander idee voor het controle ledje, veelal (bij de VDO) zit er in het meest linksonderste plekje geen  lampje (in het instrumentenpaneel) maar wel een opening naar achteren. Wel meer werk maar misschien een idee?? (gelijk dashlampjes vervangen) weet niet of er ook GLT's rondrijden met een Yasaki, maar hiervoor geldt hetzelfde.

Zal het even uit printen en nogmaal bestuderen, als me wat te binnen schiet laat ik het je weten!

groet :)