Auteur Topic: De Crossmeeuw  (gelezen 261061 keer)

Sbv

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • '99 S70R, 2x 00 V70R, '19 S60 T5, '99 V70 2.5 20V
Re: De Crossmeeuw
« Reactie #660 Gepost op: 20-11-2010 18:01:23 »
Crossmeeuw vandaag voorzien van nieuwe draagarmen aan de voorzijde, nieuwe handremvoeringen achter en nieuwe remschijven achter.

Leuk klusje die draagarmen.

Ronald heeft denk ik nog wel wat foto's

elianmars

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Slopel Astra Twintop + MG ZS EV
« Reactie #661 Gepost op: 20-11-2010 18:03:25 »
Zie je wel dat het goed is gegaan. Als ik maar niet in de weg loop  ;D

Ik had graag willen helpen, maar 't ging echt niet  :-\

Chris

• a.k.a. Gris
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • '98 V70R | '16 V60 T5 GT
« Reactie #662 Gepost op: 20-11-2010 18:17:48 »
Goed te horen dat het gelukt is!

Ook mooi dat Sander weer wat meer ervaring heeft nu mocht het bij mij ook nog moeten gebeuren ;D!

Heb geen tijd meer gezien nog even langs te komen. Volgende keer beter ;).

Taranis

• Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • '11 XC70 D5 AWD, '00 C70 2.4t cab. + '98 T-5 coupé
« Reactie #663 Gepost op: 20-11-2010 18:24:44 »
Vandaag naar de schuur van Sbv getogen om het een en ander aan onderhoud te doen. De dealer gaf een leuke korting dus gisteren een kofferbak vol onderdelen opgehaald.

Eerst het ding op de brug gehangen en geluisterd en geprobeerd te ontdekken waar het getril vandaan komt. Het is heel duidelijk te voelen in de auto maar er is niets te zien. Er slingeren geen assen of wielen, er trilt niets (zichtbaar). Omdat ik onderhand zo geïrriteerd raak door het getril en de dealer en Volvo Nederland lekker helemaal niets doen (en bedankt!), zal ik maandag even een wiellagernaafdinges bestellen (dealer of via forum, afhankelijk van de prijs ;) ) en dat dan maar vervangen op hoop van zegen. Anders weet ik het ook niet meer en ik ben het nu echt zat ::)
Ik zal er nog wel even een mailtje naar Volvo Nederland aan wagen om ze te complimenteren met de geweldige service :eusa_whistle:

Na de zoektocht de achterwielen eraf gehaald om remschijven en handremschoenen te vervangen:

Hopelijk de veroorzaker van de tril-ellende:

Ding hoort er overigens zo uit te zien:

Het was even prutsen met die &$*()&$^ veertjes van de handremschoenen en ik heb de bekleding van de handrem per ongeluk wat beschadigd bij het stellen, maar uiteindelijk was alles vernieuwd. Hier rechts, waar het wiellagernaafdinges er overigens een stuk frisser uit ziet dan links:

Toen aan de draagarmen aan de voorzijde begonnen. Gisteravond dit filmpje bekeken: http://www.youtube.com/watch?v=pOEMdrhalak

Leuk maar de stuurkogel wilde al niet los. Na een tip van een behulpzame omstander de veerpoot aan de onderkant losgehaald en na het ophangen van de aandrijfas aan wat ijzerdraad ging het een stuk makkelijker. Hoe onze videoster de bouten er met de luchttol uit krijgt weet ik niet, maar de 2 binnenste bouten krijg je er niet met de luchttol uit. Daar zitten een brandstofleiding, een aircoleiding en een carter voor in de weg. Met wat hulp is het prima gelukt... hier de helper die niet op de foto wilde:

In goed anderhalf uur waren beide draagarmen vervangen, dat viel niet tegen. Zwaar werk is het wel, ding er uit moeten wrikken met een bandenijzer (moest meteen aan Eugène denken ;D ).

Rechts nieuw:

Links nieuw:

Het viel op dat de bakreactie-arm gaar is, dus die binnenkort ook vervangen. Proefritje gedaan en het stuurt inderdaad een stukje scherper. Wel staat het stuur nu naar links en trekt de auto naar rechts, dus zeer binnenkort even uitlijnen :)

Voor de parkeersensor hadden we geen tijd meer en ik had het gehad ook. Dat komt volgende keer wel... ik wil op heel korte termijn het trillen oplossen en dan voorlopig weer even aandacht aan het huis besteden. De XC70 moet het dan maar weer eens gewoon een tijdje doen ::)

Sander weer bedankt, was gezellig ;D (moet je nog serieus werken ook op je vrije dag :D )
« Laatst bewerkt op: 13-05-2022 15:10:56 door Taranis »
Nee, vandaag hebben zelfs etterbakjes uit Zeeland gelijk... :eusa_wall:

Taranis

• Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #664 Gepost op: 20-11-2010 18:26:35 »
Goed te horen dat het gelukt is!

Ook mooi dat Sander weer wat meer ervaring heeft nu mocht het bij mij ook nog moeten gebeuren ;D!

Heb geen tijd meer gezien nog even langs te komen. Volgende keer beter ;).

We hadden voor Sander z'n auto geen tijd meer, daar moeten we ze ook nog doen. Het is wel een klusje voor 2, in je eentje lukt het je echt niet. Een brug is toch ook wel heel handig en een luchttol is onmisbaar ;)

Sbv

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #665 Gepost op: 20-11-2010 18:28:58 »
Ronald, graag gedaan, was weer een leuke dag, jammer dat eea erg vast zat, maar zoals het nu ging was het ook prima.
Binnenkort je wiellager achter even doen en dan de parkeersensor erbij en dan idd ga je weer een een tijdje rijden, al dat geklus !  ;D

Ook jammer dat de koffie machine defect was aan het einde maar je het alternatief deed het gelukkig wel

Taranis

• Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #666 Gepost op: 20-11-2010 18:32:18 »
Ronald, graag gedaan, was weer een leuke dag, jammer dat eea erg vast zat, maar zoals het nu ging was het ook prima.

Vast en een heel klein beetje onder de modder :eusa_whistle:

Binnenkort je wiellager achter even doen en dan de parkeersensor erbij en dan idd ga je weer een een tijdje rijden, al dat geklus !  ;D

Ik klus liever aan m'n auto dan aan m'n huis  :eusa_shhh: (maar dat moet ook een keer af ;D )

Ook jammer dat de koffie machine defect was aan het einde maar je het alternatief deed het gelukkig wel

Hij deed het de hele dag prima ;D koop trouwens geen nieuwe ratel, die krijg je van mij

Sbv

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #667 Gepost op: 20-11-2010 18:48:39 »
Ach wat modder mocht de pret niet drukken toch.

Die ratel gooi ik nu maar eens echt weg iedere keer den ik, goh die zou ik nog vervangen

elianmars

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #668 Gepost op: 20-11-2010 20:26:10 »

We hadden voor Sander z'n auto geen tijd meer, daar moeten we ze ook nog doen. Het is wel een klusje voor 2, in je eentje lukt het je echt niet. Een brug is toch ook wel heel handig en een luchttol is onmisbaar ;)

Ik had bij mijn wagen de draagarm er al onderuit, voordat Sander kwam, dus het gaat wel alleen. Zonder luchttol. En zonder brug.  ;D
Godzijdank zat bij mij niet alles zo achterlijk vast. Dat zal best wel schelen  :P

Vreemd dat volgens Vadis bij de XC niet met spanbanden hoeft te worden gewerkt. Moet bij de niet-XC wel  :eusa_think:

Ik wil alleen niks (meer) horen over nieuwe rubbers in de draagarmen persen  :eusa_naughty:

elianmars

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #669 Gepost op: 20-11-2010 20:27:37 »
Die ratel gooi ik nu maar eens echt weg iedere keer den ik, goh die zou ik nog vervangen

Mooi cadeautje voor in je schoen  ;D

Sbv

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #670 Gepost op: 20-11-2010 20:28:57 »
Ik snap nog steeds het gebruik van die spanbanden niet moet ik zeggen. Zal wel aan mij liggen
« Laatst bewerkt op: 20-11-2010 20:33:29 door Sbv »

elianmars

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #671 Gepost op: 20-11-2010 20:31:50 »
IK snal nog steeds het gebruik van die spanbanden niet moet ik zeggen. Zal wel aan mij liggen

Daarmee trek je de draagarmen uit de fuseekogels. Anders staat er te veel spanning op.

Alleen begrijp ik dus niet waarom het bij de XC niet zo hoeft.

Taranis

• Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #672 Gepost op: 20-11-2010 20:32:16 »

Ik had bij mijn wagen de draagarm er al onderuit, voordat Sander kwam, dus het gaat wel alleen. Zonder luchttol. En zonder brug.  ;D
Godzijdank zat bij mij niet alles zo achterlijk vast. Dat zal best wel schelen  :P

Pa zei het ook... alles zit al 330.000+ km vast natuurlijk en heeft al behoorlijk wat pekel en andere troep te verwerken gekregen. Zonder luchttol krijg je 't echt niet los, vanmiddag met de hamer op de sleutel staan slaan om het los te krijgen. Niet bevorderlijk voor je gereedschap maar soms moet 't maar ;)

Sbv

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #673 Gepost op: 20-11-2010 20:33:57 »
Ben benieuwd hoe vast het bij mij zit, anders ook maar op de brug doen

Chris

• a.k.a. Gris
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • '98 V70R | '16 V60 T5 GT
« Reactie #674 Gepost op: 20-11-2010 20:49:05 »

Pa zei het ook... alles zit al 330.000+ km vast natuurlijk en heeft al behoorlijk wat pekel en andere troep te verwerken gekregen. Zonder luchttol krijg je 't echt niet los, vanmiddag met de hamer op de sleutel staan slaan om het los te krijgen. Niet bevorderlijk voor je gereedschap maar soms moet 't maar ;)

Ja, jij en hamers :eusa_shifty: ;D.