Vandaag naar de schuur van Sbv getogen om het een en ander aan onderhoud te doen. De dealer gaf een leuke korting dus gisteren een kofferbak vol onderdelen opgehaald.
Eerst het ding op de brug gehangen en geluisterd en geprobeerd te ontdekken waar het getril vandaan komt. Het is heel duidelijk te voelen in de auto maar er is niets te zien. Er slingeren geen assen of wielen, er trilt niets (zichtbaar). Omdat ik onderhand zo geïrriteerd raak door het getril en de dealer en Volvo Nederland lekker helemaal niets doen (en bedankt!), zal ik maandag even een wiellagernaafdinges bestellen (dealer of via forum, afhankelijk van de prijs

) en dat dan maar vervangen op hoop van zegen. Anders weet ik het ook niet meer en ik ben het nu echt zat

Ik zal er nog wel even een mailtje naar Volvo Nederland aan wagen om ze te complimenteren met de geweldige service

Na de zoektocht de achterwielen eraf gehaald om remschijven en handremschoenen te vervangen:

Hopelijk de veroorzaker van de tril-ellende:

Ding hoort er overigens zo uit te zien:

Het was even prutsen met die &$*()&$^ veertjes van de handremschoenen en ik heb de bekleding van de handrem per ongeluk wat beschadigd bij het stellen, maar uiteindelijk was alles vernieuwd. Hier rechts, waar het wiellagernaafdinges er overigens een stuk frisser uit ziet dan links:

Toen aan de draagarmen aan de voorzijde begonnen. Gisteravond dit filmpje bekeken:
http://www.youtube.com/watch?v=pOEMdrhalakLeuk maar de stuurkogel wilde al niet los. Na een tip van een behulpzame omstander de veerpoot aan de onderkant losgehaald en na het ophangen van de aandrijfas aan wat ijzerdraad ging het een stuk makkelijker. Hoe onze videoster de bouten er met de luchttol uit krijgt weet ik niet, maar de 2 binnenste bouten krijg je er niet met de luchttol uit. Daar zitten een brandstofleiding, een aircoleiding en een carter voor in de weg. Met wat hulp is het prima gelukt... hier de helper die niet op de foto wilde:

In goed anderhalf uur waren beide draagarmen vervangen, dat viel niet tegen. Zwaar werk is het wel, ding er uit moeten wrikken met een bandenijzer (moest meteen aan Eugène denken

).
Rechts nieuw:

Links nieuw:

Het viel op dat de bakreactie-arm gaar is, dus die binnenkort ook vervangen. Proefritje gedaan en het stuurt inderdaad een stukje scherper. Wel staat het stuur nu naar links en trekt de auto naar rechts, dus zeer binnenkort even uitlijnen

Voor de parkeersensor hadden we geen tijd meer en ik had het gehad ook. Dat komt volgende keer wel... ik wil op heel korte termijn het trillen oplossen en dan voorlopig weer even aandacht aan het huis besteden. De XC70 moet het dan maar weer eens gewoon een tijdje doen
Sander weer bedankt, was gezellig

(moet je nog serieus werken ook op je vrije dag

)