bonken automaat

Gestart door Superskunkie, 03-11-2009 23:06:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Superskunkie

srry jongens, motorsteunrubbers laten nog even op zich w8en.
Heb het momenteel erg druk, en wil het perse zelf doen en niet laten doen in de garage....

Nog even een status tussen door...zodat jullie weten dat het geen doodlopend topic is ;)
Tonnie

hv121456

Citaat van: hv121456 op 04-01-2010 16:33:12
Het bonkende effect herken ik van de V70 Cross Country die ik sinds drie weken mag besturen. Wat daarbij opvalt is dat de bak niet of nauwelijks bonkt wanneer deze koud is. Zodra bedrijfstemperatuur bereikt is bonkt het bij het opschakelen van 1 naar 2 en van 2 naar drie. Verder opschakelen gaat redelijk soepel. Terugschakelen kent ook momenten dat het bonkt. Het inleggen van D is bij koude bak direct en zonder bonken op bedrijfstemperatuur bonkt het weer en duurt het vaak een tot twee seconden voordat de bak reageert.

Het meest vervelende vind ik dat de bak bij afremmen op de motor bijvoorbeeld bij het naderen van een verkeerslicht, in een vrijloop komt om bij gas geven, terwijl de auto nog rolt, met een behoorlijke bonk weer aan te grijpen.

Dit alles heeft mij doen besluiten een bezoek te gaan brengen aan de firma Autrans  in Lunteren, www.autrans.nl, zij zijn specialist op het gebied van repareren/reviseren/vervangen van alle soorten versnellingsbakken. Ben benieuwd wat er uit komt.

Later dan eigenlijk de bedoeling was maar hier toch mijn relaas omtrent mijn bezoek aan Autrans.

Na een testrit door een medewerker van Autrans en mijzelf op de bijrijderstoel, is de conclusie dat de bak intern een lekkage heeft. Dit heeft tot gevolg dat er op momenten van belasting zoals optrekken, te weining druk in de bak kan worden opgebouwd. De electronica meet dit en reageert door meer druk op te laten bouwen. Door de extra druk klapt (bonkt) de bak in door het oppakken van de versnelling. Wanneer de bak is en de olie daarom dikker, is het gevolg van de interne lekkage minimaal doordat door de dikkere de druk minder goed weg kan lekken.

Om de bak weer optimaal te krijgen dient deze gereviseerd te worden. Kosten 2880 euri's ex btw. Nu wil het toeval dat de auto nog in de garantie zit dus wordt dit kosten neutraal voor mij opgelost. Wel ben ik de auto drie dagen kwijt :( :'(. Ben benieuwd of de drie dagen goed doorkom. Ben erg gesteld op de auto ;D.

)()()sT

Heb jij even geluk dat het in de garantieperiode zit  :o :eusa_dance:
Daar kon ik mijn auto wel twee weken voor missen, zolang het me maar geen 3k. kost  8)

-D©©©L-

2880 euro is geen bedrag voor revisie, dat is gewoon een splinternieuwe bak.

mehn

Citaat van: -D©©©L- op 08-01-2010 12:05:22
2880 euro is geen bedrag voor revisie, dat is gewoon een splinternieuwe bak.

Hij heeft een Geartronic zo te zien. Ik weet niet wat die nieuw kosten  :eusa_shifty:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Marc O.

Op het volvo-forum worden ook dergelijke prijzen genoemd.
...The Nile isn't just a river in Africa...

EdWip

Citeer
Citaat van: -D©©©L- op 08-01-2010 12:05:22
2880 euro is geen bedrag voor revisie, dat is gewoon een splinternieuwe bak.

Dat bedrag was ik nagenoeg ook kwijt voor revisie daar (aut5) :'( . Als je voor dat bedrag (of iets meer) een nieuwe bak hebt bij de dealer zou ik dat altijd doen.

Gr. Edwin

Superskunkie

#37
vandaag (.......jaja een jaar verder...  :eusa_shifty: )
bovenste motorsteun vervangen voor een powerflex motorsteun gehaald bij nordicar.
Merk weinig verschil,  automaat schakeld wel ietsje strakker en deze motorsteun gaat als het goed is niet meer kapot, en staat ook wel mooi een paars kleurtje.
Heb geen enkele last met trillingen in de auto of extra motorgeluid of wat dan ook ;)
Hij is ook zeer makkelijk te monteren ;)

http://www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=popup_image&pID=3413

Ik heb voor 35 euro ook nog een andere motorsteun meegenomen, een een of andere langwerpige steun, genaamt torsiestang, ik dacht dat dat een belangerijke steun was om te vervangen, maar blijkbaar was het een andere.
Weet iemand of deze steun ook klappen kan veroorzaken bij het schakelen?
Tonnie

thuur

Men zegt wel eens dat de kleppen blijven hangen door vervuiling en dat spoelen goed werkt. Minstens 2x, dat wel, en dat dan een vooruitgang duidelijk merkbaar is. Maar omdat spoelen niet zonder risico is wil ik even deze weg bewandelen:

Citaat van: hv121456 op 08-01-2010 11:57:20
Citaat van: hv121456 op 04-01-2010 16:33:12
Het bonkende effect herken ik van de V70 Cross Country die ik sinds drie weken mag besturen. Wat daarbij opvalt is dat de bak niet of nauwelijks bonkt wanneer deze koud is. Zodra bedrijfstemperatuur bereikt is bonkt het bij het opschakelen van 1 naar 2 en van 2 naar drie. Verder opschakelen gaat redelijk soepel. Terugschakelen kent ook momenten dat het bonkt. Het inleggen van D is bij koude bak direct en zonder bonken op bedrijfstemperatuur bonkt het weer en duurt het vaak een tot twee seconden voordat de bak reageert.
Na een testrit door een medewerker van Autrans en mijzelf op de bijrijderstoel, is de conclusie dat de bak intern een lekkage heeft. Dit heeft tot gevolg dat er op momenten van belasting zoals optrekken, te weining druk in de bak kan worden opgebouwd. De electronica meet dit en reageert door meer druk op te laten bouwen. Door de extra druk klapt (bonkt) de bak in door het oppakken van de versnelling. Wanneer de bak koud is en de olie daarom dikker, is het gevolg van de interne lekkage minimaal doordat door de dikkere olie de druk minder goed weg kan lekken.

Is het geen optie om dikkere olie voor de bak te nemen? Of een additief wat de olie dikker maakt?

Zo weet ik b.v. dat 'onze' automaten ook in andere voertuigen zitten en de voorgeschreven olie is daarvan Dexron II. Ook doen ze het goed op minerale bakolie voor Citroen (specificatie kan ik opzoeken).


Gr :eusa_think:

Galactica

Zou ook de hardyschijf kunnen zijn. Tenminste, dat was bij mijn BMW het geval.

V70geRwin

Citaat van: Galactica op 02-06-2011 16:54:26
Zou ook de hardyschijf kunnen zijn. Tenminste, dat was bij mijn BMW het geval.

onze auto's hebben voorwielaandrijving  ;)

Galactica

Citaat van: spekkie99 op 02-06-2011 18:15:21
Citaat van: Galactica op 02-06-2011 16:54:26
Zou ook de hardyschijf kunnen zijn. Tenminste, dat was bij mijn BMW het geval.

onze auto's hebben voorwielaandrijving  ;)

Ghe,ghe..ff wennen.

Superskunkie

#42
Mijn 3 jarenplan motorsteunenproject is gedaan hoor :) 1 per jaar.
Vanmiddag dan de laatste motorsteun vervangen aan de ditributiesnaar zijde.
Zoals ik al eengaf heb de de bovenste motorsteun vervangen voor een paarse powerflex steun. Erg makkelijk te monteren.
Merk overgens weinig verschil. Vervangen spreekt voorzich en staan al meerdere verslagen op het forum.
De torsiestang heb ik vorig jaar vervangen, stelde ook weinig voor vanaf de brug, 4 bouten maar, hoefde ook niks te ondersteunen.
Distributiezijde heb ik vanavond vervangen, zet de auto op de krik, haalt je rechtervoorwiel eraf en opent het plastic luikje van de scherm. Daar zie je hem al zitten met 2 bouten op het subframe en 2 aan je motor.
Bouten zaten muurvast door de loctite, dus een hoop verschillende sleutels in verschillende vormen komen wel van pas.
De bouten op het subrame zijn nr. 17 en de bouten op je motor nr 13.
Ik heb een aantal tegels onder m'n carterpan gelegt ( lekker groot oppervlak) en m'n auto langzaam laten zakken met de krik totdat de steun ontlast werd. Daarna de steun losgeschroefd en nieuwe steun vastgeschroefd en een beetje spelen met de krik om de gaten van de steun op goede hoogte te krijgen.
Daarna niet vergeten de stenen onder je carterpan vandaan te halen...
Daarna proefrondje gereden maar merkte niet veel verschil nu ik alle 3 de steunen vervangen heb.

Herstel, na nu enkele weken ermee gereden te hebben merk ik wel degelijk een groot verschil!

Oude steun aan ditributie-zijde was echt finaal doorgescheurd en vergaan. was na 320.000 km de eerste originele steun.
Heb Hierna een scantech steun gemonteerd. Zag er gewoon goed en degelijk uit en was maar 35 euro ipv 120 origineel.

Motor lijkt wel wat minder te "kantelen" en het idd dat er weer verse steunen onder zitten is ook wel lekker.




Tonnie

V70geRwin

mooi!

waarom is je hoes zo vettig?

Superskunkie

Geen id, hij lekt daar nergens olie ofzow m'n motor. Volgens mij heb ik z'n koelwatertankje naast m'n blok een keer leegegooitomdat ie te vol zat. Ook 3 jaar geleden een lekke radiator gehad waardoor een pure olie uit m'n koelvloeistoftank geperst werd, geen id of dat na 3 jaar nogsteeds zo vers glimt. of miss een wat zweetende keering
Tonnie