Ok, bij die kras in de oliepomp leg ik me dan maar even neer. Ik heb nu eerst iets anders aan mijn hoofd;
Ik heb het kleppendeksel verwijderd. Zonder speciaal gereedschap overigens, gewoon boutjes een slag losdraaien en het deksel evenwijdig naar boven 'helpen'. In eerste instantie was ik tevreden, het was opvallend schoon rond de nokkenassen. Geen sludge, de nokkenassen vertonen geen sporen van slijtage.. mooi..
Totdat; ik de nokkenas keerring opschuif. Een of andere prutser heeft de keerringen vervangen, ze zijn zo goed als nieuw, en heeft daarbij de oude waarschijnlijk verwijderd door er een schroef of schroevendraaier in te meppen met een hamer. Nokkenassen beide beschadigd op het glijvlak van de keerring en zowel het deksel als de cilinderkop zelf zitten de 'dutten' in;

Voor mij is dit niet acceptabel en ik ga mijn best doen een nieuwe kop te vinden. Daarom roep ik meteen de hulp van jullie in; Wie weet óf een cilinderkop van een B5254T past? Ik weet dat de VVT dan vastgezet moet worden maar dat is geen probleem. Past het überhaupt?